Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_08_19-seq196> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1996_08_19-seq196 type Speech.
- 1996_08_19-seq196 number "196".
- 1996_08_19-seq196 date "1996-08-19".
- 1996_08_19-seq196 isPartOf 1996_08_19.
- 1996_08_19-seq196 spokenAs 29.
- 1996_08_19-seq196 spokenText "Godājamie deputāti! Mēs, frakcija "Latvijai", pēdējā gada laikā esam daudzkārt diskutējuši par stāvokli mūsu Nacionālajos bruņotajos spēkos, uzdodami jautājumus gan aizsardzības ministram, gan premjerministram. Diemžēl jākonstatē, ka Aizsardzības ministrijas vadība nav spējusi novērst nekārtības un nelikumības gan ministrijā, gan Nacionālo bruņoto spēku štābā un apakšvienībās: pat vēl vairāk - nolaidības un paviršības dēļ Nacionālajos bruņotajos spēkos turpina zaudēt dzīvības mūsu jaunieši. Mēģināšu pateikt pamatargumentāciju, pa punktiem šo analīzi par stāvokli Aizsardzības ministrijā un Nacionālajos bruņotajos spēkos, lai pamatotu, kāpēc mēs pieprasām aizsardzības ministra Krastiņa demisiju. Pirmkārt. Nacionālajos bruņotajos spēkos vēl joprojām nav ieviesta apvienota armijas koncepcija. Iepriekšējos gados izstrādātais aizsardzības koncepcijas variants tā arī nav nonācis līdz apspriešanai parlamentā, nav pieņemts Saeimā. Kaut gan mūsu kaimiņi to ir izdarījuši un arī citās valstīs tas notiek. Tātad Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku vadībai pašiem nav īstenībā skaidras Nacionālo bruņoto spēku attīstības perspektīvas un prioritātes. Par to liecina šobrīd notiekošās kārtējās muļķīgās reformas - ir runa par sauszemes spēku štāba veidošanu. Ko tad, kā lasām intervijās, viņi darīs? Ministrija plānos, cik katru gadu iesauks, Nacionālo bruņoto spēku štābs lems, kādas kvalitātes zābaki jāiepērk, bet sauszemes spēku štābs šos zābakus iepirks. Ģeniāli! Tas ir vienkārši nebijis gadījums cilvēces vēsturē - šādu murgainu veidojumu veidošana. Otrs punkts. Aizsardzības ministrija un Nacionālo bruņoto spēku štābs līdz šai dienai nav izstrādājuši valsts aizsardzības operatīvo plānu. Tas nozīmē, ka Nacionālo bruņoto spēku daļām un apakšvienībām nav noteikti uzdevumi. Kādas sekas tas var izraisīt? Man nav laika šobrīd jums to izstāstīt, jo runāšanas laiki ir saīsinājušies, bet jūs paši varat iedomāties, ka ārkārtējā situācijā valdīs pilnīgs haoss. Treškārt. Aizsardzības ministrija un Nacionālo bruņoto spēku štābs nav izstrādājuši valsts vajadzībām piemērotu mobilizācijas plānu. Nevienā rajonā, nevienā pilsētā, nevienā pagastā vispār nav notikušas ne mācības, ne treniņi šajā jomā - vēl joprojām. Vai kāds teiks, ka šo plānu izstrādei, gan aizsardzības plāna, gan mobilizācijas plāna izstrādei, vajadzīgi nez kādi līdzekļi? Nē, ir vajadzīgas vienkārši spējas, griba un vēlēšanās to darīt. Kas ir pietrūcis Krastiņam? Lai ko viņš atbildētu, tik un tā ir skaidrs, ka par to nes atbildību aizsardzības ministrs. Ceturtkārt. Nacionālajos bruņotajos spēkos nav ieviesta vienota apmācības sistēma. Šodien ir daudzi gadījumi, kad katrā karaspēka daļā katrs virsnieks organizē mācības atbilstoši savām zināšanām, iespējām un uzskatiem. Piektkārt. Diezgan savdabīga ir arī Aizsardzības ministrijas realizētā kadru politika. Vārdos tiek deklarēta nepieciešamība pakāpeniski pāriet uz profesionālu armiju, bet praktiski notiek ļoti daudzu profesionālu virsnieku izstumšana, nepatiesi viņus apvainojot. Sestkārt. Aizsardzības ministrija un Nacionālo bruņoto spēku štābs nepietiekamu uzmanību ir veltījuši Robežapsardzības spēku problēmu risināšanai. Septītkārt. Aizsardzības ministrija nav neko veikusi militārrūpniecības atjaunošanai Latvijā. Vispār tiek klusēts par šo jautājumu, bet Krastiņš pat paziņo, ka, piemēram, zābakus neviens Latvijā neprot un negrib ražot un ka vislabākie zābaki esot Amerikā, un ka tas esot tas, kas mums tagad jāved pāri okeānam. Fantastiski! Astotkārt. Mūsu valstī nav arī ieviesta militāri patriotiskās audzināšanas sistēma. Nav jau arī tāpēc brīnums, ka lielā daļā jauniešu pastāv negatīva attieksme pret dienestu Nacionālajos bruņotajos spēkos. Kam būtu jānāk ar iniciatīvu un priekšlikumiem šajā jomā? Aizsardzības ministram. Tas nenotiek. Devītkārt. Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku vadība ir pieļāvusi valsts līdzekļu izšķērdēšanu. Ir noslēgti daudzi šaubīgi līgumi ar firmām un SIA, kuru reputācija ir ļoti apšaubāma. Rezultātā valsts ekonomikai, finansu sistēmai nodarīts prāvs materiāls kaitējums. Tā, piemēram, Zemessardzes darījums ar automašīnu iegādi, pēc Valsts kontroles atzinuma, ir nodarījis kaitējumu par apmēram 300 000 latu. Nu, ko? Klusēsim, piecas minūtes īsi parunāsim, un miers? Vai ne, Dobeļa kungs? Turklāt nesen Zemessardzes štābs ar apšaubāmu firmu starpniecību ir nopircis 4000 triecienšauteņu, no kurām vairāk par tūkstoti ir ar izdilušiem, nelietojamiem stobriem. Nu ko - nevajag par to interesēties, nevajag par to runāt, neskatīsimies, kurš no tā iebāzis sev kaut ko kabatā, viss ir labi, viss ir kārtībā, - lai dzīvo Krastiņa kungs, labākais ministrs pasaulē! Nākamais. Desmitkārt. Aizsardzības ministrijas amatpersonas ir veikušas arī klaji pretlikumīgas darbības - telefona sarunu noklausīšanos. Igaunijā pēc šādiem skandāliem demisionēja ministri, bet mums viss ir kārtībā, Krastiņš var palikt. Vienpadsmitkārt. Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku vadībai ir raksturīgs arī īpatnējs darba stils, kas saistīts ar prezentācijām, ārzemju braucieniem, jaunu "Volvo" pirkšanu, kabinetu remontiem un tā tālāk, bet tie nav bijuši nekādās karaspēka daļās, neko nav apmeklējuši uz vietas un tātad nepārzina reālo stāvokli. Man nav vairs laika uzskaitīt faktus un dot sīkāku analīzi, bet es domāju, ka jau ar šo pietiek. Mēs varam pateikt secinājumu: aizsardzības ministrs Krastiņš savu pilnvaru laikā nav spējis paveikt itin neko. Mēs prasām atbalstīt mūsu priekšlikumu par viņa demisiju.".
- 1996_08_19-seq196 language "lv".
- 1996_08_19-seq196 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q822919.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q211.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q191.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q6112266.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q4294480.
- 1996_08_19-seq196 mentions Q163810.