Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_03_20_a-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1996_03_20_a-seq2 type Speech.
- 1996_03_20_a-seq2 number "2".
- 1996_03_20_a-seq2 date "1996-03-20".
- 1996_03_20_a-seq2 isPartOf 1996_03_20_a.
- 1996_03_20_a-seq2 spokenAs 49.
- 1996_03_20_a-seq2 spokenText "Cienījamo Prezidij! Cienījamie deputāti! Deputātiem ir izsniegta atbilde, bet es domāju, ka es labprāt par to dažas minūtes parunāšu. Deputātiem Bartaševičam, Lujānam, Mauliņam, Čerānam un Zelgalvja kungam ir sagatavota atbilde no Finansu ministrijas, un es vēlreiz pieskaršos šim dokumentam, mazlietiņ komentējot, - tajā sakarībā, ka rīt mēs, vienalga, pie šā jautājuma atgriezīsimies un droši vien daudz runāsim, un es gribētu, lai šajā jautājumā tomēr būtu kaut kāda skaidrība, nevis uz emocijām balstīti pieprasījumi. Pirmkārt, akcīzes nodokļa paaugstināšanas nepieciešamību izraisīja Eiropas savienības prasība, Latvijai iekļaujoties Eiropas integrācijas procesā. Mēs labi zinām, ka Eiropas savienības ietvaros akcīzes nodoklis ir krietni lielāks un pārsniedz 20 santīmus, un šajā gadījumā Latvijai ir tikai četri... un divi attiecībā pret degvielu un pret dīzeļdegvielu. Runājot par degvielas dārdzību, vispār bieži vien šeit daudz kas no tribīnes tiek pārspīlēts. Es tikko kā - pirms stundas - atgriezos no Vācijas un varu jums pateikt cenas. Viens litrs benzīna tur maksā marku un 70 feniņus... Ja mēs rēķināsim santīmos, tad iznāk, ka 51 līdz 57 santīmus maksā litrs degvielas. 51 līdz 57 santīmus. Dīzeļdegviela - 40 santīmus. Protams, jūs uzreiz varat iebilst, ka šeit nav tās lietas samērojamas algu un pensiju dēļ, es māku tieši tāpat iebilst, bet tomēr, runājot par šo jautājumu, vajadzētu izdalīt akcīzes nodokli un izdalīt to, kādiem mērķiem tas kalpo. Tas nekalpo kaut kādu uzkrājumu taisīšanai, kādiem mērķiem, kas kalpo citiem, izņemot nabadzīgākos, kuriem tās automašīnas nav, un tāpēc man ir interesanti tagad avīzēs vērot šo demagoģiju un šo lielo iestāšanos būtībā par autobraucējiem, kas brauc ar dārgām mašīnām. Protams, mēs varam aiziet arī līdz zemniecības jautājuma izskatīšanai, bet šis jautājums atkal neiztur kritiku, ja mēs atgriežamies atpakaļ pie tā, kas no šīs tribīnes ne vienreiz vien ir teikts, - ka par izmantoto degvielu zemnieks var saņemt akcīzes nodokļa naudu atpakaļ. Tikai ir tā lieta, ka viņš to naudu neprasa. Pagājušā gada prakse parāda, ka zemnieks to naudu neprasa. Tātad kaut kas nav šeit kārtībā, un nav grūti iedomāties, kas nav kārtībā un kāpēc viņš to naudu neprasa. Acīmredzot zemniekam līdz šim bija iespēja saņemt par lētāku naudu degvielu, kura tika ievesta vispār bez kārtīgas muitošanas, bez nodokļa maksāšanas. Bet šie prieki ir beigušies. Tātad, lūdzu, visi ņemsim vērā to, ka šie prieki ir beigušies, jo, kā jūs zināt, ir sākusies degvielas vairumtirdzniecības un pēc tam arī mazumtirdzniecības licencēšana, un sakarā ar šo normu, 25 000 tonnas... tad firmas var saņemt vairumtirdzniecības licenci... šo 650 firmu vietā paliks tikai 30 - 35 un vairs nebūs zemniekam tās iespējas sagaidīt pie sevis zaļu cisternu, kas viņam krēslas stundā pielies pilnas kaut kādas mucas par stipri zemu cenu, tātad apkrāpjot beigu beigās valsti, apkrāpjot, protams, arī to pašu zemnieku, kuram tajā brīdī ir vieglāk, bet patiesībā apkrāpjot valsti... un visu pārējo, kas pēc tam seko... patiesībā samazinot iespējas tam zemniekam saņemt subsīdijas, jo tas zemnieks nevar pēc tam pretendēt ne uz subsīdijām, ne uz kredītiem, ja mēs neizdomājam sistēmu, kādā veidā valstī nauda ienāk. Un ja mēs pieļaujam tādu sistēmu... es jums skaitļus esmu jau saucis un nosaukšu vēlreiz. Ja mēs pieļaujam tādu sistēmu, ka... pagājušajā gadā akcīzes nodoklis ir nomaksāts par 730 000 tonnām degvielas, bet izlietotas Latvijā ir 1 400 000 tonnas, tātad divreiz vairāk. Ja mēs šādu situāciju pieļaujam un pieļaujam, ka akcīzes nodokli par pusi - gandrīz par pusi! - no izmantotās degvielas un līdz ar to arī pārējos nodokļus šie darboņi var nemaksāt, tad nav ko pēc tam brīnīties, ka mēs nevaram iedalīt zemniekam ne kārtīgas subsīdijas, ne kārtīgas kredītnaudas, ne ko citu. Ja mēs paši viens otru nepārtraukti apzogam, tad nebrīnīsimies par visu pārējo! Šeit dokumentā tālāk ir norādīts, kādās Eiropas savienības direktīvās ir nodokļu likmes attiecībā pret akcīzes nodokli pa degvielas veidiem. Šeit ir parādīts arī tas, kādas priekšrocības ir neetilētam benzīnam. Šādas priekšrocības ir paredzētas arī uz priekšu, pa gadiem akcizējot degvielas nodokli Latvijā. Šeit ir minēts arī tas, ka akcīzes nodoklis ir galvenais valsts autoceļu fonda ienākuma avots. Vajadzētu pieminēt, ka ar šo akcīzes nodokli autoceļu fondam, protams, ir stipri par maz, tas ar to nekur tālu netiks un visus ceļus neizremontēs, bet, ja ir šāds ceļu fonds, kurā ir zināms naudas daudzums, tad valdība pret šo naudu, kas ir šajā ceļu fondā, var saņemt lielus aizdevumus, kurus pēc tam var lietot ceļu vajadzībām. Nu, tālāk... es domāju, ka es šeit necitēšu... beigās ir pieminēts, kā palielināsies kopindekss cenām un tā tālāk, bet es vēl lieku reizi gribu pateikt, ka nevajadzētu arī šausmināties par kaut kādu lielu inflācijas tempu pieaugumu (to jau es minēju, runājot pagājušajā reizē), jo aprēķini rāda, ka inflācija nepalielināsies vairāk nekā par 1%, ja mēs degvielas cenu caur akcīzes nodokli palielināsim par šiem... būtībā 20, 22 vai 25%. Un vēl: piemērs tam, ko es saku, pozitīvs piemērs, ir tas, ka iepriekšējā reizē, paceļot akcīzes nodokli, arī bija šausminošas un garas runas par to, kas notiks un cik dārgs viss paliks, un tad diemžēl prakse parādīja, ka caur akcīzes uzlikšanu degvielai (tas attiecībā pret kopējo degvielas cenu procentos nebija daudz) inflācija un cenu kāpums diemžēl matemātiski netika konstatēts. To es saku tāpēc, ka man ir aprēķini, ir arī Starptautiskā valūtas fonda aprēķini, kas ir darīti. Tāpēc es lūgtu deputātus šeit no tribīnes par šo jautājumu nerunāt ar emocijām, bet runāt ar konkrētiem skaitļiem. Ja ir zināmi skaitļi par to, kā inflācija cēlusies vienam vai otram vai trešajam produkcijas veidam, vai par to, ka kopumā cenas cēlušās, nu tad vajadzētu tos skaitļus arī šeit minēt, vajadzētu tos dokumentus tad sakopēt jeb pavairot un izdalīt deputātiem. Bet, tā kā šādas tabulas un šādi skaitļi nav pieejami, tad nevajadzētu tā vienkārši, emociju veidā, par šiem jautājumiem runāt. Paldies par uzmanību.".
- 1996_03_20_a-seq2 language "lv".
- 1996_03_20_a-seq2 speaker Aivars_Kreituss-1945.
- 1996_03_20_a-seq2 mentions Q211.
- 1996_03_20_a-seq2 mentions Q193089.
- 1996_03_20_a-seq2 mentions Q183.