Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_02_01-seq201> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1996_02_01-seq201 type Speech.
- 1996_02_01-seq201 number "201".
- 1996_02_01-seq201 date "1996-02-01".
- 1996_02_01-seq201 isPartOf 1996_02_01.
- 1996_02_01-seq201 spokenAs 49.
- 1996_02_01-seq201 spokenText "Cienījamo Prezidij! Cienījamie deputāti! Man ir nesaprotams šāds priekšlikums, jo, manuprāt, mēs bijām vienojušies par darba kārtību, bijām vienojušies par to, ka priekšlikumi ir iesniedzami līdz 1. februārim, pēc tam pie šiem priekšlikumiem, tos apspriežot, strādās vēl vienu nedēļu, strādās tātad komisijas kopā ar deputātiem un Finansu ministrijas speciālistiem, arī šajā nedēļā Finansu ministrijas speciālisti apmeklēja ne vienu vien komisiju. Tāpēc man rodas tāds iespaids, ka drīzāk tāds priekšlikums ir saistīts ar to, ka nav izpratnes par to, kāda darba kārtība ir gaidāma. Vēl vienu nedēļu ir gaidāma nopietna apspriešana, un pēc tam, tā, kā mēs bijām runājuši, ja mēs cenšamies 15. februārī aizstāvēt budžetu, lai laicīgi (piecas dienas pirms šā jautājuma apspriešanas otrajā lasījumā) deputāti varētu saņemt visu, kas ir vajadzīgs... Es domāju, ka mēs bijām nopietni izvērtējuši šo trīs nedēļu ilgo termiņu starp pirmo un otro lasījumu, un salīdzinājumā ar pagājušo gadu tas ir pat par vienu nedēļu garāks. Vēl es varētu piebilst, ka pie mums pēc 15. februāra tūlīt ierodas pārstāvji no Starptautiskā valūtas fonda, lai turpinātu sarunas par to, kā tad mēs tālāk savas attiecības veidosim. Tāpēc es domāju, ka deputātiem vajadzētu kopīgi mēģināt izprast visas šīs situācijas nopietnību, jo šeit pašreiz nav tāda situācija, ka mums būtu ļoti labvēlīga gaisotne, attieksme no starptautiskajām institūcijām. Attieksme ir visai sasprindzināta, jo sarunas ar Starptautisko valūtas fondu ir ilgušas kopš pagājušā gada marta, un tā nekādā ziņā nav šīs valdības vaina, ka šīs sarunas turpinās līdz šai dienai. Pagājušajā gadā gada vidū - maijā - Starptautiskajam valūtas fondam tika doti solījumi (vairāk par 10). Starptautiskais valūtas fonds piekrita 90 miljonu budžeta deficītam. Neviens no šiem punktiem nav izpildīts. Tāpēc, ja mēs nevaram pietiekami konkrēti turpināt sarunas par to, ko no mums prasa, un dot savus izvērtētus priekšlikumus, tad šīs sarunas tiek pārtrauktas nevis marta beigās, bet martā, un, lai tās atsāktu, ir vajadzīgs apmēram pusgads. Sarunu pārtraukšana nozīmē, ka Latvija nevar saņemt kredītus un ka arī tie kredīti, kas ir apsolīti, netiek tālāk piešķirti, un Latvija nokļūst to valstu skaitā, par kurām saka, ka tām nevar visai uzticēties. Es domāju, ka jautājums ir visai nopietns, jo pašreiz mēs zinām pēdējo informāciju, visi deputāti zina, ka jau vismaz divi kredīti Latvijā ir saņemti bez valsts garantijām, un tie ir lieli kredīti. Tos ir saņēmusi Zemes banka un Unibanka. Tas ir tas solis, uz ko mums ir jāiet, ja mēs gribam domāt, kā šeit plūstu šurp gan nauda investīcijām, gan viss pārējais. Ja mēs tā vienkārši domājam šeit ar tādu pļāpāšanu un visādu strīdu taisīšanu visu šo lietu šādā veidā vilcināt un kaut kādā veidā sagrozīt, nu tad mēs neieturēsim tos termiņus, par kādiem mēs esam vienojušies, un rezultāts būs tāds, kā es jums saku pašreiz. Es domāju, ka mēs varam ievērot šos termiņus, mēs varam diskutēt vēl veselu nedēļu. Jo pašreiz, es esmu novērojis, diskutējot komisijās... es esmu apmeklējis ne vienu vien komisiju, es esmu runājis ar visu ministriju pārstāvjiem, pirms tam Finansu ministrijā... ir piekrituši... piemēram, man ir pat līdzi dokuments, kuru es varu parādīt, Izglītības un zinātnes ministrija ir piekritusi veikt pārmaiņas savas ministrijas ietvaros, uz savu iekšējo izdalīto resursu bāzes, kas ir lielāka nekā pagājušogad. Nezin kāpēc tajā pašā laikā žurnālistiem tiek stāstīts, ka kaut kāds diktāts esot no Finansu ministrijas puses un kaut kas vēl... Šī ministrija pati ir iesniegusi savus priekšlikumus, mēs esam piekrituši. Mēs esam piekrituši ņemt tos vērā. Es domāju, ka to vajadzētu stāstīt arī attiecīgajai komisijai, lai arī deputāti ir pienācīgi informēti. Ja tas kāda iemesla dēļ nav noticis, tad, es domāju, to varētu darīt. Otrs moments. Nav tāda iespēja, ka... pašreiz, kad darbs notiek komisijās, nevis tiek doti priekšlikumi, kā kaut ko uzlabot budžeta struktūrā, kaut ko mainīt... Vienīgie priekšlikumi, kas pašreiz ir, - uz citu organizāciju rēķina palielināt sev budžetu. Nu, lai tādus priekšlikumus dotu, jūs mani atvainojiet, nekāda īpaša izdoma nav vajadzīga! Paskatīties tabulā, atrast... Piemēram, pēdējā reizē es biju pārsteigts - ir atrasti 22 miljoni. 22,2 miljoni tiek atrasti Aizsardzības un iekšlietu komisijā, par kuriem tiek paziņots, ka tos varētu uz aizsardzības lietām virzīt. Protams, tiklīdz to skaitli dzirdēs tagad izglītības aizstāvji, tie uzreiz teiks, ka vismaz pusi varētu uz izglītību virzīt. Taču es jums pateikšu, ka tie 22,2 miljoni ir stingri paredzēti sliktajiem kredītiem. Un, ja mēs gribam tos kaut kā izbrīvēt, nu tad vajadzētu ķerties pie šo slikto kredītu iekasēšanas, - lūdzu! Varbūt deputāti var iet palīgā organizācijām vai bankām, vai kādam citam, kas liek priekšā, kā šos kredītus iekasēt? Neatmaksātāji ir zināmi. Saraksti ir publicēti avīzē "Diena", piemēram. Bet reālā situācija ir tāda, ka mums šai naudai ir jābūt, un tie ir tikai tie vissliktākie, kuri būs jāatmaksā no valsts naudas. Mēs taču to nevaram gada vidū izņemt ārā no izglītībai paredzētās vai aizsardzībai paredzētās naudas. Tāpēc es šādus priekšlikumus varu nosaukt par ne visai pārdomātu asprātību. Katrai pozīcijai iepretim ir parādīts, kādam nolūkam tā ir paredzēta. Un, ja nevar uzreiz atrast paskaidrojumu, tad Finansu ministrijas pārstāvji ir gatavi ierasties un komisijām jebkurā brīdī šos paskaidrojumus sniegt. Bet nevar būt normāla saruna, ja Finansu ministrijas speciālistiem pieprasa izdalīt papildu naudu. Šīs papildu naudas nav, un nevar tā runāt: teiksim, ja runā Aizsardzības komisijā, tad tā saka - dodiet no Izglītības komisijas! Un, ja runā otrā komisijā - Pašvaldības komisijā, tā atkal saka - dodiet no tās komisijas. Bet visām komisijām vienādi pašreiz, es domāju, spiež tā kurpe. Visām ministrijām vienādi spiež šī kurpe, un mēs nebūt vienādi neesam mēģinājuši ierobežot ministrijas. Mēs esam mēģinājuši saglabāt to, kas mums ir prioritāte. Prioritāte ir drošība, prioritāte ir izglītība. Mēs esam mēģinājuši to darīt, bet tajā pašā laikā mēs esam mēģinājuši izglītībai parādīt tās lielās rezerves, astoņās ministrijās ir izgl��tības iestādes. Kas pēdīgi ķersies ar pietiekami stingru mugurkaulu pie šā Izglītības ministrijas struktūras sakārtošanas darba... jeb, teiksim, budžeta struktūras uzlabošanas darba. Kurš būs tas, kas ķersies? Var būt, ka šeit var no deputātiem... deputātu komisija varbūt var iet palīgā šai ministrijai. Nav normāla tāda situācija, ka Zemkopības ministrijas pakļautībā atrodas 70 līdzīga profila skolas kā Izglītības ministrijas pakļautībā un Zemkopības ministrijas pakļautībā vienam skolēnam tiek tērēti 950 lati, bet tajā pašā laikā Izglītības ministrijas pakļautībā vienam skolēnam tiek tērēti 600 lati. Nav laikam normāli, ka tur tiek tērēts pusotras reizes un divreiz mazāk līdzekļu nekā tur, kur tā izglītība varētu arī nebūt tiešā pakļautībā... Šīs struktūras reorganizācija budžetam ir jātaisa. Es tikai parādu pāris tādu iespēju, pāris rezervju. Tāpēc mans lūgums būtu - nespēlēties šādi ar datumiem, bet saprast, ka veselu nedēļu mums vēl ir laiks šim darbam un šīm diskusijām. Nekas neapstājas, ja 1. datumā ir pateikts - izbeigt iesniegt priekšlikumus. Jūs tos priekšlikumus varējāt sarakstīt visus vienā strīpā un iedot. Vēl veselu nedēļu turpināsim par tiem diskutēt, uzlabosim, pabīdīsim uz priekšu, pabīdīsim atpakaļ... turpināsim to darbu. Tāds ir mans priekšlikums. Un tāds ir mans lūgums - noraidīt šo priekšlikumu, kas dezorganizē labi iesākto darbu. Paldies.".
- 1996_02_01-seq201 language "lv".
- 1996_02_01-seq201 speaker Aivars_Kreituss-1945.
- 1996_02_01-seq201 mentions Q211.
- 1996_02_01-seq201 mentions Q957126.
- 1996_02_01-seq201 mentions Q11989566.