Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_07_27-seq126> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1995_07_27-seq126 type Speech.
- 1995_07_27-seq126 number "126".
- 1995_07_27-seq126 date "1995-07-27".
- 1995_07_27-seq126 isPartOf 1995_07_27.
- 1995_07_27-seq126 spokenAs 112.
- 1995_07_27-seq126 spokenText "Labdien, cienījamais Saeimas Prezidij, cienījamie Saeimas locekļi, deputāti! Oficiālie skaitļi ir minēti atbildē, bet, ja jums nav iebildumu, es gribēju sniegt zināmā mērā komentāru par Izglītības un zinātnes ministrijas attieksmi pret šo jautājumu. Tā nu ir izveidojusies tāda tradīcija, ka izglītības un zinātnes ministrs arī atbild par šādiem globāliem finansiāliem jautājumiem - vairāk vai mazāk, gribot vai negribot. Kas attiecas konkrēti uz šo 25. maija priekšlikumu pielīdzināt pedagogu algas civiliestāžu ierēdņu vidējām algām, šis priekšlikums, protams, ir ļoti atbalstāms. Pēc būtības tā ir vienīgā iespēja, kā paaugstināt pedagogu prestižu mūsu valstī, un pēc būtības tas ir vienīgais ceļš, kā varētu risināt izglītības kvalitātes jautājumu. Pēc būtības šajā situācijā jautājumi ir tikai divi, - kad to ir iespējams izdarīt, ņemot vērā sarežģīto finansiālo situāciju mūsu valstī, un kā to labāk izdarīt. Uz pirmo jautājumu acīmredzot bez Finansu ministrijas pētījuma par nākamā gada budžeta ieņēmumu daļas apjomu nav iespējams atbildēt. Cik es zinu, Finansu ministrija pie tā strādā, un Izglītības ministrija ir iesniegusi abus variantus Finansu ministrijai, vēl pie tam ir izdarīts arī aprēķins, kas ir oficiālajā atbildē minēts. Es baidos, ka tajā brīdī, kad mēs dzirdējām par to, ka skolotāju algas pielīdzināmas civiliestādēs strādājošo ierēdņu algām, mēs vēl nesapratām to milzīgo skaitli latos, kas ir nepieciešams, lai šīs algas izmaksātu. Pēc aptuveniem aprēķiniem, ir vajadzīgi 100 miljoni latu nākamajā mācību gadā. 100 miljoni latu - tas ir viss izglītības un zinātnes budžets šim gadam. Izglītības ministrija ir informējusi Finansu ministriju par šiem skaitļiem, un tajā budžeta projektā, kas ir domāts 1996. gadam, ir iestrādāts arī tas variants, kas ir sagatavots, pamatojoties uz 7. marta valdības sēdes protokolu nr. 13, kur samaksa no budžeta finansējamo iestāžu pedagoģiskajiem darbiniekiem ir paredzēta atbilstoši attiecīgajām kvalifikācijas kategorijām, un kopumā tie ir 64 miljoni latu, kas arī pārsniedz par 14 miljoniem šāgada līmeni. Arī tā ir nopietna problēma. Kas attiecas uz otro jautājumu, tas ir, jautājumu par to, kā to izdarīt, acīmredzot visracionālākais priekšlikums būtu tas, ka tas ir jāizdara pakāpeniski, izstrādājot programmu, kā līdz tam nokļūt, un acīmredzot jautājums ir arī par to, vai ir vērts visiem un uzreiz absolūti vienādi palielināt algu līdz tik lielai darba samaksai. Jo, ja mēs domājam par to, lai izglītība Latvijas Republikā būtu salīdzināma ar citur pasaulē iegūstamo izglītību, tad mums ir jāņem vērā tādi faktori kā tas, ka šī izglītība pagaidām tiešām atšķiras no citur Eiropā un pasaulē iegūstamās izglītības. Un mūsu pedagoģiskā metodika - reāli, praksē, skolā - arī atšķiras. Tādēļ būtu jādomā par to, lai algu paaugstinājums, praktiski jebkurš algu paaugstinājums skolotājiem, būtu cieši saistāms ar pedagoģiskās darbības kvalitāti. Protams, zināma daļa no jebkura darba samaksas pieauguma būtu jāparedz visiem vienādi, proporcionāli, tas vienkārši segtu dzīves sadārdzinājumu, bet šī otrā daļa, arī pie jebkura budžeta, būtu, kā jau es teicu, ļoti cieši saistāma ar darba samaksas kvalitāti. Šajā ziņā Izglītības ministrija ir iesākusi jau iepriekšējā darbības periodā ļoti nopietnu darbu attiecībā uz skolotāju turpmākās izglītības fondu. Tātad šie jautājumi ir cieši saistāmi ar skolotāju kvalifikācijas celšanu. Ir bijusi apspriede ar visām Latvijas Republikā esošajām augstākajām pedagoģiskajām mācību iestādēm, ar to rektoriem, un ir panākta šo mācību iestāžu rektoru vienošanās par šādas vienotas politikas izstrādāšanu, pedagoģisko programmu vienotas koncepcijas izstrādi un skolotāju turpmākas izglītošanas nodrošināšanu. Līdz ar to, īsumā apkopojot šos komentārus, varu teikt, ka tas, protams, ir ļoti vērtīgs un atbalstāms priekšlikums, bet tas jārealizē kā programma noteiktam laika posmam, cieši saistot to ar darba kvalitātes novērtējumu. Šī programma ir jārealizē atbilstoši budžeta iespējām. Vispirms ir jāizanalizē budžeta ieņēmumu daļas iespējas, un pēc tam kopīgi ir jāparedz iespēja realizēt šo algu pielikumu. Izglītības ministrijas pozīcija ir tāda, ka pie jebkura budžeta būtu veidojams zināms fonds, kas tā iespējamo robežu apjomā ļautu zināmam skaitam pedagogu maksimāli ātri saņemt pedagoga prestižam atbilstošu darba samaksu. Paldies.".
- 1995_07_27-seq126 language "lv".
- 1995_07_27-seq126 speaker Janis_Gaigals-1956.
- 1995_07_27-seq126 mentions Q822919.
- 1995_07_27-seq126 mentions Q211.
- 1995_07_27-seq126 mentions Q957126.
- 1995_07_27-seq126 mentions Q193089.
- 1995_07_27-seq126 mentions Q11989566.