Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_08_03-seq147> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1995_08_03-seq147 type Speech.
- 1995_08_03-seq147 number "147".
- 1995_08_03-seq147 date "1995-08-03".
- 1995_08_03-seq147 isPartOf 1995_08_03.
- 1995_08_03-seq147 spokenAs 46.
- 1995_08_03-seq147 spokenText "Varbūt arī mani šoreiz piespieda runāt tas, ka bija ļoti gara diskusija un faktiski ievērojami vairāk runāja tās pozīcijas pārstāvji, kas, es ceru, paliks mazākumā šajos balsojumos. Un tāpēc, lai nerastos varbūt tāds mānīgs priekšstats, es arī gribētu nedaudz par šo tēmu runāt. Tātad - pirmais, ko Saeima ir darījusi banku stabilitātes palielināšanai? Ja vērojam tos runātājus, kas šodien runāja, uzstājās par bankas vadības nomaiņu, tad atcerēsimies, kāda bija šī apspriešana par šā statūtkapitāla palielināšanu un vēl spraigāka un smagāka - par obligāto rezervju ieviešanu nedrošajiem kredītiem! Kaut gan arī toreiz bankas uzstāja un teica, ka tas ir viens no soļiem šīs stabilitātes nodrošināšanai, faktiski šie paši cilvēki uzstājās pret un tikpat kaismīgi runāja. Tātad šos pasākumus Saeima tomēr pieņēma. Otrs būtiskākais, ko teica Kiršteina kungs, - ka faktiski kopš 1993. gada aprīļa nav izsniegta licence nevienai jaunai bankai. Faktiski daļa no šīm bankām, kas ir bankrotējušas, ir saņēmušas licences un strādājušas pirms šīs bankas vadības darba uzsākšanas. Otrs. Es domāju, ka šodien pirms vēlēšanām tiks novilkta, arī šajā balsojumā, faktiski būtiska šķirtne starp tiem spēkiem, kas redz Latvijas attīstības iespēju, drukājot latus un it kā risinot kaut kādas problēmas, un tiem spēkiem, kas, lai arī kādā veidā, tomēr redz pārveidošanas ceļu savādāk, loģiskāk un varbūt arī apdomīgāk. Šodienas balsojumā tas tātad izšķirsies. Šodien arī tiek pārmests... Neapšaubāmi, bankas vadībai ir jāatbild par banku uzraudzību, par to šaubu nav, bet ne tikai bankas vadība spēj šo procesu nodrošināt, tāpēc, kā jūs redzat, pašreiz arī citās valstīs... pēdējais piemēras ir Japāna, kur nedrošo kredītu īpatsvars sabiedrībā, kas tuvojas maksātnespējai, ir ievērojami lielāks, 2 miljardi, un šī sistēma ir veidota ilgi, un arī pārraudzība ir būtiskāka. Neapšaubāmi, šeit ir vairāki šie iemesli, bet ne tikai ar šo pārraudzības problēmu šis jautājums bija atrisināms. Neapšaubāmi, ka visas valstis, kas iet šo ceļu, ir izgājušas caur šo banku krīzi, un viens no tiem iemesliem, kāpēc šī krīze ir tik smaga, ir tas, ka šī krīze nāca ievērojami vēlāk, nekā tas bija citur, un līdz ar to nāca daudz sāpīgāk, jo visas šīs problēmas tika akumulētas, uzkrātas, un tādēļ tā, manuprāt, tiek pārdzīvota daudz smagāk. Kažas kungs jau diezgan precīzi pateica - tātad budžetā ir deficīts, un, lai šo jautājumu risinātu, jādrukā nauda. Bet ko tas izraisīs un kam tas ko dos, un ko tas aplaupīs? Šodien, nākdams uz Saeimu, es redzēju piketētāju, kurš stāvēja ar plakātu: kompensējiet, indeksējiet noguldījumus, zaudējumus! Tātad, protams, šis pirmais posms, kam bija raksturīga ievērojama inflācija, nodarīja cilvēkiem ievērojamus zaudējumus. Tātad kas notiks, ja šīs problēmas, budžeta problēmas, varbūt noguldītāju kompensācijas problēmas, tiks risinātas uz naudas drukāšanas rēķina? Mēs tādā pašā veidā aplaupīsim praktiski visus 2,5 miljonus mūsu valsts iedzīvotāju, kas izmanto latus, tātad katrs nodrukātais lats atņems to cilvēku latiem, kam šobrīd ir šie lati, kaut kādu vērtību. Manuprāt, šī robeža, kad lata devalvācija kļūs par realitāti, nav pārāk tālu, to ir veicinājuši daudzi faktori, arī valdības darbība. Kāpēc jautājums par Repšes bankas vadību ir tik ilgi darba kārtībā? Es domāju, ka šajā sakarā ir jānorāda arī uz to, ka pašreiz šis valdības darbības kreisais pagrieziens tika izmantots kā zobens, kas karājas virs Latvijas Bankas vadības galvas un kā šantāžas objekts, lai mīkstinātu Latvijas Bankas attieksmi un lai panāktu piekāpšanos daudzos jautājumos, kuros banka agrāk nepiekāpās. Tātad tika faktiski pieprasīta samaksa par šiem amatiem, kas tika panākta ar papildu kredītlīniju valdībai, kas 3 reizes pārsniedza faktiski iepriekšējos maksimālos kreditēšanas līmeņus, kā arī citas būtiskas piekāpšanās. Mēs redzam, ka ar to neviena no problēmām nav atrisināta, arī 20 miljonus īslaicīgi ieplūdinot nesabalansētā budžetā, šajā nesakārtotajā sistēmā, netiek atrisināta pilnīgi neviena problēma, tiek uzkrātas problēmas, un stāvoklis vēl vairāk pasliktinās. Tāpēc ar šādu veidu, arī drukājot naudu 50 miljonus mēnesī, problēmas faktiski netiek risinātas un tiek atliktas. Paskatīsimies, kāds ir blakusvalstīs šis attīstības līmenis, kas lielā mērā raksturīgs ar to attīstības koncepciju, kāda tiek piedāvāta, mainot Latvijas Bankas vadību! Tātad Krievijā... Mēs startējām, nomainot rubļus vienādās starta pozīcijās, kur šie rubļi bija viens pret vienu. Paskatieties, cik šobrīd maksā dolārs un cik maksā lats! It kā 50 reizes ir starpība, it kā 50 reizes straujāk attīstījušies. Vai problēmu ir mazāk, vai kaut viena no būtiskām problēmām ir atrisināta? Manuprāt, ir vēl lielāka nestabilitāte, nedrošība un tā tālāk. Es arī gribētu teikt, ka šobrīd lieli uzbrukumi tiek veltīti bankai, un, protams, ir arī šīs neizdarības banku uzraudzības sfērā, bet, neapšaubāmi, es gribētu arī piekrist Kiršteina kunga viedoklim, ka Latvijas Banka tomēr ir viena no šīm trim iestādēm, kas tomēr ir strādājusi varbūt veiksmīgāk, nekā šobrīd strādā Saeima, nekā strādā valdība, jo mēs redzam, ka, piemēram, valdībai ieņēmumu sakārtošana velkas ļoti ilgi, muitas sakārtošana neizdodas nepavisam un daudzas citas problēmas nav risinātas. Te runāja par likumu ievērošanu, kur nav tik precīzi noteikta šī atbildība, un vēl, manuprāt, traģiskākais šodien ir tas, ka tiek izskatīts precedents - ar lēmumu atcelt Latvijas Bankas vadību vai risināt šo problēmu tādā veidā, kā tas nav atrisināts likumā. Tas, manuprāt, ir ļoti bīstams precedents, un tas var tikt ļoti plaši izmantots jebkurā brīdī. Tātad, tiklīdz 10 deputātiem veidosies kaut kāda nepatika pret kādu, varēs iesniegt šo projektu, un mēs būsim spiesti to skatīt. Manuprāt, šeit arī ir diezgan stratēģiska kļūda. Ja likums nepieļauj šo iespēju, jo ir paredzēts 6 gadus ilgs darbības cikls, tad, tikai izdarot izmaiņas likumā un nosakot šos kritērijus un procedūru, kādā veidā veicams šis pasākums, - tikai tad bija iespējams šo jautājumu risināt. Arī tas, manuprāt, ir ļoti bīstams precedents, kas tālāk varētu radīt nopietnas sekas. Tāpēc es tomēr esmu pārliecināts, ka lielākā daļa Saeimas deputātu pieņems saprātīgu pozīciju, būs par stabilitāti un attīstību un neaplaupīs visus 2,5 miljonus cilvēku, necerēs šīs problēmas risināt, īslaicīgi samazinot sociālo spriedzi ar naudas drukāšanas palīdzību. Tāpēc es aicinu nelietot šo veco strēlnieku metodi, ka katrā gadījumā... Šobrīd es esmu bieži no dažiem cilvēkiem dzirdējis, ka it kā šī problēma tiktu atrisināta, tātad vainīgais būs atrasts, viens vai divi tiks nomainīti, un viss - mēs būsim savu darbu it kā padarījuši! Mūsu darbs slēpjas tanī, lai mēs pilnveidotu šos likumus. Darba grupa jau sanāca un izskatīja tās nepilnības, kas ir šajos valdības iesniegtajos likumprojektos. Mūsu atbildība ir tā, lai vēl līdz nākamajai Saeimai mēs šos likumus padarītu drošākus, stabilākus, sistēmu - drošāku, stabilāku, valsti - prognozējamāku, jo, neapšaubāmi, visas pēdējās aptaujas, ko sniedz neatkarīgie ārvalstu eksperti, un tabulas rāda, ka ieguldījumu drošība mūsu valstī ievērojami krītas politiskās nestabilitātes un politiskās neprognozējamības dēļ. Tāpēc es aicinu neatbalstīt Latvijas Bankas vadības nomaiņu, nemainīt, tā teikt, zirgus uz pārbrauktuves, jo viņiem palicis jau nav pārāk daudz, prasīt no viņiem vēl stingrāku darbību, veidot sadarbību starp Latvijas Banku, Saeimu un valdību un risināt šīs problēmas, jo cilvēku nomaiņa nerisina šīs problēmas. Par to mēs pārliecinājāmies Valsts ieņēmumu dienestā, muitā, kur tika nomainīti cilvēki, bet stāvoklis ne tikai nav uzlabojies, bet ir ievērojami pasliktinājies. Mēs neesam tik bagāti ar cilvēku resursiem, lai tik vienkārši varētu tos mainīt. Es esmu pārliecināts, ka šodien uzvarēs saprāts un šie lēmumi tiks noraidīti. Paldies par uzmanību.".
- 1995_08_03-seq147 language "lv".
- 1995_08_03-seq147 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 1995_08_03-seq147 mentions Q822919.
- 1995_08_03-seq147 mentions Q211.
- 1995_08_03-seq147 mentions Q687709.
- 1995_08_03-seq147 mentions Q159.
- 1995_08_03-seq147 mentions Q17.