Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_08_10-seq34> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 1995_08_10-seq34 type Speech.
- 1995_08_10-seq34 number "34".
- 1995_08_10-seq34 date "1995-08-10".
- 1995_08_10-seq34 isPartOf 1995_08_10.
- 1995_08_10-seq34 spokenAs 77.
- 1995_08_10-seq34 spokenText "Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Protams, šī situācija nav absolūti viennozīmīga jeb nepārprotama, pareizāk sakot, latviešu valodā, jo šeit tā galvenā problēma sakņojas vienā apstāklī. Kāpēc tad šai attiecīgajai augstskolai ir vajadzīgs atsevišķs likums? Tāpēc, ka šī augstskola pēc savas būtības nespēs pilnībā pakārtoties tai sistēmai, kāda mums vispār ir augstākajā izglītībā. Tā nekad neiekļausies tajos pašos rāmjos kā visas pārējās augstskolas. Es te negribu atgādināt šīs augstskolas tapšanas vēsturi, jo par to jau runāja Vaivada kungs, ka šī augstskola ir īpaša - ka šī augstskola ir izveidota, pateicoties tikai tam, ka zviedru valdība ir ieguldījusi tik lielus līdzekļus šīs augstskolas tapšanā un ka tas ir lielākais izglītības un kultūras projekts, ko Zviedrija realizē ārzemēs visā savā pastāvēšanas vēsturē. Bez tam šī augstskola izdalās pārējo Latvijā šobrīd esošo augstskolu vidū kā augstskola, kura ir tendēta kā starptautiska augstskola, kurā būs dotas zināmas garantijas mācīties arī studentiem no pārējām divām Baltijas valstīm - no Lietuvas un Igaunijas. Tāpēc es gribu atgādināt, ka šī augstskola ir īpaša augstskola. Tāpat arī attiecībā uz mācību valodu. Mums likumdošanā par valodu, ir noteikts, ka Latvijas augstskolās mācību valoda, sākot no 2. kursa, pamatā ir latviešu valoda. Šī augstskola prasa īpašu attieksmi, jo tajā, ņemot vērā faktu, ka tā faktiski ir starptautiska, kurā mācīsies arī igauņi un lietuvieši, mācības notiek angļu valodā, un arī līdz ar to tā prasa īpašu likumdošanas aktu. Citādi tā lieta būtu pretlikumīga. Protams, es domāju, ka šajā likumprojektā ir diezgan daudz trūkumu, un to nenoliedz arī komisija, jo komisijā šis likumprojekts tika diezgan rūpīgi izskatīts, tāpēc, panākot soli pretim visām pārējām Latvijas augstskolām, mēs komisijā vienojāmies, ka mēs otrajā lasījumā šo likumu neizskatīsim, pirms komisija nebūs saņēmusi Rektoru padomes slēdzienu, proti, Rektoru padomes atsauksmi par šo likumprojektu. Jo tiešām, es uzskatu, ir pilnīgi pamatoti, ka, piemērām, tās priekšrocības, ko teorētiski pēc šī likuma pieņemšanas varētu baudīt Rīgas Ekonomikas augstskola, kā to paredz 41. pants... piemēram, ka augstskolā uzaicinātie ārvalstu mācību spēki Latvijā nemaksā nodokļus un ir atbrīvoti no valsts nodevām par vīzām, dzīvojot un strādājot Latvijā darba līgumā paredzētajā laikā. Protams, tas simtprocentīgi būtu pareizi, ja mēs šādas pašas priekšrocības šobrīd, kad esam tomēr noteikuši - un tam tā ir jābūt -, ka izglītība valstī ir prioritāte nr. 1, dotu arī visām pārējām Latvijas augstskolām. Un tas noteikti mūsu likumdošanā ir jāparedz. Tā ka, ņemot vērā šīs augstskolas unikalitāti un ņemot vērā arī to, ka neapšaubāmi tuvākajā laikā mēs skatīsim arī Augstskolu likumu, es tomēr aicinu pirmajā lasījumā šo zināmā mērā īpašo un unikālo likumprojektu atbalstīt, paturot prātā to, ka, strādājot pie šā likumprojekta, mēs varam smelties ļoti daudz ideju, apspriežot pašu šo projektu. Un tās varētu auglīgi izmantot, lai sekmīgāk attīstītos un strādātu arī visas pārējās Latvijas augstskolas un, piedodiet man par izteicienu, lai tiešām pārējām Latvijas augstskolām šī augstskola nebūtu zināmā mērā kā dadzis acīs. Šādu situāciju mēs nekādā gadījumā nevaram pieļaut. Un pašās beigās neliela atkāpe no teiktā. Es tomēr negribētu piekrist Kreituses kundzei, ka vakar mēs pieņēmām absurdas lietas, kad labojām Izglītības likumu, un ka ieviesām tajā labojumus, kas saistīti, pirmkārt, ar saskaņošanu ar likumu par pašvaldībām un ar šo valsts dažādo iestāžu un institūciju funkciju pārdali, ar šī mehānisma ielikšanu zināmos rāmjos, noteikumos. Es domāju, jūs man piekritīsit, ka izglītības sistēma nav revolucionējoša, bet izglītības sistēma ir evolucionējoša, un mums ir ļoti prātīgi, ļoti uzmanīgi jāpieiet likumdošanai attiecībā uz izglītību, lai mēs nesagrautu to labo, kas mums ir. Un es nebūt nedomāju, ka pareizākais variants būtu pa galvu pa kaklu tagad dzīties pēc tā zaķa un pieņemt obligāti atkal jaunu Izglītības likumu priekšvēlēšanu gaisotnē un milzīgā tempā. Es domāju, ka tas nebūtu pareizi. Būtu labāk, ja mēs uzlabotu pagaidām veco un darītu to ļoti lēni, pamatīgi, konsekventi, izvairoties no visādām galējībām, jo, ieviešot izglītības sistēmā galējības, mēs ļoti ātri varam sagraut to labo, kas mums ir. Es aicinātu tomēr kolēģus nobalsot pirmajā lasījumā par šo likumprojektu, es aicinu arī savus kolēģus komisijā, visus Saeimas kolēģus, kuru lielākajai daļai ir bijusi saskarsme ar augstāko izglītību un kuri paši - kā, piemēram, Kreituses kundze - joprojām strādā augstākās izglītības sistēmā, rūpīgi izanalizēt likumprojektu un iesniegt labojumus. Un arī Kreituses kundzei es ieteiktu pakonsultēties ar savu rektoru. Es domāju, ka arī Rektoru padome dos slēdzienu. Tātad vajadzētu strādāt ļoti lēni, pamatīgi un uzmanīgi arī pie šī likumprojekta, lai mēs nepieļautu nekādas pārsteidzīgas kļūdas. Paldies par uzmanību!".
- 1995_08_10-seq34 language "lv".
- 1995_08_10-seq34 speaker Dzintars_Abikis-1952.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q822919.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q211.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q2660080.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q37.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q191.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q39731.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q34.
- 1995_08_10-seq34 mentions Q3931927.