Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_18-seq44> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1996_01_18-seq44 type Speech.
- 1996_01_18-seq44 number "44".
- 1996_01_18-seq44 date "1996-01-18".
- 1996_01_18-seq44 isPartOf 1996_01_18.
- 1996_01_18-seq44 spokenAs 68.
- 1996_01_18-seq44 spokenText "Cienītā priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi! Es iepazinos ar visu šo likumu paketi. Uzreiz teikšu, ka no mūsu darba kārtības 17., 18., 19. un 20. punkts ir veltīts Robežapsardzības spēkiem un viņu iespējamajai pārveidošanai. Un tos ir iesniegusi frakcija "Latvijai". Es gribētu atgādināt godājamajiem kolēģiem, ka jautājums par Latvijas robežapsardzību un par to veidu, kādā tiks kontrolēta un apsargāta robeža, ir izvirzījies jau diezgan sen, tas diskutēts gan 5. Saeimas laikā, gan arī pašlaik tas tiek diskutēts. Un, kā jūs zināt, arī Valdības deklarācijā ir iekļauts punkts, kurā ir redzams, kādā veidā tiks reorganizēta robežu kontrole un robežu apsardze. Šinī gadījumā, lasot šos dokumentus, nākas tiešām tikai apskaust to autorus par ļoti lielo ieguldīto darbu, par ļoti dziļo pētniecisko darbu, taču vienlaikus man tas atgādināja kaut ko ļoti pazīstamu. Un es atcerējos Latvijā tik ļoti populāro grāmatu "Krietnā kareivja Šveika piedzīvojumi", kur kadets Bīglers zīmēja dažādu pasaules kauju shēmas un apskatus. Ļoti, ļoti līdzīga aina. Un ko mēs redzam no šiem te dokumentiem? Tātad tiek radīta jauna patstāvīga armija, un, kā ir teikts par šiem Robežapsardzības spēkiem 8. pantā, personālsastāvs no militārā dienesta, turpmāk - no aktīvajā dienesta iekļautajām personām tiek pakļauts tieši Ministru kabinetam. Tātad virspavēlnieks būs Šķēles kungs un komandēs trīsarpus tūkstošus. Vismaz šobrīd apmēram tā ir ar Robežapsardzības karaspēku, kas braukās pa kordoniem un tā tālāk, un tā tālāk. Jautājums ir tāds - kas tad iesauks šajā speciālajā armijā? Vai tādā gadījumā vairs nepastāvēs šis obligātais valsts dienests? Tātad praktiski, es domāju, nav kur tālu izvērsties. Te ir pilnīgi skaidra aina. Tātad robežu apsardzība ir jāizvāc no Aizsardzības ministrijas, jāizvāc no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un jāpakļauj kādam atsevišķam vadonim. Kandidatūras, man liekas, ir diezgan skaidri zināmas, kādas mums te varētu būt par šādas Latvijas atsevišķās armijas vadoni. Jautājums ir drusku sarežģītāks, jo es godājamajiem deputātiem lūgtu drusku ieklausīties un padomāt, kāpēc ir jāreorganizē robežapsardzība. Ne jau tāpēc, ka ļoti slikti tur ir komandieri NBS, un, kā mēs visi zinām no laikrakstu publikācijām, tagad par aizsardzības ministru vispār ir iecelts cilvēks, kas sagrāvis laikam te visu Latviju un kas darbosies pret visiem. Bet jautājums ir citur. Robežapsardzība ir jāpārkārto tādējādi, lai tas būtu civils dienests. Un taisni tāds ir mērķis šiem labojumiem, ko izstrādā Ministru kabinets, Aizsardzības ministrija un arī Aizsardzības un iekšlietu komisija, kuru diemžēl laikam neapmeklē šī iesnieguma autori. Tātad projekts ir par to, ka ar laiku pakāpeniski robežapsardzība kļūst par civilu, uniformētu dienestu, kas ir pakļauts vai nu Iekšlietu ministrijai, vai kādai citai ministrijai. Taču tas ir civils dienests. Kā izriet no Valdības deklarācijas, tad šī robežapsardzības reorganizēšana sākas no robežkontroles punktiem, kur praktiski jau šogad, kā ir noteikts mūsu deklarācijas izpildes plānā, līdz aprīļa mēnesim ir jāsaskaņo tas veids, kādā robežkontroles punkti pāriet jau civilā kontrolē, vēlāk laika gaitā to attiecinot arī uz visu pārējo robežu. Un šobrīd ir pilnīgi skaidrs, ka, saskaldot Latvijas Nacionālos bruņotos spēkus, izraujot no turienes robežapsardzību, pakļaujot viņu mistiskā kārtā tieši Ministru kabinetam... tātad izraujot to no kopējās valsts dienesta sistēmas - no iesaukuma sistēmas, no kontroles sistēmas, no apgādes sistēmas, no visa pārējā - šinī gadījumā neko citu nevar saskatīt, kā tikai vēlēšanos atvērt Latvijas robežu pilnībā, likvidēt jau tās iestrādes, kas ir, un likvidēt arī šo civilo pāreju uz uniformēto civilo dienestu. Tas ir praktiski vienīgais mērķis šādu labojumu iesniegšanai - tātad likvidēt to, kas jau ir. Un vēl viens jautājums. Saeimas Prezidijs gan ir tālredzīgi paredzējis sūtīt arī uz Budžeta un finansu (nodokļu) komisiju gadījumā, ja tiks sūtīti uz komisijām šie te likumprojekti - no 17. līdz 20. punktam (ieskaitot). Jo kāda ir situācija? Nav šeit pievienots tas, kas tiek prasīts šādiem likumprojektiem, - finansiālais aprēķins par izmaksām, tas, cik tas izmaksās šādā kārtībā. Es varu pateikt, ko tas izmaksās apmēram, pēc ļoti provizoriskiem aprēķiniem, lai gan, protams, ir vajadzīgi precīzāki. Tas izmaksās apmēram 2,8 miljonus latu - šāda te veida reorganizācija. Tāpēc arī gan Aizsardzības un iekšlietu komisija, gan Aizsardzības ministrija ļoti labi saprot, ka šis process ir jāveic pakāpeniski. Tādējādi visa šī likumu pakete ir praktiski pilnīga. Arī tie labojumi, kas ir citos likumos par aizsardzību, par Aizsardzības spēkiem, viņi tāpat kā iepriekšējie - par Kriminālkodeksu - praktiski ir izrauti no mūsu tiesību sistēmas. Godājamie kolēģi! Es domāju, ka Aizsardzības un iekšlietu komisijai, citām komisijām būs ļoti daudz darba, piestrādājot tiešām pie robežapsardzības un robežkontroles reformas, pieņemot likumus, kādus ir paredzēts izstrādāt, kādi tie ir paredzēti Valdības deklarācijā, kā tas ir paredzēts mūsu aizsardzības un drošības koncepcijā, tāpēc kavēt laiku mūsu godājamajām komisijām un deputātiem tiešām ar šādiem kadeta Bīglera cienīgiem plāniem diez vai būtu vērts. Tāpēc es ierosinātu godājamajiem deputātiem pieiet pragmatiski šī jautājuma izskatīšanai, tiešām pievērsties nopietnai mūsu robežapsardzības un robežkontroles reformai, bet ar šiem minētajiem iesniegtajiem likumprojektiem neapgrūtināt komisijas un tos noraidīt. Un es nerunāšu par katru atsevišķi, bet tādi tiešām šajā paketē no 17. līdz 20. punktam ir visi, kas skar šo jautājumu par robežapsardzību un robežkontroli. Paldies par uzmanību.".
- 1996_01_18-seq44 language "lv".
- 1996_01_18-seq44 speaker Andrejs_Krastins-1951.
- 1996_01_18-seq44 mentions Q822919.
- 1996_01_18-seq44 mentions Q211.
- 1996_01_18-seq44 mentions Q4294315.
- 1996_01_18-seq44 mentions Q4294480.
- 1996_01_18-seq44 mentions Q662311.