Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_02_22-seq132> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1996_02_22-seq132 type Speech.
- 1996_02_22-seq132 number "132".
- 1996_02_22-seq132 date "1996-02-22".
- 1996_02_22-seq132 isPartOf 1996_02_22.
- 1996_02_22-seq132 spokenAs 29.
- 1996_02_22-seq132 spokenText "Cienījamā sēdes vadītāja! Godātie deputāti! Parakstu vākšana par alternatīvo pilsonības likumprojektu ir noslēgusies, bet priekšlikums - atcelt šo normu par zīmoga iespiešanu - nav zaudējis aktualitāti, jo sabiedrībā, iespējams un cerams, būs vēl citi līdzīgi parakstu vākšanas procesi par dažādiem likumprojektiem, cerams, daudz rūpīgāk izvērstiem un izsvērtiem, un labāk sagatavotiem. Mums ir vajadzīga tautas politiskā aktivitāte. Un, ja zīmogs pasē būtiskai tautas daļai traucē to darīt, tad mums šī zīmoga iespiešana ir jāatceļ. Nevienam nevajadzētu būt šaubām par to, ka šobrīd spēkā esošā 5. Saeimas pieņemtā likuma redakcija ir ierobežojums cilvēku tiesībām demokrātiska procesa ietvaros izteikt savas domas. Šobrīd Latvijā esošajā politiski sabiedriskajā situācijā šādam ierobežojumam, kurš rodas no šī zīmoga iespiešanas, ir sevišķi būtiska, negatīva ietekme. Runājot par šo negatīvo ietekmi, mēs nonākam atkal pie okupācijas laika mantojuma izvērtēšanas neveikšanas. Jā, diemžēl šāda izvērtēšana nav notikusi, un visu pozīcijā esošo partiju centieni - joprojām turēt pilnīgā vai daļējā slepenībā VDK arhīvus - ir apliecinājums tam, ka šīs partijas nevēlas vēl joprojām šo izvērtēšanu un atbrīvošanos no pagātnes nospiedošā mantojuma. Diemžēl šādai neizvērtēšanai dažādos līmeņos un dažādos veidos ir smagas sekas. Es saprotu, ka ir tādi cilvēki, kuri lepojas ar iepriekšējās parakstu vākšanas iespiesto zīmogu pasē, bet var būt, ka, atņemot šiem dažiem cilvēkiem šo iespēju lepoties, šiem parakstu vācējiem būtu izdevies savākt vajadzīgo parakstu skaitu. Diemžēl lielai daļai Latvijas pilsoņu nav radies iespaids par juridiski neatkarīgu Latvijas valsts varu un ierēdniecību, ka tā būtu būtiski cita - ne tāda, kāda tā bija PSRS okupācijas laikā. Joprojām cilvēkam nav reālas iespējas saņemt tiesisko aizsardzību pret ierēdņu patvaļu vai arī kādu citu savu cilvēktiesību reālu aizstāvību. Piemērus var izvēlēties daudzus un dažādus. Ņemsim tikai vienu. Piemēram, zemes komisija. Kāda velna pēc bija vajadzīga šī nekompetentā, padomiskā trīspakāpju struktūra lietu skatīšanai, ja zemes reformas realizācijā tiesiskumu varēja nodrošināt ļoti vienkārši? Pagasta zemes komisijā lieta tiek izskatīta noteiktā kārtībā, un, ja cilvēks uzskata, ka šī komisija ir lēmusi nepareizi, cilvēkam varēja un vajadzēja dot tiesības griezties tiesā, paredzot arī zemes komisijas locekļu atbildību par pareiza lēmuma pieņemšanu. Tā vietā bijušie zemes īpašnieki tika ar savām likumīgajām prasībām vazāti pa dažādām institūcijām, un ierēdņu cerība, ka daudzi neizturēs, diemžēl piepildījās. Kāpēc vispār ir vajadzīga Centrālā zemes komisija, kurā cilvēki bez pienācīgas juridiskās sagatavotības cenšas spriest tiesu, un, kā nākas dzirdēt, tad šeit notiek šausmu lietas? Kopumā cilvēkiem diemžēl ir pamats uzskatīt, ka ierēdnieciskā pārvaldes iekārta Latvijā kopš padomju okupācijas laikiem nav būtiski mainījusies. Šī iekārta, starp citu, ir arī galvenais iemesls, kāpēc potenciālie ārzemju investori uzskata Latviju par investīcijām atbaidošu zemi. Man par to izdevās skaidri pārliecināties pirms dažām nedēļām, esot ciemos, viesojoties dažādās Eiropas savienības zemēs un tiekoties ar uzņēmēju aprindu pārstāvjiem. Protams, pret birokrātijas un ierēdniecības uzkundzēšanos valstī ir jācīnās, un, kamēr vēl šī vecā sistēma pastāv - un viņa pastāvēs cilvēku apziņā vēl ilgi -, kamēr valdībai - acīmredzot ne jau šai - izdosies atjaunot tautas uzticību valsts pārvaldes un tiesību sargāšanas institūcijām, es ierosinu respektēt šo lielas tautas daļas pamatoto negatīvo nostāju, varbūt pat bailes no nevajadzīga zīmoga spiešanas pasē, un atcelt šo normu, tas ir, atbalstīt šo frakcijas "Latvijai" iesniegto likumprojektu pirmajā lasījumā. Tiem oponentiem, kuri teiks un jau saka, ka parakstītāja personas koda pārbaudīšana bez šī zīmoga izmaksās dārgi, es varu apgalvot pilnīgi droši, un šoreiz kā datoru speciālists, ka viss, kas ir vajadzīgs šādas pārbaudes veikšanai, ir ievadīt visus šos kodus vienā vidē, ja izmēra personāliju vai galda datorā, un pēc pasu salīdzināšanas dators darbu spēj veikt ne ilgāk kā dažu stundu laikā. Var būt, ka pietiks pat ar pāris minūtēm. Ja Centrālās vēlēšanu komisijas rīcībā nav pat šāda datora, kas maksā, tā ļoti aptuveni noapaļojot, ap 1000 latu, man gribas jautāt: kā vajadzības gadījumā Centrālā vēlēšanu komisija spētu izkontrolēt, vai starp šiem 131 000 parakstiem nav iemaldījies kāds no šā projekta pirmajā posmā parakstītājiem, tajā posmā, kad tika vākti šie 10 000 paraksti? Tobrīd jau nekādi zīmogi netika spiesti pasē, un līdz ar to šī kodu pārbaude tik un tā ir jāveic, ja mēs gribam veikt šo parakstu summēšanu. Kolēģi, mēs vairs nedzīvojam akmens laikmetā un ar datoru to var izdarīt ļoti viegli! Es vēlreiz lūdzu iesniedzēju vārdā deputātus atbalstīt šo likumprojektu un gribu vērst deputātu uzmanību uz to, ka balsojums pret šī likuma grozījumu pieņemšanu būtībā ir balsojums par tautas, cilvēku ierobežošanu demokrātiskā procesa ietvaros izteikt savas domas. Tas ir balsojums, kas liek cilvēkiem klusēt, centieni tos vēl joprojām pakļaut varas un ierēdņu aparāta kontrolei. Var saprast dažu politiķu vēlmi, lai tauta ar savu aktivitāti netraucētu viņus netīrajās mahinācijās, bet es ļoti ceru, ka deputātu vairākumam pietiks mazumiņa godaprāta un patriotisma dot tautai šo iespēju politiski aktivizēties. Paldies. Es aicinu visus deputātus balsot par šā likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu"" pieņemšanu pirmajā lasījumā. Paldies.".
- 1996_02_22-seq132 language "lv".
- 1996_02_22-seq132 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q822919.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q211.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q193089.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q15180.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q80919.
- 1996_02_22-seq132 mentions Q2747600.