Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_01_19-seq154> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1995_01_19-seq154 type Speech.
- 1995_01_19-seq154 number "154".
- 1995_01_19-seq154 date "1995-01-19".
- 1995_01_19-seq154 isPartOf 1995_01_19.
- 1995_01_19-seq154 spokenAs 77.
- 1995_01_19-seq154 spokenText "Pirmkārt, kas attiecas uz jautājumu, ko pacēla Gravas kundze, par tiem latviešiem, kuri ir atgriezušies, dzīvo Latvijas teritorijā un kļūs par pilsoņiem. Pašlaik no likuma izriet, ka, tiklīdz šie cilvēki kļūs par Latvijas Republikas pilsoņiem, viņiem ir piemērojams represēto statuss, jo šajā likumā nav teikts, ka ir bijis jābūt pilsonim represijas brīdī. Tas gan ir tāds juridisks moments, kas acīmredzot uz trešo lasījumu mums ir jāprecizē, jo Gravas kundze pareizi pacēla šo jautājumu un varbūt rodas zināma paradoksāla situācija attiecībā uz cilvēkiem, kuri tūlīt kļūs par pilsoņiem. Tad viņi uzreiz nonāk to kategorijā, uz kuru šis likums ir attiecināms, jo no šī likuma neizriet, ka bija jābūt pilsonim represiju brīdī. Tas attiecas uz vienu daļu. Tālāk es tomēr gribētu griezt uzmanību uz to, ka šajā konkrētajā 2. pantā netiek runāts par nacistiskā režīma upuriem un represētajiem, un tas, ko teica Gravas kundze, ir vairāk attiecināms uz 5. pantu, un droši vien pie tā panta mēs arī debatēsim, runājot par Salaspils iemītniekiem, par viņu dažādajām organizācijām un viņu viedokļiem. Tālāk. Te tika runāts par PSRS filtrācijas nometnēm. Es gribu precizēt, - ja jūs lasāt precīzi šo te 2. panta 2. apakšpunktu, tad tur ir arī ieslodzītie cietumos. Cietumi jau arī ir dažādi. Protams, cietumos ir bijuši cilvēki gan par tādu, gan par tādu un tādu iemeslu, bet gan uz cietumiem, gan uz koncentrācijas nometnēm, gan uz filtrācijas nometnēm attiecas šis te. Visur ir šī te piezīme, kas ir 2. panta pirmajā rindkopā, proti, ka šajās iestādēs šie cilvēki ir nokļuvuši 1. pantā minēto iemeslu dēļ. Un 1. pantā ir minēti šie politiskie motīvi, kuru dēļ šie cilvēki tur ir nokļuvuši. Laika termiņš. Tomēr prakse pierāda un arī Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisija mums apliecina, ka laika termiņš nav labākais šķīrējtiesnesis šeit - tās nedēļas vai mēneši filtrācijas nometnēs. Diemžēl ar to laiku nav tādas skaidrības. Galvenais, kam ir jābūt skaidram, ir tas, ka ir šis te 1. pantā minētais motīvs, kāpēc cilvēks ir nokļuvis šajās filtrācijas nometnēs, kaut gan faktiski arī Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisija atzina, ka ar filtrācijas nometnēm var būt zināma problēma, un varbūt, mēs, vēl pārspriežot trešo lasījumu, padomāsim par precizējumiem, kādā veidā to izdarīt. Tālāk es gribētu atzīmēt to, kas attiecas vispār uz šo ļoti humāno punktu, ko piedāvā Tautas saskaņas partija. Tas ir nobeigumā par bērniem, kur viens vai abi no vecākiem tikuši noslepkavoti. Es tomēr gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka, ja šis bērns ir cietis savu vecāku dēļ politiski, tad, pateicoties 1. pantam, uz 1. panta pamata viņš pats kļūst par politiski represēto un arī pats iegūst politiski represētā statusu. Tā tas ir, taču nevis tikai tā fakta dēļ, ka viens no viņa vecākiem ir nogalināts, bet tikai tad, ja šo savu vecāku dēļ vai viņu nāves dēļ viņam ir nācies attiecīgi piedzīvot tās represijas, par kurām te tiek runāts. Tad viņš kļūst par politiski represēto. Tāpat es gribu tomēr vērst uzmanību, ka arī 2. panta trešajā apakšnodaļā mēs runājam par bērniem, kuri ir dzimuši vecākiem, kas ir bijuši izsūtījumā, un, protams, arī par tiem, kas tur ir gājuši bojā ar attiecīgo atrunu, kas attiecas uz termiņu. Tāpat es gribētu pieminēt arī par tiem netieši represētajiem. Nav tā, ka mēs šajā valdībā, šajā likumā esam viņus pilnīgi aizmirsuši. Pārejas noteikumos mums ir Ministru kabinetam uzdevums nr. 3. Tātad pārejas noteikumu 1. punkta 3. apakšpunkts runā par to, ka tomēr īpašumu atgūšanā un citās lietās Ministru kabinetam ir jāsagatavo zināmas priekšrocības cilvēkiem, kuri ir atrunāti šajā Kokina kunga priekšlikumā un kurus mēs teorētiski saucam (vai vismaz agrāk -iepriekšējā likumā saucām) par netieši represētajiem. Un galu galā, vēlreiz atgriežoties pie vissāpīgākā, - par šo represēto loku. Protams, mēs saprotam, ka visi represētie ir represētie, un arī pārejas noteikumos mēs esam atrunājuši un uzdevuši speciālus pienākumus Ministru kabinetam. Šis jautājums ļoti attīstās pēdējā laikā, sevišķi attiecībās ar Vāciju, un arī valdībai ir jāpalīdz to nokārtot attiecībās ar Krieviju. Nav tā, ka ir tik bezcerīgi ar Krieviju kārtot šos jautājumus, un mēs uzdodam Ministru kabinetam tomēr kārtot, palīdzēt tiem cilvēkiem, kuri ir Latvijas iedzīvotāji, bet kuri ir represēti vai nu vācu režīmā, vai kuri ir represēti Krievijā un faktiski pēc tam ir ieradušies Latvijā. Uzdodam palīdzēt nokārtot viņu jautājumus un viņu attiecības ar šīm valstīm un palīdzēt saņemt vajadzīgo morālo gandarījumu. Tā ka es ceru, ka tas tomēr arī praktiski tiek darīts vismaz attiecībā uz Vāciju. Arī ar Krieviju šis jautājums faktiski ir kādreiz pacelts un tiks risināts. Un tomēr šeit nav tā, ka mēs tikai pilsoņus... Atkārtoju vēlreiz, lai klausītājiem, kuriem nav teksta priekšā, nerastos nepareizs priekšstats, - runa ir par to, ka mēs faktiski par politiski represētiem atzīstam visus - gan pilsoņus, gan arī Latvijas Republikas iedzīvotājus, tikai, protams, gadījumā, ja viņi represēti tajā laikā, kad viņi dzīvojuši Latvijas Republikas teritorijā.".
- 1995_01_19-seq154 language "lv".
- 1995_01_19-seq154 speaker Andrejs_Pantelejevs-1961.
- 1995_01_19-seq154 mentions Q211.
- 1995_01_19-seq154 mentions Q159.
- 1995_01_19-seq154 mentions Q183.
- 1995_01_19-seq154 mentions Q15180.
- 1995_01_19-seq154 mentions Q2337323.