Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_08_22-seq201> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1996_08_22-seq201 type Speech.
- 1996_08_22-seq201 number "201".
- 1996_08_22-seq201 date "1996-08-22".
- 1996_08_22-seq201 isPartOf 1996_08_22.
- 1996_08_22-seq201 spokenAs 29.
- 1996_08_22-seq201 spokenText "Paldies, godātie kolēģi, par jūsu simpātijām! Bet es nezinu, vai pirms balsošanas par šo likumprojektu, kas, cita starpā, abortam, šim drausmīgajam noziegumam pret cilvēka dzīvību vēl mātes miesās, piešķir likumā atzīt legālu statusu, katrs no jums ir ieskatījies arhibīskapa Jāņa Pujata mums dāvātajā pāvesta Jāņa Pāvila II encikliskajā vēstulē "Dzīvības evaņģēlijs". Tādēļ atļaušos no tās nolasīt dažus citātus, kas vistiešākajā veidā attiecas uz šodien izskatāmo jautājumu. "Starp visiem noziegumiem, kas var tikt izdarīti pret dzīvību, aborts ir īpaši bīstams un nožēlojams. Otrais Vatikāna koncils nosauc abortu kopā ar jaundzimušā nogalināšanu par neizsakāmu noziegumu, bet šodien daudzu cilvēku apziņā šī grēka smaguma izpratne kļūst arvien neskaidrāka. Aborta pieņemšana sabiedriskajā apziņā, uzvedībā un pat likumā ir zīme ārkārtīgi bīstamai sabiedriskās apziņas krīzei. Tā kļūst arvien nespējīgāka atšķirt labo no ļaunā pat tad, kad uz likmes ir dzīvas būtnes pamattiesības uz dzīvību. Šādā drūmā situācijā mums tagad vairāk kā jebkad vajag drosmi, lai lūkotos taisnībai acīs un sauktu lietas īstajos vārdos, nepakļaujoties lētiem kompromisiem vai tendencei sevi mānīt. Tieši aborta gadījumā tiek lietota tik divdomīga terminoloģija kā grūtniecības pārtraukšana, kas cenšas noslēpt aborta patieso dabu un sabiedrības acīs samazināt tās nopietnību. Šķiet, šis lingvistiskais fenomens pats par sevi ir simptoms slēptiem sirdsapziņas pārmetumiem, bet nav vārdu, kas spētu mainīt lietu dabu. Aborts ir tīša un apzināta cilvēciskas būtnes, kas atrodas savas eksistences sākuma fāzē, slepkavība neatkarīgi no pielietotajiem līdzekļiem. Tiek iznīcināta cilvēciska būtne pašā dzīves sākumā. Nevar iedomāties nevainīgāku būtni! Nekādā veidā šī cilvēciskā būtne nevar tikt uzskatīta par agresoru, vēl jo vairāk - par netaisnu agresoru. Viņš vai viņa ir vājš, neaizsargāts tik ļoti, ka viņam nepiemīt pat tās minimālās aizsardzības spējas kā jaundzimušā bērna pārdzīvojuma spēks, kas izpaužas kā kliedzieni un asaras. Nedzimušais bērns ir pilnīgi uzticēts tās sievietes, kas viņu nēsā savā klēpī, aizsardzībai un rūpēm. Tomēr bieži tā ir māte, kas lemj un prasa, lai bērnu iznīcina, kas panāk, ka tas tiek izdarīts. Taisnība, ka nodoms veikt abortu bieži ir traģisks un sāpīgs mātei, ja lēmums atbrīvot sevi no augļa nav veikts egoistisku mērķu vai vērtības dēļ, bet gan vēloties sargāt citas svarīgas vērtības - savu veselību vai piedienīgu dzīves līmeni citiem ģimenes locekļiem. Dažreiz ir jābaidās, vai bērns dzīvos normālos apstākļos, un tāpēc varbūt būtu labāk, ja viņam nebūtu jādzimst, tomēr šie un līdzīgi iemesli, lai gan ir nopietni un traģiski, nevar attaisnot nevainīgas cilvēciskas būtnes nogalināšanu. Līdzās mātei bieži ir arī citi cilvēki, kas izlemj par nedzimušā bērna nāvi. Vispirms vainīgs var būt bērna tēvs, un ne tikai tad, kad viņš tieši spiež sievieti uz abortu, bet arī tad, kad viņš netieši veicina šāda lēmuma pieņemšanu, atstājot māti vienu ar grūtniecības problēmām. Šāda ģimene tiek nāvīgi ievainota un apgānīta kā mīlestības savienība, kuras sūtība būt par dzīvības svētnīcu. Nevar neņemt vērā ietekmi, kas dažreiz nāk no plašāka ģimenes loka un draugiem. Dažreiz sieviete ir pakļauta tik stiprai ietekmei, ka psiholoģiski jūtas spiesta veikt abortu. Šādā gadījumā morālā atbildība gulstas uz tiem, kas tieši vai netieši likuši viņai veikt abortu. Atbildīgi ir arī ārsti un medmāsas, ka viņi savas spējas, kas dotas dzīvības atbalstam, pielieto nāves izraisīšanai. Atbildība ir jāuzņemas arī likumdevējiem, kas veicina un pieņem likumus par abortiem, un viņu kompetences ietvaros arī Veselības aizsardzības centriem, kur notiek aborti, to administratoriem. Daudzi cilvēki cenšas attaisnot abortu, apgalvojot, ka auglis, vismaz pirmajās dienās nevar tikt uzskatīts par dzīvu cilvēku, lai gan patiesībā no brīža, kad olšūna ir apaugļota, ir sākusies dzīve (zālē kāds smejas), kas nav ne mātes, ne tēva dzīvība, bet tā ir jauna cilvēka dzīvība ar viņas pašas ritmu. Tā nekad nekļūs par cilvēka dzīvību, ja tā tāda jau nav. Tas vienmēr ir bijis skaidrs, un mūsdienu ģenētikas zinātne dod tam skaidrus pierādījumus. Tā ir pierādījusi, ka jau no pirmā mirkļa viss ir paredzēts, kas šī dzīvā būtne būs, - individuāla personība ar tai raksturīgiem vaibstiem, kas jau sāk iezīmēties. Tieši no apaugļošanās brīža sākas cilvēka dzīve, un katra no viņa spējām prasa laiku. Diezgan ilgu laiku, lai atrastu savu vietu un varētu sākt darboties. Pat tad, ja garīgās dvēseles klātbūtne nevar tikt pierādīta ar empīriskiem datiem, paši zinātniskās izpētes rezultāti dod vērtīgu norādi, kas ļauj ar saprātu uztvert personības klātbūtni cilvēka dzīvības parādīšanās pirmajā brīdī. Kā gan cilvēciska būtne var nebūt persona? Svarīgi, ka no morālo saistību viedokļa, pati iespēja, ka runa ir par personu, ir pietiekama, lai attaisnotu pilnīgu aizliegumu jebkuram iejaukšanās veidam, kura mērķis ir nogalināt cilvēka embriju. Cilvēciska būtne ir jāciena un jāizturas pret to kā pret personu no ieņemšanas brīža. Tāpēc kopš šī brīža jāatzīst viņa personas tiesības, tajā skaitā arī neaizskaramās katras nevainīgas cilvēciskas būtnes tiesības uz dzīvību." Godātie kolēģi! Ar savu šodienas balsojumu mēs katrs parādīsim, vai mēs kalpojam Dievam vai Sātanam. (Zālē smiekli.) Šī mūsu izšķiršanās ir sevišķi būtiska tādēļ, ka, atbalstot šo likumprojektu, mēs plaši paveram durvis sātanisma darbībai mūsu tautā. Atbalstot šo likumprojektu, mēs būsim parādījuši, ka mūsu ceļi un rīcība nesaskan ar Dieva radīto pasaules kārtību. Mēs patiesībā metīsim būtisku izaicinājumu Dieva svētībai mūsu zemē. Mēs kļūsim par divkošiem katrā brīdī, kad skanēs mūsu valsts himna "Dievs, svētī Latviju!" Es saprotu, ka jūs runāsit par to šā likuma sakarā, ka aborti ir atļauti un tiek izdarīti jau šobrīd. Jūs runāsit arī par to, ka abortu aizliegums neko nemainīs, jo tik un tā tie tiks izdarīti, bet tikai "mājas kārtībā", kas esot vēl sliktāk. Jūs runāsit arī par to, un tas jau tika runāts, ka tās ir sievietes tiesības izvēlēties abortus. Uz šo pēdējo jau ir gana skaidri atbildējis Jānis Pāvils II tajā fragmentā, ko jums nocitēju. Tas, protams, vispirmām kārtām ir morāles jautājums, bet mūsu daļa šajā procesā ir tā, ka mūsu izdotie likumi nedrīkst būt tādi, kas pamudina uz amoralitāti. Pateikšu arī par pārējām manis norādītajām iespējamajām iebildēm. Pirmā. Aborti esot atļauti jau šobrīd. Tas ir slikti. Bet skaidrs ir arī tas, ka juridiskā nenoteiktība, kad likumā nav nedz atļaujas, nedz aizlieguma abortam, zināmā mērā ir pat labāka par situāciju, kuru mēs šodien varam izveidot, ka likumā ir paredzēta aborta legalizācija. Likums, kas paredz aborta legalitāti, ir amorāls pats par sevi. Otra iebilde - abortu aizliegums neko nemainīs faktiskajā situācijā. Patiesībā tas mainīs. Šāds aizliegums kā juridiska norma neapšaubāmi gūs atspoguļojumu sabiedrības apziņā, un būs gadījumi, kad tas sievieti atturēs no šādas rīcības vai pat novērsīs viņai šādas domas par abortu rašanos. Kas attiecas uz ārstniecisko iestāžu peļņu, tad tā tiešām kļūs mazāka, bet ne jau tādēļ, ka par neizbēgamiem kļūs "kaktu" aborti."Kaktu" abortiem ir viennozīmīga vieta Krimināllikumā, turpretī par abortu ārstniecības iestādē, par ko iespējams laicīgās varas sods, atsevišķos gadījumos var vēl diskutēt, un tieši šādā veidā mēs tad arī ņemsim vērā šodienas realitātes mūsu valstī. Es palieku viennozīmīgi tajā pārliecībā, ka aborti kā vēl nedzimuša bērna slepkavība nedrīkst valstī tikt ar likumu legalizēti, un faktiski šīs jomas regulācijai ir jānotiek ar citām svirām. Aiz cieņas pret cilvēka dzīvību aicinu noraidīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā. Paldies.".
- 1996_08_22-seq201 language "lv".
- 1996_08_22-seq201 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q211.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q8436.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q966912.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q357419.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q102605.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q989.
- 1996_08_22-seq201 mentions Q237.