Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_10_10-1-seq40> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1996_10_10-1-seq40 type Speech.
- 1996_10_10-1-seq40 number "40".
- 1996_10_10-1-seq40 date "1996-10-10".
- 1996_10_10-1-seq40 isPartOf 1996_10_10-1.
- 1996_10_10-1-seq40 spokenAs 77.
- 1996_10_10-1-seq40 spokenText "Cienījamais sēdes vadītāj! Cienījamie deputāti! Ir grūti pateikt, kādi ir galvenie motīvi, lai izšķirtos, teiksim, par vienu vai otru balsojumu par šo pantu. Es katrā ziņā aicinu deputātus atbalstīt deputāta Jirgena priekšlikumu un izslēgt no šā likumprojekta to redakciju, kuru mēs esam apstiprinājuši pirmajā lasījumā. Līdz ar to mēs būtu atbalstījuši komisijas priekšlikumu. Tie motīvi, kuru dēļ, teiksim, nāk citi priekšlikumi un mēs tiekam aicināti izdarīt tādas izmaiņas, lai būtu tiesības kandidēt uz pašvaldības deputāta amatu arī tiem, kuri strādā attiecīgās pašvaldības teritorijā, vispirms, man šķiet, rodas no tieši šā pašvaldības principa neizpratnes. Es domāju, ka tas ir galvenais iemels. Un otrs iemesls, protams, ir tāda nepārprotama vēlēšanās sameklēt un ielikt attiecīgajā pašvaldībā vai palīdzēt ievēlēt attiecīgajā pašvaldībā kādu visnotaļ labu, vajadzīgu un varbūt arī cienījamu cilvēku. Es to nemaz neapstrīdu. Taču es gribu dažas piezīmes tomēr bilst par labu tam, ka ir jāievēro sistēma un ir jāievēro pašvaldības principi. Galvenais šajā ziņā ir tas, ka katrā pašvaldībā tomēr ir šīs divas daļas: ir vēlēti pašvaldību deputāti, un ir profesionāļi vai administrācija, kura pašvaldības domes (padomes) uzdevumā kārto konkrētas tehniskas lietas. Tās ir divas dažādas funkcijas, divi dažādi pienākumi. Un arī pilnvaras, kādas tiek dotas vienai vai otrai daļai, rodas dažādā veidā. Kas attiecas uz šo deputātu pienākumiem un tiesībām, viņi, gribam vai negribam, ir vietējie politiķi - vietējie politiķi tādā nozīmē, ka šiem cilvēkiem, ievēlētajiem deputātiem, ir tiesības lemt un tātad arī izvēlēties kādu no risinājuma variantiem, kas ir vajadzīgs attiecīgās teritorijas iedzīvotājiem. Piemērs. Tuvojas apkures sezona, pareizāk sakot, tā jau ir sākusies, un tātad šiem cilvēkiem ir tiesības lemt situācijā, kad netiek mājas apkurinātas, kad ir līdzekļu deficīts. Pieņemsim, ir divas tādas galējas triviālas situācijas. Viena izvēle - neapkurināt pašvaldības mājas un netērēt līdzekļus, kamēr netiek ievākti parādi. Otra izvēle - aizņemties naudu, mēģināt atrast risinājuma variantus, kā, teiksim, atmaksāt šo naudu ilgākā laikā, kā tikt galā ar parādiem, kā palīdzēt sociāli neaizsargātām ģimenēm. Izvēlēties risinājumu - tās ir politiķu tiesības, un ir jāņem vērā galvenokārt to cilvēku vajadzības, kas konkrētajā teritorijā dzīvo. Taču, lai šie politiskās izvēles risinājumi būtu vairāk saprotami, pašvaldībā ir vajadzīga šī profesionālā daļa vai administrācija, kurai pašvaldības deputāti un pašvaldības iedzīvotāji ir jābrīdina par iespējamajām sekām vienā vai otrā gadījumā. Pirmajā gadījumā, tas ir, noslēdzot apkuri, ir jābrīdina, teiksim, par to, kādas problēmas rodas kaut vai ar šīs apkures sistēmas paaugstinātu koroziju, ar dažādiem risinājumiem, ko pašvaldības iedzīvotāji mēģinās rast paši saviem spēkiem - izmantot vai nu elektrību, vai, teiksim, kādas citas krāsniņas. Otrajā gadījumā, protams, administrācijas un profesionāļu pienākums ir dot ļoti precīzus un skaidrus šo kredītu aizņemšanās grafikus, termiņus, parādu segšanas nosacījumus un tā tālāk. Ko es ar to gribu teikt? Es gribu teikt, ka vienkāršāk ir tādā gadījumā, ja mums ir profesionālā ziņā labi sagatavoti speciālisti, kuri... Teiksim, Lujāna kungs izteicās, ka viņam nepatīk pašreizējais Rīgas pilsētas izpilddirektors. Acīmredzot, teiksim, Lujāna kunga partija nākamajās pašvaldību vēlēšanās var pavisam droši rakstīt tajā sarakstā iekšā savu profesionāli, kas tās lietas mācēs labāk atrisināt. Un, ja vēlēšanu iznākums būs labvēlīgs viņu partijai, tad arī šā attiecīgā profesionāļa pieaicināšana no jebkuras vietas Latvijā vai varbūt no kādas vietas, kas ir ārpus valsts robežām (to neaizliedz mūsu likumi), būs atļauta, un šajā ziņā šīs pašvaldību robežas pārkāpt mums nav nekādu problēmu. Jautājums sarežģītāks, protams, ir tad, ja ir tiešām profesionāls cilvēks, profesionāls politiķis, kurš it kā vēlētos nevis, tā teikt, savās mājās piedalīties tajā darbā un domāt par to, kas viņa pašvaldībā notiek, bet kuram ir vēlēšanās noteikti tikt pie šā citas pašvaldības "krēsla". Nu, šādā gadījumā vajadzētu paskatīties uz divām tādām pašvaldības funkciju grupām. Pirmkārt, tās ir tās tīri tehniskās funkcijas, par ko pašvaldība atbild. Tās ir saistītas ne tik daudz ar paša cilvēka personību, cik ar viņa ģimeni, ar bērniem, ar vecākiem. Tas vairāk ir saistīts ar iespējām nodrošināt bērnudārzu, skolu, uzturēt kārtībā infrastruktūru, ielas apgaismojumu... Tāpat tas attiecas uz ģimenes brīvā laika pavadīšanu, atkritumu izvešanu, savākšanu... Tātad tā ir tomēr vairāk tā rūpe, kas galvenokārt interesē nevis algotni, kurš uz mirkli ienācis attiecīgajā teritorijā, bet cilvēkus, kuri tur dzīvo. Tā ir interese, kas ir cilvēkiem, kuri diendienā ir saistīti ar šīm konkrētajām lietām. Un otra grupa to vissvarīgāko funkciju, kuras ir jāveic pašvaldības politiķim, ir lemšana par budžetu jeb, pareizāk sakot, par naudu, kuru attiecīgās teritorijas iedzīvotāji, tātad - pilsoņi un arī iedzīvotāji, ir sametuši. Šobrīd, kā jūs zināt, iedzīvotāju ienākuma nodokli mēs maksājam pēc dzīvesvietas, zemes nodoklis arī tiek maksāts tajā pašvaldībā, kuras teritorijā atrodas īpašums. Tāpēc es neesmu pārliecināts par to, vai cilvēkam "no malas", kurš nav devis savu ieguldījumu konkrētās pašvaldības budžeta papildināšanā, būtu jādod tiesības lemt par citas pašvaldības naudu. Tāpēc es arī nevaru atbalstīt priekšlikumus, kas iesaka paplašināt tiesības kandidēt uz pašvaldības deputāta amatu tiem, kam attiecīgajā pašvaldībā ir pastāvīgā darbavieta. Es aicinu arī padomāt varbūt par to, ka, gatavojot trešo lasījumu, varam iestrādāt redakcijā precīzāku priekšlikumu, ka tiesības kandidēt par pašvaldības deputātu ir tiem, kuriem ir reģistrēts īpašums un kuri ir reģistrējušies kā iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji attiecīgajā teritorijā. Dodot tiesības kandidēt tiem, kas ir attiecīgajā teritorijā reģistrēti kā nodokļu maksātāji, mēs tādā veidā it kā novērstu šos Zundas kunga iebildumus par zināmu dzimtbūtnieciskumu. Starp citu, šī sistēma mums jau ir ieviesta un ienākumu deklarācijas mums ir jāiesniedz, tā ka šajā ziņā mums problēmu nebūtu. Tādā veidā mēs tomēr nenojauktu šo pašvaldības principu, ievērotu sistēmu. Jo otra mana pārliecība, kas izriet no manas pieredzes, ir tāda: ja mēs kādu lietu, kādu sistēmu pielāgojam atsevišķam cilvēkam, atsevišķai personai, tad ir pilnīgi skaidrs, ka agrāk vai vēlāk sabruks šī sistēma. Tāpēc es vēlreiz aicinu balsot par deputāta Jirgena priekšlikumu un par komisijas priekšlikumu. Paldies.".
- 1996_10_10-1-seq40 language "lv".
- 1996_10_10-1-seq40 speaker Janis_Bunkss-1953.
- 1996_10_10-1-seq40 mentions Q211.
- 1996_10_10-1-seq40 mentions Q2660080.
- 1996_10_10-1-seq40 mentions Q8436.