Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_25-seq102> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1996_01_25-seq102 type Speech.
- 1996_01_25-seq102 number "102".
- 1996_01_25-seq102 date "1996-01-25".
- 1996_01_25-seq102 isPartOf 1996_01_25.
- 1996_01_25-seq102 spokenAs 38.
- 1996_01_25-seq102 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Cienījamie kolēģi! Runājot par budžetu, man ļoti gribētos pievienoties tiem runātājiem, kuri ir ieraudzījuši vienu ļoti būtisku lietu. Iepriekšējā valdība centās veidot budžetu, pie kam jau oktobrī šim budžeta projektam bija jābūt gatavam, jo to nosaka likums, bet viņa nebija. Šķēles kunga vadītā valdība paspēja to izdarīt nepilna mēneša laikā. Reālajam budžeta deficītam vajadzētu būt ap 100 miljoniem latu. Nu diezgan iluzori viņš ir nobraucis lejā uz 60 miljoniem. Domāju, ka tā ir pārāk optimistiska prognoze. Un tomēr. Tik tiešām Šķēles kungs pateica un tie cilvēki, kuri labi orientējas ciparos, nevis, atvainojiet, Latviju redz kā sievieti bumbierenēs... Es ļoti labi saprotu Šķēles kunga bažas, ka Latvija šodien dzīvo nevis no saviem līdzekļiem, bet no humānās palīdzības līdzekļiem. Konkrēti Latvijai vairs savu līdzekļu praktiski nav. Runa ir par to, ka acīmredzot ir spēki, kas ļoti gribētu redzēt nabadzīgas valstis, un mums ir jāatzīst, ka Latvija ir nabadzīga valsts, kas jau tā plāno maciņu mēģina sadalīt daudzās daļās. Cienījamie kolēģi, man šķiet, ka mēs visi šeit praktiski esam vai vismaz esam bijuši, vai noteikti būsim ģimenes cilvēki. Ja ģimenē trūkst līdzekļu, tad ģimenes galva tur maku... jā, pareizi - "kakls"! Nu lielākajā vairākumā ģimeņu "kakls" ir sievas, protams, kas to "galvu" groza, kā grib. Var tikai pagrozīt šo "galvu" kopējā ģimenes sanāksmē, kad tiek izspriests, kā dalīt ģimenes budžetu. Šobrīd ir radusies kolīzija jau ar Latvijas Pašvaldību savienību. Man šķiet, ka nevienam no mums nav noslēpums, ka valsts līdzekļi tiek šķiesti ne visai lietderīgi un ka noteikti arī ļoti daudzu pašvaldību līdzekļi tieši tāpat tiek šķiesti nelietderīgi. Es negribu atkārtot to, ko šeit savā laikā ir teicis valsts kontrolieris Černaja kungs, arī Skrastiņa kungam, ģenerālprokuroram, ir pietiekoši materiālu, tāpēc nebūtu vērts atkārtot. Tāpēc es atļaušos paust arī savas atsevišķās deputāta domas, kas atšķiras no manis vadītās komisijas domām, kura bija nospriedusi atlikt budžeta skatīšanu. Jo mazāk ir naudas valstī, jo lielāks budžeta deficīts ir iespējams un praktiski iespējams krahs budžetā, ko uzņēmējdarbībā sauc par bankrotu, tāpēc jo steidzīgāk šāds budžets ir jāpieņem, protams, pirmajā lasījumā. Ļoti šaubos, vai izdevumu daļu kopumā var samazināt. Runāt par bezdeficīta budžetu, atvainojiet, pragmatiska rakstura cilvēki nav spējīgi. Ir runa par to, ka mums ir jādod iespēja jaunajai valdībai, jaunajam premjerministram, arī jaunajai Finansu ministrijas vadībai turpināt šos apņēmīgos soļus. Tik tiešām mēs redzam, ka par ieņēmumu daļu rūpējas. Tik tiešām ir ieviesta degvielas tirdzniecības licencēšana, un nav noslēpums, ka šodien Latvijā legāli ir ievesti tikai 34% no tās degvielas, ko reāli patērē. Mums ir kolosāli ekonomiski autiņi, jo ar 66% gaisa viņi brauc, bet tā ir kontrabanda, tā ir nelicencēšana. Nodokļu iekasēšanas pastiprinājums. Arī pašvaldībniekiem es gribētu atgādināt, ka šodien principā reāli pašvaldības var saņemt tādu budžetu, kādu tās reāli iztērēja pagājušajā gadā; ir inflācija, trūkst jauniem uzdevumiem. Jaunā nodokļu iekasēšanas sistēma ļaus parādīt, kā pašvaldības prot saimniekot. Tik tiešām lai pamācās no Ventspils, kur ir jūtama saimnieka roka. Varbūt visās pašvaldībās vajadzētu tādus saimniekus, kādi, piemēram, ir Ventspilī, kādi, piemēram, ir Dagdā, Zlēku pagastā. Es varu nosaukt ļoti daudz tādu pašvaldību, kur ir saimnieki, bet diemžēl varu tikai nosaukt, nevis pateikt, ka tā ir masveidīgi. Ļoti būtisks moments ir korupcijas apkarošanas moments. Es to negribu atgādināt, ka Māra Gaiļa vadītās valdības laikā ierēdņu kandidātu skaits no nulles - tādu nebija - ir izaudzis līdz 13,5 tūkstošiem, no kuriem 2,5 tūkstoši ir Meža dienesta civildienesta darbinieki, konkrēti - mežsargi un tā tālāk. Pārējie kalpotāji, kuri kopsummā uz maija mēnesi sastādīja apmēram 57 000 cilvēku, ir līguma darbinieki. Un, ja mēs gribam civilizētu valsti, tad tikai tiešām ierēdņiem, kurus nevajadzētu jaukt ar kalpotājiem un viņu rupjībām... Tā tiešām ir nepieciešama lieta. Tikai cita lieta ir tā, ka šo kalpotāju skaits ir milzīgi izaudzis uz jaunradīto civildienesta iestāžu skaita, uz milzīgā papīru aprites skaita. Jā, es piekrītu Kreitusa kungam, ka būs liels darbs jāizdara, lai ierobežotu šo nepakļaušanos valdības menedžmentam, jo tad, kad tika aptaujātas visas ministrijas, lai ieviestu šo valdības menedžmentu, izrādījās, ka visiem trūkst kadru, visiem trūkst algu un finansu līdzekļu. Neviens neprata sevi paknapināt. Es gribētu, mīļie kolēģi, lai mēs saprastu. Katram ir jābūt uzticīgam votumam. Valdība šajā mēnesī ir parādījusi spēju darboties. Pieņemtie lēmumi ir pietiekoši strikti un stratēģiski tālejoši. Mēs varam nepieņemt budžetu. Interesanti, ko tad mēs pateiksim savai ģimenei, mūsu Latvijai, mūsu pilsoņiem, kas mūs ir ievēlējuši? Mēs esam nabagi, bet plānot savus izdevumus un ieņēmumus pagaidām vēl negribam. Vai tā tomēr nebūtu mūsu pašu ģimenes, mūsu Latvijas, izputināšana? Un pats pēdējais. Es domāju, ka ļoti būtiski mainās cilvēku domāšana. Vakar tikai divi cilvēki Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā nenobalsoja par izskatīšanas atlikšanu, turpretī šodien "pret" nobalsoja tikai pieci no 11. Tātad mainās šī domāšana, tikko rit normāls izskaidrojošs darbs. Paldies cienījamajai opozīcijai, jo tas ir jūsu kā parlamentārās opozīcijas uzdevums - parādīt Budžeta likuma nepilnības un vājās vietas gan darbībā, gan arī valdībā. Tas ir vajadzīgs darbs. Nevar būt tiesas procesa, kur ir tikai prokurors, bet nav advokāta. Advokātam ir jābūt. Bet mēs visi šeit esam parlamentārieši, un, protams, arī liela daļa ļoti labi orientējas ciparos, budžeta plānā, bet pats svarīgākais - mums ir jānes politiska atbildība. Un šodien mūsu ģimene - mūsu Latvija, prasa, lai mums būtu plānojums, kā ieņemt naudu un kā viņu tērēt. Sadale pa posteņiem, - tas ir līdz otrajam lasījumam. Es arī ļoti ceru, ka tas nebūs pārāk ilgi jāgaida. Jāatceras tikai tas, ka Latvija jau tā ir ļoti zemā vietā sarakstā, ko sauc par investīciju drošību. Valsts, kurā nevar pieņemt budžetu, vispār būtu ārpus jebkādas kritikas. Ja mēs esam pilnīgi vienojušies domās, ka tikai ārvalstu investīcijas šodien varētu palīdzēt modernizēt tehnoloģiju, attīstīt jaunas darbavietas visā šajā kompleksā, tad atteiksimies no šīs iespējas, un tik tiešām, lai mums neiznāk tā, ka, atsakoties no šī varbūt ne visai veiksmīgā budžeta, jo tās naudas tiešām nav daudz - nav jau Norvēģija, kur ir 1 miljards dolāru budžeta pārpalikums -, mēs atsakāmies no iespējas mēģināt lemt paši savu likteni. Varbūt tiešām tad mums vajadzēs kādu ārvalstu prezidentu vai premjerministru. Varbūt mums tiešām vajadzēs stāvēt pie Latvijas robežām, gaidot, kad nāks humānās palīdzības kravas. Es domāju, ka 6. Saeimas deputātu uzdevums nav šāds. Es negribu dziļi iztirzāt tos ciparus, ko lieliski var iztirzāt finansu speciālisti, ko iztirzāja jau Kreitusa kungs un politisko atbildību nebaidījās uzņemties Šķēles kungs. Es vēlreiz izsaku lielu pateicību visai opozīcijai, kas, protams, parāda vietas, kur pie budžeta otrajā lasījumā ir jāpiestrādā mums - visiem 6. Saeimas deputātiem. Paldies par uzmanību! Tiešām es aicinu balsot pirmajā lasījumā par budžetu un ceru uz mūsu visu loģisko saprātu.".
- 1996_01_25-seq102 language "lv".
- 1996_01_25-seq102 speaker Valdis_Krisbergs-1944.
- 1996_01_25-seq102 mentions Q822919.
- 1996_01_25-seq102 mentions Q211.
- 1996_01_25-seq102 mentions Q8436.
- 1996_01_25-seq102 mentions Q20.
- 1996_01_25-seq102 mentions Q710198.