Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_05_26_skolenu-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 type Speech.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 number "10".
- 1995_05_26_skolenu-seq10 date "1995-05-26".
- 1995_05_26_skolenu-seq10 isPartOf 1995_05_26_skolenu.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 spokenAs 70.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 spokenText "Tātad vispirms es gribētu pateikt paldies visiem tiem, kuri līdzdarbojās šī likumprojekta tapšanā, un pastāstīt mazliet par to, kā tapa šis likumprojekts. Vispirms skatieties dokumentu nr. 3, tas ir likumprojekts "Par skolēnu pašpārvaldēm". Komisijai tika iesniegti apmēram 5 dažādi priekšlikumi, kā formulēt šīs problēmas, kas radušās attiecībā uz skolēnu pašpārvaldēm, un kā vispār šādas lietas formulēt. Komisija darbojās konferencē, kas notika 19. maijā, un tika izveidots šis variants, kuru šobrīd arī jūs redzat. Tas ir pielikums Izglītības likumam, un es gribētu sākt ar to, ka izskaidrošu, ar ko atšķiras skolas pašpārvalde no skolēnu pašpārvaldes. Skolas pašpārvalde, kura ir arī Izglītības likumprojektā, ir pašpārvalde, kas nodarbojas ar visām skolas lietām, tas ir, ar budžetu, ar pedagogiem, to darba apmaksu, darba slodzi, mācību darbu u. c. Līdz ar to, protams, tai nav tik daudz laika, lai tā nodarbotos arī ar visu skolēnu privāto dzīvi, ar saviesīgu pasākumu rīkošanu, ar problēmām, kas rodas skolēniem: skolēnam ar skolēnu, skolēnam ar skolotāju, arī klasei ar klasi. Minēšu kaut vai tādu piemēru. Ja skolā ir 600 skolēnu, tad savas problēmas viņi reti risina pie direktora, viņi tās izrunā kaut kur vārtrūmēs, un direktors arī fiziski nespēj, teiksim, ar 600 skolēniem sarunāties ar katru atsevišķi. Ja skolēni ir aktīvi, viņi var rīkot pasākumus, bet katru reizi, kad viņi šos pasākumus rīko, tie ir jāakceptē skolas direktoram. Ja katrs skolēns, kurš iedomāsies rīkot šādu pasākumu, ies pie direktora, tad notiks vienkārši dīvainas lietas - direktors fiziski tos nespēs apstiprināt, viņš nespēs tos cenzēt. Pastāv arī bailes no direktora kā tāda. Līdz ar to ir jābūt kādai organizācijai, kas būtu starpniece starp skolas administrāciju un skolēniem, reizēm arī starp skolotājiem un skolēniem. Tai nav jābūt soda organizācijai un tomēr tādai ir jāpastāv, lai skolēni varētu mazliet atklātāk runāt par to. Un līdz ar to es domāju, ka jūs saprotat, ka šī problēma ir ļoti svarīga Latvijas skolās. Ir skolas, kurās šīs pašvaldības jau pastāv, taču tās nav likumīgas, jo šāda likuma nekur nav, un skolas vadība var pilnībā aizliegt šīs pašvaldības izveidošanu. Protams, mēs nedrīkstam to pieļaut, un, ja mūsu iespējās ir kaut ko labot, tad mums ir jāmēģina šo likumprojektu arī apstiprināt. Kāpēc tas ir tieši tāds? Tajā varētu būt daudz vairāk pantu. Komisijai bija, teiksim, priekšlikumi par budžetu, bet tas ir Izglītības likums, un līdz ar to tajā nav vietas tam, kas neattiecas uz izglītību. Ir ļoti daudz sasāpējušu problēmu gan par to, kā organizēt skolēnu pašpārvaldi, gan par to, ko vispār var izdarīt šī skolēnu pašpārvalde, gan arī par to, kādā veidā tā var tikt pie līdzekļiem. Bet tas viss attiecas uz skolēnu pašpārvaldi kā tādu, nevis uz Izglītības likumu. Es ceru, ka deputāti saprot, ka mēs runājam tikai par Izglītības likumu. Un tāpēc - par pašpārvaldes tiesiskumu. Kāpēc ir jābūt tieši šādam formulējumam? Pirmkārt, skolēnu pašpārvaldi ievēlē tiešās un aizklātās vēlēšanās. Tās nevar būt atklātas, jo skolā ir ļoti daudzi gandrīz vai barveži, kas varētu tās ietekmēt gan fiziski, gan morāli. Vēlēšanas organizē vēlēšanu komisija, tas ir pats par sevi saprotams. Es ceru, ka arī pārējos punktus jūs izlasīsiet un sapratīsiet. Visi šie punkti vispār ir ... es atvainojos... Tātad konferencē mēs runājām arī par to, ka ir ļoti dažādi skolēnu pašpārvalžu veidi un daudz kas cits. Ne visam tam ir jāatrodas šajā likumprojektā, bet par to visu ir noteikti jārunā, un es domāju, ka mēs varētu arī sarīkot vēl kādu sēdi, kurā mēs to visu pārrunātu. Bija ļoti daudz priekšlikumu tieši par to, kādā veidā to organizēt, bet šim likumprojektam ir jāparādās kā neobligātam - kā tādam, kas nosaka, ka skolēniem ir tiesības uz pašpārvaldi. Taču tas nav obligāti, jo ne visās skolās tas ir obligāti nepieciešams. Ne visi skolēni ir tik aktīvi, lai viņiem tas būtu vajadzīgs, bet ir skolas, kur tas ir vajadzīgs. Un tad vēl. Es domāju, ka mēs šodien negribam veidot ieteikumus attiecībā uz visu likumdošanu, kas skar skolēnus, bet tikai uz šo skolēnu pašpārvaldi un Izglītības likumu. Un skolēnu pašpārvaldes funkcijas kā tādas ir... galvenās, protams, skar sabiedrisko dzīvi, mācības un ārpusskolas pasākumus, vispār - tieši norises skolā. Kāpēc tieši sabiedriskā dzīve? Tā ir šābrīža situācija, kas to prasa. Nav sabiedriskās dzīves - it sevišķi laukos. Rīgā vēl, teiksim, ir iespējas, tur skolēni var kaut ko darīt, kaut kur iet, kaut ko rīkot, bet laukos tas tā nav. Mēs gribam, lai veidotos skolēni (un vēlāk - arī pieauguši cilvēki), kuri prot paši sevi aizstāvēt, kuri prot kaut ko panākt savā labā, tāpēc nevar šo darbu atdot tādai alternatīvai, ka ir iecelts algots darbinieks, kas saucas - sabiedriskā darba organizators. Cik ilgi var algot citu cilvēku, kurš var izklaidēt pārējos? Tas ir jokdaris, kurš vienkārši stumj un bīda pārējos. Ir jāļauj skolēniem strādāt pašiem. Un es domāju, ka arī mācību procesu skolēnu pašpārvalde var veicināt daudz labāk nekā, teiksim, direktors vai skolotāji, jo viņi nezina šo situāciju tik labi kā skolēni. Vienā skolā varbūt tie varētu būt īpaši atvieglojumi, citā skolā tās varētu būt mācību priekšmetu dienas, kurās rosina skolēnus domāt par katru priekšmetu. Bet šīs nianses ir jāatstāj katras skolas pašas ziņā. Tādēļ mēs nevaram paredzēt attiecībā uz katru atsevišķu skolu kādu speciālu gadījumu: teiksim, vienā skolā būs tāda un tāda pašpārvalde, otrā būs tāda. Katrai skolai ir jādod iespēja rīkot šo pašpārvaldi, un tieši tāpēc arī ir šis likumprojekts - lai dotu iespēju, nevis lai pavēlētu, ka tai ir obligāti jābūt. Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 1995_05_26_skolenu-seq10 language "lv".
- 1995_05_26_skolenu-seq10 speaker Ilona_Platonova.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 mentions Q211.
- 1995_05_26_skolenu-seq10 mentions Q2660080.