Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_12_14-seq80> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1995_12_14-seq80 type Speech.
- 1995_12_14-seq80 number "80".
- 1995_12_14-seq80 date "1995-12-14".
- 1995_12_14-seq80 isPartOf 1995_12_14.
- 1995_12_14-seq80 spokenAs 46.
- 1995_12_14-seq80 spokenText "Cienījamo Prezidij! Godātā Saeima! Es vēlos tomēr iesaistīties šajā diskusijā un tieši šīs diskusijas tajā aspektā, kuram nepieskārās Počas kundze, kopumā skarot problēmu, kas valstī pastāv attiecībā uz speciālajiem budžetiem. Un man, lai gan es uzstāšos, oponējot Kažas kunga priekšlikumam, patiesībā no saturiskā viedokļa to ir ļoti grūti darīt, jo es saprotu, cik jutīga patiesībā ir šī problēma, proti, šis Kažas kunga zināmā mērā ierosinātais jautājums, cik lielā mērā Saeimas deputāts spēj kontrolēt speciālā budžeta līdzekļu izlietojumu. Un, ja man ir jāatbild pašam, tad mana atbilde ir tāda, ka Saeimas deputāts spēj kontrolēt šo speciālā budžeta līdzekļu izlietojumu ļoti mazā mērā. Speciālo budžetu kopapjoms šobrīd valstī ir 354 miljoni latu. Un tas ir tikai par aptuveni 17 miljoniem latu mazāks, nekā ir 1995. gadā valsts pamatbudžetā paredzētie ieņēmumi. No šiem daudzajiem speciālajiem budžetiem, manuprāt, tikai četri - sociālās apdrošināšanas fonds, veselības aizsardzības budžets, valsts autoceļu fonds un Skrundas nomas maksājumi - ir pakļauti Valsts kases departamenta kontrolei, bet pārējo budžetu pārskatāmība ir daudz nosacītāka. Mums frakcijā bija saruna ar valsts kontrolieri Černaja kungu, kurš arī skāra šo speciālo budžetu problēmu, un atbilstoši viņa sniegtajai informācijai, manuprāt, man šķiet nepieņemami, ka šajos budžeta deficīta apstākļos, kad valstī iekšējā finansu resursu tirgū ir jāaizņemas šī dārgā nauda budžeta deficīta segšanai, atsevišķas budžeta iestādes no šiem ārpusbudžeta līdzekļiem iegādājas dārgas mēbeles, maksā prēmijas un tā tālāk - tātad neizmanto naudu paredzētajiem mērķiem, proti, šo iestāžu attīstībai. Sekas tam ir arī tādas, ka dažu iestāžu darbiniekiem algas ir divkārt un trīskārt lielākas par Ministru prezidenta atalgojumu. Mani, piemēram, ļoti interesētu tas, vai Gaiļa kungs varētu šeit nosaukt Valsts īpašuma fonda konsultanta vidējo algu. (Starpsauciens no zāles: "1000 latu.") Un es esmu tikpat kā pārliecināts, ka viņš to nespēs izdarīt. 1000 latu, kā šeit teica priekšā. Bez tam šie (atšķirībā no pamatbudžeta) speciālie budžeti ir teorētiski neaizskarami arī tādā ziņā, ka uz tiem neattiecas ierobežojumi, kas skar pamatbudžetu, ja nepildās ieņēmumi. Tādējādi atsevišķas iestādes atrodas priviliģētākā stāvoklī nekā pārējās, jo tās neskar vai arī skar minimāli, piemēram, valsts pārvaldes līdzekļu jeb izdevumu samazinājums valsts pamatbudžetā. Tā kā speciālo budžetu ieņēmumi pildās daudz veiksmīgāk nekā pamatbudžeta ieņēmumi, tad arī mani kā Saeimas deputātu interesē, piemēram, tas, vai mēs varam vai nevaram atrast veidu, kā daļu no šiem precizētajiem Finansu ministrijas speciālo budžetu ieņēmumiem, tas ir, no nepilniem 873 000, novirzīt pamatbudžeta izlīdzināšanai, proti, konkrēti budžeta deficīta segšanai. Un es arī daļēji saprotu Kažas kunga rīcību, jo viņš domā, ka ir atradis veidu, kā to izdarīt. Un, lai gan es saprotu šīs problēmas būtību, es uzskatu, ka tā ir risināma nevis šādā veidā, kā Kažas kungs to ierosina, bet gan vajag grozīt likumos paredzētās normas, kuras nodrošina attiecīgajām iestādēm tiesības šādus ieņēmumus saņemt un pašām tos arī tērēt. Es, piemēram, šobrīd neredzu iemeslu, kāpēc tos budžeta iestāžu ieņēmumus, kuri veidojas budžeta iestādēm, sniedzot maksas pakalpojumus, citiem vārdiem sakot, veicot valsts uzņēmējdarbību, nevarētu dalīt caur valsts pamatbudžetu. Tādējādi es centīšos no savas puses izstrādāt un iesniegt visdrīzākajā laikā Saeimā attiecīgos likuma grozījumus, lai šo stāvokli mainītu. Bet pagaidām, kamēr šādi likuma grozījumi nav izdarīti, ir jāvadās pēc spēkā esošajiem likumiem, proti, pēc likuma "Par budžetu un finansu vadību", kurš nosaka, ka speciālajiem budžetiem ir sava patstāvīga apropriācija - tātad ar likumu ir piešķirtas pilnvaras veikt maksājumus noteiktiem mērķiem no speciālā budžeta ieņēmumiem, un tādēļ šodien mums nav likumīga pamata, negrozot šos likumus, attiecīgos izdevumus neapstiprināt. Līdz ar to es lūdzu deputātus neatbalstīt deputāta Kažas un Tuča priekšlikumus. Paldies.".
- 1995_12_14-seq80 language "lv".
- 1995_12_14-seq80 speaker Maris_Vitols-1972.
- 1995_12_14-seq80 mentions Q822919.
- 1995_12_14-seq80 mentions Q7536677.