Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_07_27-seq57> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1995_07_27-seq57 type Speech.
- 1995_07_27-seq57 number "57".
- 1995_07_27-seq57 date "1995-07-27".
- 1995_07_27-seq57 isPartOf 1995_07_27.
- 1995_07_27-seq57 spokenAs 151.
- 1995_07_27-seq57 spokenText "Jā. Tieši par tēmu. Mēs lasām 11. pantu: komercbankas dibinātājs un akcionārs nevar būt uzņēmums vai uzņēmējsabiedrība, kas reģistrēta tā, ka nav pieejamas ziņas par tā dibinātājiem un akcionāriem vai netiek sniegtas ziņas par uzņēmuma kapitāla izcelsmes likumību. Iedomājieties, ka tagad kāda solīda amerikāņu vai Eiropas kompānija iedomājas nopirkt, teiksim, 10% akciju no mūsu komercbankas. Un šajā brīdī mēs uzņemamies tiesas varas, starptautiskās prokuratūras funkcijas un tā tālāk. Iedomājieties, ka tas ir kaut kāds IBM un ka mēs sākam pārbaudīt IBM kapitāla izcelsmes likumību, turklāt Latvijas Bankas norādītajā kārtībā. Mēs atšķiram 64. pantu un lasām, ka Latvijas Banka ir tiesīga pieprasīt no komercbankas un ar to saistītām uzņēmējsabiedrībām (saistītās uzņēmējsabiedrības - tās ir tās, kam pieder mazdrusciņ vairāk par 10%) pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtību, arī termiņus nosaka Latvijas Banka. Es apmēram varu iedomāties tādu situāciju, ka Latvijas Banka pieprasa "General Motor" konsolidējošu bilanci un apšauba Amerikas vai kādas citas Eiropas valsts demokrātiju un tiesiskuma principu. Viņi apšauba, vai šīs valstis spējīgas kontrolēt, vai kapitāls ir likumīgs vai nav likumīgs. Es tomēr domāju, ka laikam šīs valstis pašas tiks ar sevi galā. Un, ja kāds ir nozadzis to naudu vai "atmazgājis" vēl kaut ko... Un tikai tad, kad tas būs pierādīts, to naudu viņam atņems. Bet mēs te pārkāpjam šo te nevainīguma prezumpciju. Tas pats nevainīguma prezumpcijas princips ir pārkāpts arī citos pantos. Mēs, piemēram, šobrīd lasām, kas drīkst būt par komercbankas valdes vai cita revīzijas orgāna locekli. Ko mēs redzam? To, ka komercbankas priekšsēdētājam un valdes priekšsēdētāja vietniekam ir jābūt personām, kuras nav bijušas notiesātas vai turētas aizdomās krimināllietās. Pat šāda tīša nozieguma izdarīšana. Zināt, krimināllietu ierosināt var pret jebkuru un pēc tam pārtraukt pierādījumu trūkuma dēļ. Bet, ja kāds prokurors vai izmeklētājs rīkojas nelikumīgi, tad pēc tam šis cilvēks nekur nedrīkst būt. Tālāk. 20. pantā ir 2. punkts: "... kuras ir kompetentas finansu lietu vadības jautājumos". Pats interesantākais ir 3. punkts, kur ir rakstīts: "... kuram ir nepieciešamā izglītība un profesionālā pieredze banku darbībā". Ja viņam ir izglītība un pieredze banku darbībā, kas tad lems par viņa kompetenci? Kuri tie būs? Kā arī ir 5. punkts: "... kuriem ir arī citā ziņā nevainojama reputācija". Kur likumā ir pateikts, kas ir "nevainojama reputācija"? " Vai tas ir stabils finansiālais stāvoklis? Ja mēs domātu, ka likumu vispār ierēdņi un Latvijas Banka pielieto godprātīgi, tad pēc idejas nebūtu nekādas problēmas, ja mums strādātu arī tiesu sistēma un tā tālāk. Bet diemžēl, kā šobrīd Latvijas Banka traktē reputāciju? Cilvēks, kurš ir sniedzis viltus ziņas Latvijas Bankai, kurš ir safabricējis dokumentus, šīs komercbankas priekšsēdētājs, tas viss ir valdības štats, viņš paliek bankas vadībā. Cilvēks, kurš nozog, kurš paņem skaidrā to naudu un pēc tam piereģistrē firmu, tas turpina vadīt komercbanku. Pēc tam viņš izdara fiktīvus darījumus ar akcijām un atkal turpina vadīt šo komercbanku. Pēdējais ir tas, ka viņš sāk tirgot ar bankas vārdu zagtas mašīnas. Un viņš tomēr līdz šim ir palicis bankas valdes priekšsēdētājs. Neviens viņu nav atcēlis. Kur tad šajā ziņā ir reputācija? Tas cilvēks var darboties, bet citi nevar darboties. Kur ir kritērijs, reputācija? Vai konkrētais ierēdnis lems, ka ir šī sliktā reputācija, un vai tāpēc mēs nedosim atļauju šim vai citam akcionāram? Pats interesantākais ir tas, ka tur pat tiesā nevar griezties. Es domāju, ka tur ir visai daudz pantu, kas atstāj tieši korupcijas iespēju Latvijas Bankas ierēdņiem, ko nevar apstrīdēt tiesā, un tas ir tāds jauns perēklis, ko mēs te uztaisīsim un pēc tam nepārtraukti ar viņu cīnīsimies. Es agrāk domāju, ka šo likumu var kaut kādā veidā uzlabot, bet tagad es redzu, ka viņš vispār ir vērsts pret šādu komercbanku likvidāciju Latvijā. Mēs apspriedām frakcijā šos likumus. Mēs par diviem nākošajiem likumiem balsosim "par". Bet kādu mērķi grib sasniegt šis likums? Un ar ko viņš atšķiras no iepriekšējā Komercbanku likuma? Ja ir mērķis saglabāt noguldītāju naudu, ja ir mērķis labāk regulēt un tā tālāk, tad tas te nav parādīts. Nekas nav izmainījies šajā ziņā salīdzinājumā ar iepriekšējo likumu. Turpretī, ja mēs runājam par Latvijas Bankas ierēdņu varas paplašināšanu un bezatbildību, tad šajā ziņā viss tas ir ielikts šajā likumā. Maz ir ielikts tādā ziņā, ka to nevar apstrīdēt tiesā. Es domāju, ka šis konkrētais likums ir vērsts uz Latvijā esošo komercbanku likvidāciju. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka sekos nākošo komercbanku bankrots, ka atkal noguldītāji zaudēs naudu šobrīd, tāpēc ka komercbankas nevar izturēt šādas prasības. Un, treškārt, viņš ir vērsts pret jebkurām ārzemju investīcijām. Ja jūs sāksit apšaubīt ārzemju naudas likumību un vēl kaut ko, sāksit pārbaudīt to, uzņemoties "Interpola" un tiesu funkcijas, tad neviens ar jums vairs nerunās. Jūs teiksit ārzemniekiem: "Zināt, man nav skaidrs, kāda fiziskā persona to pārvalda. Paņem savu naudu un vācies prom no šejienes!" Bez tam es jums varu pateikt, ka Latvijā tādas, legālas peļņas un legālas naudas, kāda uz šodienu ir kapitālajās komercbankās, vispār nav. Latvijā nav, bet ārzemniekiem kā tādiem mēs uzstādām apkaunojošas prasības, un tas viss beidzas ar kopēju bankrotu. Tagad pasakiet - kas vēl te ir palicis Latvijā? Vai mēs gribam arī pārējos cilvēkus nostādīt tādu pašu noguldītāju lomā, kādi ir bankrotējušo komercbanku noguldītāji? Es gribu lūgt jūs neatbalstīt tieši šo likumu. Tad turpina darboties Komercbanku likums. Un, ja tur ir nepieciešams izdarīt labojumus, tad tas ir jāizlabo daļēji. Paldies par uzmanību.".
- 1995_07_27-seq57 language "lv".
- 1995_07_27-seq57 speaker Igors_Bukovskis-1956.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q211.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q193089.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q687709.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q1092499.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q37156.
- 1995_07_27-seq57 mentions Q8475.