Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_10_03-seq555> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1996_10_03-seq555 type Speech.
- 1996_10_03-seq555 number "555".
- 1996_10_03-seq555 date "1996-10-03".
- 1996_10_03-seq555 isPartOf 1996_10_03.
- 1996_10_03-seq555 spokenAs 29.
- 1996_10_03-seq555 spokenText "Cienījamo sēdes vadītāj! Godāto Ministru prezident! Godātie deputāti! Korupcija - tā ir varas koncentrācija un monopoli plus licences un varas aparāta iejaukšanās tirgus attiecībās mīnus atklātība. Šāda formula tika atklātā veidā formulēta nesenajā 14. starptautiskajā simpozijā par ekonomiskajiem noziegumiem. Tas notika Kembridžā septembra vidū un bija veltīts tieši korupcijas problēmām gan dažādās pasaules valstīs, gan arī starptautiskajā mērogā. Un es domāju, ka pret šādu formulu nekas nebūtu iebilstams, vadoties tīri arī no veselā saprāta pozīcijām. Jo skaidrs ir tas, ka gan varas koncentrācija, gan monopoli - vienalga, publiskie vai privātie - deleģē atsevišķām personām vai šaurām to grupām pārāk lielas lemšanas tiesības, kas neapšaubāmi tās nostāda paaugstināta riska situācijā attiecībā pret korupcijas iespējām. Jebkuras licences izsniegšana arī ir akts, kas potenciāli var kļūt par ierosinājumu uz koruptīvām attiecībām. Tāpat šāds ierosinājums var rasties jebkurā brīdī, kad kādam ierēdnim ir jāpieņem lēmums, no kura pieņemšanas ir atkarīga labuma gūšana kādam pilnīgi konkrētam cilvēkam vai kādai cilvēku grupai. Atklātības trūkums ir vēl viens stimulējošs papildu faktors koruptīvo attiecību izveidē. Jo, ja ierēdnim vai kādai citai valsts amatpersonai pastāv motivēta cerība, ka viņa amorālos un pretlikumīgos darījumus neatklās, tas tikai veicinās iespēju šai amatpersonai iesaistīties šajos darījumos, proti, koruptīvajās attiecībās. Un mēs, protams, varam analizēt to, kāda ir šo korupciju veicinošo faktoru dinamika Latvijā, un nonākt pie gauži bēdīgiem secinājumiem. Mēs varam arī akcentēt to, ka korupcija kā problēma ir ļoti aktuāla visās pasaules valstīs, un mums nebūtu pamata domāt, ka Latvija ir izņēmums. Bet šī ir tēma citai reizei. Šoreiz pieprasījums būtībā ir konkrēti par atklātību. Mēs prasām Ministru kabinetam izpildīt likumu amatpersonu darbības atklātības nodrošināšanā. Konkrēti, Korupcijas novēršanas likuma 23. panta otrās daļas 7. punktā ir norma, kas nosaka, ka valsts amatpersonām tajās deklarācijās, kuras tās iesniedz, stājoties amatā, un pēc tam arī ikgadējās deklarācijās ir jānorāda to skaidrās un bezskaidrās naudas uzkrājumi. Ir nepieciešams panākt Korupcijas novēršanas likuma izpildi un tā efektīvu darbību korupcijas ierobežošanā un novēršanā Latvijā. Mēs pieprasām no jums, Ministru prezidenta kungs, skaidrojumu. Pirmkārt. Kāpēc Ministru kabinets, izstrādājot amatpersonu deklarāciju formas, tajās, pretēji likuma prasībām, nav paredzējis nepieciešamību un iespēju amatpersonām uzrādīt savus bezskaidras naudas uzkrājumus? Otrais. Vai Ministru kabinets uzskata, ka šāda izvairīšanās no amatpersonu bezskaidras naudas uzkrājumu atklāšanas sabiedrībā veicinās korupcijas iespējamu novēršanu Latvijā? Trešais. Kā izskaidrot to, ka Ministru kabinets labāk izraisa masveidīgu likuma neievērošanu, nekā veic elementārus, ar likumu noteiktus un papildu līdzekļus neprasošus pasākumus korupcijas ierobežošanai? Vai šāda Ministru kabineta rīcība nevar dot sabiedrībai skaidru signālu par to, ka pats Ministru kabinets ir jau dziļi koruptīvu attiecību varā? Un visbeidzot ceturtais. Kad valdība labos savu likumpārkāpumu un nodrošinās Korupcijas novēršanas likuma izpildi attiecībā uz nepieciešamību amatpersonām deklarēt bezskaidras naudas uzkrājumus? Paldies.".
- 1996_10_03-seq555 language "lv".
- 1996_10_03-seq555 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_10_03-seq555 mentions Q211.
- 1996_10_03-seq555 mentions Q1028279.