Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_12_21-seq105> ?p ?o. }
Showing items 1 to 28 of
28
with 100 items per page.
- 1995_12_21-seq105 type Speech.
- 1995_12_21-seq105 number "105".
- 1995_12_21-seq105 date "1995-12-21".
- 1995_12_21-seq105 isPartOf 1995_12_21.
- 1995_12_21-seq105 spokenAs 77.
- 1995_12_21-seq105 spokenText "Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Cienījamie kolēģi! Mums šodien ir diezgan interesanta un paradoksāla situācija, ka es, būdams "Latvijas ceļa" pārstāvis, kā deputāts atrodos zināmā opozīcijā jaunveidotajai valdībai un it kā esmu vienā laivā ar kustību "Latvijai". Gribētu uzreiz norobežoties no tādas iespējas, tāpēc ka diemžēl mums pastāv atsevišķas politiskas domstarpības, un, lai cik paradoksāli tas būtu, viņas laikam pastāvēs arī turpmāk. Tā ir mana dziļa pārliecība. Ja kustība "Latvijai" būtu uzaicināta valdībā, tad no šīs tribīnes skanētu absolūti citi vārdi un tiktu slavināts, cik nepieciešams bija veidot šāda veida koalīciju. Kaut gan, no otras puses, lielākajai daļai, ko šie deputāti šeit teica, es varu piekrist, un principā tā daļēji ir arī mana pārliecība. Nākošais. Man tik tiešām ir dziļš gandarījums, un es absolūti piekrītu Dobeļa kunga teiktajam, ka beidzot Saeimā ir izveidojusies plaša koalīcija, kādai vajadzēja izveidoties jau pirmajā piegājienā. Tas tik tiešām ir apsveicami, un ļoti žēl, ka, lai to izdarītu, ir pagājuši vairāk nekā divi mēneši. Es mazliet gribētu pieskarties Deklarācijai. Nezinu, nejaušības dēļ vai speciāli Deklarācijā tur, kur tas skar tiesībaizsardzības iestādes, valsts iekšējā drošība, nav iekļauts viens jēdziens - cīņa ar ekonomisko noziedzību. Es ceru, ka Čevera kungs, kurš būs atbrīvotais biedrs un atbildēs tieši par drošību, un eventuālais iekšlietu ministrs - Turlā kungs ņems vērā šo kritiku un turpinās tikpat aktīvi cīnīties pret ekonomiskajiem noziegumiem, kā to darīja Iekšlietu ministrija šā gada laikā. Tāpat man būtu patīkami redzēt šajā tribīnē Vītola kungu, kurš tikpat pamatoti kā iepriekšējā reizē, kad bija runa par Čevera valdības apstiprināšanu, sāka runāt par budžeta līdzekļiem un par to, ka šajā valdībā netiek nominēti 28 iespējamie ministri. Kad bija runa par Čevera kunga valdību, tad ilgi un dikti runāja, ka tā ir budžeta līdzekļu izšķērdēšana. Tagad pie lietas. Tā nu ir iznācis, ka Ziemsvētki un to gaidīšana Latvijas vēsturē ne vienmēr ir nesuši to cerību vai brīnumu piepildījumu, ko mums vēsta kristīgā ticība un pārliecība. Un ne jau lielvaras vienmēr ir bijušas tās, kas uzlikušas pārbaudījumus mūsu tautai. Bieži vien mūsu pašu vadoņu kangarisms un kolaboracionisms, un savtīgā tuvredzība ir nesusi ne mazāku postu kā svešinieku naglotie zābaki. Tuvākajās dienās paies gads, kopš mēs esam kā Ziemsvētku dāvanu saņēmuši vairāk nekā 100 kurdu bēgļu. Un ko var maksāt tautai viens cēls, bet nepārdomāts vadoņa žests vai lēmums? Šiem kurdu bēgļiem nu jau mēs esam iekārtojuši siltu un labiekārtotu mājokli Olainē un uz nodokļu maksātāju rēķina iztērējuši vairāk nekā pusmiljona dolāru. Turpretī mūsu pašu trūkumcietēji ir iedzīti izmisumā un bezcerībā. Es gribu mazliet paanalizēt arī to situāciju, kāpēc mēs vispār esam nonākuši pie trešās valdības veidošanas. Man liekas, ka lielākā vaina šajā ziņā būtu jāuzņemas mūsu Valsts prezidentam, tāpēc ka, tikai pateicoties viņa paziņojumam īsi pirms vēlēšanām, ka viņš nominēs eventuālo Ministru prezidentu triju dienu laikā, radīja to situāciju, kādā mēs esam nonākuši. Acīmredzot Prezidenta kungam bija pārliecība, ka Zemnieku savienība gūs pārliecinošu uzvaru un kopā ar LNNK un "Tēvzemei un Brīvībai" vieni paši varēs veidot valdību. Tā rezultātā mūsu partiju vadoņi, izņemot "Latvijas ceļu", tūlīt pēc vēlēšanām trešajā dienā sāka meklēt koalīcijas iespēju, pat nezinot, kas tad īsti ir ievēlēts šajā Saeimā, kā rezultātā pat izveidojās divi absolūti antagonistiski bloki. Te tiek runāts par to, ka Grīnblata valdību izgāza, izgāza Čevera kungu. Es gribētu izklāstīt, kā es to redzu visā šajā īsajā vēsturē. Šķēles kunga uzvārds parādījās ne jau nejauši mūsu sabiedrībā. Viņš sāka virmot gaisā ļoti klusu kuluāros tūlīt pēc vēlēšanām un vēl pirms tam, kad tika izvirzīts Grīnblata kungs kā Ministru prezidenta kandidāts. Jau daudz skaļāk šis uzvārds parādījās atklātībā vēl pirms tam, kad tika dota iespēja Čevera kungam veidot iespējamo valdību. Un absolūti skaļi tas atskanēja tūlīt pēc tam, kad izgāzās iespējamā Čevera kunga valdības apstiprināšana šajā Saeimā. Un nenoliedzami, ka šeit Valsts prezidentam ir jāuzņemas tā atbildība, kāpēc parlaments ir novests līdz tādai situācijai, ka Valsts prezidents neoficiāli ir izteicies, ka, ja neapstiprinās šo trešo valdību, nu tad šis parlaments tiks atlaists. Es nezinu, kā jūs domājat, bet, manā uztverē, tas atgādina mazliet šantāžu. Šajā namā bieži tiek pieminēta Eiropas un Amerikas Savienoto Valstu likumdevēju pieredze un izstrādātie normatīvie akti. Šajā sakarā gribu atgādināt Savienoto Valstu kodeksa 18. likuma 100 001. paragrāfu. Diemžēl adekvāta panta mūsu Kriminālkodeksā nav. Šis paragrāfs, nosakot soda mēru par fiktīvu vai sadomātu ziņu sniegšanu, paredz arī gadījumus, kad nav izdarīta nekādu ziņu sniegšana. Un šeit mēs atgriežamies pie tā, par ko mēs tik mīļi esam pieraduši runāt no šīs tribīnes, - pie politiskās un morālās atbildības. Absolūti pieņemam to, ka Šķēles kungs ir absolūti godīgs, kristāldzidrs cilvēks. Bet atgriezīsimies pie tā, no kurienes tad viņš ir uzradies. Te tiek "piespēlēts", ka viņš ir absolūti neitrāls, politiski neitrāls. Es tam gan negribētu piekrist. Šķēles kungu uzaicināja strādāt par Ģēģera pirmo vietnieku neviens cits kā Kinnas kungs, kurš toreiz strādāja par Godmaņa - tātad par Ministru padomes priekšsēdētāja padomnieku. Un ar abu šo cilvēku svētību viņš arī tika nozīmēts šajā amatā, un, cik es esmu informēts, nemaz pārāk neprasot, vai tam piekrīt Ģēģers vai nepiekrīt. Tālāk. Visus šos divarpus gadus Šķēles kungs ir bijis ārštata padomnieks Valsts prezidentam. Tāpēc nevar teikt, ka viņš ir absolūti nezināms un ka mēs nezinām, no kurienes viņš ir uzradies. Un ko tad paredz tas, ja mēs apstiprinām šo valdību, un kā es to izprotu tālākajā attīstībā? Kāpēc tika izvirzīts Šķēles kungs tīri politisku apsvērumu dēļ kā iespējamais Ministru prezidenta kandidāts? Es to saredzu sekojoši, ka Šķēles kungs apvieno savā personā lielākās un arī mazākās Saeimas frakcijas un Saeimā rodas it kā stabilitāte, tiek atmestas visas pretrunas savā starpā, bet galarezultātā uz Šķēles pleciem tiek atjaunota Latvijas Zemnieku savienība. Un ko dod Valsts prezidentam tāda koalīcija? Tā dod iespēju, ka nākošajās vēlēšanās, kuras būs jau pēc septiņiem mēnešiem, Valsts prezidents tiek ievēlēts atkārtoti. Runājot par politisko un morālo atbildību, es atkal atmetu visu iespējamo kriminālo atbildību. Atcerēsimies, ka šā gada laikā principā Māris Gailis varētu ieiet Latvijas vēsturē ar to, ka viņš ir atlaidis visvairāk ministru, to skaitā, arī valsts ministrus. Kad no amata atkāpās Piebalga kungs, nevienam, es domāju, 5. Saeimā nebija šaubu, ka viņš ir absolūti godīgs cilvēks. Un aiz viņa nevilkās nekāda gara šleife ar aizdomām un tamlīdzīgi. Viņš atkāpās tanī brīdī, kad valstī sākās banku krīze un jau tika iezīmēta budžeta krīze. Piebalga kungs uzskatīja, ka viņš ir morāli un politiski atbildīgs par to situāciju, kāda ir radusies valstī, kaut gan pēc saviem pienākumiem viņam tas acīmredzot nebija jādara. Ir Latvijas Bankas prezidents Repšes kungs ar savu aparātu, kuram bija jāseko tam, lai komercbankas normāli funkcionētu. Analoģiski ir arī ar Vaivada kungu. Un es varu minēt daudzu citu ministru uzvārdus. Operatīvā lieta attiecībā uz Ministru prezidenta amata kandidātu Andri Šķēli ir ierosināta šā gada septembrī, un Iekšlietu ministrijas rīcībā esošo materiālu analīze liek domāt, ka Šķēle ir ļaunprātīgi izmantojis savu dienesta stāvokli pretēji dienesta interesēm. Tas izdarīts mantkārīgos nolūkos. Un tā rezultātā ir nodarīts būtisks kaitējums valsts un sabiedriskajām interesēm viņa darbības laikā Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrijas vadošajos amatos laikposmā no 1990. gada septembra līdz 1993. gada maijam. Mēs visi aizmirstam, ka Šķēles kungs vairākas reizes pildīja lauksaimniecības ministra pienākumus. Tas bija tajā laikā, kad Ģēģēra kungs guva traumu Vašingtonā. Tad trīs mēnešus Šķēles kungs izpildīja lauksaimniecības ministra pienākumus. Un attiecīgi arī vēl trīs mēnešus pēc tam, kad Ģēģers tika atcelts no amata. Tātad operatīvās lietas pamatā ir materiāli attiecībā uz firmas "Lata International" funkcionāriem Edīti Jansoni un Gati Krūzi. Šo materiālu un Ģēģera rīkojumu kserokopiju analīze ļauj secināt, ka minētajā laika periodā visi stratēģiski nozīmīgie jautājumi Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrijā tika nodoti izpildei un kontrolei Andrim Šķēlem. Visiem labi zināms, ka šīs stratēģijas bēdīgais rezultāts ir vismaz 54 miljoni USD. Jau no šā gada valsts budžeta mums ir jāatmaksā 10 miljonu parāds. Un šeit es atkal pieļauju, ka nebija nekādu kriminālu, nebija savtīgu nodomu Šķēles kungam, bet atkal ir jārunā par politisko un morālo atbildību. Un cilvēks, kurš nevarēja tikt galā ar savu ministriju kā ministra vietnieks, kā ministra vietas izpildītājs, es dziļi apšaubu, vai viņš varētu tikt galā ar pašu galveno uzdevumu un svarīgāko uzdevumu - vadīt Ministru kabinetu. Man būtu patīkami redzēt, es pēc tam noteikti arī analizēšu, kā balsos Zemnieku savienība, kā balsos Vienības partija par šo cilvēku, kurš tieši vai netieši ir vainojams, ka uz šodienu mums ir pārāk lieli parādi. Un, tikai pateicoties tā perioda Lauksaimniecības ministrijas vadībai vai bezatbildībai, ir panākta tāda situācija, ka visi šie kredīti, kuri tika saņemti, ir bezcerīgi. Un es ceru, ka pēc tam, kad šodien šī valdība tiks apstiprināta, ne no Nacionālā bloka, ne no citām partijām, kuras ietilpst valdībā, neviens vairs nekāps tribīnē un nesūdzēsies par to, ka ir izzagti vai pazuduši bez cerībām G-24 kredīti, tāpēc ka tādā gadījumā nevienam nebūs morālu tiesību par to runāt. Izskatīti arī materiāli par Lauksaimniecības ministrijas ārējo ekonomisko darbību, tajā skaitā ir arī materiāli par firmu "Lata International" un ārzemju kredītu izsaimniekošanu, humānās palīdzības, lauksaimniecības tehnikas, izejmateriālu un finansu līdzekļu izmantošanu, kā arī par Lauksaimniecības ministrijas tehnikas izsaimniekošanu un valsts rezerves fonda izpārdošanu. Visus operatīvos, tehniskos un citus pasākumus attiecībā uz Šķēles darbības pārbaudi ir sankcionējusi Latvijas Republikas Ģenerālprokuratūra. Jau pašreizējā brīdī var secināt, ka Šķēle ir viens no lielākā finansu grupējuma līderiem ar plašiem sakariem, lobijiem valsts un komerciālajās struktūras, tajā skaitā Saeimas deputātu un valdības locekļu aprindās. Ir pamats uzskatīt, ka savulaik, pēc atgriešanās no vizītes Austrijā, pēc salīdzinoši neilgās sadarbības ar uzņēmumu "Ventspils nafta" Šķēle ar saviem sakariem strauji un aktīvi iekļāvās vissvarīgāko un perspektīvāko tautsaimniecības objektu privatizācijas procesā. Šeit varētu arī daudz runāt par to privatizāciju. Es domāju, ka visiem ir skaidrs, ka diemžēl šobrīd lielākā daļa valsts uzņēmumu tiek "prihvatizēta", nevis normāli privatizēta. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē to, ka valsts uzņēmums mākslīgi tiek novests līdz bankrota robežai un pēc tam par dažiem santīmiem tiek privatizēts. Ir pamats uzskatīt, ka minētajā darbībā viņš aktīvi balstās uz ārzemju firmām, tādām kā Somijas finansu korporācija "Kultor". Mūsu rīcībā ir arī informācija, ka pirms plaša mēroga privatizācijas uzsākšanas Šķēle aizbrauca uz Vīni, kur risināja pārrunas ar multimiljonāru Grigoriju Lučanski. Domāju, ka ar šiem faktiem vien pietiek, lai kliedētu mītu par Šķēli kā nacionālo jeb latviešu biznesa aizstāvi. Jā, bet mitoloģija jau ir paša premjera kandidāta stiprā puse, jo Šķēles kungs vienmēr pats ir centies palikt ...".
- 1995_12_21-seq105 language "lv".
- 1995_12_21-seq105 speaker Janis_Adamsons-1956.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q822919.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q211.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q4294315.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q193089.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q40.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q33.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q687709.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q1807079.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q1092499.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q30.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q3899540.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q511905.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q1741.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q61.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q1474484.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q646756.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q21011161.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q710198.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q3896841.
- 1995_12_21-seq105 mentions Q957035.