Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_04_27-seq189> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1995_04_27-seq189 type Speech.
- 1995_04_27-seq189 number "189".
- 1995_04_27-seq189 date "1995-04-27".
- 1995_04_27-seq189 isPartOf 1995_04_27.
- 1995_04_27-seq189 spokenAs 77.
- 1995_04_27-seq189 spokenText "Cienījamais Prezidij! Cienījamie deputāti! Šodien, kad mēs atkārtoti izskatīsim likumprojektu "Par dabas resursu nodokli" pirmajā lasījumā, mūs visus iespaido labdabīgā gaisotne, ko radīja šodien "zaļo" pikets šeit pie Saeimas ēkas, un šo zilo puķu pušķīšu smarža, ko mēs saņēmām un kas mums liek domāt par tīru un nepiesārņotu vidi, kas mums liek domāt par saudzīgu mūsu ierobežoto dabas resursu izmantošanu un kas liek domāt par to, kā efektīvāk šos dabas resursus izmantot. Kā jūs atceraties, mēs šo likumprojektu skatījām pirmajā lasījumā jau pagājušā gada nogalē, bet tas atbilstoši Saeimas kārtības ruļļa 136. pantam tika nodots atpakaļ atbildīgajai komisijai papildu ziņu ievākšanai un atsevišķu jautājumu precizēšanai. Jūsu rīcībā esošā dokumenta nr. 317 autori - Vides un reģionālās attīstības ministrijas speciālisti - ir ņēmuši vērā veselu rindu deputātu iebildumu, kas izskanēja šeit, sēžu zālē, apspriežot šo likumprojektu konceptuāli toreiz. Atbilstoši Budžeta komisijas vairākuma viedoklim šis likumprojekts šodien mums būtu jāpieņem pirmajā lasījumā. Es nedaudz akcentēšu tos iebildumus un tos motīvus, kuri bija izteikti, un arī tos labojumus vai precizējumus, kurus ir izdarījuši attiecīgie speciālisti. Virkne labojumu ir saistīta ar pamatterminu formulējumiem un skaidrojumiem, un, mūsuprāt, tas ļauj vieglāk un precīzāk uztvert likumprojekta koncepciju. Bez tam ir precizēta dabas resursu nodokļu ieskaitīšanas kārtība valsts speciālajā un pašvaldību speciālajā budžetā (tas ir 3. pantā), kā arī ir precizēts procentuālais ieņēmumu sadalījums pa šiem budžetiem (11. pants). 7. pantā atbilstoši deputātu iebildumiem ir norobežots to dabas resursu lietotāju loks, kuri resursus patērē mazos apjomos un kuriem šis nodoklis nav jāmaksā. Tie ir zemes īpašnieki, kas izmanto savus dabas resursus savām vajadzībām. 15. pantā ir paredzēts palielināt pašvaldību lomu attiecīgā reģiona vides politikas veidošanā un realizācijā. Ļoti būtiski labojumi ir izdarīti pielikumos, kas skar tieši dabas resursu nodokļa likmes un tarifus. Kā zināms, viens no galvenajiem iebildumiem ir tas, ka par ūdeni būtiski ir sadārdzināti komunālie maksājumi un palielināta nodokļu slodze iedzīvotājiem. Šajā likumprojekta redakcijā tiek ierosināts šo likmi par pazemes ūdeņiem samazināt no 0,03 santīmiem par kubikmetru uz 0,01 santīmu. Tātad tas samazinās iedzīvotājiem slodzi lielajās pilsētās un pielīdzinās šo lietošanas veidu vispārējai pazemes ūdeņu lietošanai. Savukārt pazemes ūdeņiem no horizontiem ar reģionālo depresijas piltuvi par kubikmetru vispār nav vairs paredzēta likme. Un arī virszemes ūdeņiem ir ieteikts samazināt par santīma tūkstošdaļu, lai samazinātu iedzīvotājiem šo slodzi par komunālo maksājumu tarifiem, kā arī vispār iedzīvotāju nodokļu maksājumus. Šā paša iemesla dēļ ir izmainīta likme - samazināta uz pusi - par netoksiskiem atkritumiem. Te ir ņemts vērā tas, lai tomēr radītu vienlīdzīgas konkurences iespējas dažādiem energonesējiem, un ir ieviesta likme 15 santīmu par gāzes 1000 kubikmetriem, vienlaicīgi izslēdzot maksājumus par Inčukalna pazemes gāzes krātuvi un tādējādi samazinot gāzes prioritāti attiecībā pret citiem kurināmā veidiem. Ir izveidots jauns pielikums, kas paredz likmes autoriepām, kā arī vienreizējas lietošanas plastmasas traukiem un galda piederumiem, tādējādi radot kaut kādā veidā ekonomisku mehānismu un finansiālu nodrošinājumu šo vidi ļoti piesārņojošo resursu otrreizējai pārstrādei un atkārtotai izlietošanai. Ļoti būtisks jautājums, manuprāt, ir arī tas, ka šeit pārejas noteikumos ir paredzēts, ka jaunās likmes varētu ieviest pakāpeniski pusgada laikā no Nodokļu likuma spēkā stāšanās dienas, tādējādi samazinot šo slodzi. Vēl ir būtiski iebildumi pret to, ka iespējamās nodokļu likmes varētu sadārdzināt būvmateriālus, varbūt samazinot šo būvmateriālu konkurenci ne tikai iekšējā, bet arī ārējā tirgū. Taču pēc speciālistu aprēķiniem, kā viņi informēja mūsu komisiju, šis sadārdzinājums būtu visai neliels un būtiski neietekmētu šīs produkcijas cenu. Ņemot vērā visus šos iebildumus, šos visus uzlabojumus, man gribētos atzīmēt - un šī doma izskanēja arī Budžeta komisijā -, ka likumprojektam tomēr vēl ir daudz būtisku trūkumu, un daļēji tie ir saistīti tieši ar nodokļu iekasēšanas, noteikšanas un arī ar administrēšanas kārtību. Un, ja Saeima, ņemot vērā mūsu komisijas priekšlikumu, akceptēs šo likumprojektu šodien pirmajā lasījumā, tad darbs pie otrā lasījuma būs diezgan sarežģīts un grūts. Paldies par uzmanību!".
- 1995_04_27-seq189 language "lv".
- 1995_04_27-seq189 speaker Aija_Poca-1948.
- 1995_04_27-seq189 mentions Q822919.
- 1995_04_27-seq189 mentions Q7263449.