Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_03_02-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1995_03_02-seq2 type Speech.
- 1995_03_02-seq2 number "2".
- 1995_03_02-seq2 date "1995-03-02".
- 1995_03_02-seq2 isPartOf 1995_03_02.
- 1995_03_02-seq2 spokenAs 46.
- 1995_03_02-seq2 spokenText "Pirmais. Es gribētu pateikties tiem deputātiem, arī "Ceļa" deputātiem, kas, balsojot par akcīzes nodokļa apmaksu par eksportēto produkciju, nepiekrita šim un kam vismaz pietika drosmes nepiedalīties balsojumā un pēc tam atzīt, ka tas priekšlikums bija pietiekami nopietns un vērā ņemams, un diemžēl pietrūka divu balsu, un, izanalizējot balsojumu, izrādījās, ka tie varbūt bijuši... tie, kas runā par tautsaimniecības attīstību, šajā gadījumā nobalsoja pret šādu civilizētu attīstību - ļaut mūsu valsts eksportpotenciālam attīstīties un ļaut uzņēmumiem pelnīt, nevis nepārtraukti domāt, kā tos atveseļot. Šis pants ir nedaudz par ko citu - par maksāšanas kārtību. Un šeit ir vairāki priekšlikumi - mani priekšlikumi, Sociālo lietu komisijas, Piebalga priekšlikumi, un būtība ir šāda. Kādā veidā ieņēmumi no akcīzes nodokļa tiek iemaksāti budžetos un kuros budžetos, un kādā veidā? Un tāpēc mans priekšlikums sastāv no vairākām daļām, un ir lūgums arī balsot atsevišķi par katru šo daļu. Pirmā daļa ir par akcīzes iemaksas kārtību. Un iemaksas kārtība ir noteikta, ka iemaksā pamatbudžetā un speciālos valsts budžetos saskaņā ar attiecīgajiem likumiem. Un arī citos priekšlikumos tas līdzīgās formās atkārtojās. Bet - par būtību. Tātad - par būtību. Ir runa par akcīzes nodokli alkoholiskiem dzērieniem, tā ieskaitīšanu atsevišķos speciālos budžetos - tātad kultūras attīstības, sporta attīstības speciālajā budžetā un lauku attīstības speciālajā budžetā, pie tam 2% un 2 vai 4%. Vēl es gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka pārejas noteikumos ir norādīts, ka šis punkts stājas spēkā ar 1996. gada 1. janvāri, 1996. gada budžetu. Tātad principā uz šā gada budžetu tas neatstāj pilnīgi nekādu iespaidu un nepārdala šā gada budžeta apstiprināto izdevumu daļu (jo ieņēmumu daļu Saeima neapstiprināja). Tātad šajā gadā tas problēmas nerada. Otrs. Divi no šiem speciālajiem budžetiem principā jau ir radīti. Šī sistēma jau ir radīta, nodevas no azartspēlēm tātad tiek ieskaitītas divos no augstāk minētajiem budžetiem. Lauku attīstības speciālā valsts budžeta kā tāda pašreiz diemžēl nav. Kāpēc, manuprāt, ir vajadzīga šāda līdzekļu ieskaitīšana tieši speciālajos valsts budžetos? Manuprāt, tas ir jau izmantots citos gadījumos, piemēram, kaut vai mūsu izveidotais meža budžets, speciālais. Šī tiešā ieskaitīšana no kāda no nodokļa veidiem dod šo ieņēmumu regularitāti, jo tas ir procents no ienākošajām summām. Pretēji tam, ja tas tiek finansēts tieši no valsts budžeta, tad tomēr pastāv šī kārtība - atvērt finansējumu vai neatvērt. Un tomēr, ja skatās, piemēram, 1994. gada budžeta izpildi, tad ir redzama liela disproporcija, un šeit ir ļoti liela vara dota Finansu ministrijai atvērt vienam finansējumu gada beigās par 60%, citam - par 70%, citam - par 100%. Un, manuprāt, šis te dotu iespēju finansēt tātad šīs kultūras programmas, sporta programmas un lauku attīstību ļoti veiksmīgi. Otrs jautājums - vai tā ir papildus budžeta tērēšana? Manuprāt, papildus... šeit varētu arī nebūt runa par ievērojamu šo nozaru vai šo sfēru finansējumu palielinājumu, jo speciālais valsts budžets arī ir valsts budžets, tikai speciālais, un tiek noteikts, kādā kārtībā tas tiek izmantots. Un to jau mēs redzam līdzšinējā praksē, ka šobrīd ir šis mežu speciālais budžets, speciālais sociālais budžets un ka tas nenozīmē, ka, veidojot speciālo budžetu un ieskaitot līdzekļus, šai sfērai tiek ievērojami palielināts finansējums, tātad it kā noņemot to citām. Otrs būtisks jautājums ir arī tas, kādā veidā šī akcīze tomēr tiek iekasēta. Ja mēs zinām, ka pagājušajā gadā akcīzes nodoklis no alkoholiskiem dzērieniem ir iekasēts varbūt nedaudz vairāk par 35% (zaudējumi sastāda vismaz apmēram 20 miljonus latu), tad ir skaidrs, ka šobrīd šī sistēma īsti nestrādā. Gatavojot šos priekšlikumus, es iepazinos arī ar Brīvvalsts pieredzi, un izrādījās, ka šie likumi tanī laikā jau bija ievērojami rūpīgāk uzrakstīti. Viens likums par alkohola akcīzes nodokli sastāvēja no 256 pantiem. Bija tabakas un citi, un pirmo reizi, piemēram, akcīzes nodoklis Rīgā tiek lietots 1762. gadā, tas ir tā sauktais vīna nodoklis. Un, manuprāt, tik maz reglamentējoša un tik maz aptveroša un īsa likuma, kāds ir šobrīd Akcīzes nodokļa likums, līdz šim nav bijis, un arī varbūt tas ir par iemeslu, kāpēc šī akcīze tiek slikti iekasēta. Manuprāt, arī tālākajā attīstībā, ņemot vērā arī Eiropas valstu pieredzi, kur bieži šie atsevišķie akcīzes nodokļu veidi ir reglamentēti ar atsevišķiem likumiem, jo tad ir iespējams ļoti precīzi reglamentēt arī citus ar šo preču tirdzniecību, marķēšanu un citiem pasākumiem saistītām lietām... Tāpēc es ļoti lūdzu pārdomāt šos priekšlikumus un tos atbalstīt. Es mēģināju argumentēt tos motīvus, kas varbūt tiktu izvirzīti pret šo priekšlikumu. Otrs - arī nav šīs sadursmes ar Sociālo lietu... vai komisija par to, ka šogad mūsu nobalsotajā variantā 14 miljonus sastāda šis akcīzes nodoklis no alkohola medicīnai... jo jebkurā gadījumā komisijas variantā, atbalstītajā variantā, šī shēma atkarībā no tā, cik šogad tiek ieskaitīts šajā speciālajā budžetā, strādā tikai līdz nākamā gada budžetam, jo tas varbūt arī ir saistībā ar to, ko mēs apspriedām vakardien, - pensiju reformu, tas saistīts arī ar sociālā nodokļa reformu: un arī medicīnas reformu, kādā veidā, kāds ir pamatfinansējums - vai pamatā medicīna finansējas no akcīzes nodokļa vai tomēr no sociālā nodokļa kādas daļas, kas ir speciāli veltīta medicīnai. Tāpēc principā šie mani priekšlikumi neskar un nav pretrunā ne ar vienu no augstāk nosauktajiem punktiem. Tāpēc lūdzu pārdomāt un atbalstīt šos priekšlikumus. (Zālē troksnis. )".
- 1995_03_02-seq2 language "lv".
- 1995_03_02-seq2 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 1995_03_02-seq2 mentions Q822919.
- 1995_03_02-seq2 mentions Q2660080.
- 1995_03_02-seq2 mentions Q193089.