Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_25-seq69> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_01_25-seq69 type Speech.
- 1996_01_25-seq69 number "69".
- 1996_01_25-seq69 date "1996-01-25".
- 1996_01_25-seq69 isPartOf 1996_01_25.
- 1996_01_25-seq69 spokenAs 78.
- 1996_01_25-seq69 spokenText "Augsti godātā priekšsēdētājas kundze! Cienījamais Ministru prezidenta kungs! Godātie kolēģi! Es negribu daudz runāt par budžeta ieņēmumu un izdevumu kvantitatīvajiem cipariem kopā, bet gribētu pieskarties veselības aprūpes budžetam, un man ir līdzīgi iebildumi kā Apiņa kungam. Īsumā veselības budžeta sadaļa izskatās šādi: pēc vienkāršiem aprēķiniem, medicīnas vajadzībām pietrūkst 12 miljonu latu, 50% no alkohola akcīzes nodokļa, lai veselības aprūpi varētu saglabāt šīgada līmenī. Ja mēs šos līdzekļus neatradīsim, būs jāslēdz atsevišķas veselības aprūpes iestādes, nevarēs nevienu pacientu apgādāt ar bezmaksas medikamentiem, pilnīgi tiks pārtraukti starprajonu norēķini, kas novedīs pie totālas uzsāktās veselības aprūpes reformas diskreditēšanas, paaugstināsies pacientu iemaksas daļa par sniegtajiem medicīniskajiem pakalpojumiem, kas nebūs 25% no pakalpojuma, bet 50 vai varbūt arī vairāk procentu. Nebūs iespējams uzsākt obligāto veselības apdrošināšanu, pilnīgi nolietosies iestāžu materiāli tehniskā bāze. Pašreiz vispārējā situācija veselības aprūpes iestādēs republikā ir šāda: gandrīz pilnīgi nolietots sanitārais autotransports, arī lielās diagnostiskās iekārtas pārsvarā ir morāli un fiziski nolietotas, esošo ultrasonogrāfu nolietojums - 25-30%, rentgenaparatūrai - 75-80%, laboratorijas iekārtas nolietotas par 65-70%, sterilizācijas iekārtas - par 95%, operāciju zāles nokomplektētas par 50%, gultu fonds - par 55-65% un ir nokompektēts ar vecu, lietotu inventāru, kas iegādāts humānās palīdzības ceļā. Diagnostiskā aparatūra - 75%, un tā neatbilst starptautiskajiem standartiem. Kopumā Latvijā veselības aprūpes iestādes ir apgādātas ar medicīniskajām iekārtām par 20-50% no nepieciešamā, un tikai viena trešdaļa atbilst Latvijā pieņemtajiem medicīnas tehnisko iekārtu uzbūves un ekspluatācijas drošības noteikumiem. Šie ir oficiāli dati, kas ņemti no veselības aizsardzības valsts ministra ziņojuma valdībai. Vēl daži gadi ar līdzīgu finansējumu, un vispār vairs nebūs ar ko strādāt. Tad mēs droši varēsim paziņot, ka Latvijā valsts garantē jebkuram slimniekam pie jebkuras saslimšanas izdarīt asins un urīna analīzi un izsniegt 5 tabletes aspirīna ar gandrīz pagājušiem derīguma termiņiem, kas iegūts humānās palīdzības veidā no Bundesvēra noliktavām. Tas, protams, ir sarkasms, taču pilnīgi nopietni pastāv drauds, ka nolaistās veselības aprūpes iestādes varēs atjaunot tikai nākamajā paaudzē. Tieši tāpat arī daudzus gadus mēs izjutīsim grūtības ar ielaisto hronisko slimību ārstēšanu, paaugstināto invaliditātes pabalstu maksāšanu, citām problēmām tikai tādēļ vien, ka kādu gadu vai nu jau vairākus gadus nepilnīgās finansēšanas dēļ nebūsim spējīgi sniegt kvalitatīvu medicīnisko palīdzību. Šīgada līdzekļu trūkums profilakses pasākumiem un tautas izglītošanai kā bumerangs pēc gada atgriezīsies ar desmitkārtīgu sadārdzinājumu ielaisto slimību ārstēšanā. Beigu beigās, pastāvot šādam neparedzētam finansējumam, var iestāties neprognozējamas sekas ar pieaugošu mirstību, kas Latvijas demogrāfiskajā situācijā, kad jau šodien mirstība ir gandrīz divas reizes augstāka par dzimstību un Latvijas tauta izmirst ar ātrumu 12 900 cilvēku gadā, ir ārkārtīgi bīstama. Šie dati ņemti no 1995. gada statistikas. Ja tāda tendence turpināsies, 2198. gadā nebūs vajadzīga ne muita, ne armija, ne Pilsonības likums, bet ziedu pušķis pēdējam latvietim. Taču visi deputāti saprot, ka veselības aprūpe ir prioritāte numur viens, un, ja arī mēs šo ārkārtīgi vājo budžetu pirmajā lasījumā apstiprināsim, uz otro lasījumu tiks izdarītas izmaiņas un no mazāksvarīgām nozarēm, no medicīnas, tiks "pārspēlēti" 12 miljoni latu, lai varētu nodrošināt visnepieciešamāko, kritisko minimumu. Ne mazāk svarīgs jautājums, kas tieši attiecas uz budžeta pirmo lasījumu, ir metodika, kādā veidā tas sastādīts. Mēs, 12 Saeimas deputāti - ārsti, griezāmies pie valdības ar vēstuli, kurā izklāstījām savus apsvērumus, un es ar pilnu atbildību varu teikt, ka tie nav ņemti vērā. Tāpat kā pagājušajā gadā arī šogad veselības aprūpes pakalpojumi tiek sadalīti divās daļās: bāzes programmā, kas tiek finansēta caur pašvaldību un ko nodrošina pašvaldību medicīniskās iestādes, un valsts programmā, kas tiek finansēta no valsts budžeta un ko nodrošina valsts klīniskās slimnīcas un centri. Ņemot vērā inflāciju un komunālo pakalpojumu, medikamentu, inventāra un tā tālāk sadārdzinājumu, bāzes programmas finansējums nedrīkst būt mazāks par 26,85 latiem uz vienu iedzīvotāju (1995. gadā bija 21). Taču ko dod mūsu aprēķini, ja budžeta projektā pašvaldību (līdz ar to visas bāzes programmas) finansējums nemaz nav iekļauts. Var teikt, ka ir tāpat, kā bija, balsojot par grozījumiem likumā "Par sociālo nodokli" pirmajā lasījumā, kad mēs "pirkām kaķi maisā", jo bez finansu ministra atzinuma neviens nezināja, vai mēs balsojam par 5 vai par 50 miljoniem. Tāpat arī tagad mums jābalso par valsts budžetu, kas faktiski ir pusvalsts budžets, jo pašvaldības arī ir valsts sastāvdaļa, kas dzīvo ar valsti kopīgā saimniecībā. Bez Ministru kabineta atskaites par valsts budžetu mēs atkal "pērkam kaķi maisā". Šodien mums ir izdalīts Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 1996. gada vienošanās protokols, kas datēts ar pagājušā gada 25. oktobri. Šajā protokolā ir Pašvaldību savienības aprēķins, kas paredz veselības aprūpei 37,5 latus uz iedzīvotāju kā minimālo pieļaujamo normu. Ministru kabineta viedoklis šajā jautājumā nav zināms. Tajā pašā laikā ir pievienots Pašvaldību savienības domes lēmums, kurš pieņemts vakar un no kura es citēju šo punktu. Iesniegtajā projektā Ministru kabinets nav izpildījis tās valdības saistības 72 miljonu latu apmērā, kas izriet no 1995. gada 25. oktobra Ministru prezidenta saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu parakstītā Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 19-96. gada vienošanās protokola, piedāvājot budžeta projektā dotāciju medicīnai kopsummā 23 miljoni, bet neizpilda 49 miljonu apmērā. Šādā situācijā man ir pamats domāt, ka finansu ministrs atsaucas uz dokumentu, kas netiek pildīts. Otrs jautājums, par ko es gribēju runāt. Finansu ministrija nenojauš, ka Latvijā sen jau ir izveidotas slimokases, kas finansē medicīnas iestādes pēc padarītā darba principa, nevis pēc iestāžu lieluma. Katra iestāde saņem finansējumu pēc pacientu skaita, noslogotajām gultu dienām vai veiktajām manipulācijām. Aprēķinos, ņemot par pamatu vienas gultas dienas vai operācijas cenu un zinot, cik un kādu slimību pacienti mums valstī ir, elementāri var izrēķināt, cik kurai programmai nepieciešami līdzekļi - cik hematoloģijai, cik onkoloģijai, cik dzemdniecībai, infekcijām un tā tālāk. Taču, ja palūkojamies budžeta 33. lappusē, redzam, ka visas programmas ir salaistas vienā čupā. Tur ir sadaļas - "Slimnīcas", "Budžeta iestāžu darba samaksas fonds", "Kustamā un nekustamā īpašuma iegāde", bet kurām iestādēm, par kādu darbu, kādā līmenī sniegto palīdzību, par cik pacientiem, kādām personām - te tas nekur nav atšifrēts, bet reāli dzīvē tas izskatās, ka iestāde ieplāno līdzekļus pēc slodžu skaita, bet maksā pēc pacientu skaita. Te ir tas pats, kas ir lauksaimniecībā, ja noteikta nevis viena piena litra cena, bet tas sadalīts kustamajā un nekustamajā inventārā, algu fondā, bet zemniekiem, nododot pienu, tiek pieprasīta atskaite par nopirktajiem krēsliem. Šādi izplānota budžeta gadījumā iestādēm nosaka: ja nepietiek - dariet, ko gribat! Un iestādes dara - sākumā liek pacientiem pašiem pirkt medikamentus, pēc tam atsaka par velti izpildīt dārgākās operācijas, pēc tam vispār nesniedz bez maksas neko tādu, ko varētu atlikt, jo kvalitātes standartu nav. Tie nav izdevīgi. Ja pieņemtu standartus, ko valsts garantē un kuras saslimšanas gadījumā, tad par visu to būtu jāmaksā. Un tad, kad Ministru kabinets redz, ka visi aprēķini ir galīgi "šreijā", pieņem lēmumu par to, ka 25% no ārstēšanas izmaksām jāsedz pašiem pacientiem. Tā ir atbildības novelšana uz nodokļu maksātāju pleciem. Tāpēc arī budžetā neparādās slimību diagnoze un konkrētas programmas, lai nebūtu jābalso par konkrētiem pacientiem. Apstiprinājām kādu mistisku ciparu un mazgājam rokas nevainībā, tālāk lai ārsti ar pacientiem paši tiek galā. Viņi galu galā ir devuši Hipokrata zvērestu. Uz otro lasījumu ir jādod pilnīgs veselības budžeta atšifrējums pa programmām. Trešais jautājums. Pagājušajā gadā 14 miljoni jeb 50% no alkohola akcīzes nodokļa tika paredzēti speciālajā fondā par bāzes programmu, kas tika sniegta valsts iestādēs. Šogad šāds fonds nav paredzēts. Tas nozīmē, ka rajoni uz valsts iestādēm pacientus nesūtīs, jo paredzētā finansējuma dēļ rajonu iestādes pašas būs dziļos parādos un nekādi starprajonu norēķini nenotiks. Tātad šogad pirmās bankrotēs valsts iestādes, kas nevar izdzīvot bez pašvaldību pasūtījuma. Bez tam pacientiem būs liegtas Rīgas klīnikas. Ja deputāti vēlas atbalstīt budžetu tādā izskatā, kāds tas ir šodien un kurā nav paredzēti 50% no alkohola akcīzes nodokļa veselības aprūpes vajadzībām, tad es aicinātu teikt tautai taisnību acīs un, sagatavojot budžetu uz otro lasījumu, izdarīt labojumus arī Valdības deklarācijā un svītrot no tās vārdus par to, ka valdība nodrošinās iedzīvotājiem brīvu ārsta izvēli. Jautājums par speciālo budžetu likvidēšanu. Tas ir kaut kas jauns, ko šodien es dzirdēju no finansu ministra pirmo reizi, bet es gribētu teikt, ka tas pārvelk svītru visai sociālajai reformai un ka tas noliedz iespēju jebkad ieviest obligāto veselības apdrošināšanu. Un rezumēšu. Medicīnai nepieciešami 12 miljoni. Veselības finansēšanā jāatšifrē, pēc kādām programmām tiek finansēta veselības aprūpe. Saglabāt 1995. gada principu par speciālo fondu, kurā ieskaitīt 50% no alkohola akcīzes nodokļa, un nedrīkst likvidēt speciālos budžetus. Paldies.".
- 1996_01_25-seq69 language "lv".
- 1996_01_25-seq69 speaker Andrejs_Pozarnovs-1962.
- 1996_01_25-seq69 mentions Q822919.
- 1996_01_25-seq69 mentions Q211.
- 1996_01_25-seq69 mentions Q2660080.
- 1996_01_25-seq69 mentions Q56010.