Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_06_01-seq45> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 1995_06_01-seq45 type Speech.
- 1995_06_01-seq45 number "45".
- 1995_06_01-seq45 date "1995-06-01".
- 1995_06_01-seq45 isPartOf 1995_06_01.
- 1995_06_01-seq45 spokenAs 46.
- 1995_06_01-seq45 spokenText "Godātais priekšsēdētāj! Godātie deputāti! Šis ir viens no pirmajiem Saeimai iesniegtajiem likumprojektiem. Tā iesniedzēji bija Saeimas Prezidija locekļi, un mēs to darījām tādēļ, ka uzskatījām šo problēmu par tiešām ļoti svarīgu un risināmu. Cilvēktiesību komisija tagad ir iesniegusi savu projektu, kas, manuprāt, pēc būtības daudz neatšķiras, toties atšķiras pēc formas un ir, es atzīstu, izstrādāts pārdomātāk. Aicināt pasaulē izklīdušos latviešus un līvus atgriezties dzimtenē - tas ir svēts mūsu pienākums gan no tā viedokļa, ka vairākums no viņiem vai viņu senčiem devās pasaulē nevis laimi meklēt, bet gan varmāku izvesti vai draudu dzīti, gan arī no tā viedokļa, ka, visiem svešatnē dzīvojošiem atgriežoties un savukārt tiem cittautiešiem, kam neatkarīgā Latvija nebūs pieņemama, aizbraucot, pamatnācijas īpatsvars sasniegtu 60%. Un mūsu nākotnes izredzes būtu daudz labākas. Tā, protams, ir tikai vēlme, un to mēs laikam visi saprotam, ka lielākā daļa svešatnē aizbraukušo tur arī paliks. Rietumu latvieši tāpēc, ka dzīves līmenis Latvijā ir zemāks, nekā tajās valstīs, kur viņi pašreiz dzīvo, bet Krievijas latvieši tāpēc, ka viņi tur ir ieprecējušies cittautiešu ģimenēs, ir ieauguši turienes saimnieciskajā dzīvē, ka ir daudzi citi šķēršļi. Tā ka nekalsim veltīgas ilūzijas, jo atgriezīsies droši vien diemžēl mazākā daļa no tiem, kuri pašreiz dzīvo ārpus Latvijas teritorijas. Taču mums, šo likumu veidojot, manuprāt, jāraugās, lai pie jau esošajiem šķēršļiem, kas šiem cilvēkiem liek domāt - braukt vai nebraukt, šeit neradītu klāt vēl citus un lai šis likums nebūtu tikai cēls žests, bet lai tiem cilvēkiem, kuri pārbrauks dzimtenē, mēs arī nodrošinātu iespējas šeit atrast jumtu virs galvas un iespēju nodrošināt dienišķo maizi jeb, kā teiks likumā, - radītu pamatnosacījumus un garantijas latviskas izcelsmes un līvu izcelsmes personu pārceļošanai uz pastāvīgu dzīvi Latvijā. Un te es gribu sīkāk runāt par Pašvaldības komisijas likumprojekta 7., 8. un 14. pantu. Vispirms par 7. pantu - par līdzekļiem, par Repatriācijas fondu. Repatriācijas fonda līdzekļus veido valsts budžeta līdzekļi. Jautājums: vai mēs vispār varam atļauties kādus budžeta līdzekļus un cik nozīmīgi tie būtu? Tālāk - juridisko un fizisko personu ziedojumi. Kāda būs juridisko un fizisko personību gatavība ziedot? Vai tie ir tādi līdzekļi, ar kuriem vispār var rēķināties? Citu valstu un starptautisko organizāciju ziedojumi. Man šķiet, ka mums nav pat priekšstata, cik lieli šie līdzekļi Repatriācijas fondā varētu būt. Un līdz ar to ir grūti prognozēt, ko tad mēs varam piedāvāt. Visdiskutablākais, protams, ir 8. pants - "Pašvaldību pienākumi repatriācijas jautājumu risināšanā". Pašvaldības nodrošina repatriantus ar dzīvojamo telpu atbilstoši ikgadējām Ministru kabineta noteiktajām normām. Labi - atbilstoši normām. Es ar lielām pūlēm savācu ziņas par Rīgu. Es jau vakar daļēji te minēju, ka šobrīd vispārējā rindā ir gandrīz 14 000 ģimeņu, bet ārpuskārtas grupā, kur acīmredzot nāktos ierakstīt arī šos repatriantus, kuri vismaz spaidu kārtā no šejienes ir izvesti, jau ir 4 800 ģimeņu: 1000 - represētie, 1 300 - daudzbērnu ģimenes, 1000 - invalīdu ģimenes. Jā, ir arī tā, ka no Latvijaspašreiz brauc projām armija, bet es jau vakar minēju, ka tikai 50 armijas ģimeņu dzīvokļi ir pārdoti izsolē. Tikai 50 dzīvokļi! Saka, ka šos aizbraukušo cilvēku dzīvokļus dod zemessargiem, Latvijas armijas karavīriem un citiem, bet praktiski mēs neredzam, ka kaut kas šīs aizbraukšanas pēc būtu uzlabojies. Tiesa, pie militārajiem objektiem ir karavīru pilsētiņas, bet mēs jau zinām, ka šie objekti netiek pārņemti, ka tie tiek izlaupīti un jau ir daļēji sagrauti. Ir arī jautājums - ko tur novietotās repatriantu ģimenes varētu darīt, kā viņas nokļūtu uz darbu, ja tāds tur vispār atrastos. Tātad tad ir ļoti diskutabls jautājums. Otrkārt, pašvaldības sniedz repatriantiem palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, ievērojot likuma "Par valsts un pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteikumus, pirmkārt, izīrējot valsts un pašvaldību dzīvokļus. Tātad tādu dzīvokļu nav. Otrkārt, piešķirot lietošanā zemi ģimenes mājiņu celtniecībai. Tacu, tā kā zeme tiek atdota īpašniekiem, tad pašvaldībām šīs zemes platības ir ļoti ierobežotas. Tas ir viens šķērslis. Un, otrkārt, ir arī jautājums, vai tad šiem pārbraucējiem ir līdzekļi, lai viņi varētu pašreiz šeit uzcelt māju. Es saprotu, ka tādi līdzekļi varētu būt Rietumu latviešiem, bet es šaubos, vai kādam no Sibīrijas atbraukušam latvietim tagad varētu būt šie milzīgie līdzekļi, kādi vajadzīgi, lai pašreiz šeit uzceltu māju. Varētu pārdot dzīvokļus jaunceltās vai kapitāli izremontētās valsts vai pašvaldību mājās, taču es redzu, ka, piemēram, gar Lubānas šoseju stāv tādas mājas, kuras ir iekonservētas un nav pabeigtas, jo nav, kas šo celtniecību turpina. Un te jau ir tas pats līdzekļu jautājums. Paredzēt pircēju kreditēšanu. Tas atkal ir jautājums, attiecībā uz kuru mēs zinām, ka mēs nevaram iedot šobrīd nekam kredītus. Praktiski nekam nevaram iedot kredītus, bet uz kāda pamata un kādas būs garantijas, ka varēs šos kredītus paredzēt un iedot šiem repatriantiem? Tātad ir trīs smagi jautājumi, kas šeit ir jāatrisina un par kuriem ir jādomā, ko darīt, lai mēs vispār varētu uzskatīt šo likumprojektu par reālu. Vēl tālāk trešajā nodaļā ir 10. pants - "Ierobežojumi attiecībā uz repatrianta statusa iegūšanu". 3. punkts paredz, ka repatriācijas atļaujas netiks izsniegtas personām, kuras ir kādas ārvalsts valsts varas, pārvaldes vai tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonas. Ja kāds ir Krievijas valsts varas pārvaldes vai tiesībaizsardzības iestāžu amatpersona, tad viņš, protams, šeit nebrauks. Un, ja viņš šeit arī brauks, tad viņš, protams, šo savu amatpersonas amatu noliegs. Viņš atteiksies no tā, un tad ir jautājums: ja kāds pašreiz ir kaut kur Krievijā un strādā, ir, pieņemsim, Krievijas armijā kaut kāds jefreitors vai virsseržants, vai vienkārši virsnieks, vai vēl kaut kas cits, sacīsim, sagādnieks, ja viņš nolems pārbraukt uz Latviju, vai tad mēs tik tiešām sacīsim viņam: "Nē, tu tur biji virsnieks, bet tādi jau mums ir atbraukuši!"? Mēs zinām, cik daudz viņi pašreiz, veido mūsu Latvijas armiju. Krievijas Saeimā, kā mēs zinām, ir aktīvs deputāts Legzdiņš tāpat kā mūsējais Legzdiņš. Un ir jautājums: ja viņš pēkšņi sadomātu pārnākt uz Latviju, vai tad mēs teiktu: "Nē, tu esi Krievijas parlamentā, mēs tevi neņemam pretī!" Tad taču ir skaidrs, ka viņš no turienes atteiksies un nāks uz šejieni, gribēs strādāt. Tātad ir jautājums: vai šādu punktu būtu loģiski ierakstīt? Jā, tas ir arī 4. punktā, kur ir rakstīts: ... kādas ārvalsts bruņotajos spēkos, iekšējā karaspēkā, drošības dienestā vai milicijā. Kāpēc? Vai tiešām būtu pamats no viņa atteikties, ja kāds dien kaut vai Amerikas policijā, vai Amerikas armijā, vai, vienalga, Krievijas armijā? Vai tad ir pamats sacīt, ka, ja viņš no turienes aiziet, tad viņš šeit nevar tikt pieņemts kā repatriants. Tālāk ir ceturtā nodaļa - "Repatrianta tiesības". Par to faktiski es jau runāju. Ja nepieciešams, Repatriācijas fonds var piešķirt aizdevumu dzīvokļa iegādei vai individuālās celtniecības veikšanai. Taču es jau teicu, ka tas, manuprāt, ir nereāli. Lūk, šīs ir tās vietas, kas, manuprāt, ir rūpīgi jāapdomā, lai mēs varētu praktiski realizēt šo likumu, kurš pats par sevi, protams, ir nepieciešams, lai mēs varētu veikt šo neatliekamo nacionālo misiju - savākt visus svešatnes latviešus un līvus vai vismaz daļu no tiem, tos, kuri grib, atkal šeit dzimtenē.".
- 1995_06_01-seq45 language "lv".
- 1995_06_01-seq45 speaker Aivars_Berkis-1936.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q822919.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q211.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q2660080.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q1020384.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q159.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q8436.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q16351812.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q193159.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q19896846.
- 1995_06_01-seq45 mentions Q1886578.