Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_03_14-seq31> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1996_03_14-seq31 type Speech.
- 1996_03_14-seq31 number "31".
- 1996_03_14-seq31 date "1996-03-14".
- 1996_03_14-seq31 isPartOf 1996_03_14.
- 1996_03_14-seq31 spokenAs 68.
- 1996_03_14-seq31 spokenText "Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Es noklausījos šīs iejūtīgās runas, notrausu asariņas. Es arī uzzināju šādus tādus jaunumus, piemēram: visiem iedzimtību nosaka gēni, bet Mauliņa kungam - molekulas. Bet tas nebūtu varbūt tas galvenais. Es gribētu faktiski atbalstīt daudzas labas asaras. Man ir viens racionāls priekšlikums - vajadzētu minimālās algas noteikt referendumos. Mēs taču visi šeit esam tautas draugi. Mēs varētu, teiksim, izvirzīt tādu jautājumu: kas ir labāk - minimālā alga 200 lati vai, teiksim, 38 lati. Pēc tam mēs varētu sarīkot nākamo referendumu - par maksimāliem nodokļiem: vai tos nevajadzētu vispār atcelt. Kurš būtu pret šādiem priekšlikumiem? Es esmu drusciņ izbrīnījies par to, jo es pats esmu siļķu ēdājs. Esmu izbrīnījies par to, ka, teiksim, rīsu ēdāji pēkšņi uztraucas par mersedesu braucējiem. Tas mani ļoti aizkustina. Jo saprotiet, šī nodokļu ideja jau ir tāda - tie, kam ir lielāka mašīna, kura rij vairāk degvielas, dārgākas degvielas, un kas vairāk braukā (teiksim, uz Vāciju, kur ir biežas tiesas prāvas, vai vēl kaut kur), - tie arī vairāk maksā. Tagad pēkšņi es dzirdu, ka tauta mirst badā, Frankfurtē tiek publicēts asarains sludinājums, ko Zīgerista partija paraksta, ka vajag cukuru, sāli sūtīt uz Latviju, nez ko tur vēl. Un pēkšņi šīs vaimanas par mersedesu braucējiem. Saprotiet, degviela paliks dārgāka. Naudiņa tiks pārdalīta. Pasarg Dievs, tā naudiņa tiks iedota kaut kādam tur ceļu fondam, pasarg Dievs, tiks iedota kaut kādām lauku pašvaldībām, kurām, lūk, esot jāfinansē skolu autobusi, lai bērniņi varētu uz skolām aizbraukt. Muļķības! Nauda ir vajadzīga - es vēlreiz atkārtoju, - lai varētu braukt "Audi" mašīnās, mersedesos un nebūtu jāmaksā un jāfinansē šis pašvaldību fonds. Nākamais. Ja mēs runājam nopietni, tad, protams, jāsaka, ka Latvijas saimniecība ir absolūti pārblīvēta ar saimnieciski dzīvot nespējīgām struktūrām. Šeit ļoti kvēlu runu teica lielais izcilais patriots Staša kungs, bijušais Kirova kolhoza priekšsēdētājs, kas savu kolhozu krievu laikos apbūvēja kopīgi ar šiem saimnieciski nespējīgajiem Austrumiem, kas to vien darīja, kā rija par velti šo elektroenerģiju un pārējos energoresursus, kurus saņem no Krievijas. Tagad, protams, ir jāvaimanā, jo tā ir absolūti neracionāla saimniekošana. Tagad šeit no politisko partiju un frakciju vadītāju puses... pateikt godīgi, ka dzīvotnespējīgās saimnieciskās struktūras uzkritīs dzīvotnespējīgam vadītājam uz galvas... Mēs te nākam un vaimanājam, ka mums nevajag naudu infrastruktūrai, mums nav jābūvē ceļi. Jo, redziet, ceļi, tāpat kā sakari, transports, piesaista ārzemju kapitāla ieguldījumus. Priekš kam mums ārzemju kapitālieguldījumi? Nav vajadzīgs. Pēc šnabja brauksim ar traktoru. Vai ar krievu lielo "gaziku", 35 vai 45 litri uz 100 kilometriem. Divi nevar braukt vienā mašīnā, otram tos 50 vai 100% degvielas... Katrs dzen savu mašīnu, pērk šnabi. Viss šis pielikums, mīļie cilvēki, 2 santīmi litrā - 10%. Par ko jūs vispār runājat? Tas vidējais samazinājums ir 3 tūkstoši kilometru gadā. Tas ir tieši viens brauciens līdz Vācijai un atpakaļ - uz tiesas prāvu. Saprotu, varbūt tāpēc arī ir šī panika. (Starpsauciens: "Savlaicīgi.") Labi. Apskatīsim nopietni Mauliņa kunga priekšlikumu. Es viņam pilnīgi piekrītu - pakāpeniski ir jāpaaugstina, Mauliņa kungs, bet tikai par 2 santīmiem mēs esam paaugstinājuši. Tātad jūs ierosināt paaugstināt par 1 santīmu, kā es saprotu? Jeb vai par pus santīmu? Es jums tūlīt pateikšu: mums līdz 2000. gadam ir jāpaaugstina akcīzes nodoklis vidēji apmēram par 20 santīmiem. Šī summa ir jāsadala uz četriem pieciem gadiem. Mēs nevaram pielikt šo te, piemēram... kas būtu normāli... kādus piecus vai sešus santīmus pie litra. Tāpēc arī ir jāliek šis minimālais paaugstinājums. Latvijai nav šīs naftas atradnes. Es gribētu pateikt salīdzinājumu. Kaut vai Krievija, kas ražo degvielu. Maskavā pašreiz ir apmēram 44 amerikāņu centi par litru. Viņi ir jau paaugstinājuši. Ar zemāku minimālo algu un ar zemākām pensijām. Es domāju, ka Mauliņa kungs arī to zina. Bet es viņam piekrītu. Šis pielikums būs, un sadalījums arī būs. Viņš būs nežēlīgs. Šie 20 santīmi būs jāpieliek nākamajos četros piecos gados. Citas izejas nav. Ja kāds šeit nāk un "blefo", ka netiks pielikts, tas nozīmē, ka acīmredzot viņam būs pašam sava personīgā naftas urbtuve, savs benzīntanks, kur viņš degvielu pārdos par šīm zemajām cenām. Jo nevar būt tā, ka, braucot no Somijas uz Igauniju un tālāk uz Poliju, kur visur šī degvielas cena būs apmēram 40 vai 50 santīmi litrā, mēs iebrauksim komunistiskajā paradīzē Latvijā, kur, saprotiet, degviela maksās 20 santīmus, - protams, ja vien nenotiks brīnums. Un ja neiedos. Jeb ja varbūt kāda brīnumpartija te nāks pie varas un nesarunās no Krievijas kaut kādus ļoti lētus kredītresursus un degvielu par velti. To, cik šāda subsidēšana maksā, mēs varam redzēt pašreiz pēc Lietuvas piemēra, pēc tā, kas tur notiek ar pašreizējo lita kursu. Tas ir ļoti dārgs process. Es domāju, ka visi jūs ļoti labi zināt, ka šis akcīzes pielikums ir neizbēgams nākamajos gados, bet mani izbrīna viens - kāpēc jūs te nākat un izliekaties, cik ļoti jūs rūpējaties par tautu? Bet tautai nevajag jūsu mersedesus, Zīgerista partijas kungi! Viņi arī uz Vāciju tik bieži nebrauc. Viņi ietaupīs tos 10 procentus. Par laukiem. Pirmkārt, tiek atdoti 80 lati par hektāru. Otrkārt, šogad mēs paskaitījām: kopējās subsīdijas, kas tiks izmaksātas zemniekiem, būs apmēram 40 miljoni. Bet tas ir cits jautājums. Es aicinu jūs balsot par šā likumprojekta nodošanu komisijai. Es piekrītu daudzos jautājumos, ka tur var runāt par sadalījumu vai, teiksim, kaut ko mainīt - vai nemainīt šo iekšējo sadalījumu. Varbūt vajag vairāk, teiksim, lauku skolām dot, pašvaldībām. Varbūt vajag, teiksim, šo naudu kaut kādā savādākā veidā sadalīt. Tas ir komisijas darbs. Lai komisija izskata. Bet es gribētu nobeigt savu necilo uzstāšanos ar to: lai tie, kas balsos pret likumprojekta nodošanu komisijām, pasaka saviem vēlētājiem, ka viņi balso pret autobusu satiksmes subsidēšanu! Protams, te kāds var iznākt priekšā un teikt, ka 25 gadus veci vai 40 gadus veci autobusi ir tāpēc, ka valdība šo jautājumu nav atrisinājusi. Ka šī valdība nav atrisinājusi 25 gadus vecu autobusu problēmu. Vēl. Tie, kas balsos pret šā likumprojekta nodošanu komisijai, balsos par autobusu satiksmes nerentablo līniju slēgšanu laukos. (Starpsauciens: "Viņas jau ir slēgtas...") Tās vēl ne visur ir slēgtas. Tie, kas balsos pret šo likumu, balsos par mazo skolu likvidāciju, jo nebūs subsīdiju šo autobusu satiksmei. Un pats galvenais... protams, par to te daži ļoti cīnās... Pats galvenais ir tas, ka viņi balsos pret Latvijas infrastruktūras uzlabošanu, pret saimniecisko aktivitāti, jo par šo naudu tiks būvēti tilti, cilvēkiem tiks maksātas algas, samazināsies bezdarbs. Tātad atkal ir kaut kāda kampaņa, lai nekas nenotiek, lai tikai tiek saglabātas privilēģijas - braukt ar šīm efektīgajām lielajām mašīnām, daudz un visos virzienos. Es domāju, ka jūs mani sapratāt. Paldies par uzmanību. Jūs nobalsosiet pareizi. Visu labu! (Starpsaucieni: "Sen jau jūs saprata... Slava Kiršteinam!")".
- 1996_03_14-seq31 language "lv".
- 1996_03_14-seq31 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q211.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q649.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q37.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q191.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q33.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q1020384.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q159.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q183.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q36.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q1005492.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q5384.
- 1996_03_14-seq31 mentions Q23317.