Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_01_11-seq82> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1996_01_11-seq82 type Speech.
- 1996_01_11-seq82 number "82".
- 1996_01_11-seq82 date "1996-01-11".
- 1996_01_11-seq82 isPartOf 1996_01_11.
- 1996_01_11-seq82 spokenAs 46.
- 1996_01_11-seq82 spokenText "Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi, Saeimas deputāti! Budžeta un finansu komisijas vārdā vēlos ziņot par divu likumprojektu - "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", kuru ir iesnieguši deputāti Māris Vītols, Andrejs Naglis, Kārlis Druva, Aida Prēdele un Pauls Putniņš, un alternatīvā likumprojekta "Grozījumi likumā "Par sociālo nodokli"", kuru iesniegusi Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija, - izskatīšanu pirmajā lasījumā. Tātad vispirms alternatīvais likumprojekts. Jūsu uzmanībai un līdzvērtēšanai ir iesniegts dokuments nr. 140 - Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas iesniegtais alternatīvais likumprojekts "Grozījumi likumā "Par sociālo nodokli"". Vēlos jūs iepazīstināt ar piedāvātā likuma grozījumu būtību. Tā pirmie divi panti ir savstarpēj saistīti, un tie novērš būtisku pretrunu spēkā esošajā likuma redakcijā. Šī pretruna radusies, 5. Saeimai pieņemot likuma grozījumus likumā "Par sociālo nodokli". Tāpēc šobrīd skaitliski terminu ziņā nav savstarpēji saistīts spēkā esošā likuma "Par sociālo nodokli" redakcijas pārejas noteikumu 4. un 5. punkts. Pārejas noteikumu 4. punktā ir atspoguļots pakāpenisks sociālā nodokļa likmes samazinājums no 38% perioda sākumā uz 33% perioda beigās, nosakot, ka katrs kārtējais likmes samazinājums stājas spēkā ar kalendārā gada 1. janvāri. Savukārt pārejas noteikumu 5. punkts atspoguļo pakāpenisku sociālā nodokļa maksājumu proporciju pārdali starp darba devēju un darbinieku no 37 procentiem, ko maksā darba devējs, un 1 procenta, ko maksā darbinieks, perioda sākumā uz maksājumiem vienādās proporcijās perioda beigās. Atšķirība ir tāda, ka šajā gadījumā katra likumā noteiktā sociālā nodokļa maksājumu proporcija stājas spēkā ar kalendārā gada 1. jūliju. Līdz ar to rodas situācija, ka, piemēram, ar 1997. gada 1. janvāri stājas spēkā 37 procentu nodokļu likme, bet likums tajā pašā laikā nosaka, ka līdz 1. jūlijam darba devējam un darbiniekam jāturpina veikt sociālā nodokļa maksājumi attiecīgi 33 un 5 procentu proporcijās, kas kopsummā veido 38 procentus. Iesniegtā likumprojekta pirmie divi panti šo pretrunu novērš termiņa ziņā, saskaņojot nodokļa likmes un maksājumu proporcijas izmaiņas. Likumprojekta 3. pants paredz papildināt pārejas noteikumus ar diviem jauniem punktiem. Es komentēšu šo papildinājumu būtību. Vēlos atgādināt Saeimas deputātiem, ka likuma "Par sociālo nodokli" vecā redakcija paredzēja diferencētas sociālā nodokļa likmes atkarībā no nozares, profesijas vai darba apstākļiem. Atbilstoši vecajai likuma redakcijai līdz 1995. gada 31. decembrim lauksaimniecības produkcijas ražošanā un pašražotās lauksaimniecības produkcijas pārstrādē nodarbinātajām personām tika piemērota samazināta sociālā nodokļa likme, proti, 18,5 procenti plus 1 procents, kuru iemaksāja darba ņēmēji. Jaunā likuma redakcija, kura stājās spēkā šī gada 1. janvārī, paredz vienotu sociālā nodokļa likmi visiem nodokļa maksātājiem neatkarīgi no to nodarbošanās veida. Atbilstoši likumam arī lauksaimniecībā nodarbinātajām personām no 1. janvāra 18,5 procentu vietā ir jāmaksā 38 procenti no nodokļa objekta. Likumprojekta autoru vērtējumā šāds straujš nodokļa likmes palielinājums izraisīs daudzu darba vietu zaudēšanu, lauksaimniecisko uzņēmumu bankrotus, lauksaimnieciskās ražošanas sašaurināšanos un citas negatīvas sekas. Tāpēc likumprojektā tiek piedāvāta pakāpeniska pāreja uz vienotu sociālā nodokļa likmi, vienlaicīgi nodrošinot sociālās apdrošināšanas standarta nepazemināšanos personām, kuras veic lauksaimniecisko darbību un pašu ražotās produkcijas pārstrādi. Likumprojekta 3. pantā tiek noteikts, ka šīm personām sociālā nodokļa likmes starpība pārejas periodā tiek segta no valsts budžeta. Likumprojektā fiksēts arī tas, ka kārtību, kādā par šīm personām izdara sociālā nodokļa maksājumus no valsts budžeta, nosaka Ministru kabinets. Vēlos arī informēt par otru likumprojektu - "Grozījumi likumā "Par sociālo nodokli"", kuru iesniegusi Saeimā komisija un kuru izskatījusi Latvijas Zemnieku savienības, Kristīgo demokrātu savienības un Latgales Demokrātiskās partijas Saeimas frakcija. Šis likums atšķiras no komisijas alternatīvā likumprojekta visupirms ar to, ka tas neparedz labot manis izklāstītās spēkā esošā likuma redakcijas pretrunas starp šiem diviem pārejas noteikumu punktiem, bet paredz papildināt pārejas noteikumus ar trim jauniem punktiem, kuru būtība ir līdzīga komisijas piedāvātā likumprojekta variantam. Arī šeit tiek paredzēta pakāpeniska pāreja šim personu lokam uz vienotu sociālā nodokļa likmi, nodokļa likmes starpību sedzot ar dotāciju no valsts budžeta. Tāda ir šo abu likumprojektu būtība. Tā kā Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas sēdē tika izskatīti divi alternatīvi likumprojekti, komisija nolēma savu attieksmi pret tiem lēmuma veidā nenoformulēt. Mēs esam arī saņēmuši no Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas lūgumu nobalsot par alternatīvā likumprojekta izskatīšanu steidzamības kārtībā, un es lūgtu Saeimas deputātus balsot par alternatīvā likumprojekta "Grozījumi likumā "Par sociālo nodokli"" izskatīšanu steidzamības kārtībā. Paldies.".
- 1996_01_11-seq82 language "lv".
- 1996_01_11-seq82 speaker Maris_Vitols-1972.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q822919.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q211.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q16363845.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q9151088.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q20742017.
- 1996_01_11-seq82 mentions Q29552.