Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_04_05-seq519> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1995_04_05-seq519 type Speech.
- 1995_04_05-seq519 number "519".
- 1995_04_05-seq519 date "1995-04-05".
- 1995_04_05-seq519 isPartOf 1995_04_05.
- 1995_04_05-seq519 spokenAs 71.
- 1995_04_05-seq519 spokenText "Es gribētu vēlreiz atgriezties pie jau kādreiz izvirzītā Demokrātiskās partijas priekšlikuma, ka mēs šinī likumprojektā gribam kaut ko pieņemt un no kaut kā atteikties. Mēs uzskatām, ka demokrātiskā valstī nedrīkst vienu priekšmetu aizstāt ar otru, un šinī gadījumā ētika nav aizstājama ar ticības mācību. Ētikai ir jābūt obligātam priekšmetam skolā jebkurā gadījumā, neatkarīgi no tā, vai bērns mācās ticības mācību vai nemācās. Tā ir viņa brīva izvēle. Jo, ja mēs paskatīsimies, tad redzēsim, ka arī dažādās konfesijās ētikas jautājumi tiek diezgan dažādi traktēti, un, ja kāds sāks pasniegt musulmanismu, kas ir pieļaujams saskaņā ar šā likumprojekta 2. pantu, tad viņa ētikas kritēriji diezgan pamatīgi atšķirsies no luterāņiem un katoļiem. Tāpēc mēs uzskatām vispirms tā, ka ētika ir obligāts priekšmets neatkarīgi no tā, vai kāds apgūst vai neapgūst ticības mācību. Otra lieta ir tā, ka nedrīkstētu... un mani mazliet pārsteidz tas, ka it kā man cenšas pierādīt, ka tas ir viegli realizējams. Ir uzskaitītas visas konfesijas, kas drīkst skolā pasniegt ticības mācību, bet 1. pantā ir ierakstīts, ka bērns ticības mācību apgūst vai nu individuāli, vai atbilstoši pie konfesijām esošajās mācību iestādēs. Eksistē svētdienas skolas, eksistē sestdienas skolas, eksistē vēl visāda veida garīgā izglītība. Jā, tā ka uz to vajadzētu arī pārvirzīt. Un es, piemēram, šodien iedomājos praktiski tādu situāciju. Rīgas Centra ģimnāzijā vienā klasē mācās piecu konfesiju pārstāvji. Tātad piecas grupas vienlaicīgi apgūst ticības mācību. Nu lai Dievs stāv klāt tam skolas direktoram, kuram ir jāatrod piecas telpas, kur šo klasi sadalīt. Vai mēs esam visu līdz galam izdomājuši? Ja to var atrast, tad nevar būt iebildumu, bet to nevar uzlikt direktoram par pienākumu, lai viņš atrod šīm piecām klasēm telpas. Otra lieta. Šodien jau ir izveidojusies tāda situācija, ka mēs runājam par Latvijas armiju. Es klausos, no vienas puses ir luterāņu mācītājs, un tagad ir jautājums: kāpēc luterāņu? Kā to visu saskaņot kopā? Un tāpēc es vēlreiz lūgtu, pārdomājot šo likumprojektu, ticības mācību atstāt ārpus skolas izglītības kursa, atstāt to uz brīvprātības principiem, bet skolas mācību kursā kā obligātu priekšmetu ieviest ētiku un tikai ētiku kā obligāto. Ticības mācība būtu fakultatīvi, ja direktoram ir iespējas, ja skola uzskata un ja var arī garantēt apmaksu šim mācību kursam. Tad, lūdzu, arī ticības mācība var būt kā mācību priekšmets, bet tikai tajā gadījumā, ja ir šie noteikumi, jo ir vēl arī atklāts palicis jautājums, kas apmaksās šo mācību kursu, ja mēs šodien jau zinām, ka skolotāju algas ir tik zemas. Vai no šī paša budžeta, kas ir paredzēts skolotāju algām, aizies nauda arī jauniem pieaicinātajiem pasniedzējiem? Un vēl otra lieta. Ja ticības mācību nepasniedz cilvēks, kas ir ieguvis garīgo izglītību, tad tas arī nav pieļaujams.".
- 1995_04_05-seq519 language "lv".
- 1995_04_05-seq519 speaker Ilga_Kreituse_(Grava)-1952.
- 1995_04_05-seq519 mentions Q211.
- 1995_04_05-seq519 mentions Q2660080.
- 1995_04_05-seq519 mentions Q29552.