Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_02_29-seq47> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_02_29-seq47 type Speech.
- 1996_02_29-seq47 number "47".
- 1996_02_29-seq47 date "1996-02-29".
- 1996_02_29-seq47 isPartOf 1996_02_29.
- 1996_02_29-seq47 spokenAs 68.
- 1996_02_29-seq47 spokenText "Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Es varbūt nemaz nebūtu runājis šodien, ja mani neizbrīnītu šeit Mauliņa kunga, kā jau Zīgerista partijas cienīga, tās pārstāvēšanai pilnvarota deputāta teiktais. Komunisma idejās daudz kas esot bijis labs. Es par to nemaz nebrīnos. It sevišķi acīmredzot ideja par šķiru cīņu, kuru vajag visādi attīstīt un kura dažiem ir ļoti mīļa un kultivēta. Bet lai nu tas paliek uz šā runātāja sirdsapziņas! Tātad pirmkārt es gribētu pateikt vienu - ka LNNK jau bija iesniegusi savu priekšlikumu (es tikai nezinu, kāpēc Zīgerista partija nobalsoja pret to), un tur bija, manuprāt, ļoti laba ideja ielikta. Jo tie cilvēki, kas grib strādāt kaut kādās valsts pārvaldes institūcijās, ieņemt šādus posteņus... skaidrs, ka viņi nevar to darīt, ja viņi ir bijuši VDK aģenti. Bet to šeit ļoti labi, man liekas, formulēja gan Ādamsona kungs un Kļaviņa kungs, gan arī tagad Pētersona kungs. Pastāv taču tāda lieta kā nevainības prezumpcija, un beigu beigās ir jādod laiks tam cilvēkam vai nu pašam pieteikties, vai arī pārbaudīt šos materiālus un iet tiesā. Viņš taču pats var iesniegt šo jautājumu tiesā, ja viņš šai lietai nepiekrīt. Un šīs normas faktiski nav iestrādātas īsti nevienā vairs... šajā likumprojektā... Bet es nesteigtos. Es arī neredzu te būtiski lielu atšķirību, par kuru likumprojektu mēs šodien nobalsosim - vai par šo projektu, vai par Juridiskās komisijas, - jo pie tiem ir ļoti spēcīgi jāpiestrādā. Es domāju, ka šis jautājums ir ļoti veiksmīgi atrisināts citās valstīs. Es varētu atsaukties uz Čehijas piemēru, tur nedrīkst bijušie dažādu represīvo iestāžu darbinieki zināmu laiku ieņemt posteņus valsts pārvaldes iestādēs. Nu pēc kā mēs izskatīsimies, ja mēs šeit kritīsim otrā galējībā un teiksim: kas bijis, bijis. Cilvēks, teiksim, vakardien darīja vienu, bet šodien viņš var tikt, teiksim par Ministru prezidentu vai par Valsts prezidentu, un tā tālāk. Tā ka šīs lietas ir jāpārdomā. Bet nemetīsim ar akmeni, pirms mēs neesam pārliecinājušies, kas īstenībā ir šis cilvēks. Tas ir pirmais jautājums. Otrais. Ja mēs publicēsim visu šo sarakstu uzreiz, neļaujot šiem cilvēkiem pašiem pieteikties vai attiecībā uz sevi to pārbaudīt, tad kas notiks, piemēram, ar viņu bērniem vai ar ģimenes locekļiem? Vai sabiedrības izglītības līmenis ir tāds, lai viņi kaut kādā mērā no tā neciestu? Mēs, LNNK, esam nolēmuši, protams, atbalstīt un nobalsot par to, ka vajadzētu virzīt uz komisiju... attiecīgi arī šis projekts, kas pašreiz tiek apspriests, varētu būt, un arī nākamais varētu būt, bet es vēlreiz saku, ka ir ļoti nopietni jāpiestrādā pie tā. Pašreizējā veidā ne viens, ne otrs absolūti nav pilnībā sagatavots. Bet arī komisijas ir tādēļ, lai mēs strādātu. Vēl es gribētu pateikt vienu lietu: kas sabiedrībai ir vairāk bīstams? Vai vairāk bīstams, pieņemsim, ir kaut kāds VDK aģents, kas nodarbojas ar narkotiku vai kaut kādām nelikumīgas naudas legalizēšanas problēmām, vai, pieņemsim, ir bīstams kaut kāds, teiksim, ārsts, kāds "izcils" sifilists, speciālists, kas izkombinē Ostapa Bendera cienīgu kombināciju - aizņemties ārzemju kredītus, pāris simtu tūkstošu latu, un pēc tam pārdot sifilisa šprices, teiksim, par vairāk nekā 100 latiem gabalā, līdz konstatē, ka šīs pašas šprices var mierīgi nopirkt par diviem latiem vai drusciņ dārgāk. Izcilā spekulatīvā kombinācija beidzas, valsts nauda tiek izsaimniekota. Pāris tūkstošu "izcilu" sifilisa speciālistu - un valsts ir pilnībā likvidēta un sabrukusi! Kurš ir šis "izcilais" speciālists, es domāju, Rubina kungs zina vislabāk. Ja runā par blēžiem. Ja vajag, es varu nosaukt vēl pāris blēžu. Bet es gribētu izteikt pateicību Rubina kungam par šā hipotētiskā blēžu saraksta nosaukšanu, kuru viņš te nolasīja. Man par pārējiem cilvēkiem nekas nav zināms, tās ir tikai Rubina kunga, tā sakot, teorētiskās iespējas, bet paldies arī viņam par to. Un, ja kādam kādi jautājumi, lai viņš mierīgi vēršas pie Rubina kunga, bet neatsaucas uz mani. Nobeigumā es gribētu vēl pateikt, ka jebkurā gadījumā nav jau runa tikai par šo vienu - nez kāpēc - KGB vai VDK aģentu sarakstu. Un kas tad ir, teiksim, ar kādreizējo GRU jeb Valsts galveno pretizlūkošanas pārvaldi? Kas ir ar tiem, kas ir dienējuši, teiksim, ārzemēs un varbūt tur ir savervēti? Par šiem cilvēkiem neviens šeit nerunā, un viņus arī šeit neviens neuzzinās. Tāpēc es domāju, ka es personīgi atbalstītu šā likumprojekta nosūtīšanu uz komisiju, un vajadzētu ļoti nopietni to pārstrādāt nākamajos lasījumos, iestrādājot visas šīs normas un pielietojot galveno principu, kāds ir Čehijā. Es vēlreiz atkārtoju, ka valsts amatos nevar būt tie VDK darbinieki, kas paši vai nu nav atzinušies... un arī pat tad, ja viņi ir atzinušies, viņiem arī ir jābūt šim noteiktajam laikam. Bet nekādā ziņā es neatbalstīšu pēc tam to normu, ka par visiem automātiski šie saraksti ir jāpublicē un pēc tam šiem cilvēkiem vai, teiksim, viņu ģimenes locekļiem vai bērniem būtu jāatbild. Paldies par uzmanību.".
- 1996_02_29-seq47 language "lv".
- 1996_02_29-seq47 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 1996_02_29-seq47 mentions Q8436.
- 1996_02_29-seq47 mentions Q80919.
- 1996_02_29-seq47 mentions Q213.
- 1996_02_29-seq47 mentions Q192176.