Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_03_21-seq282> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 1996_03_21-seq282 type Speech.
- 1996_03_21-seq282 number "282".
- 1996_03_21-seq282 date "1996-03-21".
- 1996_03_21-seq282 isPartOf 1996_03_21.
- 1996_03_21-seq282 spokenAs 46.
- 1996_03_21-seq282 spokenText "Paldies. Izskatām likumprojektu "Par pašvaldību finansu izlīdzināšanu 1996. gadam", dokuments nr. 491, pirmajā lasījumā. Šo likumprojektu saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 1996. gadam" pārejas noteikumiem ir izstrādājusi Pašvaldības lietu pārvalde un savā sēdē akceptējis Ministru kabinets. Es ceru, ka vairākums no jums ir iepazinies ar šo likumprojektu, tomēr maksimāli koncentrēti un īsā izvērsumā paskaidrošu likumprojekta būtību. Tātad likuma mērķis ir pašvaldību finansu izlīdzināšanas sistēmas radīšana šim budžeta gadam, lai samazinātu atšķirības pašvaldību funkciju izpildē, neraugoties uz vietējām sociāli ekonomiskajām un citām atšķirībām. Lai veicinātu pašvaldību iniciatīvu un patstāvību savu finansu resursu veidošanā, šī sistēma tāpat kā pērn paredz tikai daļēju pašvaldību finansu līmeņa atšķirību izlīdzināšanu. No likuma kompozīcijas viedokļa šogad saglabājas iepriekšējā gada pašvaldību finansu izlīdzināšanas sistēmas pamatelementi, tātad izlīdzināšana tiek veikta, pamatojoties uz divām apakšsistēmām. Nepieciešamo izdevumu izlīdzināšanas sistēma un ieņēmumu izlīdzināšanas sistēma. Tāpat ir saglabāti kritēriji, kurus ņem vērā, nosakot pašvaldību nepieciešamos izdevumus. Daudzus no jums, izskatot šo likumprojektu komisijā, interesēja datu bāze, kas ir izmantota šajā likumā aprēķinos. Izlīdzināšanai tiek pakļauti pašvaldību ieņēmumi, un nepieciešamo izdevumu uz vienu iedzīvotāju aprēķinos izmantota Valsts statistikas komitejas informācija par iedzīvotāju skaitu un demogrāfisko struktūru katrā konkrētajā pašvaldībā. Aprēķini tāpat arī balstās un šī izlīdzināšana notiek saskaņā ar pašvaldību budžeta ieņēmumu prognozi, kuru savā atzinumā ir apstiprinājusi Finansu ministrija un kura šim gadam paredzēta 234, 335 miljonu latu apmērā. Savukārt šie aprēķini balstās uz nodokļu ieņēmumu pieauguma koeficientiem pret pagājušā gada faktisko ieņēmumu izpildi par trim nodokļu veidiem - iedzīvotāju ienākuma nodoklim - 1,31, zemes nodoklim - 1,19 un īpašuma nodoklim - 1,11. Nedaudz par pašvaldību nepieciešamo izdevumu izlīdzināšanu. Izdevumu izlīdzināšanu veic atbilstoši šī likumprojekta iecerei divās pašvaldību grupās, proti, republikas pilsētu un lauku pašvaldību grupā, pieņemot, ka pašvaldību kopējo izdevumu īpatsvars katrā no tām ir atšķirīgs. Likums nosaka, ka 45% šajā izdevumu grozā veido republikas pilsētu kopbudžets, bet atlikumu - 55% - lauku pašvaldību kopbudžets. Nepieciešamos izdevumus uz vienu iedzīvotāju jeb izdevumus, kas nepieciešami likumā noteikto funkciju izpildei uz vienu iedzīvotāju, nosaka, ņemot vērā četrus kritērijus un tiem piešķirto īpatsvaru, un šie kritēriji ir pastāvīgo iedzīvotāju skaits, bērnu skaits vecumā līdz 6 gadiem, bērnu un jauniešu skaits vecumā no 7 līdz 18 gadiem un pensionāru skaits katrā konkrētajā pašvaldībā. Katra kritērija īpatsvars atbilst pašvaldību funkciju finansējumam, kas ir koriģēts caur izdevumu slodzi uz katru no šīm iedzīvotāju grupām. Un šādā veidā tiek noteikti pašvaldību nepieciešamie izdevumi. Pašvaldībām, kurām aprēķinātie nepieciešamie izdevumi uz vienu iedzīvotāju ir lielāki par vidējiem nepieciešamajiem izdevumiem uz vienu iedzīvotāju attiecīgajā pašvaldību grupā, samazina aprēķinātos izdevumus par 35% no starpības. Savukārt pašvaldībām, kurām aprēķinātie nepieciešamie izdevumi uz vienu iedzīvotāju ir mazāki par vidējiem nepieciešamajiem izdevumiem uz vienu iedzīvotāju tajā pašvaldību grupā, palielina aprēķinu izdevumus par 35% no starpības. Galvenās atšķirības pret pagājušā gada finansu izlīdzināšanas sistēmu veidojas budžetā noteiktās valsts dotācijas apjoma dēļ, kas pret pagājušo gadu ir ievērojami samazināts. Un tādēļ, lai būtu iespējams šo pašvaldību finansu izlīdzināšanas algoritmu iedarbināt, šeit tiek noteikti papildu naudas līdzekļu ieguves avoti, un šī iemesla dēļ ir ieviesta norma, ka ienākumi tiek izlīdzināti divās pakāpēs. Tātad donoru ieskaitījumi pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondā tiek izlīdzināti divās pakāpēs, vispirms izlīdzinot pret vidējiem ieņēmumiem valstī donoru ieņēmumus 40% apmērā un pēc tam izlīdzinot pret izlīdzinātajiem izdevumiem šos ieņēmumus 66% apmērā, papildus paredzot, ka donoru pašvaldību izlīdzināto ieņēmumu no iedzīvotāju ienākuma īpašuma un zemes nodokļa nodrošinājumam ir jābūt vismaz 95% apmērā no izlīdzinātās izdevumu nepieciešamības, kā arī kopējais izlīdzinātais līmenis nepārsniedz trešo daļu no izlīdzinātajiem ieņēmumiem. Dotācijas no pašvaldību finansu izlīdzināšanas fonda nodrošina šī likuma kontekstā pašvaldības nepieciešamo izdevumu apjomu attiecīgi pilsētu un pagastu grupā vismaz 79,5% un rajonu grupā vismaz 93,5%. Mēs esam saņēmuši arī daudzus priekšlikumus vēl Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā līdz šī projekta izskatīšanai pirmajā lasījumā, kurus komisija apkopos otrajam lasījumam, tādēļ es lūdzu Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas vārdā konceptuāli atbalstīt šī likuma pieņemšanu pirmajā lasījumā. Paldies.".
- 1996_03_21-seq282 language "lv".
- 1996_03_21-seq282 speaker Maris_Vitols-1972.