Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_04_25-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1996_04_25-seq8 type Speech.
- 1996_04_25-seq8 number "8".
- 1996_04_25-seq8 date "1996-04-25".
- 1996_04_25-seq8 isPartOf 1996_04_25.
- 1996_04_25-seq8 spokenAs 100.
- 1996_04_25-seq8 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Pirms noteikumu pieņemšanas Ministru kabinetā ļoti daudzās frakcijās Satiksmes ministrija izskaidroja šo noteikumu pieņemšanas nepieciešamību, kā arī būtību un jēgu. Vairākās frakcijās ir iesniegts šīs brīvostas nepieciešamības ekonomiskais pamatojums, un visas valdību atbalstošās frakcijas, deputāti kopumā atbalstīja šo noteikumu pieņemšanu Satversmes 81. panta kārtībā. Tāpēc, ka šodien tiek izteikti atsevišķi iebildumi, galvenokārt no Ādamsona kunga, šeit publiski, bet dažkārt arī kuluāros ir izteikti iebildumi un arī presē tiek rakstīti dažādi briesmustāsti par šo brīvostu, šodien man atļautajā laikā es centīšos pievērst jūsu uzmanību divām lietām. Pirmkārt, paskaidrošu, kāpēc šāda brīvosta ir vajadzīga. Otrkārt, centīšos atspēkot nupat minētos Ādamsona kunga iebildumus. Godātie deputāti! No juridiskās tehnikas viedokļa mēs varējām rīkoties tiešām divējādi. Pirmkārt, mēs varējām darīt tā: vispirms pieņemt likumu par brīvostām un pēc tam pieņemt konkrētus likumus par atsevišķu brīvostu tiesisko režīmu. Tas varēja būt varbūt Ventspilī, varbūt Liepājā, varbūt arī Rīgas tirdzniecības ostā. Bet mēs tomēr esam gājuši citu ceļu. Ja mēs rīkotos tā, ka vispirms pieņemtu šo likumu, tas būtu ārkārtīgi ilgs process un faktiski šis likums būtu tikai tādas galvenās tēzes, kāpēc Latvijā šādas brīvostas ir nepieciešamas. Bet, godātie deputāti, laiks un konkurenti negaida! Kāpēc ir nepieciešamas šādas brīvostas un kāds ir šo brīvostu tiesiskais statuss? Brīvostas izveidošanas nepieciešamību nosaka, pirmkārt, ārējie faktori, tas ir, konkurence, konkurences saasināšanās starp Baltijas jūras ostām sakarā ar tranzītkravu apjoma palielināšanu. Minēsim tādas ostas kā Tallinu, Kaļiņingradu. Lietuvā, starp citu, ir pieņemts likums par brīvajām ekonomiskajām zonām un aktīvi tiek veikti darbi šo brīvostu izveidošanai. Bez tam mums ir jāņem vērā arī skandināvu konkurence šajā jomā. Nākamais ir tā saucamais iekšējais faktors, tas ir, ka pašreizējā situācijā Rīgas tirdzniecības ostas pašfinansēšanās iespējas ir izsmeltas. Treškārt. Es gribu arī pievērst jūsu uzmanību tam, ka tomēr mūsu valsts un arī tās galvaspilsēta atrodas zināmā stagnācijas situācijā. Tātad par brīvostas režīmu. Brīvostā tiek noteikts īpašs tiesiskais režīms, tas ir, nodokļu atvieglojumi, muitas režīms un brīvostas administrācijas patstāvības princips. Proti, kā mēs, juristi, sakām, brīvosta, no vienas puses, darbojas kā publisko tiesību subjekts, brīvostai ir tiesības noteikt tās teritorijā esošajām juridiskajām un fiziskajām personām uzvešanās kārtību, bet, no otras puses, brīvostas darbojas arī kā saimniecisko tiesību subjekts, tas ir, veic zināmu saimniecisko darbību. Neskatoties uz to, ka nodokļu ieņēmumi no brīvostas it kā samazinās, kopējā nodokļu ieņēmumu masa valstī palielinās. Tas notiek tādēļ, ka brīvostās papildu investīciju piesaistīšanas rezultātā tiek radītas papildu darba vietas, pieaug nodarbinātība, kas palielina fizisko personu maksājumus, fizisko personu ienākumus un sociālo nodokli. Bez tam, godātie deputāti, brīvostā strādājošie ar saviem ieņēmumiem rada papildpieprasījumu, preču un pakalpojumu tirgu ārpus brīvostas un attiecīgu papildpiedāvājumu tajā. Rīgas tirdzniecības osta sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir pasūtījusi ekonomisko pamatojumu kompetentiem ekonomistiem, proti, šie ekonomisti ir novērtējuši Rīgas tirdzniecības brīvostas izveidošanas ekonomiskās sekas. Šeit ir teikts, ka saskaņā ar pamatojumā veiktajiem aprēķiniem sakarā ar brīvostā jaunveidojamajām ražotnēm 1998. /1999. gadā ir sagaidāms neto apgrozījuma pieaugums par 11 miljoniem, nodarbināto skaita palielināšanās aptuveni par 800-900 cilvēkiem. Ienākums sociālajā budžetā palielināsies apmēram par 1,1 miljonu, un iedzīvotāju ienākuma nodokļa palielināšanās notiks aptuveni par 0,75 miljoniem. Mēs esam pētījuši arī pieredzi, sākot jau ar Ādamsona kunga pieminēto Latvijas 30. gadu praksi. Godātie deputāti, tik tiešām 1935. gadā Latvijas Republikā Satversmes 81. panta kārtībā tika pieņemts likums par Liepājas brīvostu. Mēs esam pētījuši arī citu valstu pieredzi. Šodien pasaulē šādu brīvostu ir vairāki simti. Un, proti, mēs esam ļoti pamatīgi iepazinušies ar Maltas brīvostas statusu un ar to, ko tas dod. Tāpat arī ar citām. Piemēram, Maltā pēc tam, kad tika izveidota šāda brīvosta, kravu apgrozījums pēdējos gados ir pieaudzis apmēram četras reizes. Tālāk par Ādamsona kunga pārmetumiem. Viens no tādiem būtiskākajiem, ko Ādamsona kungs teica, ir tas, ka saskaņā ar likuma "Par ostām" 10. un 11. pantu Satiksmes ministrija un Ministru kabinets nav panācis saskaņojumu ar Latvijas Ostu padomi. Tā, godātie deputāti, nav tiesa! Iespējams, ka mums varbūt nav formālu protokolu, kur ir visi šīs Latvijas Ostu padomes locekļu paraksti, bet brīvostas prezentācija notika jau pagājušā gada novembrī, kur tas tika konceptuāli apspriests. Vakar un aizvakar mēs aptaujājām - un tas ir dokumentāri apliecināts - visus Latvijas Ostu padomes locekļus, un no 20 Ostu padomes locekļiem 14 atbalsta šos Ministru kabineta noteikumus par Rīgas tirdzniecības brīvostu, to skaitā, piemēram, Rīgas pilsētas mērs, Ventspils pilsētas mērs, bet atsevišķi cilvēki, kuri varētu atbalstīt, atradās komandējumā. Vienīgi Zeibota kungs bija pilnīgi pret šo brīvostas izveidošanu. Tālāk par nākamajiem pārmetumiem, ka to nepieļauj normatīvie akti, kas regulē mūsu sadarbību ar Eiropas savienību. Es domāju, ka tas nav pareizi. Šeit Ādamsona kungs - arī es esmu konsultējusies ar Birznieces kundzi, kas ir liela speciāliste šajā jomā - nepareizi traktē šo normu. Tur ir runa par līgumu slēgšanu. Šeit nekādā gadījumā nav runas par līgumu slēgšanu. Šeit ir vienkārši noteikumi ar likuma spēka pieņemšanu. Nākamais. Tika pārmests par to, ka šeit būtu jābūt vienotiem ostas noteikumiem, kuģošanas drošībai utt. Es gribu teikt, ka Rīgas tirdzniecības osta arī pēc brīvostas izveidošanas turpinās ievērot visus noteikumus attiecībā uz kuģošanas drošību un pakļausies Valsts kontroles dienesta uzraudzībai. Nākamais pārmetums, ka Rīgas ostu pārvaldei nāksies atteikties no atsevišķu nekustamo īpašumu valdījuma. Jā, saskaņā ar likumu tā tas tiešām būs, jo valsts īpašums Rīgas tirdzniecības ostā, ostas teritorijā, šobrīd ir Rīgas tirdzniecības ostas valdījumā, un šeit nevar būt nekādu nomas tiesisko attiecību starp Latvijas Ostu pārvaldi un Rīgas tirdzniecības ostu. Tiek pārmests, ka brīvostas pārvalde pārņem no ostas pārvaldes ļoti daudz funkciju. Es gribu teikt, ka šeit tiek pārņemtas tikai tās funkcijas, kas attiecas uz brīvostas teritoriju, radot priekšnoteikumus izdevīgai investīciju piesaistei. Tā nekādā ziņā neatņem Rīgas ostas pārvaldei tiesības pildīt savas funkcijas un pienākumus pārējā Rīgas ostas teritorijā. Bez tam šī milzīgā šodien spēkā esošā birokrātiskā tranzīta kravu noformēšana, kas pastāv Rīgas ostas teritorijā, saskaņā ar brīvostas izveidošanu, manuprāt, tiks mazināta. To pierāda arī visu manis minēto citu valstu prakse. Un pēdējais. Šeit tiek izteiktas šaubas, vai Latvijā vispār nāks investori, jo mūsu likumdošana ir nesakārtota, un kādas briesmas te būs, ka 27 kompānijas tagad te turēs savus bruņotos spēkus un tā tālāk. Tā nav tiesa! Mums jau ir informācija Satiksmes ministrijā un Rīgas tirdzniecības ostā, ka ļoti ievērojami Kanādas investori ir pieteikušies. Arī no Skandināvijas valstīm. Es domāju, ka tas nāks Latvijas ekonomikai tikai par labu. Cik man vēl ir laika?".
- 1996_04_25-seq8 language "lv".
- 1996_04_25-seq8 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q211.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q2660080.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q37.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q193089.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q16.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q39731.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q4459436.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q3018073.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q5244326.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q1770.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q233.
- 1996_04_25-seq8 mentions Q1829.