Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_02_22_a-seq39> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1995_02_22_a-seq39 type Speech.
- 1995_02_22_a-seq39 number "39".
- 1995_02_22_a-seq39 date "1995-02-22".
- 1995_02_22_a-seq39 isPartOf 1995_02_22_a.
- 1995_02_22_a-seq39 spokenAs 77.
- 1995_02_22_a-seq39 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Es vispirms gribu pateikt paldies runātājiem par konstruktīvajiem priekšlikumiem. Es ceru, ka arī rakstveidā konstruktīvi priekšlikumi tiks saņemti un mēs varēsim tos izanalizēt gan Juridiskajā komisijā, gan pēc tam lemt par viņu likteni šeit, plenārsēdē. Pašreiz es mēģināšu īsumā komentēt tās runas - vai nu tās, kur es tiku aicināts izteikties, vai arī jau izteikto priekšlikumu sakarā. Es negribu šajā situācijā ielaisties acīmredzot politiskās diskusijās, kas izskanēja no viena otra tāda runātāja puses, kas, ja varētu teikt, drīzāk priekšvēlēšanu kampaņas ietvaros mēģina uzsvērt, ka "Latvijas ceļš" rīkojas nekorekti un ka, pateicoties viņam, ir likumdošana nesakārtota, - un tā tālāk, un tā joprojām. Jeb arī, ka Juridiskās komisijas vērtējums par citiem likumprojektiem nav korekts, kā to izteica Karnupa kungs. Varētu jums piekrist varbūt attiecībā uz Augstāko padomi, ka tas ir palaists kaut kādā ziņā garām, ka to var novērst vienkārši - un tā tālāk. Bet acīmredzot, ja tas skar jau Satversmi, tad diez vai varētu teikt, ka tas ir nekorekti, jo šīs normas tik tiešām ir pretrunā ar Satversmi, un tas tomēr būtu jāņem vērā. Es domāju, ka ir apsverams acīmredzot Straumes kunga aizrādījums par zināmu pretrunu ar Satversmi, proti, par dienu skaitu, līdz kuram... kad var sākt iesniegt sarakstus un kad ir pēdējā diena. "Latvijas ceļa" iesniegtajā variantā ir teikts, ka tos var iesniegt, sākot ar 80. dienu pirms vēlēšanu pirmās dienas un beidzot ar 60. dienu pirms tās. Ka līdz ar to varētu tikt ierobežots Satversmes 48. pantā noteiktais, ka Saeimas atlaišanas gadījumā notiek ārkārtas vēlēšanas. Pēc Saeimas atlaišanas šīm vēlēšanām ir jānotiek... ir divus mēnešus iepriekš... ne vēlāk kā divus mēnešus iepriekš... Bet es gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka arī 1922. gada Vēlēšanu likumā bija 80 dienas, un 40 dienas - kā pēdējā... Tātad arī tā ir zināma pretruna. Es domāju, ka šo problēmu elementāri var atrisināt, izdarot atrunu, ka ārkārtas vēlēšanu gadījumos šie termiņi neapšaubāmi nobīdās. Bet tas viss ir izdarāms. Par sarakstu iesniegšanu, it sevišķi tas, ko Staša kungs šeit izvirzīja. Sarakstus vajadzētu ļaut iesniegt ne tikai politiskajām partijām, bet gandrīz vai jebkuram. Bet te jau tālāk ir runa par to, ko teica Lucāna kungs - par atbildību, kaut arī iznāk - kas tad atbildēs? Man liekas, ka gan 5. Saeimas Vēlēšanu likums, gan arī šie iesniegtie Vēlēšanu likuma projekti ir vērsti uz to, lai nevis bremzētu... es piekrītu Lucāna kungam, ka mums vēl nav stabilu partiju ar bagātām tradīcijām. Var būt, ka Zemnieku savienība man iebildīs, ka tā nav taisnība un ka ir mums tāda partija. Bet skaidrs ir viens - ka tiešām vēlētāju acīs partijas mums ir daudzas, partijas vēl netiek identificētas, bet tieši otrādi - ja mēs mēģināsim ieviest cita veida vēlēšanu sistēmu, ka ne tikai partijas, bet cilvēku grupas var iesniegt sarakstus, vai pat to, ka var pats izvirzīt sevi un cīnīties par sevis ievēlēšanu, nu tad jau acīmredzot arī mēs neradīsim priekšnoteikumus, lai varētu partijas normāli attīstīties, sevi identificēt un līdz ar to arī uzņemties šo politisko atbildību vēlētāju priekšā. Tā būtu viena lieta. Otra lieta. Arī tā ideja, ko izteica Staša kungs attiecībā uz pilnībā grozāmiem sarakstiem, - ka vienā sarakstā varētu ierakstīt no cita saraksta sev vēlamos kandidātus. Tā tas bija 1922. gada Vēlēšanu likumā, kurā bija paredzēti šie pilnībā grozāmie saraksti, kur varēja tādā veidā rīkoties. Nu, tie, kas sekoja varbūt tām debatēm Augstākajā padomē, kad tika gatavots un apspriests likums "Par 5. Saeimas vēlēšanām", ļoti labi atceras, cik asas un karstas diskusijas bija un ka galu galā tomēr tajā laikā Augstākā padome nonāca pie secinājuma, ka tas jau arī ir tas pats, - ka mēs būtībā tātad nesekmēsim šo partiju veidošanos. Un galu galā atsevišķi viens deputāts var nest atbildību vēlētāju priekšā. Protams, tīri individuāli viņu vienkārši nākamajās vēlēšanās neievēlēs, bet te uz kārts jau tiek likts nevis atsevišķs indivīds, bet uz kārts tiek likts partijas gods, partijas autoritāte, un acīmredzot tātad arī jau tie cilvēki, kuri tiek iekļauti attiecīgo partiju vai partiju koalīciju vai apvienību sarakstos, nes atbildību gan par tiem cilvēkiem, kas tur ir iekļauti, gan par to, kā viņi darbojas, gan arī par to, kā tiek realizēta viņu programma. Es nevaru apstāties pie visiem priekšlikumiem, kas šeit izskanēja. Varbūt vēl par vienu ideju, ko izteica Kokina kungs, - ka vajadzētu radīt iespēju ārvalstīs balsojošiem vēlētājiem balsot par jebkuru vēlēšanu apgabalu. Manuprāt, tas ir diezgan sarežģīti, jo Satversmes 7. pants nosaka, ka no vēlēšanu apgabala ievēlamo deputātu skaits tiek noteikts proporcionāli vēlētāju skaitam. Acīmredzot ir problemātiski tas, kādā veidā mēs varēsim tagad pierakstīt tos, kas dzīvo ārzemēs, - pie Vidzemes, pie Kurzemes, pie Latgales, pie Rīgas vai pie cita apgabala? Šeit tas ir problemātiski. Es vienkārši, Kokina kungs, gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka nav tik vienkārši... var būt, ka... it kā mēs varētu tādā veidā rīkoties. Tālāk. Vēl šeit izskanēja, it sevišķi par domiciliju noteikšanu, par šo 12 mēnešu pastāvīgo dzīvi, kā Kalniņa kungs šeit izteicās, pret pierakstu. "Latvijas ceļa" variantā ir teikts - "pierakstīts vai strādā". Tas nebūt nav tā, kā jūs uzsverat, - ka viss ir saistīts tikai ar pierakstu. Acīmredzot šo formulējumu arī var mainīt. Ka tas ir pretrunā ar Satversmi - un tā tālāk, un tā joprojām. Es nezinu, - acīmredzot katra valsts var noteikt kaut kādus ierobežojumus, jo tikpat labi tādā pašā kontekstā ir apsverams arī, teiksim, ierobežojums, kas paredz, ka var ievēlēt par Saeimas deputātu Latvijas pilsoni, kurš ir sasniedzis 21 gada vecumu un kurš prot valsts valodu trešajā - augstākajā prasmes pakāpē. Tikpat labi... kāpēc tāds ierobežojums ir adresēts Valsts drošības komitejas bijušajiem darbiniekiem, to skaitā ārštata darbiniekiem? Kāpēc ierobežojumi ir arī agrāk tiesātajiem? Un tā tālāk, un tā joprojām. Es gribu vērst jūsu uzmanību arī uz šo: ja mēs gribam piesaukt arī citu valstu likumdošanu, tad jāsaka, ka, piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs par Valsts prezidentu nebūt nevar ievēlēt katru Amerikas pilsoni, kaut arī visi Amerikas pilsoņi ir vienlīdzīgi un vienādi viena likuma priekšā. Par Amerikas prezidentu var ievēlēt tikai tādu Amerikas pilsoni, kurš ir nevis naturalizējies, bet kurš ir dzimis Amerikā. Tādas atrunas ir daudzu valstu likumdošanā. Un, neapšaubāmi, tas viss ir diskutējams - tad, kad mēs saņemsim konkrētus priekšlikumus, kad mēs izskatīsim šo likumu - Vēlēšanu likumu - otrajā lasījumā, proti, pa pantiem. Varbūt vienīgi vēl dažus vārdus attiecībā uz balsošanu pa pastu. Tas nebūt nav tik vienkārši, kā to mēģina uzsvērt Kehra kungs, pat saistot iespējamo balsojumu par likumprojekta atbalstīšanu vai neatbalstīšanu otrajā lasījumā ar jautājumu par balsošanu pa pastu. Tas ir ļoti nopietni apsverams, jo, manuprāt, tādā gadījumā ir jādomā par nepieciešamību izdarīt grozījumus Satversmē. Un vēl kas. Ja jau mēs domājam paredzēt šādu normu - iespēju balsot pa pastu, tad, lai visi pilsoņi būtu vienlīdzīgi, šādas tiesības - tiesības balsot pa pastu - ir jādod ne tikai tiem, kas atrodas Amerikas kontinentā vai Rietumvalstīs, bet arī tiem, kas dzīvo un atrodas šeit, Latvijas teritorijā. Es stipri šaubos par to, vai Latvijas pasts ir spējīgs nodrošināt, lai šie konverti ar balsošanas rezultātiem neaizietu zudumā. Neapšaubāmi, šīs problēmas ir ļoti nopietni diskutējamas, pārdomājamas, un es domāju, ka tām mēs varēsim uzmanību veltīt, apspriežot šo likumprojektu pa pantiem. Paldies par uzmanību!".
- 1995_02_22_a-seq39 language "lv".
- 1995_02_22_a-seq39 speaker Aivars_Endzins-1940.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q822919.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q211.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q2660080.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q1807079.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q80919.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q30.
- 1995_02_22_a-seq39 mentions Q2232297.