Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_25-seq110> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_01_25-seq110 type Speech.
- 1996_01_25-seq110 number "110".
- 1996_01_25-seq110 date "1996-01-25".
- 1996_01_25-seq110 isPartOf 1996_01_25.
- 1996_01_25-seq110 spokenAs 68.
- 1996_01_25-seq110 spokenText "Cienījamie kolēģi! Kā tad nu skatīties uz šodien aplūkojamo budžeta projektu? Tomēr tas nav kaut kāds atsevišķs, atrauts ražojums, gadskārtējais, bet gan diemžēl ļoti gara procesa sastāvdaļa. Mēs paši esam izjutuši kādu daļu no šā procesa šīs Saeimas darbības pašā sākumā un izvēlējušies noteiktu virzienu. Tā ka vispirms ir jārunā tīri konceptuāli par mūsu attieksmi pret šā budžeta pieņemšanu vai nepieņemšanu. Es, protams, labāk atbalstu to, ka vajag pieņemt šinī brīdī maksimāli pesimistisku variantu un ar to iesākt, un tad šā gada laikā mēs varētu parādīt savas iespējas šo bēdīgo stāvokli uzlabot. Tā būtu tīri politiski konceptuāla pieeja šā jautājuma risināšanai. Jo budžets ir sastādīts ārkārtīgi īsā laikā un to vajadzētu novērtēt. Te bija runa par mēnesi. Nav pagājis pat mēnesis. Ir pagājušas kādas trīs nedēļas kopš šā darba. Ir jāatceras arī tas, ka budžetam bija jābūt līdzsvarotam, bija jāpanāk šī līdzsvarotība, un tas ir panākts ar lielām grūtībām. Tādēļ šodien runāt par to, ka te varētu kaut ko grozīt pašā budžetā, ir diezgan apšaubāmi. Protams, var izteikt pārmetumus attiecībā uz vienu vai otru skaitli, bet tas nevar nekādā veidā būtiski izmainīt pieeju pašam budžetam. Bet tad jau tiešām nevajadzētu tik daudz par to runāt! Un tomēr man gribētos, protams, izteikt arī savas deputāta pārdomas, jo var būt, ka tas noder tālākajā darbā. Redziet, tomēr nevaru likt roku uz sirds un ar pilnu pārliecību teikt, ka Finansu ministrijas ierēdņi ir strādājuši pie šā budžeta projekta ar lielāko nesavtību un ar vislielāko atbildības sajūtu. Diemžēl tā tas nav. It kā mums visiem būtu skaidrs, šajā budžetā ielūkojoties, ka nevienam te nekas labs nav gaidāms. Un tomēr. Nekad nebūs tā, ka visas struktūras ir jāaplūko daudzmaz līdzīgi. Var rasties stāvoklis, ka atsevišķu struktūru sabrukšana var novest pie lavīnveidīgas tālākās sabrukšanas, un radīsies stāvoklis, kurā ļoti lieliski orientēsies šādu stāvokļu speciālisti, kuri izmantos cilvēku noskaņojumu, tālos labdarus, vienīgos labos, vienīgos pareizos, izmantos jebkuras iespējas, un tādā veidā valstij no tā nekas labāks nebūs. Pieaugs vienkārši šādu cilvēku vai šādu grupējumu kaitīgā ietekme uz sabiedrību. Mēs jau to arī šodien ļoti labi dzirdam attiecīgo pārstāvju runās. Varbūt viens vienīgs piemērs. Es tomēr šo vienu piemēru minēšu. Te skanēja kvēls sauklis par papīra ietaupīšanu. Pagājušās Saeimas darbības laikā šīs pašas frakcijas deputāts viens pats saražoja tik daudz dokumentu, kas pārsniedza - krietni pārsniedza - skaitli, kuru bija sasnieguši visi pārējie Saeimas deputāti kopā. Tad varbūt sāciet to ietaupīšanu paši no savas puses! Un es atgādināšu arī tos milzīgos papīru plūdus, kurus saņem Zemessardze, kurus saņem pašvaldības visā Latvijā. Visi nāk no viena un tā paša avota. Tā ka nevajadzētu runāt šeit vienu un darīt pavisam kaut ko citu! Protams, šādā smagā stāvoklī ir vajadzīga ārkārtīgi milzīga izturētība un arī prasme attiecīgi pareizi uz visu reaģēt. Gribu, lai mēs visi redzētu valsts tālāko gaitu gan pēc gada, gan varbūt arī pēc vairākiem gadiem. Tikai tad mēs varam censties pietiekami objektīvi skatīties šodien uz šo budžetu. Tāpēc es gribu parunāt par vienu struktūru, kuras iedragāšana tomēr ārkārtīgi bīstami skar visas mūsu valsts intereses. Jā, un tās, protams, atkal ir pašvaldības. Diemžēl atkal pašvaldības ir nonākušas vislielāko cietēju sarakstā. Es lūgtu tām pievērst īpašu uzmanību. Jo samazinājums pašvaldību dotācijām ir viens no vislielākajiem. Līdz ar to šāds samazinājums praktiski izslēdz šodien pašvaldību budžetu izlīdzināšanas fonda darbību. Tā praktiski kļūst neiespējama šādos šodienas apstākļos. Līdz ar to tiek apdraudēts darbs visās Latvijas pašvaldībās. It sevišķi smagi tas noteikti skars lielākās pilsētas. Esmu strādājis Rīgas Domē iepriekšējos divus - gandrīz divus - gadus un labi atceros, cik smagi jau toreiz bija strādāt, it īpaši tad, ja pašvaldībai un valdībai intereses sāka būtiski atšķirties. Protams, ja ir šāds stāvoklis un pašvaldība nonāk cietēja lomā, rodas lieliskas iespējas politiskajai spekulācijai, tas Rīgas gadījumā tiek izmantots vēl šobaltdien. Jo ļoti viegli ir šodien tēlot tautas aizstāvi pret nežēlīgo pašvaldību un īpaši neparādīt pašus būtiskākos apstākļus, kāpēc ir šāds stāvoklis. Tāpēc, ja pieņems budžetu tādu, kāds tas ir šodien, bez visām vajadzīgajām atrunām, es paredzu, ka šis slogs, kas tiek uzkrauts pašvaldībām, var kļūt nepanesams. Un šos savus izteikumus es tiešām izteiktu kā aicinājumu līdz otrajam lasījumam nopietni to pārspriest kopīgi ar pašvaldību vadītājiem. Pietika jau iepriekšējās valdības laikā bieži novērot šīs diezgan nevajadzīgās pretrunas starp valdības un pašvaldību pārstāvjiem. Un tāpēc varbūt šeit vietā būtu LNNK valdes minētie divi punkti, kuri varētu noderēt darbā līdz otrā lasījuma iesniegšanai. Tātad, pirmkārt, valdībai ir vai nu jāpanāk jauna vienošanās ar Latvijas Pašvaldību savienību, vai arī ir jāievēro Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 1996. gada vienošanās protokols, kuru parakstīja pagājušā gada 25. oktobrī. Un otrs. Budžeta likumā tomēr ir jāparedz, ka pašvaldību finansu izlīdzināšana 1996. gadā tiks veikta pēc 1995. gada pamatalgoritma, atspoguļojot visus aprēķinu "atslēgas" nosacījumus un īpaši nosakot maksimāli pieļaujamo pašvaldību iemaksu procentu šajā izlīdzināšanas fondā, ko veido no pašvaldību ieņēmumiem, kas tiek iekļauti ieņēmumu izlīdzināšanā. Es domāju, šie jautājumi ir ļoti nopietni jāapspriež valdības un pašvaldību pārstāvjiem. Jā, protams, nav vienkārši šodien aizstāvēt šo budžeta projektu, nav vienkārši šodien teikt labus vārdus ne par Saeimu, ne par valdību. Laiks parādīs, kas notiks tālāk. Bet mēs, Saeimas vairākums, esam tomēr izvēlējušies viena virziena ceļu. Mēs esam noteikti atbalstījuši valdību, un līdz ar to šodien es neredzu citu variantu, kā atbalstīt šo budžeta projektu pirmajā lasījumā un tomēr censties maksimāli radīt tās iespējas, kuras varētu palīdzēt, strādājot pie otrā lasījuma. Paldies.".
- 1996_01_25-seq110 language "lv".
- 1996_01_25-seq110 speaker Juris_Dobelis-1940.
- 1996_01_25-seq110 mentions Q822919.
- 1996_01_25-seq110 mentions Q211.
- 1996_01_25-seq110 mentions Q2660080.
- 1996_01_25-seq110 mentions Q6112266.