Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_12_14-seq137> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1995_12_14-seq137 type Speech.
- 1995_12_14-seq137 number "137".
- 1995_12_14-seq137 date "1995-12-14".
- 1995_12_14-seq137 isPartOf 1995_12_14.
- 1995_12_14-seq137 spokenAs 38.
- 1995_12_14-seq137 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Es diezgan daudz esmu par šo likumu izteicies gan presē, gan citur, un es negribētu, lai manus izteikumus mēģinātu tādā veidā interpretēt, ka es kaut kādā veidā mēģinātu vai nu šo likumu novilcināt, vai iestāties par plašām iespējām korupcijai. Bet es gribētu tikai vērst uzmanību uz diviem momentiem. Kas iznāk patiesībā, ja mēs šo likumu steigā pieņemam? Es gribētu vērst uzmanību uz to, ka, manuprāt, pie šā likuma būtu diezgan pamatīgi jāpiestrādā, jo, piemēram, nekādā veidā nav novērsta tāda nianse, ka deputāti zālē sēž kā dažādu lielu privātstruktūru īpašnieki, viņi var kļūt arī ne tikai par padomju vai valžu locekļiem, viņi, kā mēs redzam pēc pēdējiem notikumiem, var noformēt sevi par stratēģiskiem menedžeriem, viņi var atlikt vispār savu līdzdalību par... ar daļām... privātfirmās slēdzot dažādus slepenus līgumus. Un pēc ilgāka laika šīs firmas izrādīsies simtprocentīgi viņu īpašums, un mēs būsim iestrādājuši likumdošanā punktus, kas to atļauj darīt. Tātad arī tas punkts, kas ir Korupcijas novēršanas likumā, par divu gadu nedarbošanos privātbiznesā pēc šāda - vai nu deputāta, vai ministra - darba... šis punkts ir viegli apejams... viegli apejams, Lagzdiņa kungs, it īpaši es vēršu jūsu uzmanību uz to, jo ir tādas iespējas - un tās Latvijā jau tiek praksē plaši izmantotas -, ka šeit var sēdēt cilvēks, kas it kā privātā biznesā piedalās ļoti maz vai kam vispār nav nekā, bet patiesībā viņam ir lieli īpašumi, pret kuriem nekādi... pret kuru apkopšanu caur valstiskām vai caur deputātu struktūrām šis likums nekādi nedarbojas. Un tas ir tas, kas mani uztrauc, jo, ja deputāts vai ministrs, vai cits valsts ierēdnis savā darbā dod iespēju sevis pārvaldītām struktūrām vai tām struktūrām, kurās viņš ir līdzīpašnieks, saņemt valsts pasūtījumu vai kādā citā veidā attīstīties, es domāju, ka jūs visi piekritīsiet, ka tā jau ir tā korupcija, un tā ir tā pati lielākā korupcija, kas starptautiskā mērogā visvairāk izraisa dažāda veida skandālus. Pret šiem momentiem šis likums nekā nestrādā. Šis likums vienkāršoti vēršas pret deputātiem, kuri ir locekļi dažādās padomēs vai kuri - piemēram, kā manā gadījumā, - ir valsts uzņēmumu... kaut kādā veidā vai nu direktori, vai prezidenti, vai varētu būt arī kādā citā amatā... šis likums pret to vēršas. Šeit nekādā veidā netiek izvērtētas ne tās summas, kas tiek saņemtas kā atlīdzība vienā vai otrā, vai trešā darbā, ne arī tas, cik svarīgi deputātam dažādās nozarēs būt kā lobijam parlamentā, lai šīs nozares vai viņu attīstību kaut kādā veidā regulētu. Kaut vai sakārtojot likumdošanu. Es ne vienreiz vien esmu runājis, ka likumdošana valsts uzņēmuma pārejai no valsts uzņēmuma uz pusprivātu un uz privātu ir ar ļoti lieliem robiem pašreiz, tas atļauj valsts uzņēmumu pataisīt par pilnīgi bezvērtīgu, tas atļauj atlaist tūkstošiem strādnieku bez kādām sekām, arodbiedrībām šeit nekādas īpašas pilnvaras šodien nav pēc šodienas likumdošanas, izņemot neliela trokšņa taisīšanas iespēju - un arī lai šo troksni taisītu, ir jādabū vairākas atļaujas no dažāda līmeņa pašvaldībām. Arī to var aizliegt, un tādā sakarā kas tad iznāk? Pret ko tad... pret kādu korupciju tad šis likums iestājas? Es domāju, ka, ja es šādi sāktu attīstīt šo jautājumu, te viens otrs varētu izteikties arī par deputātu līdzdalības nepieciešamību dažādās padomēs vai nu kā padomju locekļiem, vai kā savādāk... tieši tāpēc, ka viņi šeit ir tie likumu radītāji un likumu izstrādātāji kopā ar juristiem. Un, ja mēs paši praktiski nezinām, kas notiek mūsu valstī, šeit strādājot, tad jau rodas visas šīs nepilnības, par kurām es runāju, tieši privatizācijas gaitā. Un es par to esmu nobažījies tieši tāpēc, ka šādas privatizācijas gaitā, kāda notiek Latvijā pašreiz, protams, visvairāk cieš budžets. Un mēs te varam runāt, cik mēs gribam, un rožainos vārdos ietērpt visu, kas saistīts ar šo lietu, bet cipari rāda, ka, piemēram, valsts uzņēmumi divu gadu laikā tieši divreiz mazāk maksā peļņas nodokli - un tieši šīs "sekmīgās" (pēdiņās!) privatizācijas rezultātā. Tātad kaut kas nav kārtībā. Kaut kas nav kārtībā šajā likumdošanā, kas atļauj visu pataisīt pilnīgi bezvērtīgu, pēc tam to kaut kādā veidā bez maksāšanas pārņemt. Nu, ja mēs kā deputāti negribam šo procesu uzraudzīt, ja mēs gribam tikai izlikties, ka mēs neko neredzam, nu tad mēs esam nonākuši pie tāda budžeta, kāds šodien ir, - ar 90 miljonu deficītu, un nekas īpaši labāks nākotnē nav gaidāms. Tāpēc es domāju, ka ir nopietni jāapspriež jautājumi par to, kurās struktūrās deputāti ņem līdzdalību, kādā veidā, un noteikti likumā ir jāiestrādā attiecības starp deputātu privātīpašumu, tā apkopšanu, tā vairošanas iespējām apstākļos, kad viņš ir par deputātu vai valsts ministru, vai valsts ierēdni, nu, neteiksim... pēc ierēdņu amatiem tādi cilvēki netiecas, bet, ja viņi tiecas pēc ministru amatiem un pēc deputātu amatiem, tad jau jautājums rodas pats par sevi - nu kāpēc tad viņi tā tiecas? Vai viņi tik ļoti mīl tautu vai viņi vairāk mīl savu īpašumu? Es, protams, varētu paskatīties uz jautājumu arī no otras puses un pateikt... atceraties, ka vissekmīgāk Rīgu pārvaldīja tirgoņi, un tad Rīga visstraujāk attīstījās. Un, ja mēs gribam atkal uztaisīt tādus likumus, lai tas, kam ir privātīpašums, nevarētu nekur piedalīties, nu tad mēs nonākam atkal otrā galējībā, ka nu tad ir jāpiedalās lietu vadīšanā un izlemšanā tiem, kam absolūti nekas nepieder, un bieži vien tie... nu, jāsaka, tie ir tie ar izglītību un līdzekļiem mazāk apveltītie. Tāpēc uz šo jautājumu būtu jāskatās no šīm abām pusēm, un, šādi paskatoties, es domāju, ka pie šā likuma ir nopietni jāpiestrādā, un tie labojumi, ko mēs izdarīsim pārējos likumos, balstoties uz šo likumu, man liekas, ir par ātriem. Tāpēc es personīgi lūgtu atbalstīt Endziņa kunga priekšlikumu.".
- 1995_12_14-seq137 language "lv".
- 1995_12_14-seq137 speaker Aivars_Kreituss-1945.
- 1995_12_14-seq137 mentions Q211.
- 1995_12_14-seq137 mentions Q2660080.