Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_09_26-seq11> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_09_26-seq11 type Speech.
- 1996_09_26-seq11 number "11".
- 1996_09_26-seq11 date "1996-09-26".
- 1996_09_26-seq11 isPartOf 1996_09_26.
- 1996_09_26-seq11 spokenAs 29.
- 1996_09_26-seq11 spokenText "Godājamā priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi! Es aicinu nobalsot par šī lēmuma projekta, par šīs koncepcijas nodošanu apspriešanai komisijās. Ierosinu nodot to Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Nacionālās drošības komisijai un nedaudz gribu motivēt, kāpēc mums būtu svarīgi šo dokumentu un šo lēmuma projektu pieņemt un apspriest Saeimā līdzīgi tam, kā mēs 5. Saeimas darbības laikā skatījām, apspriedām Saeimā Latvijas Republikas ārpolitikas koncepciju, uz kuras pamata balstās šobrīd mūsu valdības darbs un arī mūsu Saeimā izskatāmie un apstiprināmie, ratificējamie, dokumenti, kas skar ārpolitikas jomu. Arī nacionālās drošības koncepcija un aizsardzības koncepcija pieder pie to jautājumu loka, kuri būtu jāskata augstākajam mūsu likumdevējam, tas ir, Saeimai. Gribu minēt arī piemērus, ka tieši tādā veidā šādas koncepcijas tiek apstiprinātas arī daudzās Eiropas zemēs un arī mūsu kaimiņvalstīs. Nesen, dažus mēnešus atpakaļ, mūsu kaimiņvalstī Igaunijā tika apstiprināta, praktiski vienbalsīgi, tikai četriem deputātiem atturoties, Igaunijas valsts aizsardzības koncepcija. Tātad arī mēs piedāvājam šobrīd nacionālās drošības koncepciju un domājam, ka nākošajam solim ir jābūt aizsardzības koncepcijai. Jā, mēs runājam varbūt kārtējo reizi Saeimā atkal par jautājumiem, kas saistīti ar nacionālo drošību, un no pirmā acu uzmetiena varbūt liekas, ka tas taču ir tik skaidrs jautājums, ka mēs visi saprotam, ka mūsu valsts drošības politika ir valsts politikas neatņemama sastāvdaļa un ka tai, tātad drošības politikai, jāgarantē Latvijas valsts pastāvēšana. Un, ja mēs šajā jautājumā esam vienisprātis, tad es domāju, ka mums tiešām nav jāuzskata šī problēma par mazsvarīgu, nav jāatstāj šāda veida koncepcijas apstiprināšana tikai Nacionālās drošības padomes vai valdības ziņā, kas iepriekšējos gados ir skatījusi šāda veida dokumentus. Es uzskatu, ka laiks ir gājis uz priekšu, bet papildinājumi tajos nav izdarīti, tomēr pats svarīgākais, es uzskatu, ir tas, ka tiešām tas ir jāapstiprina likumdevējam, tātad Saeimai, lai konsekventi, neatkarīgi no tā, kādi ministri mainītos, tiktu vienmēr īstenots tas, kas ir paredzēts saskaņā ar šo koncepciju. Tā ir mums arī ar ārpolitiku. Var mainīties ārlietu ministri, bet nevar uzreiz tikai atkarībā no viena ārlietu ministra personības mainīties uz vienu vai uz otru pusi pats ārpolitikas kurss. Līdzīgi ir ar drošības un arī ar aizsardzības jautājumiem. Mēs uzdodam sev jautājumus: kādas ir katras valsts vitāli svarīgās intereses, kuras visnotaļ ir jāaizsargā un kuru zaudēšana praktiski nozīmētu valstiskuma zaudēšanu jebkurā tā veidā? Un kādēļ vispār tiek izveidotas valstis? Atbildes uz šiem jautājumiem varētu būt sekojošas. Vai mēs varam runāt par valsts pastāvēšanu, tās neatkarību, ja tauta, tātad valsts pamatnācija, izmirst, ja valsts nerūpējas par tās veselības un dabas resursu aizsardzību? Otrkārt. Vai valsts izveidošanas un pastāvēšanas mērķiem atbilst tautsaimniecības stāvoklis un labklājības līmeņa lejupslīde? Treškārt. Vai mēs ilgi varēsim pastāvēt kā neatkarīga valsts, ja nerūpēsimies par Latvijai raksturīgās kultūras, dzīvesveida, valodas, nacionālās identitātes, ētiskā, garīgā un zinātniskā potenciāla saglabāšanu un attīstību? Ceturtkārt. Vai mēs varēsim runāt par sevi kā demokrātisku valsti, ja nespēsim garantēt katram pilsonim, katram iedzīvotājam personas brīvību un drošību vispāratzītas cilvēktiesības? Vai var pastāvēt valsts, ja tā zaudē savu konstitucionālo iekārtu un teritoriālo integritāti? Tātad ir saprotams, ka nacionālā drošība ietver sevī daudz plašākus jēdzienus, nevis tā, kā mēs bieži vien saprotam šauri drošību - tātad drošības dienestu, Aizsardzības spēkus, armiju. Tas ir tikai viens šaurs aspekts, jo nacionālā drošība ir daudz, daudz plašāks jēdziens. Ir pilnīgi, nepārprotami skaidrs, ka, ja mēs nespēsim nosargāt, nodrošināt šīs vitāli svarīgās valsts intereses, tad arī valsts drošība ir apdraudēta. Tātad nacionālās drošības politikai, nacionālās drošības koncepcijai ir jāparedz, kādā veidā mums ir jāsaglabā un jāattīsta iepriekš minētās vitāli svarīgās valsts intereses, saprotot, ka valsts aizsardzības nodrošināšanā militārie līdzekļi ir tikai viena, bet, kā jau teicu, nebūt ne galvenā šīs nacionālās drošības politikas sastāvdaļa. Un, īstenojot savu nacionālās drošības politiku, mums, protams, jāievēro daudzi svarīgi nosacījumi. Lūk, galvenie no tiem! Pirmkārt, mēs nedrīkstam apdraudēt citu valstu drošību un mums jānodrošina mūsu nacionālajām minoritātēm savas valsts teritorijā pilnvērtīgas iespējas to attīstībai un integrācijai sabiedrībā. Mēs esam piedāvājuši drošības situācijas analīzi, esam piedāvājuši jaunu drošības koncepcijas struktūru, salīdzinot ar iepriekšējiem variantiem, kas tikuši skatīti iepriekšējos gados - 1995. gadā -, piemēram, valdībā un Nacionālās drošības padomē. Mēs piedāvājam Saeimai, Saeimas deputātiem iesaistīties šī jautājuma pilnveidošanā, iesaistīties visu politisko partiju, visu politisko spēku deputātiem diskusijā par šo dokumentu un tāpēc aicinām to nodot komisijām, lai viss rit normālā gaitā, lai pēc tam, divos lasījumos izdarot labojumus vai papildinājumus šajā koncepcijā, galarezultātā pieņemtu dokumentu, kas konsolidēs visus Saeimā pārstāvētos politiskos spēkus vienam mērķim - Latvijas valsts stiprināšanai.".
- 1996_09_26-seq11 language "lv".
- 1996_09_26-seq11 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1996_09_26-seq11 mentions Q822919.
- 1996_09_26-seq11 mentions Q211.
- 1996_09_26-seq11 mentions Q191.
- 1996_09_26-seq11 mentions Q193089.