Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_25-seq121> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 1996_01_25-seq121 type Speech.
- 1996_01_25-seq121 number "121".
- 1996_01_25-seq121 date "1996-01-25".
- 1996_01_25-seq121 isPartOf 1996_01_25.
- 1996_01_25-seq121 spokenAs 77.
- 1996_01_25-seq121 spokenText "Godājamā Saeimas priekšsēdētāja! Godātais Ministru prezidenta kungs, ceru, ka dzird vismaz pa radio. Populārs latviešu pastāstiņš, kuru reizēm sauc par anekdoti, sākas tā: man ir divas lietas - laba un slikta. Ar kuru sākt? Kas attiecas uz budžetu, es gribētu sākt ar labo. Proti, es ļoti gribētu, lai tie, kuri vienā laidā kritizē budžetu, noliktu kā demokrātisku valstu parlamentos "ēnu" kabinets noliek tādu pašu grāmatu blakus un saka: mūsu budžets ir labāks! Bet, ja nekas nav nolikts pretī? Ja nav nekādas alternatīvas šajā situācijā, tad kritizēšanu no "a" līdz "zet" es uzskatu par destruktīvu. Ja vadītos pēc tā, kam naudas trūkst, tad es Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas vārdā varētu minēt, ka naudas trūkst Repatriācijas centram, trūkst bērnu tiesību aizsardzības institūcijai, vienīgajai, kas mūsu valstī ir. Trūkst visiem, bet tie, kas kritizē, neviens nav pateicis, kur šo naudu ņemt. Šajā sakarā Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija, izskatot šo jautājumu, mēģināja maksimāli ievērot citu intereses, jo nevar būt arī tā, ka mūsu paspārnē esošās institūcijas ir privileģētākas nekā citas, un mēs uzskatījām par absolūti nepieņemamu savos priekšlikumos, kuri no mums tiks iesniegti Finansu ministrijai, atkārtoju, par absolūti nepieņemamu, aizskart Labklājības ministriju, aizskart Izglītības un zinātnes ministriju, Zemkopības ministriju un Iekšlietu ministriju. Tāds ir komisijas viedoklis. Es no savas puses klāt vēl pieliktu Aizsardzības ministriju un Ārlietu ministriju. Tajā pašā laikā iekšējās rezerves ir un ar jūsu atļauju es pāreju pie otrā - pie sliktā. Proti, man ir zināms pārmetums Tieslietu ministrijai, kam bija jāredz, ka ar 1. martu stājas spēkā Bāriņtiesu likums. Protams, ka Kabinets var apgalvot un teikt, ka bāriņtiesas ir jāfinansē no pašvaldību budžetiem, bet Pašvaldību likuma 7. pantā skaidri un gaiši ir pateikts: ja likumdevējs piešķir papildu kompetenci pašvaldībām, tad likumdevējam ir jānorāda finansēšanas avoti. Šajā sakarā es gribu pateikt Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas viedokli, ka mēs prasām šajā gadījumā... nevis lūdzam, bet prasām atrast naudu, lai bāriņtiesas valstī ar 1. martu var sākt darbu. Es nedomāju aizkavēt kolēģu uzmanību, lai pierādītu, cik nepieciešama ir šī sfēra, šīs sfēras uzlabošana un sakārtošana. Valstī joprojām nav izpildinstitūciju līmenī viena cilvēka, kas atbildētu par šo sfēru. Protams, var teikt, ka bāriņtiesas ar laiku par notariālām darbībām varēs gūt zināmus līdzekļus, bet tas būs tad, kad bāriņtiesas strādās. Tas būs tad, kad pašvaldības varēs plānot un kad tas nebūs finansu gada sākumā, šajā gadījumā, es domāju, - budžeta apstiprināšanas brīdī. Mēs neiebildīsim ne Finansu ministrijai, ne Ministru kabinetam, ja avoti, kur bāriņtiesām atradīs naudu, būs citi nekā tie, ko mēs norādījām, bet mēs kategoriski iebildīsim, ja bāriņtiesām joprojām arī otrajā un galīgajā lasījumā nebūs atrasta nauda, ar ko iesākt darbu. Otrais. Ir ļoti neliela, bet vienīgā valstī institūcija, kas nodarbojas ar bērnu tiesību aizsardzību. Tas ir Izglītības ministrijas paspārnē esošais Bērnu tiesību aizsardzības centrs. Mums nav konceptuāli pieņemams tas, ka vismaz trīs ministrijas nodarbojas ar bērnu tiesību aizsardzību un ka katrs, kā tajā Krilova fabulā, "velk vezumu" uz savu pusi - lido, rāpo un gaisā ceļas. Bet katrs uz savu pusi. Valstī ir nepieciešama koordinējoša institūcija kaut vai ministra vai Ministru prezidenta biedra līmenī, kas koordinētu šo darbu. Un šo centru vajadzētu pakļaut tieši Ministru kabinetam, nevis vienai ministrijai, kura pilda tikai šauru funkciju loku no visa tā, kas tur ir jādara. Šajā sakarībā Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija lūdz un prasa atrast, piedodiet, tikai 25 tūkstošus latu, lai šī institūcija tiešām varētu savas kompetences noteiktajās robežās veikt savas funkcijas. Vai tiešām ir jārunā par to, ka bērni mirst badā, bet valsts aizbildinās ar līdzekļu trūkumu. Es ļoti lūgtu Ministru kabinetu vēlreiz pārskatīt mērķdotāciju sadaļu, kur runa ir par atsevišķiem objektiem pašvaldībās. Gribu minēt tikai vienu piemēru: jau ilgus gadus runājam par Ludzas slimnīcas pabeigšanu. Šobrīd par šo te jautājumu vispār netiek runāts. Tad jāizvirza jautājums: ir trīs varianti. Pirmais - paziņojam, ka Ludzā slimnīca nav vajadzīga, lai cilvēki dzīvo, kā grib, slīkstošie lai glābjas... slīkstošo glābšana ir pašu slīkstošo lieta. Es ceru, ka neviens nekad ne Kabinetā, ne Saeimā šādu paziņojumu nesniegs, un, ja mēs šādu paziņojumu nesniedzam, tad slimnīca ir jāpabeidz. Otrs variants: slimnīcu nepabeidzam, neko nedarām. Tad tā ir jāiekonservē. Elementārie aprēķini liecina, ka iekonservēšana maksās daudzkārt dārgāk nekā slimnīcas pabeigšana. Vai tiešām Ministru kabinetā, kur ir, man liekas, ļoti prātīgi un politiski pareizi nozīmēts īpašais ministrs pašvaldību jautājumos, vai tiešām tur nevarēja redzēt vissvarīgākos objektus, to skaitā Ludzas slimnīcas pabeigšanu? Un tas nav vienīgais. Bet es uzsvēru to kā vissāpīgāko objektu Latvijas austrumu reģionā. Es gribu sagaidīt, ka Ministru kabineta otrajam lasījumam iesniegtajā projektā šis objekts figurēs, jo baidos, ka pretējā gadījumā būs ļoti grūti balsot otrajā lasījumā. Un visbeidzot. Godātie kolēģi, manis ļoti cienītais... Šajā gadījumā nevis ekvilibristikas dēļ, bet tiešām es patiesu cieņu jūtu pret deputātu Bišeru. Taču viņa izteiktais viedoklis par Valsts cilvēktiesību biroju man konceptuāli nav pieņemams, un, proti, par ko ir runa. Jā, Valsts cilvēktiesību birojs šobrīd strādā nepietiekoši. Jā, šis birojs neveic visas funkcijas, kas paredzētas Ministru kabineta noteikumos. Šim birojam vēl nav nozīmēts direktors tā, kā to prasa Ministru kabineta noteikumi, un es šaubos, vai personālijas, kas ir birojā, ir visatbilstošākās šī uzdevuma veikšanai. Nav arī likuma, bet vēl joprojām ir Ministru kabineta noteikumi. Taču, godātie kolēģi, šajā sakarā es gribu atzīmēt sekojošus argumentus. Pirmais, Valsts cilvēktiesību biroja nodibināšana tajā Eiropā, uz kuru mēs ļoti gribam iet un kura ir mūsu bezalternatīvais variants, Eiropas padomes, Eiropas savienības un Apvienoto Nāciju Organizācijas līmenī novērtēta kā viens no visprogresīvākajiem risinājumiem cilvēktiesību aizstāvēšanas sfērā visā Austrumeiropā. Otrais. Ne jau velti es esmu vienā vietā atzīmējis, ka Rietumos prot naudu krāt, prot naudu izlietot, un, ja Apvienoto Nāciju attīstības programmas ietvaros ir 1,7 miljoni piešķirti, tad acīmredzot viņi šo sfēru uzskata par ļoti svarīgu. Tā nav gatava nauda, bet tā ir iespēja šo naudu dabūt. Vai mēs tiešām būsim tik lieli politikāņi, piedodiet, lūdzu, kolēģi, par šo izteicienu... es attiecinu to arī uz sevi varbūt šajā gadījumā, ka nobalsosim "pret"? Vai tiešām mēs atteiksimies no iespējas dabūt šos līdzekļus? Protams, izmantošanai jābūt kontrolētai, tā nedrīkst pārvērsties par kaut kādu kabatas naudu, tai jābūt izlietotai valsts interesēs, un mans priekšlikums jau tagad ir tāds, ka rīkotājs šiem līdzekļiem būs Ārlietu ministrija, nevis birojs, bet atteikties no tā politiski, es domāju, tas būtu ārkārtīgi tuvredzīgs solis. Visbeidzot. Godātie kolēģi! Sliktu izpildītāju dēļ nav jālikvidē pati ideja. Tādā gadījumā, ja mēs konstatējam, ka tikko nodibinātā institūcija vēl nepietiekoši strādā, tad mēs uz jebkuru valsts institūciju varam attiecināt šo formulu... Divus mēnešus strādā, bet vēl nekā nav izdarījusi - likvidēsim! Nu zināt ko, tādā gadījumā var atnākt arī līdz mums, līdz pašai spicei demokrātiskā valstī... jo vērtējumi ir ļoti dažādi. Godātie kolēģi! Atgriežos pie sākumā teiktā. Es esmu spiests iejusties savas kompetences ietvaros, protams, iejusties valdības un Finansu ministrijas ādā un šajos apstākļos es neredzu citu alternatīvu, kā nobalsot par budžetu pirmajā lasījumā, un aicinu to darīt visiem kolēģiem. Paldies.".
- 1996_01_25-seq121 language "lv".
- 1996_01_25-seq121 speaker Antons_Seiksts-1946.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q822919.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q211.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q4294315.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q957126.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q193089.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q1771611.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q15628977.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q4294480.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q1065.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q1669018.
- 1996_01_25-seq121 mentions Q11989566.