Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_06_13-seq179> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1996_06_13-seq179 type Speech.
- 1996_06_13-seq179 number "179".
- 1996_06_13-seq179 date "1996-06-13".
- 1996_06_13-seq179 isPartOf 1996_06_13.
- 1996_06_13-seq179 spokenAs 38.
- 1996_06_13-seq179 spokenText "Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Izmantojot gadījumu, ka es te nāku pirmo reizi, gribētu jums pateikties par atbalstu, ka tika apstiprināts mans mandāts. Un es atvainojos, tā kā man nav pieredzes, varbūt kāds procedūras noteikums no manas puses netiks ievērots precīzi. Tātad būtiskie grozījumi, ko Ministru kabinets izdarījis likumos "Par 1923. gada 2. augusta likuma "Par Valsts kontroles atjaunošanu"" un "Valsts kontroles revīzijas reglaments", tiešām attiecas uz pašvaldībām. Ar šiem grozījumiem tiek ieviesta norma, ka Valsts kontrolei ir tiesības uzraudzīt pašvaldības, līdzīgi kā tas tiek darīts ar valsts iestādēm, tas ir, sekot, lai pašvaldību rīcība ar mantu un līdzekļiem būtu likumīga un lietderīga, un pareiza. Ir saprotams, ka var novērtēt darījuma likumību, bet kā var novērtēt lietderību un pareizību? Pašvaldības nav valsts izpildinstitūcijas. Pašvaldībām ir arī lemttiesības, tajā skaitā brīvi lemt par pašvaldību līdzekļiem un mantas izlietošanu. Par to runā Pašvaldību likuma 14. pants. Lai arī cik tas nepareizi vai nelietderīgi izskatītos no malas vai "augšas", pašvaldībām jāraugās, lai līdzekļu izlietošanas lietderību un pareizību atzītu par lietderīgu un pareizu "apakšas", tas ir, viņu vēlētāji, iedzīvotāji. Piemēra pēc pieņemsim, ka pašvaldībai ir brīvi kādi 10 000 latu un pašvaldība nolemj šo naudu izlietos nevis ielas remontam, bet skolas jumta remontam. Atnāk Valsts kontrole un saka - nē, tas nebija lietderīgi, vajadzēja remontēt nevis jumtu, bet ielu! Bez šī vispārīgā argumenta ir arī dažas juridiskas dabas pretrunas, kas rodas, pieņemot piedāvātos Ministru kabineta noteikumus. Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents 1996. gada 28. februārī izsludinājis likumu par 1985. gada 15. oktobra Eiropas Vietējo pašvaldību hartu, un Latvijas Republika līdz ar to ir apņēmusies uzskatīt par saistošiem vairākus hartas punktus, to skaitā 8. 2. punktu Un šis punkts skan tā, ka jebkura administratīva pārraudzība pār vietējo varu un darbību parasti tiek virzīta uz to, lai nodrošinātu to atbilstību likumam un konstitucionāliem principiem, taču administratīvu pārraudzību drīkst realizēt augstākā līmeņa varas attiecībā uz to izpildes lietderību, kura deleģēta vietējām varām. Skatoties komentārus, kas ir par šo oficiālo dokumentu un šo dokumenta punktu, no tiem izriet, ka administratīvā pārraudzība normāli varētu tikt ierobežota ar jautājumiem par pašvaldības darbības likumību, nevis lietderību, izņemot gadījumus, kas saistīti ar pašvaldībai deleģētām funkcijām un uzdevumiem. Šīs pašas hartas 9. 1. punkts, kuram mēs esam pievienojušies, kuram ir pievienojusies mūsu valsts, nosaka to, ka vietējām varām valsts ekonomikas politikas ietvaros ir tiesības uz pietiekamiem finansu resursiem, ar kuriem tās drīkst brīvi rīkoties pilnvaru robežās. Bez tam Ministru kabinets, pieņemot minētos noteikumus, nav ievērojis arī Latvijas Republikas likuma "Par pašvaldībām" 86. pantu, kur teikts, ka Ministru kabinets ar pašvaldībām saskaņo likumprojektus un Ministru kabineta noteikumu projektus, kas attiecas uz pašvaldībām. Tas nav izdarīts. Vēl vairāk. Šajā sakarībā Latvijas Pašvaldību padome šī gada 7. februārī ir pieņēmusi lēmumu, kurā pauž savu viedokli, uzskatīdama, ka viens no katras valsts demokrātiskās iekārtas galvenajiem pamatiem ir pašvaldības, kas pilnvarotas pieņemt lēmumus, patstāvīgi nesot pilnu atbildību likuma un iedzīvotāju priekšā. Un tajā pašā laikā pašvaldības arī atzīst, ka pašvaldību administratīvā pārraudzība pilnveidojama virzībā, lai nodrošinātu pašvaldības darbības atbilstību likumiem un konstitucionālajiem principiem, un tāpēc aicina Saeimu neierobežot pašvaldībām tiesības brīvi un patstāvīgi rīkoties to kompetences ietvaros, pilnveidot pašvaldību revīzijas komisiju tiesības, pienākumus un atbildību likuma priekšā, nodrošināt finansējumu, paaugstinot profesionālo līmeni, kā arī aicina pārskatīt Valsts kontroles funkcijas, kas tiek piedāvātas ar šo Ministru kabineta noteikumu. Vadoties pēc tā, ko es nupat jums stāstīju, uzskatu, ka minētie Ministru kabineta noteikumi būtu būtiski jāpārskata, un droši vien tas būtu jādara Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, šajā procesā iesaistot arī pašvaldības. Paldies.".
- 1996_06_13-seq179 language "lv".
- 1996_06_13-seq179 speaker Eriks__Zunda-1950.
- 1996_06_13-seq179 mentions Q822919.
- 1996_06_13-seq179 mentions Q211.
- 1996_06_13-seq179 mentions Q193089.