Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_25-seq133> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1996_01_25-seq133 type Speech.
- 1996_01_25-seq133 number "133".
- 1996_01_25-seq133 date "1996-01-25".
- 1996_01_25-seq133 isPartOf 1996_01_25.
- 1996_01_25-seq133 spokenAs 68.
- 1996_01_25-seq133 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Cienījamais Ministru prezidenta kungs! Cienījamie kolēģi! Neesmu šeit nācis, lai kritizētu valdību divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, ir pagājis tikai mēnesis un četras dienas, kopš viņa ir strādājusi, tātad kritizēt būtu nekorekti. Un, otrkārt, es biju viens no tiem 70, kurš balsoja par šo valdību. Esmu par valdības piedāvāto budžeta deficīta samazinājumu, kaut gan man no vakardienas īsti nav skaidrs, ka Latvijas Pašvaldību savienības domes sēdē... Kreitusa kungs teica, ka 1994. gada beigās, pēdējos mēnešos, šausmīgi strauji ir cēlies budžeta deficīts. Šeit tā kā derētu atšifrējums. Taču esmu pret katastrofāli samazinātām mērķdotācijām un dotācijām. Un, lūk, šeit es gribu dot divus finansēšanas avotus, kurus minēja arī Šķēles kungs, un vienu tehnoloģiju, kura vakar tika minēta Latvijas Pašvaldību savienības domes sēdē. Un, proti, no Šķēles kunga teiktā es sapratu, ka ir ļoti lielas neiekasēto nodokļu rezerves. Šeit es negribu nosaukt pozīcijas, lai tās paliek speciālistu ziņā. Otrs. Šodien Kreitusa kungs teica, ka ir pietiekoši lielas rezerves, pāri par 40 miljoniem, kuri varētu ienākt šajā dotāciju vai mērķdotāciju kabatā no ienākuma nodokļa. Tas būtu ļoti patīkami. Un vēl par tehnoloģiju. Vajadzētu ļoti aktīvi iesaistīt pašvaldības šajā nodokļu administrēšanā, tās fiksējot ar likumu. Un pašvaldības ir gatavas tam. Es negribu piekrist tiem runātājiem jeb skeptiķiem, ka pagasta vecākais vai pilsētas mērs, vai rajona padomes priekšsēdētājs ar savu komandu nebūtu spējīgs šos nodokļus iekasēt. Šeit nekādu problēmu nav, vienkārši vajag šai lietai uzticēties, un tas arī ir viss. Bet ir viens "bet". Bet kādas ir garantijas? Diemžēl jau ir tradīcija, ka, ja vajag naudu, tad to izņem no pašvaldību budžeta. Atcerēsimies, ka pagājušā gada jūnijā dotācijas un mērķdotācijas ir nulle. Un kas notika? Sāka slēgt mazās lauku slimnīcas. Diemžēl arī pašvaldības ir pieradušas, ka valdības neizdarības, pat likumu pārkāpumus tās iznes uz saviem pleciem. Viņas ir vienkārši pieradušas pie tā, tur jau tā lieta, un tāpēc arī valdība var atļauties bez īpašām problēmām pārkāpt likumu, ko nedrīkst darīt pašvaldības. Divu iemeslu dēļ: momentā kāds ar pirkstu "no augšas" gudri pakratīs, un otrs, cilvēku vajadzības ir jāizpilda tūlīt - uzreiz no rīta līdz brokastīm. Tā ir vienkārša aksioma. Vienkārši pašvaldībām, kā es jau teicu, vajag uzticēties un nevajag viņas mānīt. Viņas var pamācīt koleģiāli, bet nevajag izlemt pašvaldību vietā. Nevajag! Tāpēc jau tā ir valsts pārvaldes struktūra uz vietas. Valsts pārvaldes struktūra! - kā ir teikts likumā par pašvaldībām. Skaidri un gaiši, tad kādas ir problēmas? Un otra lieta. Ja ir vēlēšanās izslēgt rajona posmu, tad skaidri un gaiši tā arī vajag pateikt. Kāpēc es tā saku? Gluži vienkārši tāpēc, ka rajona posma dotāciju līmenis kopā ar mērķdotācijām ir ap 90%, tur ir neliela amplitūda. Ja šo dotāciju izņem ārā, tad tādā apjomā uzreiz "zem sitiena" momentā nonāk divas lietas - tā ir medicīniskā aprūpe (ļoti vienkārši - divi dēļi, četras naglas...) un skolas, izglītība, jo tās paņem lauvas tiesu no rajona pašvaldības budžeta. Es šeit varbūt akcentēju rajonu posmu tāpēc, ka man ir lielāka pieredze tieši šajā posmā, bet es varu pateikt arī to, ka "zem sitiena" momentā ir arī lielās pilsētas, pagasti. Šeit kā labs saimnieks tika minēts Aivars Lembergs, viņš ir ļoti labs mans kolēģis un kaimiņš, es ļoti augsti vērtēju viņa darba kvalitāti, esmu no viņa daudz ko mācījies. Un viena nianse - nav jau tikai labs saimnieks Ventspilī vien, kur grozās miljoni, kas ir visu acu priekšā, un tas tā ir, tas ir ģeogrāfiski. Plus labs saimnieks - to nedrīkst aizmirst. Labi saimnieki ir arī citur, un ir viena nianse, ko es gribu minēt no Lemberga prakses. Viņš ļoti lielu naudu liek iekšā tieši izglītībā, viņš izglīto savus jaunos talantīgos jauniešus, sūta viņus pasaulē mācīties, arī šeit pat uz vietas un piesaista atpakaļ. Un tās lietas aiziet. Par to, es domāju, arī mums vajadzētu padomāt, kas nodarbojas ar šiem jautājumiem. Tā. Par reformām principā es minēju, ka rajona posma izslēgšana neizbēgami ir saistīta ar reformām, un viņām ir jānotiek. Es gribētu aicināt kolēģus par tādu lietu padomāt arī valdībai, jo ar kāda posma izslēgšanu vai apvienošanu lielos "kolhozos" šo jautājumu nevar atrisināt. Bet tā, protams, ir cita tēma, ļoti plaša tēma, pie kuras neizbēgami mēs kaut kad atgriezīsimies. Un es gribu akcentēt kolēģa Ābiķa izteikto domu, ka steidzīgi ir vajadzīga budžeta veidošanas reforma, tātad šī sistēma, kā veidojas pašreiz budžets, ir jāsalauž. Es to akcentēju tāpēc, ka to vakar Latvijas Pašvaldību savienības domes sēdē solīja darīt arī Šķēles kungs. Pašvaldības diemžēl vienmēr ir bijušas lūdzēju lomā, un diemžēl ierēdnis nosaka, ko, kad un kāpēc. Šeit der padomāt finansu ministram par to Finansu ministrijas slāni, kurš ir strādājis "zem visiem karogiem", bet mainījušās ir tikai augšas. Un šī iemesla dēļ pašvaldību un valdības attiecības vienmēr ir turētas lielā sasprindzinājumā. Tad rodas jautājums: kam tas ir izdevīgi? Noteikti ne jau pašvaldībām, jo viņas vienmēr ar pastieptu roku ir gājušas uz Finansu ministriju pie ierēdņu korpusa. Tāpēc arī lietderīgi būtu operatīvi padomāt par Latvijas Pašvaldību savienības un valdības vienošanās protokolu, fiksēt to kā likumu. Domāju, ka pirmajā lasījumā budžeta projekts tiks pieņemts. Konkrētajā situācijā, manuprāt, tas vienkārši ir loģiski. Es šeit negribu minēt "par"un "pret" un akcentēju vēlreiz, ka esmu par deficīta samazinājumu, bet esmu pret šo lielo dotāciju, mērķdotāciju samazinājumu - uzreiz. Taču laikā starp pirmo un otro lasījumu mums visiem ir nopietni jāpastrādā bezemociju režīmā, ar konkrētiem priekšlikumiem, lai palīdzētu valdībai, jo, kā jau teicu, mēs par to balsojām (es runāju par tiem 70 deputātiem, kas balsoja "par"). Tad no mūsu debatēm, mīļie kolēģi, manuprāt, tiks izņemta ārā liela daļa "ūdens" un mūsu uzstāšanās būs daudz elastīgākas un lakoniskākas, ar konkrētiem priekšlikumiem. Šeit malā nedrīkst stāvēt neviens, jo, kā jau tika minēts, budžets ir valsts prestiža jautājums. Un vēl. Es neiedrošinos teikt, ka šeit sēž simts gudrākās galvas, taču viens ir galīgi skaidrs - šeit strādā simts deputāti, kuriem cilvēki ir izteikuši savu uzticību ar cerību, ka uzlabosies viņu dzīves kvalitāte. Es vienkārši lūdzu, kolēģi, to vienmēr paturēt prātā. Un visbeidzot - aicinājums īpašo uzdevumu ministram pašvaldību jautājumos Ernestam Jurkānam (un ļoti lūdzu arī Šķēles kungu ieklausīties): lūdzu korekti, Jurkāna kungs, uzturēt saikni starp Saeimu, valdību un pašvaldībām ar vienu mērķi - lai stabilizētu pašvaldības, tādējādi stabilizējot valsti! Jo tā atkal ir aksioma, ka stabilas valsts pamatā ir stabilas pašvaldības, bet ne otrādi. Paldies.".
- 1996_01_25-seq133 language "lv".
- 1996_01_25-seq133 speaker Janis_Kalvins-1951.
- 1996_01_25-seq133 mentions Q822919.
- 1996_01_25-seq133 mentions Q211.
- 1996_01_25-seq133 mentions Q1020384.
- 1996_01_25-seq133 mentions Q36036.
- 1996_01_25-seq133 mentions Q337868.