Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_01_26-seq459> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 1995_01_26-seq459 type Speech.
- 1995_01_26-seq459 number "459".
- 1995_01_26-seq459 date "1995-01-26".
- 1995_01_26-seq459 isPartOf 1995_01_26.
- 1995_01_26-seq459 spokenAs 77.
- 1995_01_26-seq459 spokenText "Godātais priekšsēdētāja kungs! Cienījamie kolēģi! Es arī gribu izteikties par šo jautājumu tādēļ, ka mūsu apakškomisijā - Rūpniecības un enerģētikas apakškomisijā - esam pārrunājuši šo jautājumu gan ar ministru Bērziņa kungu, gan ar narkologu Strazdiņu, šā likumprojekta dvēseli, gan arī ar reklāmas un rūpniecības, industrijas pārstāvjiem. Es domāju, pašā sākumā, lai nav... nepārprotami, arī mūsu apakškomisija atbalsta to, ka šis likumprojekts ir jāpieņem, bet mēs atzīstam, ka tas ļoti daudzējādā ziņā ir pārāk drakonisks mūsu sabiedrības pašreizējās attīstības pakāpei. Man tāpat kā daudziem citiem nepatīk staigāt cauri kuluāriem, pa gaiteņiem, caur dūmu mākoņiem, lai tiktu uz komisijas sēdi, uz Saeimas sēdi un citur. Bet man tikpat ļoti nepatīk staigāt arī pa Valdemārielu, kur satiksmes līdzekļi nepārtraukti pūš netīrus dūmus man sejā, kamēr nonāku līdz Saeimas telpām. Un tikpat labi mēs Saeimā varētu ar dekrētu, ar kādu parakstu aizliegt vecām mašīnām pūst dūmus uz ielas. Kā mēs spēsim iedzīvināt šo pretsmēķēšanas likumu šajā stingrības pakāpē, kādā tas šobrīd ir uzrakstīts? Kā es jau minēju, mēs esam sazinājušies arī ar Latvijas vietējo rūpnīcu un reklāmas aģentūras pārstāvjiem, un jāsaka tā, ka ne tikai viņu pašu uzņēmumi tiktu būtiski vājināti, bet visa Latvijas kase ciestu milzīgi lielus zaudējumus. Tie, kā var aplēst, būtu virs 10 miljoniem latu, un šo līdzekļu zuduma rezultātā ciestu ne tikai valsts budžets, bet arī neskaitāmas, daudzas individuālas ģimenes, jo cilvēki zaudētu darbavietas sakarā ar šīs industrijas radikālu, strauju apturēšanu. Un šie zaudējumi būtu krietni lielāki nekā tie 4 miljoni latu, kurus veltām onkoloģiskajai ārstniecībai kopumā gadā. Taču pamatā mūsu iebildumi neattiecas uz naudu. Ciešanas, kas izriet no šā netikuma, ir reālas un plaši izplatītas, un tas mums ir jāapkaro katrā ziņā. Tāpēc arī mēs atbalstām šo likumprojektu kopumā. Likuma būtība ir tāda, ka tas cenšas reglamentēt smēķēšanas kārtību, izskaužot smēķēšanu katrā (es uzsveru - katrā!) sabiedriskā vietā, atskaitot atsevišķas slēgtas telpas un privātmājas. Un paradoksālā kārtībā varbūt mēs iedzīsim kāpņutelpu smēķētājus atpakaļ dzīvoklī - pie saviem bērniem. Pat smēķēšana brīvā dabā būtu aizliegta - pēc atsevišķu pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem, pat brīvā dabā potenciāli smēķēšana ir aizliegta pēc šā likuma. Lai nebūtu atkal politisku pārpratumu, atkārtoju, ka mūsu apakškomisija principā atbalsta šo likumu, bet tas ir pārāk drakonisks mūsu sabiedrības smēķēšanas attīstības līmenim. Likums nevar darboties, ja par to nav sapratnes sabiedrībā. Mēs varam pajautāt sev, vai tam ir likumsakarīgi jāizriet, ka valstī, kurā pašlaik ir augstākais smēķēšanas koeficients Eiropā (kopā ar Poliju - apmēram 60%), - ka šeit mums būtu jāievieš visradikālākais pretsmēķēšanas likums pasaulē - turklāt laikā, kad Strazdiņa kunga sniegtie statistikas dati norāda, ka saslimstība ar plaušu vēzi ir samazinājusies pēdējos 5 gados un arī mirstība no plaušu vēža ir kritusies pēdējos pāris gados. Es atkārtoju, šī ir informācija no Latvijas onkoloģijas centra. Pēdējos 5 gados saslimstība ar plaušu vēzi Latvijā ir samazinājusies, un mirstība no plaušu vēža pēdējos gados ir kritusies. Vai tas neliecina, ka mums, sekojot vispārējai attīstībai pasaulē, vajadzētu turpināt likt uzsvaru uz izglītības kampaņu šajā jomā, nevis uzspiest zināmus nosacījumus no augšas? Šeit varbūt varētu atsaukties arī uz Talsu rajona galvenā ārsta vietnieku Kampara kungu, kurš arī ir secinājis, - vai tik šis likums nebūs līdzīgs zināmiem mēģinājumiem atsevišķās citās jomās - tāpat kā pirms vairākiem gadiem, Ligačova laikā, Gorbačova laikā, tika kontrolēta alkohola lietošana? Vai tik neradīsies "aizliegtā augļa" sindroms, kurš varētu pat pastiprināt jaunatnes tieksmes smēķēt? Tātad kopumā likumprojekts nosprauž pareizu virzienu, bet tas izteikts šobrīd pārāk radikālos soļos: pirmām kārtām, neievērojot sabiedrības esošo attīstības un izpratnes pakāpi; otrām kārtām, neievērojot iespēju, ar dekrētu tūlīt gribam likvidēt gadiem ilgi piekoptās sociālās normas; trešām kārtām, - neievērojot valsts administratīvā aparāta spējas pārraudzīt un konkrēti iedzīvināt šādas visaptverošas drakoniskas maiņas. Šeit es varbūt tūlīt citēšu likumprojekta sadaļu, kur teikts, ka sanitārās uzraudzības iestādes būs atbildīgas, lai ieviestu kontroli pār šo likumu. Šīs būs tās iestādes, kuras patrulēs pa Latgales, pa Kurzemes diskotēkām, pa maziem restorāniem, pa pašvaldību vadītāju birojiem, kontrolējot, vai tik kāds nesmēķē. Vai tas mums ir pa spēkam šobrīd? Rūpniecības un enerģētikas apakškomisijas locekļi savās pārdomās izteica dažādus viedokļus, ka vispirms mums vajadzētu ieviest stingrāku kārtību tirgū un līdz ar to pastiprināt (es uzsveru - pastiprināt) atsevišķas šā likuma sadaļas, kas attiecas uz tirdzniecības licenci, uz eksporta un importa licenču izsniegšanu. Šeit ir atslēga, kā mēs varam sākt kontrolēt šo tirgu, lai nerodas situācija, ka 90% no akcīzes marķējuma ienākumiem maksā Latvijas kopuzņēmums tepat Rīgā un viss pārējais ir kontrabandas cigaretes. Lai nerodas tādi apstākļi kā šodien, kad pat pēdējos mēnešos Rīgas tabakas fabrikas marķēto cigarešu produkcija ir samazinājusies, respektīvi, eksportētāji, tā saucamie eksportētāji, pērk, bet patiesībā tirgū nonāk kontrabandas cigaretes. Mēs esam arī pārrunājuši, vai nevajadzētu mīkstināt vairākus proponētos aizliegumus un veltīt lielākas pūles arī citai likumdošanai, kas nodrošina izglītības jomu, un tādēļ daži mūsu apakškomisijas locekļi ir iesnieguši papildinājumu mūsu Radio un televīzijas, elektronisko masu mediju likumam, lai nodrošinātu raidlaiku televīzijas un radio ēterā izglītības pasākumiem tieši tādēļ, lai apkarotu tabakas un alkohola draudus mūsu jaunatnei. Es neiedziļināšos detaļās. Es domāju, ka būšu izteicis savu pamatdomu par šo likumprojektu pirmajā lasījumā, proti, ka tas ir jāatbalsta, bet ka tas ir krietni jāmīkstina daudzās sadaļās. Bet es gribētu minēt atsevišķus punktus. Ir ļoti miglainas sadaļas. Piemēram, gribētu aizliegt tautisku simbolu izmantošanu mūsu cigarešu reklāmā, bet ir taču jāpadomā, vai kosmopolītiski simboli ir labāki nekā tautiski. Ir ļoti daudzas šādas miglainas un varbūt nepārdomātas sadaļas. Būtu aizliegts reklamēt cigaretes ar augstu darvas saturu. Citā likuma sadaļā ir minēts, ka augsts darvas saturs ir 10 miligrami. Nu, zināšanai: 10 miligrami ir tas saturs, kas ir mūsu vieglajās, tā saucamajās vieglajās, cigaretēs šobrīd. Tas nozīmē, ka būtu aizliegts reklamēt visas cigaretes, kuras lielais vairums smēķētāju pīpē, - ka būtu galīgi aizliegta to reklāma un pat imports būtu aizliegts šajā jomā. Reklāmas aizliegums. Mazliet par šo. Katrā ziņā būtu jāpatur reklāmas aizliegumi tādos pasākumos, kas ir saistīti ar jaunatni un kas ir saistīti ar sportu, bet pašlaik likumprojektā sacīts, ka cigarešu reklāma būtu aizliegta visos masu informācijas līdzekļos Latvijā (es uzsveru - visos masu informāciju līdzekļos!) un aizliegta visos masu sarīkojumos. Manuprāt, šie aizliegumi ir pārāk stingri, jo mēs nonāksim tādā situācijā, ka mūsu reklāmas tirgus aizies uz mūsu kaimiņvalstu struktūrām, uz mūsu kaimiņvalstu izdevumiem, radio, televīziju un citur, un zaudētāji būs tikai mūsu vietējais tirgus un uzņēmēji, jo šobrīd gan reklāmas laukā, kur mēs nespējam... nu piedodiet, reklāmas laukā mēs būtu zaudētāji, gan arī šā nepārdomātā bezfiltra cigarešu ražošanas aizlieguma dēļ mēs būtu lieli zaudētāji, jo, saprotams, apstākļos, kad Krievijā, Baltkrievijā, Lietuvā un citur ražo bezfiltra cigaretes, - mēs šajos apstākļos nespējam kontrolēt cigarešu kontrabandu, un tam piekrīt mūsu Muitas direktors Arnīša kungs. Man nav daudz laika atlicis, es līdz ar šo beigšu un vienkārši aicināšu visus labi domājošos šā likuma atbalstītājus pārdomāt šos dažus radikālākos soļus, ko šis likumprojekts liek priekšā, un aicinu pieņemt racionālu likumu, kas reglamentētu smēķēšanas kārtību, reklamēšanu un ražošanu mūsu valstī. Paldies.".
- 1995_01_26-seq459 language "lv".
- 1995_01_26-seq459 speaker Maris_Graudins-1953.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q822919.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q211.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q2660080.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q37.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q193089.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q159.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q8436.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q872.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q36.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q184.
- 1995_01_26-seq459 mentions Q44989.