Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_03_02-seq192> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1995_03_02-seq192 type Speech.
- 1995_03_02-seq192 number "192".
- 1995_03_02-seq192 date "1995-03-02".
- 1995_03_02-seq192 isPartOf 1995_03_02.
- 1995_03_02-seq192 spokenAs 114.
- 1995_03_02-seq192 spokenText "Cienījamie kolēģi! Arī es, būdama par likumprojektu atbildīgās Saeimas komisijas locekle, gribu izteikt savu viedokli par Ministru kabineta piedāvāto grozījumu būtību likumā "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā". Uzreiz jāteic, ka piedāvātā 5. nodaļas nosaukuma un 18. panta redakcija ir pretrunā ar pašu spēkā esošā likuma koncepciju. Kaut vai šīs aplamības dēļ vien aicinu konceptuāli likumprojektu noraidīt. Taču ir arī citi aspekti, par kuriem gribu runāt. Vispirms - par priekšvēsturi. Jau trīs gadus Latvijā ir spēkā likums "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā" - laikmetīgs un nepieciešams likums, kas nosaka kārtību, kādā cilvēka ķermeņa audus un orgānus var izmantot zinātniskiem pētījumiem un mācību mērķiem, transplantācijai, ārstniecisko preparātu un bioprotēžu izgatavošanai. Kā redzams, ir aptvertas visas jomas, izņemot vienu: likuma 18. pants nepieļauj komercdarījumus. Taču tieši šāds darbalauks paveras Tiesu medicīnas ekspertīzes centram, šaurai funkcionālai struktūrai, kam saskaņā ar Latvijas Republikas Labklājības ministrijas Veselības departamenta direktora Pupura kunga 1994. gada 19. janvārī parakstīto rīkojumu nr. 8 uzdots noslēgt zinātniski pētnieciskās sadarbības līgumu ar firmu "Biodynamic International" par nedzīvu donoru audu izņemšanu, šajā līgumā norādīto audu eksportēšanu minētajai firmai. Savu viedokli par minētā līguma priekšmetu un darījumu lietderību Latvijas Republikas medicīniskajās un ekonomiskajās interesēs jau līguma projekta gaitā izteica Latvijas Republikas Prokuratūra, norādot uz audu atlases un nosūtīšanas citas valsts komercstruktūrai tiesisko pamatojumu, kā arī morāli ētisko aspektu. Ignorējot Prokuratūras norādi, pretēji likuma 18. panta nostādnēm Veselības departaments minēto sadarbības līgumu tomēr noslēdza un 1994. gada 21. aprīlī griezās Prokuratūrā ar tendenciozu vēstuli, kurā aicināja to dot rakstisku atbildi par noslēgtā līguma atbilstību Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. Tā kā stīvēšanās ar Prokuratūru nav devusi vēlamo rezultātu, pērnā gada rudenī izskatīšanai Saeimā tika iesniegts Ministru kabineta ierosināts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā"". Pie starpvalstu līguma vēl pakavēšos sīkāk, bet vispirms jāpievēršas pašlaik spēkā esošajām likumdošanas normām, kas apstiprina to, ka šobrīd katrs cilvēks (es uzsveru - katrs cilvēks, arī nepilngadīgs), kas savas dzīves laikā nav noformējis medicīniskajā kartē un pasē aizliegumu izdarīt patoloģiski anatomisko izmeklēšanu vai audu un orgānu izņemšanu, ir potenciāls donors. Kopš 1993. gada 15. jūlija (vēlreiz atkārtoju: kopš 1993. gada 15. jūlija) ir spēkā Ministru padomes lēmums nr. 389, kas precīzi nosaka kārtību, kādā ir izsakāma cilvēka vēlēšanās, - medicīniskajā iestādē ir izdarāma atzīme ar speciālu zīmogu, kura centrā ir teksts: "Aizliedzu patologanatomisko izmeklēšanu un orgānu izņemšanu. " Bet zīmoga apmalē ir medicīnas iestādes pilns nosaukums. Kaut arī jau otro gadu lēmums ir spēkā, man, strādājot pie piedāvātajiem likuma labojumiem un nopietni pētot šo jomu, tā arī neizdevās reāli pārliecināties par šo normu īstenošanu. Vēl šonedēļ kādā no Jūrmalas pilsētas poliklīnikām mediķi - paši mediķi! - griezās pēc šā zīmoga saņemšanas, diemžēl saņēma pretī lielu izbrīnu un neizpratni: "Par kādu zīmogu jūs runājat? Tāda vispār nav!" Gan atbildīgi medicīnisku nozaru darbinieki, gan vairāki praktizējošie ārsti, kuriem mērķtiecīgi vaicāju, vai viņi zina par šādām ikviena pacienta tiesībām, atbildēja noraidoši un bija izbrīnīti par manu vaicājumu. Iztaujāju arī pilsoņus, kā arī Pilsonības un imigrācijas departamenta darbinieci, kura ik dienas caurskata neskaitāmas pases. Arī viņa šādu zīmogu ne reizi nav redzējusi un par tāda esamību neko nav dzirdējusi. Interesanti, ka par to maz ko zināja arī parasti visu zinošie žurnālisti. Tas ļauj secināt vienīgi to - un tas nepārprotami izskanēja arī sarunās ar ieinteresētās puses - Tiesu medicīnas ekspertīzes centra darbiniekiem -, ka šāda sabiedrības neinformētība ir ļoti labvēlīga un pat vēlama, jo tādējādi uz katru pacientu, kura dzīvībai radies apdraudējums, attiecināma Veselības departamenta pavēle par orgānu un audu izmantošanu un transplantāciju Latvijas Republikā un tās vairāki pielikumi. Vispirms, lasot šos dokumentus, man rodas jautājums: cik bieži un daudz Latvijas Republikā likuma un atbilstošā lēmuma darbības laikā pacientu ārstēšanā izmantoti miruša cilvēka audi un orgāni? Šāda statistika, manuprāt, būtu noderīga un interesanta, lai spriestu par medicīnas zinātnes attīstības iespējām. Otrkārt, zinot valsts visai pieticīgo finansējumu medicīnai vispār un zinātnei turklāt, rodas bažas, vai Latvija tuvākajā un arī saredzamajā tālākajā nākotnē ir spējīga pilnvērtīgi iesaistīties šajā progresīvajā un perspektīvajā, tik ļoti dārgajā un darbietilpīgajā medicīnas jomā. Taču tieši šī joma visā civilizētajā pasaulē ir valsts finansēta un valsts pārraudzīta. Šodienas realitāte ir pavisam cita. Krasi samazinās pat elementāras medicīniskās palīdzības iespējas plašiem sabiedrības slāņiem, bet perspektīvākās un medicīnas zinātnes laukam piemērotākās klīnikas tiek neatvairāmi bīdītas uz privātmedicīnas sliedēm, aizmirstot, ka to labiekārtošanā savulaik ir ieguldīti tieši nodokļu maksātāju, nevis šodienas jaunbagātnieku līdzekļi. Zinot, ka valsts medicīnas iestādēs gan medikamenti, gan tehniskais nodrošinājums ir visai pieticīgs, var izrādīties, ka vieglāk būs aprūpēt un gatavot potenciālos donorus, nevis ārstēt pacientus. Tagad par iespējamo sadarbību audu atlases un apstrādes jomā, ko likumprojekta autori iecerējuši kā līdzvērtīgu ar ārzemju partneriem. Te jāatgriežas pie strīdīgā Latvijas - Vācijas līguma, kur, cita starpā, ir runāts tikai un vienīgi par ziedotiem audiem. Vispirms jau uzkrītoša ir nesakritība līguma angļu un latviešu tekstā. Latviešu varianta 7. punktā ir minēts, ka gada kvartālā maksimālais audu, kas ievietoti speciālās pudelēs, skaits var būt 1000 vienību, turpretī angļu tekstā šis skaitlis ir ievērojami lielāks - 1 500. Vai tiešām precīzie vācieši un iztapīgie latvieši tā gluži netīši ir kļūdījušies, līgumu slēdzot? Latvijas puse līgumā saīsināti nosaukta "Centrs" un Vācijas puse tekstā ir "P?rstrādātājs". Savstarpēji vienojas par sekojošo: 1. Nedzīvo donoru audu atlase tiek veikta "Centra" uzraudzībā saskaņā ar starptautisko kvalitātes standartu prasībām, kuras aprakstītas dotā līguma pirmajā pielikumā. Ja tas ir iespējams, medicīniskajiem produktiem ir jābūt marķētiem ar oficiālo produktu numuru, kurš dod atļauju tā eksportam uz citām valstīm. 2. a. Audi tiek ievietoti pudelēs ar konservantu un tiek iepakoti transportēšanas kastēs kopā ar visiem nepieciešamajiem sertifikātiem un kvalitāti apliecinošiem dokumentiem. "Centrs" nosūta pārstrādātos audus ar kuģi vai lidmašīnu uz pārstrādātāja rēķina. 3. "P?rstrādātājs" apgādā "Centru" ar transportēšanas kastēm un pudelēm ar konservantu. Transportēšanas kastes, pudeles un konservants ir un paliek pārstrādātāja īpašums. Tikai viena konteinera ar pudelēm, kurās iepildīts konservants, vērtība sastāda 200 DM, nozaudēšanas vai pilnīgas sabojāšanas gadījumā Latvijas teritorijā "Centram", ja tā ir viņa vaina, ir jāatmaksā "P?rstrādātājam" pilna vērtība. 9. "Centrs" par saviem pakalpojumiem medicīnas iestāžu uzraudzīšanā, unikālas atlases tehnikas kontrolēšanā un nodrošināšanā, nepieciešamo kvalitātes standartu kontrolēšanā un nodrošināšanā, nepieciešamās personāla apmācības veikšanā, kur tas ir vajadzīgs, saņem kompensāciju 10 DM par katru pudeli konservēto audu. Dotā kompensācija domāta jebkādu piemērojamo nodokļu vai citu izdevumu segšanai. "Centra" speciālisti par veikto darbu -nedzīvo donoru audu atlasi un konservēšanu - saņem atsevišķu kompensāciju no "P?rstrādātāja" - 10 DM apmērā par katru iekonservēto audu pudeli. Šo apmaksu speciālistiem veic "P?rstrādātāja" pilnvarota persona. Tā ir apmaksa speciālistiem. 14. Puses vienojas par dotā līguma satura un visas informācijas, kura jau ir zināma vai kļūs zināma sakarā ar doto līgumu, konfidencialitāti. Nav saprotams, kāpēc šo nesamērīgi niecīgo summu saņem nevis valsts budžets, kurš savukārt varētu tikt kontrolēts un lietderīgi izmantots medicīnas prioritātēm, bet šauri resoriska iestāde - Tiesu medicīnas ekspertīzes centrs. Savukārt ir pamatotas bažas par to, ka daudzās slimnīcās, kurās atļauts izdarīt audu izņemšanu, uzturēšanu, transplantologu darba samaksa un patstāvīgu mājas brigāžu finansēšana, kā arī transporta pakalpojumi valstij izmaksā daudz vairāk, nekā ir reālais ieguvums no šādiem tā saucamajiem sadarbības līgumiem. Nobeigumā gribu akcentēt Latvijas Republikas Prokuratūras atzinumu, ka, mainot iepriekšminētā likuma 18. panta redakciju, stingri jāreglamentē preču un naudas attiecību legalizācija cilvēka ķermeņa audu un orgānu izņemšanā un izmantošanā medicīnā, organizējot šajā sistēmā neatkarīgu un patstāvīgu valsts sankcionētu profesionālu un stingru uzraudzību un kontroli. Vēlams arī strikti norobežot situācijas un gadījumus, kā arī izstrādāt kārtību, kādā valsts medicīnas iestādēm, vadoties pēc standartizēto sniegto pakalpojumu samaksām, ir tiesības cilvēka audus un orgānus transplantācijai slimniekam piedāvāt pret samaksu un kādos gadījumos tas ir aizliegts. Tam ir būtiska nozīme, lai Latvija līdzīgi Latīņamerikas valstīm nekļūtu par audu un orgānu eksportētāju, bet gan par attīstītām valstīm līdzvērtīgu partneri zinātnes sasniegumu ieviešanā medicīnas praksē. Tas ir viss, ko es gribēju teikt likumprojekta sakarā. Es atļaušos izmantot Saeimas tribīni un pateikt visiem jums un visiem tiem saviem vēlētājiem, kuri par šo problēmu interesējas un kuri joprojām netic, ka viņiem ir tiesības atteikties būt donoriem savā dzīves laikā, atsaucieties savā medicīnas iestādē uz Latvijas Republikā pastāvošo likumprojektu un nebrīnieties par medicīnas administratoru paraustītajiem pleciem. Paldies par uzmanību!".
- 1995_03_02-seq192 language "lv".
- 1995_03_02-seq192 speaker Larisa_Lavina-1951.
- 1995_03_02-seq192 mentions Q822919.
- 1995_03_02-seq192 mentions Q211.
- 1995_03_02-seq192 mentions Q183.
- 1995_03_02-seq192 mentions Q23317.