Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_08_19-seq74> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_08_19-seq74 type Speech.
- 1996_08_19-seq74 number "74".
- 1996_08_19-seq74 date "1996-08-19".
- 1996_08_19-seq74 isPartOf 1996_08_19.
- 1996_08_19-seq74 spokenAs 29.
- 1996_08_19-seq74 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi! Tomēr pastāv pamatotas bažas, ka šī likuma pieņemšanas gadījumā autoīpašnieki Latvijā var kļūt par jaunu krāpnieku apdrošināšanas firmu piespiedu ķīlniekiem. Transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās apdrošināšanas nepieciešamību pamato ar tik trafaretajiem un tik bieži piesauktajiem saukļiem, ka Latvija ieiet Eiropā, ka Rietumi mūs nesapratīs un tamlīdzīgi, tiek teikts, ka šāda apdrošināšana pastāv dažnedažādās valstīs. Protams! Tomēr ņemsim vērā, ka Latvijā ļoti daudzi cilvēki, it īpaši laucinieki, pensionāri un maznodrošinātie, ir pamatoti un patiesi satraukti par šo kārtējo obligāto maksājumu. Par laimi, transportlīdzekļu apdrošināšana netika ieviesta jau šogad, tātad no 1996. gada 1. janvāra, kā bija paredzēts, bet šobrīd ir noteikts, ka šī apdrošināšana tiks ieviesta ar 1997. gada 1. janvāri. Tomēr ne jau sabiedrības domas un rūpes bija tās, kas noteica šī lēmuma pieņemšanu un termiņa pārcelšanu. Es domāju, ka drīzāk tā bija organizatoriskā nespēja to realizēt, jo, piemēram, Satiksmes birojs joprojām vēl tiek tikai veidots, un tā uzdevums būs pārraudzīt apdrošināšanas norisi. Nav arī noteiktas licencētas apdrošināšanas firmas, kas varēs iekasēt šo apdrošināšanas maksu, un tādējādi mums īsti nav pat vēl zināms, cik tad vispār būs šādu apdrošināšanas sabiedrību, kas ar šo naudas iekasēšanu nodarbosies. Desmit viņas būs, divdesmit, varbūt simts, varbūt tūlīt sāksim mēs paši, deputāti, arī vēl tādas veidot. Nav zināms arī, pēc kādiem kritērijiem kā derīgas automašīnu apdrošināšanai tiks atlasītas šīs licencējamās apdrošināšanas sabiedrības. Vai vispār jebkura varēs to darīt. Šokējoši ir tas, ka nevienam nekas konkrēti nav zināms arī par šā Finansu ministrijai pakļautā Satiksmes biroja paredzamo darbību. Presē varējām lasīt, ka tur it kā strādās 20 cilvēku, bet nav zināms, vai tas tā būs. Varbūt tur būs 200 vai vēl vairāk, būs atkal jauni algoti darbinieki. Tāpat nav zināms, kas atradīsies apdrošināšanas sabiedrību valdēs un padomēs, kas nodarbosies ar šo jautājumu. Vai atkal valdošo partiju biedri sadalīs sev šajās padomēs labas vietiņas, līdzīgi tam, kā tas jau ir bijis ar Unibanku, Latvijas kuģniecību, "Latvijas gāzi" un neskaitāmām citām padomēm? Dīvaini ir tas, ka savas darbības nodrošināšanai Satiksmes birojs līdzekļus iegūs, kā mēs lasām likumā, kā atskaitījuma procentus no apdrošināšanas prēmijām (21. panta 3. punkts). Viegli varam iedomāties, kā tad biroja darbinieki noteiks sev, piemēram, no šiem līdzekļiem kaut vai 1000 latu lielu algu, izmaksās sev - viens otram - neskaitāmas prēmijas, atkal brauks daudzos ārzemju komandējumos pieredzes apmaiņā, un autoīpašnieki, protams, tik varēs maksāt un maksāt. Tāpēc varu teikt, ka acīm redzami atkal tuvojas jauns labas "pļaujas laiks" jauniem krāpniekiem. Uzskatu, ka šāda transportlīdzekļu apdrošināšanas ieviešana obligātā kārtā, aptverot visus Latvijas iedzīvotājus, šodien nav iespējama šajā valdošajā nesakārtotībā, kas ir vērojama vai it visās valsts pārvaldes jomās. Domāju, ka, protams, perspektīvā šādu apdrošināšanas maksu varētu ieviest, bet tad vajadzētu ieviest viņu tā, lai to būtu iespējams iekasēt tikai valsts izveidotai apdrošināšanas sabiedrībai, kuras darbību garantē valsts ar saviem līdzekļiem. Taču, ja tiks pieļauts, ka apdrošināšanas sabiedrības veidos privātpersonas, tad drīz vien mēs varēsim pieredzēt kārtējo mākslīgo bankrotu sēriju. Tad atkal jau kuro reizi valdība varēs bezspēcīgi noplātīt rokas un gausties par nekaunīgajiem darboņiem, kas ignorējuši cilvēku intereses, bet cilvēki atkal kārtējo reizi būs apkrāpti un zaudējuši savu naudu. Lai atceramies kaut vai nesenos rožainos "Dzīves līnijas" solījumus, kuriem noticēja daudzi pensionāri, apdrošināšanas sabiedrības "Alba" bankrotu un tamlīdzīgi. Vai tad mums nepietiek jau ar šiem piemēriem? Svarīgi tomēr ir arī tas, kurās bankās tiks turēta obligātā kārtā iekasētā nauda, kas savāks procentus no tās. Valdībai būtu jāuzņemas pilnīga atbildība par apdrošināšanas maksājumu likteni un jāgarantē, ka iegūtie līdzekļi būs drošībā, un tikai tad mēs varam spert šādu soli un pieņemt šādus noteikumus. Frakcija "Latvijai" uzskata, ka Ministru kabineta noteikumi par transportlīdzekļu apdrošināšanu pašreizējā veidā ir izstrādāti pavirši un nepilnīgi un ka šā likuma izstrādē nevar balstīties tikai uz saukļiem par Eiropas pieredzi, jo vairākumam Latvijas iedzīvotāju šobrīd dzīves līmenis ir katastrofāli zems un to nevar salīdzināt ar Eiropas attīstīto valstu dzīves līmeni un tātad līdz ar to piemērot tādas pašas likumu normas šeit, vismaz pārejas periodā ne. Mēs uzskatām, ka apdrošināšanas maksai jābūt diferencētai - atkarībā no transportlīdzekļa vērtības. Bez tam svarīgi ņemt vērā arī to, vai transportlīdzeklis pieder fiziskajai vai juridiskajai personai, cik avāriju iepriekšējā gadā izraisījis konkrētais automašīnas īpašnieks. Obligātas ir apdrošināšanas atlaides invalīdiem, pensionāriem, maznodrošinātajiem un daudzbērnu ģimenēm, kā arī lauku iedzīvotājiem. Un jāparedz arī iespēja apdrošināšanas līgumu noslēgt gan uz mēnesi, gan diviem mēnešiem, nevis tā, kā tas šobrīd paredzēts likumā, ka tikai no 3 mēnešiem līdz gadam. Mēs kategoriski nepiekrītam arī soda naudas apmēram - 100 latu apmērā par neapdrošinātu transportlīdzekli. Mēs prasām, lai publiski tiktu apspriests šis likums par transportlīdzekļu apdrošināšanu. Uzskatu, ka jāuzklausa ir visu cilvēku domas, pirms mēs sākam īstenot šādu darbību, jo likums tiešā veidā skar visu Latvijas iedzīvotāju intereses, tāpēc aicinu balsot pret šiem noteikumiem par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu.".
- 1996_08_19-seq74 language "lv".
- 1996_08_19-seq74 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1996_08_19-seq74 mentions Q211.
- 1996_08_19-seq74 mentions Q193089.
- 1996_08_19-seq74 mentions Q6497410.
- 1996_08_19-seq74 mentions Q1478659.