Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_08_09-seq337> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1995_08_09-seq337 type Speech.
- 1995_08_09-seq337 number "337".
- 1995_08_09-seq337 date "1995-08-09".
- 1995_08_09-seq337 isPartOf 1995_08_09.
- 1995_08_09-seq337 spokenAs 77.
- 1995_08_09-seq337 spokenText "Augsti godātie kolēģi deputāti! Kā jūs atceraties, pagājušā gada oktobrī mēs kopīgi pieņēmām lēmumu, ar kuru Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai tika uzdots izstrādāt likumprojektu korupcijas novēršanai. Šobrīd ir izstrādāti pieci šādi likumprojekti, divus mēs kopīgiem spēkiem esam pieņēmuši, divi ir nodoti izskatīšanai Saeimā, viens ir sagatavots. Arī šis likumprojekts tāpat kā visi pārējie ir tapuši ar Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Valsts reformu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta ekspertu un speciālistu palīdzību. Likumprojekts ir izvērtēts 17 sēdēs. Mēs esam saņēmuši 29 dažādu amatpersonu un institūciju priekšlikumus un atzinumus. Arī tie ir lielā mērā ņemti vērā. Jāsaka atklāti, ka šis likumprojekts ir izstrādāts, pamatojoties uz tiem materiāliem un tās izpētes bāzes, ko savulaik savāca Augstākās padomes īpaša komisija, kas darbojās gadu. Šobrīd antikorupcijas normas ietver 13 spēkā esošie dažādi Augstākās padomes un Saeimas laikā pieņemtie likumi. Nav vienota likuma cīņai pret korupciju, arī šis likums nepretendē pilnībā aptvert visus korupcijas veidus, bet nosaka pamatnormas cīņai pret korupciju. Jāsaka, ka šobrīd esošās antikorupcijas normas savstarpēji nav saskaņotas, dublējas, bieži vien tās ir nepilnīgas, neaptver visus korupcijas veidus. Ir diezgan bieži tāda situācija, ka analogus interešu konfliktu stāvokļus reglamentē ļoti dažādi ierobežojumi un dažādi noteikumi, tādēļ ir ārkārtīgi apgrūtināta tiesībaizsardzības iestāžu cīņa pret šo normu pārkāpumiem un ir ļoti apgrūtināta arī sodīšana, un grūts darbs ir tiesām. Godātie kolēģi, es varētu runāt par likumprojektu ļoti gari un plaši, bet, ņemot vērā to, ka mūsu darba kārtībā šodien ir 78 jautājumi un darba ir ļoti daudz, minēšu tikai dažus svarīgākos momentus. Likumprojekts sastāv no piecām nodaļām. Pirmā nodaļa - " Vispārīgie noteikumi". Beidzot mūsu likumdošanā ir dots korupcijas jēdziens, tas ir reglamentēts 2. un 3. pantā. Likumprojektā, manuprāt, izsmeļoši ir uzskatīti visi likuma subjekti jeb tās valsts amatpersonu kategorijas, uz kurām attiecas ierobežojumi. Šādas kategorijas ir pavisam 11, tās ir uzskaitītas likumprojekta 5. pantā. Es gribētu piebilst, ka nepamatota ir tā kritika, kas dažkārt ir izskanējusi presē, - ka šis likumprojekts neattiektos uz Ministru prezidentu un uz Valsts prezidentu. Šajā sakarā es gribētu vērst jūsu uzmanību uz 5. panta piekto daļu, kur ir noteikts, ka šis likumprojekts attiecas uz Saeimas ievēlētām, ieceltām vai apstiprinātām, kā arī Ministru kabineta ieceltām vai apstiprinātām amatpersonām. Mēs esam ievēlējuši Valsts prezidentu, un tātad uz viņu arī attieksies visas šā likumprojekta prasības. Valsts prezidents ir mūsu valsts augstākā amatpersona. Kaut gan personīgi mans viedoklis ir tāds, ka šīs prasības attiecībā uz Valsts prezidentu būtu jareglamentē īpašā likumā par Valsts prezidenta statusu. Es gribu vērst jūsu uzmanību arī uz likumprojekta 5. panta 10. punktu, kurā ir runa par to, ka šīs prasības, kas ietvertas Antikorupcijas likumā, ir vērstas arī uz valsts pārvaldes sistēmā un pašvaldībās izveidoto koleģiālo lēmējinstitūciju amatpersonām jeb locekļiem. Tas nozīmē, ka tās attieksies arī uz Radio un televīzijas padomes locekļiem, dažādu komiteju locekļiem, kuri tātad veic pārvaldes funkcijas un pieņem lēmumus. Likumu izstrādājot, komisija ir devusi neskaidro vai līdz šim nereglamentēto terminu skaidrojumu. Tā, 5. panta otrajā daļā ir noteikts, kas ir lēmums šā likuma izpratnē. Otrā nodaļa - "Vispārīgie ierobežojumi". Šī ir pati svarīgākā nodaļa. 6. pantā pirmo reizi mūsu likumdošanā ir, manuprāt, izsmeļoši reglamentēti lēmumu pieņemšanas ierobežojumi, un jūs, godātie kolēģi, varat ar tiem iepazīties un redzēt, kādi tie ir. Ir četri ierobežojumu bloki. Ļoti svarīgs, mūsuprāt, ir likumprojekta 7. pants - "Aizliegums ietekmēt lēmumu pieņemšanu". Nereti, godātie kolēģi, ir tādi gadījumi, ka viena valsts amatpersona, izmantojot savu dienesta stāvokli, dažādos veidos mēģina ietekmēt citu valsts amatpersonu, bet jebkura valsts amatpersona, būdama publisko tiesību subjekts, ir tiesīga savu varu realizēt tikai tādā veidā, kādā šī vara ir ierakstīta likumā. Šo varu mēs, kolēģi, esam devuši likumos. Nedrīkst būt tā, ka kāds ierēdnis, augstas kategorijas ierēdnis, varbūt pat politisks darbinieks, kurš reizē ir arī valsts amatpersona, savu varu realizētu tādā veidā, kādu nav pilnvarojis likums. Tādēļ arī ir šāds 7. pants, kas nosaka, ka, realizējot savas pilnvaras, valsts amatpersonai, izņemot likumos, Ministru kabineta noteikumos vai citos normatīvos aktos paredzētos gadījumos, aizliegts jebkādā veidā ietekmēt citas valsts amatpersonas, lai tās pieņemtu lēmumu, kas attiecas uz kādām citām personām. Kā privātpersonas mēs jebkādā veidā varam paust savu gribu un ietekmēt citas personas, bet nekādā gadījumā tas nav pieļaujams, ka mēs to darītu kā amatpersonas. Līdzīgas normas ir 8. pantā, kurā ir noteikti ierobežojumi uzraudzības, kontroles, izziņas, izmeklēšanas un sodīšanas funkciju veikšanā. Tāpat 9. pantā - "Aizliegums būt par pārstāvi" - ir noteikts, kādos gadījumos valsts amatpersona nedrīkst būt par valsts institūcijas pārstāvi. 10. pants nosaka aizliegumu izmantot dienesta informāciju. Arī šādi gadījumi ir diezgan bieži: dienesta pienākumu pildīšanas laikā saņemto dienesta informāciju valsts amatpersona izmanto kaut kādās materiālās, savtīgās interesēs. Tādēļ 10. pantā ir noteikti šādi ierobežojumi. 11. pantā ir aizliegums būt materiāli ieinteresētam līgumos. Arī šādu ierobežojumu spēkā esošajā likumdošanā nebija. Kas attiecas uz 12. pantu, šobrīd mūsu likumdošana ir pilna ar dažādiem un ļoti atšķirīgiem algota darba pildīšanas ierobežojumiem. Ministrijām ir noteikti vieni ierobežojumi, pašvaldību deputātiem - savi ierobežojumi, Saeimas deputātiem - atkal atšķirīgi ierobežojumi, dažādu koleģiālo institūciju locekļiem - atkal citas prasības, un šobrīd Saeimas Mandātu komisijas priekšsēdētājs var apliecināt, ka ir ārkārtīgi grūti izpildīt šīs normas, jo, piemēram, ja deputāts ir reizē arī ministrs, šie ierobežojumi attiecas uz viņu gan kā uz ministru, gan kā Saeimas deputātu, viņam ir it kā divējāds statuss. Šajā likumā ir noteikta vienota kārtība, vienoti ierobežojumi attiecībā uz visu šo kategoriju - tātad attiecībā uz valsts amatpersonām. Ļoti interesants, manuprāt, ir 13. pants - "Aizliegums pieņemt dāvanas un citus materiālus labumus". Tas ir ļoti plašs pants. Godātie kolēģi, es jūtu - jūs esat uzmanīgi iepazinušies ar šīm ierobežojumu prasībām. Katrā ziņā attiecībā uz otro lasījumu komisija gaidīs priekšlikumus, jo šeit ir dažas diskutējamas normas. Savukārt 14. pantā - "Reklamēšanas ierobežojumi" - ir noteikts, ka valsts amatpersonai ir aizliegts nodarboties ar jebkāda veida reklāmu vai izmantot savu vārdu reklamēšanai, izņemot gadījumus, kad tas ietilpst valsts amatpersonas darba vai amata pienākumos. Jūs, godātie kolēģi, atceraties - pirms diviem gadiem dažas augstas amatpersonas bija nofotografētas kādā preses izdevumā tieši parakstīšanas kampaņas periodā. Tur bija fotogrāfija, kurā bija redzams, ka šīs amatpersonas lasa ar lielu patiku šo laikrakstu. Esmu pilnīgi pārliecināts, ka šīs augstās amatpersonas tolaik nesaņēma nekādu atlīdzību un ka tā nebija kaut kādu ļaunu nolūku vadīta rīcība, bet tomēr, kā liecina citu valstu prakse, dažkārt šādu iespēju valsts amatpersonas nepalaiž garām un par preču vai dažādu pasākumu reklamēšanu viņi saņem atlīdzību. Tādēļ arī ir šāda norma, kas ir ļoti daudzu valstu likumos. Piemēram, Francijas parlamenta Kārtības rullī ir veseli četri panti, kas sīki reglamentē un nosaka, kādā veidā parlamenta deputāts var vai nevar ņemt dalību reklamēšanā. 15. pants nosaka ierobežojumus, kas jāievēro valsts amatpersonām pēc amata pienākumu pildīšanas izbeigšanas. Savukārt 16. pants - "Pienākums pārtraukt nelikumīgu ietekmējamu (korumpētu) stāvokli" - nosaka kārtību, kādā valsts amatpersonai ir jāpārtrauc šāds stāvoklis. Likumprojekta trešā nodaļa ietver īpašos noteikumus, kas attiecas uz atsevišķām amatpersonu kategorijām. Izstrādājot šo nodaļu, komisija ņēma vērā to, ka nevarētu būt vienlīdz stingra attieksme pret atsevišķām valsts amatpersonu kategorijām (piemēram, nebūtu pieļaujams ar šo likumu noteikt, ka, piemēram, Saeimas deputāts vienlaikus nevar būt Ministru kabineta loceklis un saņemt algu kā Ministru kabineta - tātad valdības - loceklis). Tādēļ arī ir 18. pants. Šādus papildnoteikumus satur arī 19. pants un 20. pants, jo nebūtu pieļaujams, piemēram, noteikt, ka pašvaldību domju jeb padomju deputāti nevarētu strādāt citu algotu darbu. Mēs taču zinām, ka pašvaldību domju jeb padomju deputāti pamatā strādā citu darbu. Likumprojekta ceturtā nodaļa reglamentē kārtību, kādā valsts amatpersonas iesniedz deklarācijas. Šeit ir noteikta unificēta deklarāciju iesniegšanas kārtība un termiņi. Ir noteikts, ka valsts amatpersonas iesniedz četru veidu deklarācijas: pirmkārt, deklarācijas, kuras iesniedz, stājoties amatā; otrkārt, ikgadējās deklarācijas, treškārt, deklarācijas, kuras iesniedz, beidzot pildīt amata pienākumus; ceturtkārt, 21. panta pirmās daļas 4. punkts nosaka, ka valsts amatpersonām ir likumā noteiktā kārtībā deklarācijas jāiesniedz izziņas un kriminālvajāšanas iestādēm, ja šīs iestādes vēršas pie Valsts ieņēmumu dienesta un ja tas ir nepieciešams izziņas vai izmeklēšanas veikšanai. 22. pants reglamentē, kāds ir deklarāciju saturs. 24., 24., 25. pants reglamentē pārējos deklarāciju veidus. Godātie kolēģi, es gribētu jūsu uzmanību pievērst 26. pantam! Šajās dienās jūs aizpildījāt paši savas deklarācijas, un jums bija jāsniedz ziņas par savu laulāto. 26. pants paredz atšķirīgu kārtību, tas nosaka, ka valsts amatpersona faktiski ir atbildīga tikai par tām ziņām, ko tā sniedz par sevi, savukārt uz radiniekiem attiecas cita kārtība, šīs deklarācijas radiniekiem jāiesniedz pašiem...".
- 1995_08_09-seq337 language "lv".
- 1995_08_09-seq337 speaker Janis_Lagzdins-1952.
- 1995_08_09-seq337 mentions Q822919.
- 1995_08_09-seq337 mentions Q4294315.
- 1995_08_09-seq337 mentions Q142.
- 1995_08_09-seq337 mentions Q872.
- 1995_08_09-seq337 mentions Q1092499.