Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_08_17-seq86> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1995_08_17-seq86 type Speech.
- 1995_08_17-seq86 number "86".
- 1995_08_17-seq86 date "1995-08-17".
- 1995_08_17-seq86 isPartOf 1995_08_17.
- 1995_08_17-seq86 spokenAs 46.
- 1995_08_17-seq86 spokenText "Pirmais, kas jāsaka, ir tas, ka šis pieprasījums jau ir iesniegts atkārtoti, un tāpat kā pēc iepriekšējiem pieprasījumiem arī šobrīd vismaz man neradās skaidrība, kādā veidā valdība gatavojas šo jautājumu risināt. Un tāpēc, runājot par šo dotāciju ieviešanu, tomēr jāatcerās kā tās tika ieviestas, kamdēļ tika ieviestas un kādi bija paredzētie finansēšanas avoti. Ar 1994. gada 1. maiju tika izmainīta apgrozījuma nodokļa likme pārtikas produktiem no 10 uz 18%, un tas bija viennozīmīgs solījums, ko var paskatīties arī stenogrammās, apspriežot šo jautājumu no "Latvijas ceļa" partijas vadītāja Birkava kunga puses, ka šī nodokļa pielikums ir tāpēc, lai šo naudu pēc tam novirzītu laukiem dotāciju, subsīdiju veidā. Mēs redzam, ka šobrīd šis solījums netiek ievērots un netiek īstenots. Tobrīd tika aprēķināts 1,1 miljons mēnesī, bet tas bija, rēķinot pēc 1994. gada realizācijas apjomiem. Šobrīd, kad tika apstiprināts budžets, šī nauda, kas bija paredzēta, tika samazināta, pēc mūsu aprēķiniem, apmēram par 2,4 miljoniem. Kādi bija varbūt šo dotāciju ieviešanas mērķi? Bija jāstimulē noteiktas parādības, lai sasniegtu noteiktus mērķus. Viens no tiem bija slimā ganāmpulka izskaušana. Tanī 1994. gada pavasarī dažos rajonos bija ļoti augsts - pat līdz 50% - seroloģiski pozitīvo govju skaits. Un šis mērķis bija - maksāt dotācijas par pārraudzību, par veselajām govīm un par to uzturēšanu, lai šis slimo govju skaits samazinātos. Un tas pašreiz ir noticis, šis procents ir ļoti niecīgs, faktiski jau tuvojas nullei. Principā lielā mērā pirmais dotāciju mērķis lopkopībā tika sasniegts, bet mūsu laikā, kad mēs ieviesām šīs dotācijas, bija skaidrs, kā tālāk attīstīsies šī sistēma, kas tiks stimulēts tālāk. Manuprāt, jau ar nākamo gadu, piemēram, lopkopībā ir jāstimulē produktīvo lopu ganāmpulks, jo šobrīd tiek maksāti 2 lati, neskatoties uz to, cik produktīvs ir šis ganāmpulks. Nākamgad neapšaubāmi būtu jāvirzās uz to, lai produktīviem lopiem šīs dotācijas būtu augstākas, lai stimulētu ganāmpulka kvalitatīvo uzlabojumu. Par otru dotāciju veidu - sēklkopību. 1994. gadā bija vērojama problēma, ka tika izmantots ļoti nekvalitatīvs sēklas materiāls vienkārši trūcīguma, naudas trūkuma dēļ. Līdz ar to tas atstāja ļoti lielu iespaidu uz graudu ražas kvalitāti un arī iekūlumu. Un tad tika nolemts, ka, lai varētu iegādāties sēklas materiālu, tiek stimulēts šis sēklas materiāls, nosakot maksimālo cenu, par kādu raža tiek realizēta, tā izmaksājot daļēji dotāciju, lai zemnieki varētu iegādāties. Otrs, kas vēl tika dotēts, tātad ir šie kvalitatīvie sējumi, kas ir apstrādāti ar ķimikālijām. Tātad labi apstrādāts kvalitatīvs sējums, labi kultivēts lauks. Arī šeit es domāju, ka tas bija pamatā, ka šogad ievērojami vairāk tika iesēta kondicionētā sēkla, ka laukos ir iesēta kvalitatīvāka sēkla. Kas notika mainoties valdībām? Septembrī, mainoties valdībām, līdz 19. septembrim bija nomaksātas faktiski visas dotācijas, kas bija jānomaksā uz to brīdi. Jaunā valdība ir atļāvusies pagājušā gada beigās nomaksāt dažus simtus tūkstošu, bet šogad ar pūlēm un ar mokām tiek samaksāta pirmā kvartāla dotācijas. Pie kam ir ieviestas jaunas dotācijas, piemēram, par liellopiem līdz 400 kilogramiem - 50 latu, kas savā ziņā varbūt būtu arī noderīgas, bet katrā ziņā trūcīgā budžeta apstākļos, manuprāt, tā būtu pirmā dotācija, no kuras tomēr varētu vismaz uz laiku atteikties. Tāpēc šobrīd vislielākā problēma ir ar to, ka zemniekiem un kooperatīvajām sabiedrībām nav skaidrības, kā attīstīsies šī situācija, jo summas un dotācijas par šiem kvartāliem, izpildot noteiktos nosacījumus ir aprēķinātas, un ar atpakaļejošu datumu šīs summas atcelt nevarēsim, tad tik un tā būs jāmaksā, bet gada beigās, šādā garā turpinot, kā to ir uzrakstījusi finansu ministre, šīs aprēķinātās un nesamaksātās dotācijas sasniegs 9 miljonus latu. Tātad faktiski būs izpildīti nosacījumi, un šīs dotācijas neizmaksāt nevarēs. Un jebkurā gadījumā viņas būs jāizmaksā. Taču tad ir jautājums, vai, pastāvot šim budžeta stāvoklim, kādā pašreiz valdība budžetu ir novedusi, būs iespēja finansēt vēl tik ievērojamu parādu, nerunājot par to, ka ir jāsabalansē budžets. Un tāpēc daudzi zemnieki, arī vakar šeit bija kooperatīvu lieli vadītāji, prasa skaidri pateikt, jo šobrīd ir sējas sezona, ko viņam darīt - vai mēģināt cerēt uz dotācijām un realizēt sēklu par kaut kādu cenu, kas šobrīd nav noteikta, vai tomēr iet uz pilnīgi brīvām tirgus attiecībām un likt šo pilno cenu, skaidri zinot, ka realizācija samazināsies. Viņi saka: protams, kvalitatīvus graudus šobrīd tirgū, kas, pateicoties ilglaicīgam darbam ir sakārtots, var pārdot. Piemēram, šos kviešus, sēklas materiālu noēdīsim, bet kas būs nākamgad un aiznākamgad? Un viņi, zemnieki, es domāju, lai gan sāpīgi, bet tomēr būtu gatavi uz to, ja šodien kāds viņiem no valdības skaidri un gaiši pateiktu, ka diemžēl, kungi, mēs nespējam tos nodokļus iekasēt, un uz jūsu rēķina mēs nemaksāsim jums, tieciet šajā rudenī paši galā... Bet neviens to nav pateicis, un tas nav arī zināms. Tātad vēl, runājot kopumā par šīm problēmām, kas ir saistītas ar dotācijām un lauksaimniecību. Šodienas "Dienā" ir rakstīts, kādu prioritāti valdība ir paredzējusi atvēlēt, izdarot izmaiņas budžetā. Un mani, piemēram, ļoti pārsteidza tas, ka tādi divi plusi un divas prioritātes, kas bija deklarētas valdībā, - lauku attīstība un izglītība, saliekot kopā, rada fantastisku mīnusu, jo lauksaimniecības izglītība ir viena no sfērām, kur tiek visradikālāk un viskardinālāk samazināti izdevumi. Tātad divi plusi kopumā dot mīnusu. Paskatīsimies, kādā stāvoklī būs valsts pēc vēlēšanām. Šobrīd valdībai neapšaubāmi ir jāatzīst arī daži "panākumi". Viens no galvenajiem neapšaubāmi ir budžeta deficīta audzēšana. Lietojot veco laiku saukļus, varētu lietot tādu - "Ne dienu bez miljona latu budžeta deficīta palielinājuma!" Šis rādītājs vēl īsti netiek izpildīts, nedaudz atpaliek no šī saukļa, bet tuvu tam ir. Valstij, pārņemot no šīs valdības, deficīts būs faktiski ne mazāks par 90-100 miljoniem, parādi būs 9 miljoni, piemēram, maksātājiem, ārējais parāds arī būs neapšaubāmi. Šeit arī valdībai varētu daļēji veikties, jo parādi tiek ņemti pa labu un pa kreisi, nedomājot, kas un kā pēc tam tos maksās... Runājot par priekšlikumiem un lēmumu projektiem, kas ir iesniegti, kā arī analizējot šos divus... runājot par šiem vārdiem "dotācija" un "subsīdija", likumā ir noteiktas "subsīdijas", bet "dotācijas" tiek lietotas kā sinonīms. Budžeta likumā ir vārds "subsīdijas". Otra atšķirība starp šiem lēmuma projektiem. Tautsaimnieku politiskās apvienības iesniegtais projekts ir visumā labs, bet tas ir uz šodienu vērsts, kas nerada skaidrību par tālāko attīstību, tas ir, pirmo kvartālu nomaksāt, otro - 50-70% augustā. Bet kas būs tālāk? Mūsu lēmuma projekts ir īsāks, bet, manuprāt, ļoti konkrēts, jo faktiski grib panākt lēmuma spēku attiecībā uz to vienošanos un to deklarāciju, kas bija, paaugstinot šos nodokļus - tātad faktiski sasaistīt dotāciju izmaksu ar pievienotās vērtības nodokli, tā ieņēmuma izpildi. Tātad - cik tas pildās, tik šīs dotācijas ir jāizmaksā, un šeit neapšaubāmi ir daudz konkrētāks risinājums - ilglaicīgāks un precīzāks. Tāpēc es katrā ziņā aicinātu atbalstīt tomēr Zemnieku savienības iesniegto projektu, lai gan arī, neapšaubāmi, Tautsaimnieku politiskās apvienības priekšlikumā ir racionālais kodols. Tātad kādas vēl izejas varētu būt šajā situācijā? Šobrīd vairākkārt izskanēja Finansu ministrijas viedoklis, ka budžeta atvērums ir atkarīgs no budžeta ieņēmumu izpildes, tātad Finansu ministrijai ir patvaļīgas tiesības neierobežoti samazināt jebkuru finansējumu. Un šeit, manuprāt, arī Saeimai, kad būs apspriests budžets, ir jāsaka savs vārds. Šeit tomēr formula varētu būt sekojoša - ka samazinājums, tā maksimālais slieksnis, bez Saeimas akcepta, bez izmaiņām Budžeta likumā tomēr ir noteikts. Tātad Finansu ministrija drīkst samazināt maksimāli, piemēram, par 20-30%, bet, ja ir nepieciešams vairāk, tad tikai izdarot izmaiņas likumā, nevis tā, kā tas ir šobrīd - kad ir samazināts par 70%, faktiski neprasot Saeimas atļauju un faktiski arī liedzot Saeimai būtiski ietekmēt šo procesu, jo Saeima likumu ir pieņēmusi, ir atvēlējusi. Taču valdība ir iesniegusi vienu nereālu budžetu, otro un trešo atsaukusi, jo tas, izrādās, ir vēl nereālāks, šodien tā nodeva ceturto vai piekto variantu un vienu atsevišķu labojumu. Pēc nedēļas būs sestais variants. Cik tad ilgi var tā ākstīties? Kad būs reāls budžets, kaut arī sāpīgs, skaudrs, bet reāls budžets? Es gribu atgādināt, ka, apspriežot budžetu, tad, kad mēs piedāvājām to kā nereālu atgriezt atpakaļ valdībā, lai procedūra būtu ātrāka, un sabalansēt ieņēmumus ar izdevumiem, finansu ministre teica, ka tie, kuri ir pret šo budžetu, ir pret stabilitāti. Un beigās dažu balsu pietrūka, jo Saeimas pārsvars bija par stabilitāti. Paiet nedēļa, un Gaiļa kunga vēstule aicina šo stabilitāti sagraut, jo, redz, neesot īsti sabalansēts, vēl vajagot vismaz divas trīs nedēļas... nekādas stabilitātes tur īsti neesot. Es domāju, ka mēs esam tiesīgi, ka mūsu pienākums ir prasīt no valdības reāli sabalansētu budžetu, jo budžetā šobrīd ir viens galvenais jautājums - nevis cik nodokļu iekasēs, bet cik nodokļu šī valdība nespēj iekasēt. Faktiski tā ir valdības mazspējas pārbaude, cik zems ir šis slieksnis. Protams, Saeimai to noteikt ir ļoti grūti, jau tā viņš, manuprāt, ir ļoti zems. Un mēs nevarējām cerēt, ka valdība strādās tik slikti. Vēl viens iemesls negatīvai attieksmei šobrīd pret laukiem ir tas, ka, solot šīs dotācijas, mēs, valdošā koalīcija, vairākos nodokļu likumos esam ievērojami palielinājuši laukiem nodokļu slogu. Tātad tas ir šis apgrozījuma nodoklis, peļņas nodoklis, transporta nodeva. Šobrīd tikko pirmajā lasījumā valdošā koalīcija iesniedza arī sociālo nodokli, faktiski to divas reizes palielinot, un runājot ar lauku uzņēmējiem, ir skaidrs, ka pēc šī sloga sabruks arī tas, kas šobrīd vēl ir palicis. Sabruks šī lauku ražošana līdz pat pamatiem, bet tās atjaunošanai vajadzēs daudz vairāk. Tāpēc, protams, var iedomāties laukus kā slaucamu govi un mēģināt no tās izslaukt, cik vien ir iespējams. Bet labs saimnieks, lai izslauktu no govs kaut ko, viņu kopj un lolo, labi baro, lai šī govs būtu pienīga. Lauki jau dod savu ieguldījumu valsts nodokļu pildīšanā ar pārstrādes uzņēmumiem un pārtikas reālizāciju, kas šobrīd ir palikusi gandrīz vienīgā, kas dod ievērojamu daļu no tirdzniecības apjoma. Neapšaubāmi no laukiem var kaut ko ņemt, un lauki dotu savu daļu valsts attīstībai, bet nedrīkst to padarīt par sistēmu un atņemt visu, nedodot neko pretī, lai kaut kas vairāk rastos. Protams daudz vieglāk ir laukus sagraut, un arī lauksaimniecībā, lai kādi procesi tur attīstītos, ir vajadzīgs ilgāks periods pat tad, ja ir veikti pasākumi un ja tie dod rezultātu, bet šie rezultāti ir redzami pēc gada vai diviem. Šogad izdevās stabilizēt dažus pārtikas produkcijas tirgus, bet kādas sekas būs šai politikai, šīs valdības realizētajai politikai, vēlāk - to mēs redzēsim pēc gada. Tas vislabāk atspoguļosies šāgada sējumos, tas atspoguļosies ganāmpulku skaita samazināšanā, to kvalitātes pazemināšanā. Tāpēc es aicinu valdību tomēr "nebarot" mūs ar liekiem solījumiem par lauku prioritāti, bet mēģināt arī kaut ko dot vai vismaz pateikt taisnību, jo šobrīd ir pilnīgi skaidrs, ka, ja šobrīd valdošā koalīcija no tribīnes nepasaka, ka šogad dotācijas sasniegs, maksimums, pusi, bet reāli - aptuveni pāri trešdaļai... Tas, ka šīs summas šogad netiks izmaksātas, pastāvot šādam ieņēmumam, - tas šobrīd ir pilnīgi skaidrs, tomēr neviens to nav spējīgs pateikt un neviens nav spējīgs pateikt, kādā veidā šī sistēma ir pārkārtojama, lai tā saglabātos. Paldies par uzmanību! (Starpsauciens no zāles: "Paldies Dievam!")".
- 1995_08_17-seq86 language "lv".
- 1995_08_17-seq86 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 1995_08_17-seq86 mentions Q822919.
- 1995_08_17-seq86 mentions Q211.
- 1995_08_17-seq86 mentions Q52371.
- 1995_08_17-seq86 mentions Q7210239.