Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_02_22_a-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1995_02_22_a-seq8 type Speech.
- 1995_02_22_a-seq8 number "8".
- 1995_02_22_a-seq8 date "1995-02-22".
- 1995_02_22_a-seq8 isPartOf 1995_02_22_a.
- 1995_02_22_a-seq8 spokenAs 78.
- 1995_02_22_a-seq8 spokenText "Godātie kolēģi! Mēs bieži esam jau bijuši liecinieki tam, ka "Latvijas ceļa" frakcija Saeimā pakļauj juridisko precizitāti politiskajai konjunktūrai. Sekas tam mums visiem ir zināmas - tas ir haoss likumdošanā, kā arī likumu ignorēšana sabiedrībā. Uzskatāms piemērs tam ir arī attieksme pret Saeimas vēlēšanu likumu. Nav šaubu, ka šis likums bija jāpieņem kā viens no pirmajiem pēc tam, kad tika atjaunota Satversmes darbība. Tas tāpat kā likums par tautas nobalsošanu ir nepieciešams priekšnoteikums Satversmē ietverto normu īstenošanai, tautas suverēnās gribas nodrošināšanai. Ne velti 1922. gadā Satversmes sapulce šos likumdošanas aktus pieņēma laikposmā starp Satversmes pieņemšanu un šīs Satversmes stāšanos spēkā. Bet mēs vērojam gluži pretējo. "Latvijas ceļa" pilnībā kontrolētā Saeimas Juridiskā komisija turpat vai gadu "nobloķēja" gan LNNK, gan frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" iesniegtos Saeimas vēlēšanu likumprojektus. Šā gada 9. janvārī parādījās piecu "Latvijas ceļa" deputātu parakstīts likumprojekts ar tādu pašu nosaukumu. Nedaudz vēlāk - 25. janvārī - tāpat Juridiskā komisija atzina, ka abi minētie likumprojekti ir tuvi pēc struktūras un satura. Bet jautājums: kāpēc tad tādā gadījumā ir šāda vilcināšanās un paralēla darbošanās? Vai tā ir politiska augstprātība vai arī gudra vēlme likuma nianses pakārtot pirmsvēlēšanu politiskajai konjunktūrai? Protams, likumprojektos ir atšķirības, taču līdzīgos gadījumos Saeimā parasti rīkojas citādāk - atšķirīgos viedokļus iesniedz kā priekšlikumus pirms likumprojekta otrā lasījuma. Turpretī šobrīd, pateicoties "Latvijas ceļa" taktikai, šāds nozīmīgs - pēc būtības konstitucionāls likums tiks pieņemts jau pietiekami nokaitētā priekšvēlēšanu gaisotnē, orientējoties vairāk uz konjunktūru, nevis uz kvalitāti. Dažus vārdus par frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" un "Latvijas ceļa" variantu būtiskākajām atšķirībām. Daļai no tām ir tīri politisks raksturs. Tas attiecas uz pasīvo vēlēšanu tiesību ierobežojumiem, procentu barjeras lielumu un drošības naudas apmēru. Varbūt vēl par dažām niansēm. Frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" likumprojekts paredz saglabāt 4% barjeru, jo tās paaugstināšana nevajadzīgi palielinās Saeimā nepārstāvēto Latvijas pilsoņu daļu, turklāt nav korekti pirms katrām vēlēšanām mainīt spēles noteikumus, kā arī atbilstoši savām programmatiskajām nostādnēm apvienība "Tēvzemei un brīvībai" iesaka pasīvo vēlēšanu tiesību ierobežojumus bijušajiem kompartijas nomenklatūras darbiniekiem. Drošības naudu apvienības "Tēvzemei un brīvībai" projekts nosaka 1000 latu apmērā, jo uzskata, ka vēlēšanām tomēr vispirms ir jābūt ideju, nevis naudas maku sacensībai. Taču "Latvijas ceļa" variantā ir arī tādas atšķirības, kurām nav tikai tīri politisks raksturs. Pirmkārt, "Latvijas ceļa" deputātu projektā nav nodaļas "Vēlēšanu komisijas". Šodien gan Endziņa kungs sniedza argumentāciju, un šīsdienas darba kārtībā ir iekļauts arī kā otrais punkts likumprojekts "Par vēlēšanu komisijām", taču Juridiskās komisijas pamatojums, ka šīs normas par vēlēšanu komisijām tiks noteiktas īpašā likumā, šajā brīdī būtībā ir pretrunā ar civilizētu juridisku praksi, jo pēc būtības šīsdienas darba kārtības otrajam punktam bija jābūt kā pirmajam - tātad vēlēšanu komisiju darbu reglamentējošam likumam bija jābūt pieņemtam pirms Saeimas vēlēšanu likuma. Otra nianse. "Latvijas ceļa" variants paredz kandidātu sarakstu iesniegšanu, sākot ar 80. dienu un beidzot ar 60. dienu pirms vēlēšanu pirmās dienas. Šī norma ir pretrunā ar Satversmi, kas paredz ne tikai kārtējās, bet arī ārkārtas vēlēšanas, kurām saskaņā ar Satversmes 48. pantu jānotiek ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas atlaišanas, ja to ierosina Valsts prezidents un ja par to izsakās vairāk nekā puse balsotāju tautas nobalsošanā. Divi mēneši - tās ir 60 dienas. Līdz ar to "Latvijas ceļa" likumprojekta pieņemšana faktiski nozīmē šī Satversmes panta "iesaldēšanu". Tātad "Latvijas ceļa" likumprojekts pēc būtības satur antikonstitucionālas normas. Es aicinu atbalstīt pirmajā lasījumā apvienības "Tēvzemei un brīvībai" iesniegto likumprojektu. Paldies par uzmanību!".
- 1995_02_22_a-seq8 language "lv".
- 1995_02_22_a-seq8 speaker Janis_Straume-1962.
- 1995_02_22_a-seq8 mentions Q822919.
- 1995_02_22_a-seq8 mentions Q211.