Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_11_07-seq5> ?p ?o. }
Showing items 1 to 87 of
87
with 100 items per page.
- 1995_11_07-seq5 type Speech.
- 1995_11_07-seq5 number "5".
- 1995_11_07-seq5 date "1995-11-07".
- 1995_11_07-seq5 isPartOf 1995_11_07.
- 1995_11_07-seq5 spokenAs 38.
- 1995_11_07-seq5 spokenText "Priekšsēdētāja kungs! Godājamie kolēģi! Dāmas un kungi! Šobrīd šajā zālē ir sapulcējušies tie 6. Saeimas deputātu kandidāti, kurus pēc vēlēšanu noslēguma Centrālā vēlēšanu komisija ir atzinusi par ievēlētiem 6. Saeimā. Tas ir liels gods un arī liela atbildība, ko Latvijas tauta mums ir piešķīrusi, uzticot tās pilnvarojumā turpmākajos trijos gados realizēt likumdošanas varu Latvijā. Esmu pārliecināts, ka katrs no mums jau ir saņēmis savu ģimenes locekļu, darbabiedru, draugu, paziņu un pat svešu cilvēku apsveikumus sakarā ar paziņotajiem vēlēšanu rezultātiem. Taču mēs vēl neesam pilntiesīgi deputāti, jo Satversmes 18. pants nosaka, ka Saeima pati pārbauda savu locekļu pilnvaras. Tikai pēc šās pārbaudes mēs varam tikt atzīti par pilntiesīgiem deputātiem. Lai sekmētu šādas pārbaudes ātrāku un sekmīgāku veikšanu, Saeimā ievēlētie kandidātu sarakstu pārstāvji jau laikus vienojās par pagaidu Mandātu komisijas izveidošanu. Šī komisija tika izveidota pēc paritātes principa - no katra 6. Saeimā pārstāvētā saraksta pa vienam deputātam. Tādējādi pagaidu Mandātu komisijas sastāvā bija deviņi deputāti. Uz savu pirmo sēdi pagaidu Mandātu komisija sapulcējās 1995. gada 25. oktobrī. Šajā sēdē par pagaidu Mandātu komisijas priekšsēdētāju tika ievēlēts Ilmārs Bišers, par priekšsēdētāja vietnieku - Romāns Apsītis, bet par sekretāri - Anta Rugāte. Ar tikko notikušo Saeimas balsojumu pagaidu Mandātu komisija ir pārtapusi par 6. Saeimas Mandātu komisiju, kuras sastāvs gan ir nedaudz mainījies (ir nomainījies vienas partijas pārstāvis), bet kura jaunā sastāvā, jau apstiprinātā sastāvā, ir akceptējusi pagaidu Mandātu komisijas pieņemtos lēmumus. Komisija līdz 6. Saeimas darba sākumam ir noturējusi divas darba sēdes, kurās noklausījās Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja Ata Kramiņa kunga informāciju par 6. Saeimas vēlēšanu organizāciju, norisi un rezultātiem, kā arī apsprieda un apstiprināja šo komisijas ziņojumu. Komisijai bija pieejama visa vēlēšanu dokumentācija, tajā skaitā Vēlēšanu komisijas sēžu protokoli, vēlēšanu rezultātu apkopojumi un citi dokumenti, un komisijas locekļi savu iespēju robežās ar šiem dokumentiem iepazinās. Tā komisijas locekļi izskatīja Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemtos kandidātu sarakstus un citus dokumentus, kuru iesniegšanu paredz Saeimas vēlēšanu likums, iepazinās ar Centrālās vēlēšanu komisijas sēžu protokoliem, 6. Saeimas deputātu vietu sadalījumu starp sarakstiem, pārkārtotiem kandidātu sarakstiem un arī ar vēlēšanu procesa norisi, kā arī ar galīgo 6. Saeimas deputātu sarakstu. Komisija arī apsprieda tai zināmās pretenzijas, kas bija izteiktas sakarā ar 6. Saeimas vēlēšanām. Šīs pretenzijas var iedalīt divās grupās. Pie pirmās grupas pieder dažādos masu informācijas līdzekļos publicētās un arī atsevišķu Saeimā neiekļuvušo partiju izteiktās pretenzijas par Saeimas vēlēšanu likumā iekļautām nepamatotām vai nelietderīgām normām un pat par dažu likuma normu neatbilstību Satversmei. Pagaidu Mandātu komisija neizvērtēja šos paziņojumus, jo uzskatīja, ka tās uzdevums nav izvērtēt Saeimas vēlēšanu likumu, bet gan sekot, lai tas tiktu stingri ievērots. Šādus jautājumus izlemt būtu Satversmes tiesas uzdevums, kura diemžēl vēl nav izveidota. Pagaidu Mandātu komisija var vienīgi atzīmēt, ka daži Saeimas vēlēšanu likuma panti, piemēram, 5. un 6. pants, nav pietiekami veiksmīgi un precīzi formulēti. Tas izraisīja nevajadzīgus un grūti atrisināmus strīdus Centrālajā vēlēšanu komisijā un tiesā. Pilnveidot šo pantu redakciju būtu 6. Saeimas uzdevums, lai šādi strīdi neatkārtotos arī 7. Saeimas vēlēšanu laikā. Tomēr galveno uzmanību pagaidu Mandātu komisija veltīja tam, vai Saeimas Vēlēšanu likums tika stingri ievērots 6. Saeimas vēlēšanu organizācijā, norisē un rezultātu noteikšanā. Šo darbu ievērojami atviegloja Centrālās vēlēšanu komisijas rūpīgi sagatavotā dokumentācija, par ko mēs izsakām pateicību Centrālās vēlēšanu komisijas locekļiem un darbiniekiem. Minētos dokumentus pagaidu Mandātu komisija vērtē kā pareizus un likumam atbilstošus. Runājot par vēlēšanu organizāciju un norisi, pagaidu Mandātu komisija atzīst, ka tā kopumā bijusi pienācīgā līmenī un atbilstoša Saeimas vēlēšanu likuma prasībām. Par vēlēšanu norisi tika iesniegts tikai viens vienīgs oficiāls protests. To iesniedza Demokrātiskās partijas Saimnieks kandidātu saraksta iesniedzējs sakarā ar to, ka Rīgas 7., 8., 65., 70. un 71. vēlēšanu iecirknī nebija iekārtotas telpas vai nodalījumi, kur vēlētāji varētu vienatnē un netraucēti aizpildīt vēlēšanu biļetenus. Vēlētājiem nācās savas atzīmes izdarīt telpās, kur bez viņiem vēl atradās visai daudz citu personu, notika sarunas starp tām, līdz ar to nebija nodrošināts vēlēšanu aizklātums un varēja notikt vēlētāju ietekmēšana pašā izvēles izdarīšanas brīdī. Jāatzīmē, ka Centrālā vēlēšanu komisija pēc protesta saņemšanas operatīvi rīkojās, lai konstatētos trūkumus novērstu. Tāpat jānorāda, ka vēlēšanu apgabalos netika pievērsta pietiekama uzmanība precīzai vēlēšanu rezultātu apkopošanai. Sakarā ar to Centrālā vēlēšanu komisija pārbaudīja visus balsojumu apkopojumus. Tikai Bauskas, Talsu un Valkas rajonos, kā arī Jelgavas pilsētā netika konstatētas aritmētiskas kļūdas vēlēšanu rezultātu apkopojumos, un Mandātu komisija gribētu atzīmēt šo rajonu un pilsētas vēlēšanu komisiju sekmīgo darbu. Mandātu komisija cer, ka tagad, pēc pārbaudes, visas aprēķinu kļūdas ir novērstas un neatkārtosies tādi nepatīkami gadījumi kā 5. Saeimā, kur deputāta vieta tika piešķirta personai, kas nemaz nebija ievēlēta. Saskaņā ar jauno likumu "Par rajonu un pilsētu vēlēšanu komisijām" tās ir vietējo pašvaldību institūcijas, un tāpēc varētu vēlēties, lai tās savu iespēju robežās palīdzētu vēlēšanu komisijām ar modernāku skaitļošanas tehniku nekā skaitāmie kauliņi. Centrālā vēlēšanu komisija var nodrošināt vietējās vēlēšanu komisijas ar datorprogrammām, kuras var izmantot komisiju darba atvieglošanai. Bet valstij šobrīd nav pa spēkam visām šīm komisijām piešķirt pašus datorus, un tas jau laikam arī nebūtu nepieciešams, ņemot vērā, ka tos komisijas praktiski izmanto tikai vienreiz pusotra gada laikā un uz neilgu laiku. Komisijai šķiet, ka vismaz lielākām pašvaldībām būtu iespējas šajā jautājumā atbalstīt savas izveidotās vēlēšanu komisijas. Komisija iepazinās arī ar Eiropas drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu asamblejas novērotāju delegācijas ziņojumu. Šajā ziņojumā bija minēti daži tie trūkumi, par kuriem es runāju, kā arī daži citi. Tā, piemēram, ziņojumā atzīmēts, ka kādā vēlēšanu iecirknī vēlēšanu laikā skanējis privātas radiostacijas vēlēšanu aģitācijas raidījums, kā arī norādīts, ka dažos iecirkņos bruņota formējuma dalībnieki pārāk aktīvi palīdzējuši vēlētājiem balsošanas procesā. Vēl varētu norādīt uz vienu problēmu, kas parādījās sakarā ar vietējo vēlēšanu komisiju komplektēšanas uzticēšanu pašvaldībām. Līdz ar to vairākas vēlēšanu komisijas tika izveidotas no viena politiskā grupējuma pārstāvjiem. Tas nav uzskatāms par likuma pārkāpumu, to likums atļauj, bet diemžēl ne visas no šādā veidā izveidotām komisijām panāca pienācīgu sadarbību ar citu politisko spēku pārstāvjiem un to apstiprinātajiem novērotājiem. Par to parādījās vēstules centrālajā un vietējā presē. Tas mazināja iedzīvotāju uzticību vēlēšanu komisiju neieinteresētībai, kas jau tā pēc socioloģisko aptauju datiem nebija pietiekami augsta. Acīmredzot šādi komplektētām vēlēšanu komisijām vajadzēja parādīt maksimālo pretimnākšanu citu partiju deleģētiem novērotājiem. Tomēr šie atsevišķie trūkumi, pēc Mandātu komisijas ieskata, nespēj būtiski ietekmēt 6. Saeimas vēlēšanu rezultātus. Par to liecina tas, ka pēc vēlēšanu beigām ne Centrālā vēlēšanu komisija, ne pagaidu Mandātu komisija, ne arī jau ievēlētā Mandātu komisija nav saņēmusi nekādus oficiālus protestus vai sūdzības, vai iesniegumus par vēlēšanu rezultātiem. Tas, protams, nenozīmē, ka mēs varam ignorēt sīkāku pārkāpumu faktus. Centrālajai vēlēšanu komisijai ir jāapkopo visas izteiktās piezīmes un jānodrošina, lai nākamajās Saeimas vēlēšanās līdzīgi pārkāpumi neatkārtotos. Arī Mandātu komisijai būtu savlaicīgi, vēl patālu pirms vēlēšanu brīža, jāsagatavo savi priekšlikumi Saeimai par Saeimas vēlēšanu likuma atsevišķu normu precizēšanu. Kā Centrālā vēlēšanu komisija, tā arī Eiropas drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu asamblejas novērotāji uzskata, ka 6. Saeimas vēlēšanas Latvijas Republikā ir bijušas brīvas un demokrātiskas. Mandātu komisija šim viedoklim pilnīgi pievienojas un uzskata, ka pamatots ir Centrālās vēlēšanu komisijas atzinums, ka 6. Saeimā atbilstoši Saeimas vēlēšanu likumam ir ievēlēti šādi deputātu kandidāti. No 2. saraksta - Latvijas Zemnieku savienības, Latvijas Kristīgo demokrātu savienības un Latgales Demokrātiskās partijas apvienotā saraksta - astoņi deputāti: Kārlis Jūlijs Druva, Ervids Grinovskis, Paulis Kļaviņš, Andrejs Naglis, Aida Prēdele, Pauls Putniņš, Anta Rugāte, Māris Vītols. No 4. saraksta - Latvijas Vienības partijas saraksta - astoņi deputāti: Raitis Apalups, Edgars Bāns, Roberts Dilba, Viesturs Gredzens, Viktors Kalnbērzs, Jānis Rubulis, Anatolijs Tučs, Gundars Valdmanis. No 6. saraksta - Tautas saskaņas partijas saraksta - seši deputāti: Andris Ameriks, Vladilens Dozorcevs, Jānis Jurkāns, Ludmila Kuprijanova, Leonards Stašs, Jānis Urbanovičs. No 9. saraksta - Demokrātiskās partijas Saimnieks saraksta - astoņpadsmit deputāti: Ilmārs Bišers, Juris Celmiņš, Alfreds Čepānis, Ziedonis Čevers, Modris Goba, Ernests Jurkāns, Juris Kaksītis, Ēriks Kaža, Ilga Kreituse, Aivars Guntis Kreituss, Valdis Krisbergs, Ivars Jānis Ķezbers, Valdis Nagobads, Jānis Rāzna, Atis Sausnītis, Leonards Teniss, Dainis Turlais, Juris Zaķis. No 10. saraksta - Latvijas Sociālistiskās partijas saraksta - pieci deputāti: Aleksandrs Bartaševičs, Martijans Bekasovs, Oļegs Deņisovs, Aleksandrs Golubovs, Modris Lujāns. No 13. saraksta - Tautas kustības Latvijai (Zīgerista partijas) saraksta - sešpadsmit deputāti: Kārlis Čerāns, Oļģerts Dunkers, Guntis Eniņš, Gunta Gannusa, Edmunds Grīnbergs, Ojārs Grinbergs, Jānis Kazāks, Odisejs Kostanda, Janīna Kušnere, Jānis Mauliņš, Modris Plāte, Andris Rubins, Māris Rudzītis, Andris Saulītis, Jānis Strods, Elmārs Zelgalvis. No 14. saraksta - apvienības "Tēvzemei un brīvībai" saraksta - četrpadsmit deputāti: Vents Balodis, Oskars Grīgs, Guntars Grīnblats, Māris Grīnblats, Aigars Jirgens, Roberts Jurdžs, Leopolds Ozoliņš, Normunds Pēterkops, Aleksandrs Pētersons, Andrejs Požarnovs, Juris Sinka, Jānis Straume, Juris Galerijs Vidiņš, Roberts Zīle. No 17. saraksta - savienības "Latvijas ceļš" saraksta - septiņpadsmit deputāti: Dzintars Ābiķis, Jānis Ādamsons, Pēteris Apinis, Romāns Apsītis, Indulis Bērziņš, Valdis Birkavs, Jānis Bunkšs, Imants Daudišs, Aivars Endziņš, Māris Gailis, Anatolijs Gorbunovs, Vilis Krištopans, Jānis Lagzdiņš, Kristiāna Lībane, Andrejs Panteļējevs, Antons Seiksts, Andris Tomašūns. No 18. saraksta - Latvijas Nacionāli konservatīvās partijas, LNNK un Latvijas Zaļās partijas saraksta - astoņi deputāti: Juris Dobelis, Indulis Emsis, Jānis Kalviņš, Aleksandrs Kiršteins, Andrejs Krastiņš, Aristids Jēkabs Lambergs, Anna Seile, Pēteris Tabūns. Nobeidzot savu ziņojumu, Mandātu komisija ierosina: 1) apstiprināt visu minēto 6. Saeimas locekļu pilnvaras; 2) apstiprināt pagaidu Mandātu komisijas ziņojumu kopumā. Paldies par uzmanību!".
- 1995_11_07-seq5 language "lv".
- 1995_11_07-seq5 speaker Ilmars_Bisers-1930.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q822919.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16350881.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q211.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q1976817.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2660080.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q193089.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q164247.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q8436.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2167704.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q1807079.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q25931626.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2498135.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2747600.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q179830.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4766164.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16351298.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q44989.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q1474484.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q554114.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16350043.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2671946.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q733925.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q170972.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4399225.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q969701.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2021893.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4184684.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16358650.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4466194.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q6112526.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q6111458.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2337323.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4068256.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16351278.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q449618.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4332232.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16350162.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4803907.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q17593744.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q540255.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4715648.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q2791789.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q6112631.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q17593698.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q944216.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4078654.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q20560536.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q7116781.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q3896841.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16363845.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q960031.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16363782.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q9151088.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q984021.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16356840.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q20742017.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16350811.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q20559574.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q20565025.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16358697.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16350401.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16358055.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q29552.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4240044.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q23927556.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q17593784.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16357959.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16357316.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16355828.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q20796904.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q18693148.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16357288.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q16348230.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4399386.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4210249.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4149591.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q144526.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q4170836.
- 1995_11_07-seq5 mentions Q11013171.