Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_04_05-seq391> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1995_04_05-seq391 type Speech.
- 1995_04_05-seq391 number "391".
- 1995_04_05-seq391 date "1995-04-05".
- 1995_04_05-seq391 isPartOf 1995_04_05.
- 1995_04_05-seq391 spokenAs 66.
- 1995_04_05-seq391 spokenText "Paldies. Cienījamais sēdes vadītāja kungs! Cienījamie deputāti! Īpašuma pārvaldīšanā eksistē pasaules prakse, kura nosaka īpašnieka tiesības un pienākumus. Tas nozīmē, ka pastāv savstarpējo saimniecisko attiecību principi, lai īpašnieks netiktu maldināts un tā intereses būtu pienācīgi ievērotas. Valdības principiālā rīcība "Latvenergo" situācijā ir rīcība, no īpašnieka puses skatoties. Rietumu pasaulē saimnieciska uzņēmuma vadītāja atbrīvošana no amata nebūtu politiska foruma uzmanības vērta. Latvijā šis jautājums ir politizējies. Diskusijā viedokļi šajā jautājumā ir atšķirīgi. Tas ir saprotami, ja šo jautājumu aplūko no dažādiem skatapunktiem. Pirmais ir skatījums no valsts interešu puses. Tas ietver visas mūsu sabiedrības interešu kopumu un arī valdības atbildību. Otrais skatījums ir vērtējums no uzņēmuma iekšpuses, kuru pārstāv daļa uzņēmuma darbinieku. Trešais skatījums ir no partiju puses, politizētā gaisotnē. Būdams valdības vadītājs, es runāšu tikai par valsts interešu ievērošanu, kuras šajā gadījumā ir un būs prioritāras. Valdība uzsāka savu darbu ar apņemšanos vērsties pret interešu konfliktsituācijām, korupciju, ar to apņemoties sakārtot ekonomiskās un saimnieciskās attiecības. Turklāt enerģētikas nozarē atklātībai un attiecību kultūrai un to sakārtošanai ir vislielākā nozīme. Jāpiebilst, ka valsts un sabiedrības intereses, kā arī atklātība netika pilnā mērā ievērota, gan gatavojot "Latvenergo" privatizācijas plānu, gan izvērtējot Valsts kontroles priekšlikumus "Latvenergo" darbības uzlabošanai. Valsts intereses netika ņemtas vērā, arī iezīmējot uzņēmuma nākotnes plānus. Tā, piemēram, laikā, kad mūsdienu pasaulē runā par ieguldījumiem enerģijas resursu taupīšanā, piedāvājot dažādus enerģijas resursu taupības pasākumus, lai nebūtu jābūvē jaunas spēkstacijas, "Latvenergo" "māsterplāns" paredzēja jaunu celtniecību, bet neparedzēja taupības pasākumus un sadarbību ar patērētājiem. Tas nozīmē, ka gan "Latvenergo" attīstības plāniem, gan privatizācijas plāniem turpmāk ir jābūt reāliem un tiem ir jākalpo tautas interesēm. Valsts interešu neievērošana izraisīja uzticības zaudēšanu. Es nepieminēšu saimnieciskās darbības rezultātā radušos pārkāpumus, jo tie ir minēti Valsts kontroles veiktās pārbaudes rezultātos, taču es gribētu runāt par ļoti aktuālu jautājumu - par ziedojumiem, par sponsorēšanu. Mēs principā uzskatām, ka šāds uzņēmums, kura finanses veido elektroenerģijas patērētāju iemaksas, nav tiesīgs plaši nodarboties ar dažādu fondu vai pasākumu sponsorēšanu. Turklāt uzņēmuma bilance aizēno parādu peripetijas un skrupulozi tiek iekasēti maznodrošināto iedzīvotāju līdzekļi. Runājot par partiju finansēšanu, - ja var ticēt Koemeca kunga vārdiem "Latvijas ceļa" valdes sēdē, tad ir bijis mēģinājums finansēt Demokrātisko partiju. Taču šīs ziņas vēl joprojām nav pārbaudītas. Tomēr jau parādās spekulācijas par partiju finansēšanas tematu. Iedomāsimies hipotētisku situāciju, kurā tādā pašā garā Koemecs saka, ka "Latvijas ceļš" ir pieprasījis no viņa miljonu un, to nesaņemot, atrod iemeslus atbrīvošanai no amata! Tādējādi plaša sponsorēšanas prakse var kļūt par spekulatīvu instrumentu. Tieši tāpēc mēs uzskatījām, ka valsts uzņēmums monopolsituācijā vēl jo vairāk nav tiesīgs sponsorēt dažādus pasākumus vai fondus, un šā principa ievērošana ir vienīgais ceļš, lai uzņēmums nenokļūtu politiskajā arēnā. Tātad vēlreiz atgriežamies pie uzticības gan no patērētāja, gan no valdības puses. Ja runājam par akciju sabiedrības "Latvenergo" padomi, jāpiemin padomes veidošanas princips, valsts institūciju pārstāvniecība. Tas arī liecināja par padomes nomaiņas nepieciešamību pērnā gada decembrī. Krēsliņam ierosināta krimināllieta, Džeriņš un Eisaks uzsākuši darbu citās struktūrās, Cebulis studē Amerikas Savienotajās Valstīs. Otrā padome - tās darbība tieši sakrita ar Valsts kontroles revīzijas beigām, neizskatīja pēc būtības Valsts kontroles priekšlikumus. Gerharda kunga ziņojums rosināja valdību atcelt padomi, uzdodot padomes funkcijas enerģētikas valsts ministram Ozoliņa kungam, kurš pieņēma trīs lēmumus - lēmumu par Gunāra Koemeca atbrīvošanu no amata, "Latvenergo" izstāšanos no Finansu norēķinu centra, kurš bija radījis uzņēmumam zaudējumus, un vējģeneratora kopuzņēmuma izveidi ar "Preussen Elektra". Pašlaik darbu uzsākusi jaunizveidotā padome, kurā nomainīti trīs padomes locekļi. Tās uzdevums ir meklēt stabilizējošus faktorus, bet valdība savukārt izvērtēs energosistēmas konceptuālo attīstību iecerētā privatizācijas, rehabilitācijas projekta kontekstā. Paldies par uzmanību.".
- 1995_04_05-seq391 language "lv".
- 1995_04_05-seq391 speaker Maris_Gailis-1951.
- 1995_04_05-seq391 mentions Q211.
- 1995_04_05-seq391 mentions Q3736450.
- 1995_04_05-seq391 mentions Q30.
- 1995_04_05-seq391 mentions Q29552.