Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_05_24_a-seq42> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1995_05_24_a-seq42 type Speech.
- 1995_05_24_a-seq42 number "42".
- 1995_05_24_a-seq42 date "1995-05-24".
- 1995_05_24_a-seq42 isPartOf 1995_05_24_a.
- 1995_05_24_a-seq42 spokenAs 66.
- 1995_05_24_a-seq42 spokenText "Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Piektdien, iesākot šo ārkārtas sēdi, es runāju par tām darbībām, kuras valdība ir paredzējusi, lai normalizētu situāciju un nepieļautu bankas "Baltija" krīzi, un arī paskaidroju, kādēļ valdība uzskata, ka šādu krīzi bankā "Baltija" nevar pieļaut. Latvijas Banka, izmantojot savas likumā dotās tiesības, pirmdien apturēja bankas "Baltija" darbību, un tas nozīmē, ka situācija ir izmainījusies. Tātad krasa situācijas izmaiņa prasīja mainīt piektdien pieņemtos lēmumus un stratēģiju. Otrdien valdības sēdē tika par to diskutēts. Sēdē piedalījās arī Valsts prezidents Guntis Ulmanis un Latvijas Bankas prezidents Repše. Protams, mēs pieņēmām un parakstījām kopīgu memorandu. To parakstīja tātad Latvijas Bankas prezidents un Ministru prezidents. Pats galvenais ir tas, ka tajā mēs garantējam noguldījumu saglabāšanu. Mēs pieprasījām 51% akciju vietā nodot 100% akciju valdībai uzticības glabāšanā kā ķīlu šo noguldījumu garantēšanā un noteicām un pieprasījām, ka valdībai būs akcionāru pilnsapulces tiesības attiecībā uz bankas pārvaldīšanu. Tātad - kādēļ pieprasījām akciju pārņemšanu kā ķīlu? Tā iemesla dēļ, ka, ja būtu notikusi 100% bankas akciju nopirkšana par vienu santīmu vai nacionalizācija (tātad pārņemšana visā pilnībā), mēs uzņemtos arī visas saistības, kādas bankai "Baltija" ir pret visdažādākajām personām - juridiskajām un fiziskajām personām. Mēs to nevarējām darīt, jo līdz šim mums nebija - un nav vēl joprojām - pilna pārskata par situāciju. Auditorkompānija "Coopers & Lybrand" ir apsolījusi šādu pilnu pārskatu iedot tikai viena mēneša laikā, tātad mums nebija iespējams pieņemt tik izšķirošus lēmumus, pirms mēs nezinām, kam tad īsti ir pārādā un kādas saistības banka "Baltija" ir uzņēmusies. Šobrīd situācija tātad ir pilnīgi savādāka - bankas darbība ir apturēta. Pašreiz norisinās sarunas starp bankas "Baltija" akcionāriem, Finansu ministriju un Latvijas Banku. Tām bija jāsākas puspiecos, tās acīmredzot vēl nav beigušās. Tātad, kā jau es teicu par šo bezierunu kapitulāciju, bankas darbība ir apturēta, nododot pilnu pārraudzību jeb bankas vadību komandai, kuru vadītu šobrīd Klauss. Vēlāk mēs varbūt varētu manīt šo menedžeri. Ja šīs sarunas par līguma noslēgšanu attiecībā uz labprātīgu 100% akciju nodošanu ķīlā un pilnīgu vadības uzņemšanos beigsies nesekmīgi, Repšes kungam ir jau sagatavots pieprasījums tiesai atzīt banku par maksātnespējīgu, un tad ir cita procedūra - tad tiek pārņemts, protams, viss, un, kā jūs saprotat, tad procedūra ir saskaņā ar likumu. Protams, paliek spēkā valdības un bankas garantija visiem noguldītājiem saņemt atpakaļ savus noguldījumus. Es gribētu teikt dažus vārdus par bankas uzraudzību. Šodien no rīta notika Nacionālās noziedzības novēršanas padomes sēde, un mēs bijām uzaicinājuši Lejnieces kundzi pārrunāt, kādā veidā notiek banku darbības uzraudzība, un jāsaka, ka konstatējām, ka tā ir absolūti nepietiekama. Kāda iemesla dēļ? Banku darbība kredītpolitikas jomā netiek regulēta savādāk kā ar vienu likumu par bankām, kas ļoti nosacīti nosaka šo sfēru, un pārējā regulēšanas joma tiek noteikta ar bankas ieteikumiem un rekomendācijām. Diemžēl Latvijas Banka nebija iesniegusi vai sagatavojusi likumu par kredītiestādēm jeb kredītlikumu, kas tātad noteiktu skaidri un gaiši, ar likuma spēku, kā bankām ir jārīkojas. Mēs prasījām arī, vai Lejnieces kundze, konstatējot pārkāpumus vienā vai otrā bankā, ir griezusies pie tiesībsargājošām iestādēm, lai varētu piemērot kaut kādas sankcijas. Izrādās, ka tas nekad, nevienu reizi nebija darīts. Vēl vairāk, - nebija pat informēta ne Prokuratūra, ne Iekšlietu ministrija. Mēs prasījām, kādēļ tas nenotika. Varbūt uzticības trūkuma dēļ? Var būt, ka tā, bet tad ir jautājums - kādēļ banka nevērsās pie valdības vadītāja, lai lemtu par šīs uzticības radīšanu vai uzticības atjaunošanu? Tad mums būtu jālemj, vai ministrs ir savā vietā un vai ģenerālprokurors ir savā vietā, ja nav iespējams griezties pie šīm iestādēm, lai, teiksim, sauktu pie kārtības bankas, kuras jau procesā neievēro, lūk, šīs rekomendācijas. Lielākie pārkāpumi, kas izraisīja arī lielākās problēmas, bija, piemēram šādi, Bankā "Latintrade" tātad visi kredīti izsniegti vienam akcionāram - 98% vienam akcionāram. Protams, tas ir ļoti klajš pārkāpums. Bet diemžēl šī uzraudzība vai neuzraudzība noveda pie tā, ka ir bankrots, maksātnespēja, un tad jau, dabīgi, to uzzina Prokuratūra, to uzzina Iekšlietu ministrija, sāk iedarboties, bet tad ir process, nav kara tiesas, Grīga kungs, un pagaidām mums ir jāiet pēc procesa. Un tas, protams, prasa laiku. Tātad, kā jūs zināt un kā jūs jau esat informēti, krimināllietas ir ierosinātas par daudziem, praktiski par visiem šiem bankrotu gadījumiem. Kas būtu jādara jaunajā situācijā? Man jums nāksies stādīt priekšā jaunu finansu ministru, jo diemžēl pārrunas ar Piebalga kungu nav devušas rezultātus. Pārrunas ir arī Valsts prezidenta līmenī, un acīmredzot rīt vai vēlāk... es mēģināšu jau rīt dot darba kārtībā jauno kandidatūru, jūs rīt to dzirdēsiet. Vēl ir pēdējās konsultācijas šovakar, jo finansu ministrs ir ārkārtīgi nepieciešams. Sliktākajā gadījumā, ja būs noraidījums... viens, es jums negribu teikt priekšā... tad tas būs jāatstāj uz nākamo ceturtdienu. Mūsu uzdevums šobrīd ir, trijatā strādājot (ar Repšes kungu es esmu vienojies, ka strādāsim trijatā - Repšes kungs, jaunais finansu ministrs un es personīgi, ikdienas režīmā, tātad katru dienu šim jautājumam veltot uzmanību), noregulēt šodienas krīzi. Otrkārt, uzdevums ir sagatavot visus nepieciešamos likumprojektus un lūgt jūsu atbalstu, lai vistuvākajā laikā kā steidzamus dabūtu Saeimā cauri. Un par to jau ir runāts. Proti, tas būtu likums par kredītiestādēm, tas būtu likums par banku sanāciju un bankrotu, un trešais būtu likums par depozītu turētāju apdrošināšanas fonda radīšanu. Tādā veidā, kopīgi darbojoties. Un es lūgtu tātad visu jūsu atbalstu šo likumu ātrākai pieņemšanai. Mēs tādējādi varētu izbēgt no krīzēm vai samazināt krīžu iespēju nākotnē. Leiškalna kungs un citi kungi un dāmas uzdeva jautājumus, precīzus jautājumus, par depozītu daudzumu, par naudas summu daudzumu. Man ir viens dokuments, no kura es jums varētu četrus ciparus minēt (bet pilnīga skaidrība mums radīsies tikai tad, kad būs auditorkompānijas "Coopers & Lybrand" iedotie biznesa izpētes rezultāti), un šie cipari ir tādi: tātad piektdien, 19. maijā, likviditāte, vajadzība bija 13,9 miljoni latu, tātad tālākās vajadzības bija 19 miljoni latu, un iespējamais trūkums vai vajadzība tātad labākajā gadījumā ir 58 miljoni latu, sliktākajā gadījumā - 115 miljoni latu. Tādi ir šie cipari, kuri šobrīd man ir iesniegti. Tas ir tāds situācijas ekspresvērtējums. Un, protams, mums ir jāpanāk, lai būtu vislabvēlīgākā situācija, lai būtu tas labākais novērtējums, un, neapšaubāmi, mēs kopīgi mēģināsim to arī izdarīt. Paldies par uzmanību.".
- 1995_05_24_a-seq42 language "lv".
- 1995_05_24_a-seq42 speaker Maris_Gailis-1951.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q822919.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q211.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q4294315.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q16347646.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q687709.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q39731.
- 1995_05_24_a-seq42 mentions Q60106.