Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_10_24-seq541> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1996_10_24-seq541 type Speech.
- 1996_10_24-seq541 number "541".
- 1996_10_24-seq541 date "1996-10-24".
- 1996_10_24-seq541 isPartOf 1996_10_24.
- 1996_10_24-seq541 spokenAs 29.
- 1996_10_24-seq541 spokenText "Cienījamais Prezidij un godātie deputāti! Šis atkal šodien ir ļoti būtisks jautājums, pie kura izskatīšanas mēs tagad esam nonākuši. Faktiski ar šī likumprojekta palīdzību Andra Šķēles valdība gatavojas īstenot savu ieceri - panākt bezdeficīta budžetu 1997. gadā uz tautas trūcīgās daļas rēķina. Tautas kustībai "Latvijai" šādi pasākumi nevar būt pieņemami, un mēs sakām skaidri un gaiši, ka bezdeficīta budžets valstī ir panākams citā veidā, un mēs esam jau daudzās un dažādās vietās norādījuši šos konkrētos ceļus, kādā veidā šo bezdeficīta budžetu var panākt, tādēļ šeit neatkārtošos. Runājot pilnīgi konkrēti par šī likumprojekta iecerēm, šajā likumprojektā, ja mēs runājam tagad jau par Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas izstrādāto variantu, kuru pašlaik atbalsta arī valdība, ir paredzēts ar nodokli aplikt arī ienākumus no pensijām. Šobrīd tiek runāts par to, ka mēs apliksim ar nodokli tikai tās pensijas, kuras tiek aprēķinātas pēc jaunās shēmas, bet pēc tam nebūs grūti kādā brīdī paziņot un argumentēt: kāpēc vajag šeit veidot kādas atšķirības? - un pēc tam šo ienākuma nodokli attiecināt uz pilnīgi visiem pensionāriem, tā pilnīgi reāli pasliktinot šo cilvēku dzīves apstākļus. Jo šī likuma 8. panta trešās daļas jaunais 10. punkts skan pilnīgi skaidri, ka ar ienākuma nodokli ir apliekamas pensijas neatkarīgi no to izmaksas avota. Un tās tālākās atrunas te ir, bet viņas te var arī nebūt. Tātad mums nevar būt pieņemams tāds likumā iestrādāts princips, ka pensijas tiek apliktas ar ienākuma nodokli. Valdības iesniegtajā likumprojektā bija pat tāda nekaunība, ka vajag atcelt nodokļu atvieglojumus par apgādājamajiem. Un tikai enerģiski sabiedrības protesti ir piespieduši valdošo koalīciju no tā atkāpties. Tomēr nevar būt atbalstāmi arī tādi valdības plāni - samazināt vispār neapliekamo minimumu, kas tagad tiek piedāvāti kā alternatīva tam, ka tomēr saglabās šo neapliekamo minimumu par apgādājamo. Un šie plāni - samazināt neapliekamo minimunu - nevar būt atbalstāmi tāpēc, ka to realizācija atkal tiešā veidā visasāk skars tieši maznodrošinātos. Tautas kustība "Latvijai" uzskata, ka likumā "Par ienākuma nodokli" ir jāizdara grozījumi, bet tie ir citi grozījumi, kas šeit ir jāizdara. Un proti, mums šeit ir jāievieš, pareizāk sakot, atkal jāatjauno progresīvā ienākuma nodokļa skala, tas ir, tiem cilvēkiem, kuriem ir lielāki ienākumi, ir arī jāmaksā proporcionāli vairāk. Mums nevar būt pieņemama tāda situācija, ka mūsu valstī pastāv tieši pretēja situācija, proti, regresīvais ienākuma nodoklis, jo tiem cilvēkiem, kuru ienākumi pārsniedz 60 000 latu gadā, no summas, kas pārsniedz šos 60 000 latu, kā ienākuma nodoklis ir jāmaksā tikai 10%. Visās civilizētās valstīs prakse ir cita. Un mēs uzskatām, ka tā prakse būtu ieviešama arī šeit, ka, sākot no kāda noteikta sliekšņa, ienākuma nodokļa likme ir nevis jāsamazina, kā tas ir izdarīts šobrīd pie mums, bet gan jāpalielina. Šāda prakse Latvijā bija, bet valdošajai politiskajai elitei ir labpaticies no tās atteikties. Mēs nevaram piekrist arī šim jaunajam nodokļu sadalījumam starp centrālo valdību un pašvaldībām, jo saskaņā ar šo sadalījumu, kā tas tiek minēts grozījumos likuma 26. pantā, turpmāk 28,4% no ienākuma nodokļa ieņēmumiem tiks ieskaitīti valsts speciālajā veselības aprūpes budžetā un tikai 71,6% tiks ieskaitīti pašvaldības budžetā. Šādā veidā samazinot pašvaldību ieņēmumu bāzi, tiek samazināta arī to neatkarība un ieinteresētība iekasēt šos ienākumus un panākt reālu saimnieciskās dzīves un iedzīvotāju dzīves līmeņa uzlabošanos viņu teritorijā. Mēs tagad redzam tos notikumus, kas risinās rajonu pašvaldībās tā iemesla dēļ, ka šīm rajonu pašvaldībām ir atņemta pašu ieņēmumu bāze, kas viņām ir bijusi, un par to mēs varam skaidri izlasīt iepriekšējo gadu likumos. Līdz ar to tagad rodas jautājums: vai pēc zināma laika kādam neradīsies arī tāda doma, kuru pēc tam varēs viegli pamatot, ka pašvaldības jau neko nedara. Vienkārši, lai nebūtu šīs vēlmes likvidēt arī pagastu pašvaldības vai pārvērst tās par pilnīgām valdības marionetēm, mums tas nevar būt pieņemams. Un mēs zinām, ka tāds ir arī Pašvaldību savienības viedoklis, visi deputāti to zina, ka Pašvaldību savienības viedoklis ir - neatbalstīt šādu ienākuma nodokļa pārdalījumu starp valsts un pašvaldību budžetiem. Mēs, savelkot kopā šos argumentus, uzskatām, ka šāda ienākuma nodokļa grozījumu pieņemšana dotu zaļo gaismu tikai lielkapitāla interesēm un ka tas atkal būtu smags sitiens tautas maznodrošinātajai daļai. Mums šāda nodokļu politika valstī nevar būt pieņemama. Mums nevar būt pieņemama šāda ieņēmumu bāzes veidošana nākamā gada valsts budžetam. Es aicinu balsot pret šo likumprojektu pirmajā lasījumā. Paldies.".
- 1996_10_24-seq541 language "lv".
- 1996_10_24-seq541 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_10_24-seq541 mentions Q211.
- 1996_10_24-seq541 mentions Q511905.