Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_08_08-seq407> ?p ?o. }
Showing items 1 to 23 of
23
with 100 items per page.
- 1996_08_08-seq407 type Speech.
- 1996_08_08-seq407 number "407".
- 1996_08_08-seq407 date "1996-08-08".
- 1996_08_08-seq407 isPartOf 1996_08_08.
- 1996_08_08-seq407 spokenAs 29.
- 1996_08_08-seq407 spokenText "Cienījamā sēdes vadītāja! Godātais Ministru prezident! Godātie deputāti! Tautas kustība "Latvijai" ar gandarījumu ir uztvērusi Andra Šķēles veiktās Ministru kabineta personāla reformas tajā aspektā, ka Ministru prezidenta biedra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra amatā vairs nav politiski bankrotējušā Māra Gaiļa. Gribu atgādināt, ka Tautas kustība "Latvijai", sniedzot plašu un konkrētu argumentāciju, šā ministra demisiju prasīja jau vairāk nekā pirms diviem mēnešiem. Balsojums par neuzticības izteikšanu Mārim Gailim Saeimā pēc mūsu iniciatīvas notika šā gada 30. maijā. Toreiz gan šo demisijas nepieciešamību atbalstīja tikai 24 deputāti, bet visas valdošās partijas bija vienotas savā cinismā, un kopā 52 deputāti balsoja vai nu "pret", vai "atturas". Mēs esam ļoti priecīgi, ka vismaz šajā ziņā Andris Šķēle ir izrādījies politiski tālredzīgāks nekā vairākums Saeimas deputātu. Kaut arī ar kavēšanos, viņš ir radis iespēju apmierināt mūsu prasību par Gaiļa kunga demisiju un mīļi palūdzis viņu labprātīgi aiziet. Mēs redzēsim, protams, vai šai aiziešanai sekos arī Māra Gaiļa politiķa gaitās sastrādātā analīze, ja nepieciešams, nododot materiālus par viņa darbību Prokuratūrai un tiesu iestādēm. Tomēr gribu uzsvērt, ka, neatkarīgi no turpmākā vērtējuma, politiskā atbildība par Māra Gaiļa darbību gulstas arī uz visu "Latvijas ceļu". Es ļoti ceru, ka tautai šajā ziņā nebūs īsa atmiņa nākotnē. Tāpat kustība "Latvijai" var arī tikai apsveikt Kažas kunga aiziešanu no valdības. Ar Kažas kungu mēs gan vēl īsti nepaspējām uzsākt patiesu dialogu par personisko un valstisko interešu savstarpējām attiecībām valsts pārvaldē. Tomēr, neskatoties uz šīm atsevišķajām pozitīvajām izmaiņām un arī Šķēles kunga teiktajiem skaistajiem vārdiem Latvijas televīzijā, mēs nevaram būt citādi, kā vien stingri savā nostājā nesniegt savu politisko atbalstu šai uzpūstajai un arī haotiskajai valdībai kopumā. Ar vārdiem vien tautu nepabarosi. Cilvēkiem nav ko ēst jau šodien, cilvēkiem zāles ir vajadzīgas jau šodien, un cilvēki arī nevar nodrošināt bērniem pienācīgu izglītību jau šodien. Šī valdība vēl nav izdarījusi praktiski neko reālu tautas dzīves apstākļu uzlabošanai, bet ir rūpējusies galvenokārt tikai par savas elitārās sfēras interešu apmierināšanu, turpinot iepriekšējo valdību prettautisko politiku. Uz ko gan citu varētu būt vērsta, piemēram, nelikumību veicinošas vides radīšana Rīgas tirdzniecības brīvostā? Tāpat arī tie jautājumi, kurus mēs uzdevām Mārim Gailim par valsts reģionālās politikas neesamību un katastrofālo bezdarba līmeni atsevišķos rajonos, sevišķi Latgalē, ir spēkā vēl joprojām. Tagad uz tiem ir jāatbild Šķēles kungam, bet nākotnē būs jāatbild Gorbunova kungam, ja viņu ministra amatā Saeima šodien apstiprinās. Mums nevar būt pieņemama valdības un valdošo politiķu impotentā politika izglītības jomā un norobežošanās no nepieciešamības uzlabot skolotāju darba un dzīves apstākļus. Mums nevar būt arī pieņemama pašreizējā labklājības ministra, frakcijas "Tēvzemei un Brīvībai" pārstāvja Vladimira Makarova rīcība, kas vairāk izpaužas bezdarbībā nekā konkrētā darbībā. Kāds ir tas dzīves minimums pensionāriem? Kur ir tieši sociālā palīdzība trūkumcietējiem, kam šobrīd klājas visgrūtāk? Politiskajai elitei tas nepatiks, bet tas bija tieši Joahims Zīgerists, kas piedāvāja konkrētu programmu, pilnīgi konkrētus pasākumus, lai palīdzētu tiem, kam klājas visgrūtāk. Tas nav visaptverošs atrisinājums, bet tas ir tas, kas obligāti ir jāveic liberālo reformu laikā. Taču valdošā elite ir par lepnu, un tā nenolaidīsies līdz vienkārši cilvēcīgam līmenim. Šķēles kungs savā televīzijas runā teica, ka ieņēmumi budžetā šogad ir lielāki, nekā plānots. Bet es gribu atgādināt šeit savu viedokli, ko paudu jau budžeta apspriešanas laikā šā gada februārī. Proti, ka budžeta ieņēmumu daļa ir noteikta noziedzīgi zemā līmenī, un toreiz ciniski tika noraidīti visi frakcijas "Latvijai" priekšlikumi, kas paredzēja uzlikt valdībai politisku atbildību par šīs ieņēmumu daļas sakārtošanu. Gribu atzīmēt, ka tas, kas šobrīd ir izdarīts, tas var izskatīties it kā labi, bet tikai uz šī bezgalīgi negatīvā fona, kas ir nofiksēts likumā. Patiesībā tas ir ļoti maz salīdzinājumā ar to, kas būtu bijis jāizdara. Mums arī nevar būt pieņemama informācijas slēpšana no tautas par budžeta līdzekļu izlietojumu. Mēs šajā sakarā mēģinājām virzīt pieprasījumu Saeimas sēdē, bet diemžēl Saeimas vairākums to neatbalstīja. Un vēl par Eiropas tipa sabiedrību. Šķēles kungs, jums derēja zināt gan, ka tā ir sabiedrība, kurā nevalda mežonīgais liberālisms un kurā sabiedrības dzīves pamatā tiek likta cilvēku savstarpējā solidaritāte, kur cilvēki iegūst sociālo aizstāvību, kur valdības un visu politisko partiju cilvēku pienākums ir neizvairīties no dzīves pabērnu problēmu tiešas un atklātas risināšanas. Eiropas tipa sabiedrībā cilvēki par noziegumiem saņem pelnīto sodu neatkarīgi no tā, vai viņi ir bagāti vai nabagi. Un nekādā gadījumā nav tā, ka tiek bargi sodīti santīmu zagļi, bet miljonu zagļi tiek sveikā cauri nesodīti un smejas par tautu. Eiropas tipa sabiedrībā tiek augstu vērtētas cilvēktiesības. Eiropas tipa sabiedrībā īpašums uzliek saistības un tas ir jāizmanto vispārības labā. Eiropas tipa sabiedrībā arī lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumiem, kas ir ieguvuši un izmanto dominējošo stāvokli tirgū, ir jāmaksā līdz 10% no gada apgrozījuma vēl papildus valsts budžetā soda nauda par šī dominējošā stāvokļa izmantošanu. Tādējādi mēs nevaram sniegt politisku atbalstu šai valdībai, un, arī skatoties uz šodien apstiprināšanai piedāvāto ministru kandidatūrām, tās nepavisam nepārliecina par valdības vadītāju vārdos pausto apņēmību veikt pārkārtojumus, no kuriem tautai būs kāds labums. Piemēram, mums tiek piedāvāts apstiprināšanai vides valsts ministra kandidāts Emša kungs, kurš acīmredzot ne bez iemesla no rīta bija aizmirsts, un tas arī bija par iemeslu šā jautājuma pārlikšanai uz vēlāku laiku. Emša kungs jau ar savu līdzšinējo darbību ir paspējis kļūt vairāk nekā bēdīgi slavens. Vispirmām kārtām jau sakarā ar bīstamo atkritumu saimniecības izvēršanu Latvijā. Īstenojot šo bīstamo atkritumu saimniecības izvēršanas projektus, valdošās aprindas cenšas realizēt savas intereses, pat nemēģinot solidāri rēķināties ar vietējo iedzīvotāju interesēm uz vietas, kur šie atkritumi tiek glabāti. Konkrēti runa ir par Dobeles rajona Gārdeni. Ir taču jāsaprot, ka iedzīvotājiem pienākas kompensācija par zemes vērtības krišanos novietnes tuvumā, kas neapšaubāmi būs, pat tad, ja arī no novietnes netiktu neizskalotas, ne arī pieliktas ķimikālijas. Tāpat kompensācija ir vajadzīga par psiholoģisko kaitējumu, kas tiek nodarīts iedzīvotājiem, un arī par tiešo veselības kaitējumu, kas var rasties tur arī mazvarbūtīgajā gadījumā, ja ķīmiskās vielas tiešām noplūst. Valdošās aprindas un Emša kungs par šiem jautājumiem nav domājis neko. Vēl vairāk. Godātie deputāti, vai jūs zināt, ka Emša kungs melo? Jūs varat par to pārliecināties paši, jo Dobeles rajona laikrakstā "Zemgale" 2. aprīlī Emša kungs apgalvo, ka šajā noliktavā Dobeles rajona Auru pagasta Gardenē, par ko mums ir bijusi jau vairākkārt runa Saeimas sēdēs, ka tur, šajā novietnē, tiks glabātas lauksaimniecībai nederīgās ķimikālijas un ka citu bīstamo atkritumu transportēšana uz Dobeli netiek plānota. Bet mums ir jāņem vērā, ka šo lauksaimniecības pesticīdu apjoms vispār Latvijā, pēc valdības dotajiem datiem, ir 1 400 kubikmetru, no kuriem apmēram 850 kubimetru tika izvietoti daudzmaz drošās vietās. Pāri paliek apmēram 550 kubikmetru. Izbijušais ministrs Gaiļa kungs vēstulē Saeimas deputātiem savulaik apgalvoja, ka novietnes jauda būs ap 1000 kubikmetriem. Tomēr, apmeklējot šo objektu uz vietas, patiesība parādās pavisam cita. Konstrukciju tilpums, kas paredzēts šai novietnei, ir nevis 1000 kubikmetru, bet 30 000. Un, ja no tā aktīvi izmanto kaut vai pusi, tad jau ir acīm redzami skaidrs, ka šī novietne tiks izmantota principā citiem mērķiem, nevis tiem, kas tika pasniegti sabiedrībai. Es domāju, ka katrs deputāts uztrauktos, ja šāda amatpersonu patvaļa notiktu viņa mājas tiešā tuvumā. Tādējādi informācija par novietnes celtniecību lauksaimniecības pesticīdu novietošanai ir meli. Turklāt tie ir meli tādā jautājumā, no kura ir atkarīga daudzu cilvēku dzīves kvalitāte, tie ir meli, ļoti iespējams, ka savtīgos nolūkos, lai visciniskākajā veidā iedzīvotos uz tautas rēķina. Es domāju, ka mēs šeit nevaram balsot par Emša kunga atkārtotu apstiprināšanu šajā amatā, kamēr viņš nav sniedzis detalizētu paskaidrojumu par savu iepriekšējo darbību, precīzi pateicis, kādi bīstamie atkritumi šajā novietnē tiks glabāti, jo skaidrs ir arī tas, ka citi bīstamie atkritumi var būt veselībai nesalīdzināmi kaitīgāki par nelikvidiem lauksaimniecības pesticīdiem. Tālāk tiek runāts arī par novietnes privatizācijas iespēju. Nav izslēdzama tāda shēma, ka tagad, piesaistot Rietumu palīdzību, tiks veikti celtniecības darbi, bet pēc tam notiks privatizācija, lai maksu par atkritumu pieņemšanu varētu bāzt kādā privātā kabatā. Un pēc tam, kad novietne būs pilna, to varēs atstāt likteņa un pašvaldības ziņā. Ir arī vēl citas pazīmes, kas liecina par liela mēroga afēru šajā projektā, un cilvēki tieši uz vietas, Gārdenē, ir ļoti pamatīgi uztraukušies par to. Cilvēki pamatoti norāda, ka šim projektam nav nepieciešamā pamatojuma, ka nav veikta neatkarīga zinātniskā ekspertīze. Visam tam klāt vēl nāk likumprojekts, kas atļauj Latvijai vajadzības gadījumā importēt bīstamos atkritumus no Lietuvas un Igaunijas. Ko darīsim, lai novērstu tranzīta iespējas caur šīm valstīm, kādā veidā paredzēsim izcelsmes sertifikātus šiem bīstamajiem atkritumiem šajās valstīs? Tiešām, negribas ticēt, ka mēs būtu gatavi vides valsts ministra un Latvijas Zaļās partijas vadībā Latviju pārvērst par Eiropas atkritumu izgāztuvi. Šeit ir vajadzīgas pilnīgi konkrētas atbildes. Tālāk. Ir grūti iedomāties, kā deputāti šodien varēs nobalsot par pašvaldību lietu valsts ministra kandidātu Ernestu Jurkāna kungu, zinot par visiem tiem pārmetumiem, kas ir bijuši par viņa likumu pārkāpumiem, esot Rēzeknes mēra amatā. Vismaz dīvaini ir arī ministra kandidāta apgalvojumi, ka likumu pārkāpt drīkst, kā arī presei paustais viņa uzskats, ka pārmetumi par likumu pārkāpumiem viņa iepriekšējā darbībā vairs nav izvirzāmi, sākot ar to brīdi, kad viņš izbeidz savu atrašanos interešu konflikta situācijā. Varu atgādināt deputātiem arī 1996. gada aprīlī Latvijas pašvaldību sapulcē notikušo, kad tās dalībnieku vairākums no praktiski visām Latvijas pašvaldībām izteica nepārprotamu atbalstu idejai par Jurkāna kunga demisijas nepieciešamību. Un šeit motivācija ir saistīta ar Jurkāna kunga lomu pašvaldību reformas procesā, par ko mums vēl acīmredzot būs plašas diskusijas nākotnē. Kopumā, ņemot vērā visus manis izteiktos argumentus, es aicinu deputātus neatbalstīt šo Ministru kabineta iesniegto lēmuma projektu. Paldies.".
- 1996_08_08-seq407 language "lv".
- 1996_08_08-seq407 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q822919.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q211.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q2660080.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q37.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q191.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q193089.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q2684.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q1773319.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q3899540.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q511905.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q1135496.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q106355.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q710198.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q16356212.
- 1996_08_08-seq407 mentions Q16273440.