Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_12_22-seq634> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 1994_12_22-seq634 type Speech.
- 1994_12_22-seq634 number "634".
- 1994_12_22-seq634 date "1994-12-22".
- 1994_12_22-seq634 isPartOf 1994_12_22.
- 1994_12_22-seq634 spokenAs 71.
- 1994_12_22-seq634 spokenText "Jā. Man ir pirmā un lielākā iebilde - kad un kas šo komisiju ir izveidojis, kad un kas no šeit zālē sēdošajiem šo komisiju ir apstiprinājis? Kas šajā komisijā ietilpst? Jā, ir apstiprinājuši tie, kas šajā zālē sēž kā "bijušie"... Bet, mīļie, - "bijušie" ir bijušie, es runāju par esošajiem. Es runāju par Saeimu. Šī komisija ir vienīgā institūcija Latvijā, kas stāv ārpus Saeimas un Ministru kabineta pārraudzības funkcijām. Līdz likuma par VDK dokumentiem pieņemšanai šī bija Saeimas komisija. Es varbūt kļūdos un maldos, jo neesmu bijusi simtprocentīgi sēdēs klāt (divas esmu izlaidusi), bet es neesmu Saeimā šo komisiju apstiprinājusi. Ja Apsīša kungs Tieslietu ministrijā viņu ir apstiprinājis, tad viņš nāks tribīnē un teiks, ka es kļūdos, ka komisija ir apstiprināta pie viņa un pārņemta. Man ir aizdomas, ka Apsīša kungs to neteiks. Vēl viena lieta. Komisiju pārstāv unificēta persona - Dainis Vanags, kuram nav kauna un kurš ar lielu pompu avīzē paziņo, ka viņam nav vajadzīga ne izglītība, ne iemaņas darbā ar arhīvu un cita veida dokumentiem, jo viņu vada tādi augsta ranga speciālisti kā Ruta Marjaša, Romāns Apsītis, Odisejs Kostanda, Oļegs Batarevskis un Pēteris Simsons. Cik es zinu, tad vismaz viens no viņiem vispār Latvijas teritorijā neatrodas, viens no viņiem ir oficiālu atlūgumu rakstveidā iesniedzis jau kādus mēnešus četrus atpakaļ, bet pārējie saka, ka viņi tur nav rādījušies vismaz pusgadu. Kas tad šeit notiek? Kam un kāpēc mēs dodam naudu? Es šodien ar lielu interesi klausījos Stalta kungu. Un tad man radās pārdomas un liela cieņa pret Kārli Leiškalnu, par to, ka viņš ir sapratis - lai būtu Saeimā, ir jāmācās. Stalta kungs, tas, ko jūs teicāt, kas ir jāpēta šai komisijai, par to raksta kursa darbus un referātus pirmajā un otrajā kursā politoloģijas lekcijās. Par NKVD sistēmu jūs jau varat nelasīt manus darbus, jo es esmu pseidokomuniste, jūs varat nelasīt akadēmiķa Roņa darbus, nu tāds - pa vidam, jūs varat nelasīt Strangas darbus, nu arī nekas nav... jūsu uztverē, bet Ādolfs Šilde ir uzrakstījis lielisku grāmatu "Pasaules revolūcijas vārdā". Ja jūs viņu izlasītu, jums nebūtu jānāk šeit tribīnē un jāprasa pētīt NKVD darbību Latvijā. Tur viss ir aprakstīts. Grāmata ir bieza, pamatota ar atsaucēm. Šie arhīva materiāli guļ Latvijas Valsts arhīvā, un nav vajadzīga komisija, kas viņus pēta. To dara vēsturnieki, to dara speciālisti un arī regulāri publicē. Tik elementāra lieta - ir jāņem un jālasa tas, kas ir publicēts, nevis jārada jaunas komisijas, lai šos jautājumus pētītu. Bet nav jau ko brīnīties, ja cilvēks, kuram ir trīs kursu izglītība "fizmatos", pēkšņi paņem jaunu tēmu... Es saprotu... ja arī es kaut ko jaunu izlasītu, man liktos, ka visiem vajag to izstāstīt, tas ir ļoti interesanti, bet tas ir interesanti cilvēkam, kurš nav profesionālis savā specialitātē. Bet tāpēc nevajag domāt, ka tas ir interesanti visiem, jo tas ir sen izpētīts, un tāpēc nevajag no valsts prasīt naudu, lai paaugstinātu savu izglītības līmeni. Otrs lieta. Šodien Latvijā ar totalitārisma režīma dokumentācijas apzināšanu nodarbojas (tādā veidā, kā pretendē Dainis Vanags), es uzskaitīju, vismaz trīs iestādes: tas ir Totalitārisma seku dokumentēšanas centrs, tas ir Valsts Vēstures arhīvs, kur pēc LNNK lūgumu un ar Eduarda Berklava tiešu iestāšanos tika izveidots Totalitārisma režīma apzināšanas centrs, kuru vada LNNK aktīvs biedrs Elmārs Pelkaus un saņem algu par to, un veic šo darbu. Un trešā iestāde ir Latvijas Vēstures institūts, kur akadēmiķis Ronis vada tēmu "Latviešu tautas Golgātas ceļš". Nu kā tad mēs to naudu dalīsim? Kuram dosim, kuram nedosim? Kurš ir labs, kurš ir slikts? Un kā tad LNNK sadalīs starp Vanagu un Pelkauu? Kurš tad būs tas riktīgais? Un kā tad to tālāk darīt? Un trešā lieta, runājot par šo Totalitārisma seku dokumentēšanas centru. Tomēr jūs prasāt naudu, kamēr Vanags studē to, kas sen ir izstudēts, un jūs domājat, ka tas būtu jādara vēl. Ir cilvēki, kas strādā profesionāli, neprasot naudu, neprasot laurus, nemuļķojoties, bet darot darbu. Un tam reālais pierādījums ir Iekšlietu ministrijas arhīvs, kurā Spridzāna kungs, tanī laikā, kad Vanaga kungs nav apkopojis neko, nav nopublicējis neko (izņemot četru tā saukto čekistu lietas) un apzinājis tā sauktos pašvaldību čekistus, kā viņš to ir atļāvies... nu gan jau viņam par to būs jāatbild... Spridzāna kungs tā klusiņām un mierīgi šinī laikā ir Latvijā apkopojis visus datus par 1949.gadā deportētajiem pilsoņiem, nevienam neuzbāžoties, neprasot un neko no jums nelūdzot. Un izrādījās vēl viens paradokss. Spridzāna kungs šos datus apkopoja, ierakstīja disketēs, atdeva Vanaga kungam, un pēkšņi nav kas viņus publicē. Un tad, paldies Dievam, ka arhīva ģenerāldirekcija bija tik elastīga, ka pie žurnāla "Latvijas Arhīvi" ar nākamo numuru nāks speciāls pielikums, kurā mēs visi kopā vienojāmies ar arhīvu, ka publicēsim šos 1949.gada deportēto sarakstus. Tātad var strādāt, ja strādā profesionāli. Bet jautājums nav par profesionalitāti, tas ir uz katra paša sirdsapziņas, kurā postenī viņš iet, un te nu gan, ja nu kur kādu vajadzētu atestēt, tad te nu vajadzētu šajā centrā atestēt. Bet jautājums ir vienkāršs: kā Latvijas valstī, kurā darbojas Ministru kabineta noteikumi, ka visas struktūras ir pakļautas noteiktai vienībai, var eksistēt viena struktūra, kas nav pakļauta nekam, - tas ir šis centrs. Viņš neatskaitās nekam un karājas gaisā. Un tāpēc es ierosinu šā centra naudu... vai nu tā, kā šeit ir priekšlikumā, jo, cik es saprotu, Apsīša kungam, vai nu viņš grib, vai negrib, būs ar to problēmu jānodarbojas... - vai nu to pārskaitīt Tieslietu ministrijas rezerves fondā un izmantot tad, kad būs ieviesta kārtība šajā centrā, kas tur īsti ir tā komisija un ko dara, vai pārskaitīt Ministru kabineta rezerves fondā. Jā, ir vēl viena lieta. Mēs, mīļie kolēģi, savā laikā apstiprinājām Kamaldiņa vadīto komisiju. Un tad, kad es nesen pārlasīju šīs komisijas slēdzienus, mani pārņēma klusas šausmas. Mēs atklājām - informācijas noplūde, datu uzrādīšana, instrukciju neievērošana, bet mums tas viss pagāja garām kā pīlei ūdens. Varbūt tomēr tagad, kad šo komisiju pārņems... ne komisiju, jo komisijas jau nav, un vismaz es nezinu, kas tajā komisijā šodien ir, es nevienu cilvēku nezinu, kas komisijā kā komisijas loceklis strādā, jo Daini Vanagu arī Saeima nav apstiprinājusi. Viņš, es atvainojos, ka nelietošu latviešu valodā vārdu, jo es nezinu, kā to iztulkot, bet krieviski tas skan "samozvaņec". Silāra kungs varbūt iztulkos, ja? Bet šinī gadījumā varbūt mēs tomēr atgriezīsimies un izvērtēsim, par cik Gaiļa kungam ir laba pieredze, kā rīkoties ar eksministriem... Varbūt mēs izvērtēsim, kā ir darbojušies šīs komisijas algotie cilvēki jautājumā par instrukciju ievērošanu, darba kārtības ievērošanu. Bet tas nav tikai jautājums par šo centru, tur eksistē arī otra iestāde, kura prasa naudu klāt, - tas ir Izmeklēšanas centrs. Un vairāki man tagad teiks: nu viņa jau runā tāpēc, ka viņa aizstāv savējo, bet tādu kā es, kas aizstāv savējo, Latvijā šobrīd ir vismaz 600, un līdz ar to man ir tiesības runāt par šo Izmeklēšanas centru. Mēs nesen klausījāmies Apsīša kungu, ka rajona tiesnesis mēnesī izskata vidēji 4-5 krimināllietas, tad šeit, es nezinu... es zinu četrus izmeklētājus (varbūt tur ir vairāki?), kas gada laikā nav varējuši kvalitatīvi izmeklēt četras lietas. Tad, klausieties, mīļie cilvēki, par kādu noziedzības apkarošanu, par kādu institūcijas darba pilnveidošanu mēs runājam? Un šeit rodas vesela rinda jautājumu: kas nozīmēja šos cilvēkus darbā, jo, ja izmeklētājs tiesas prāvā godīgi pieceļas un pasaka: jā, es kā amatpersona strādāju kopā ar VDK... Kas nozīmēja viņu darbā un kas par to atbild? Un cik tas ir izmaksājis Latvijas valstij? Cik lielā mērā šādi cilvēki ir tiesīgi un arī, atvainojiet mani, spējīgi izmeklēt lietas par sadarbību ar VDK? Varbūt te ir jāskatās no otras puses. Skrastiņa kungs, ģenerālprokurors, presē mierīgi pasaka: šie prokurori nav spējīgi uzturēt kasāciju, jāsūta citi! Kā viņi ir spējīgi izmeklēt? - man ir jautājums. Šodien ir parādījusies cita lieta. "Prokurors avīzē..." - es tikai citēju to, ko es lasu avīzē, -" ...prokurors nav pareizi varbūt un pilnīgi noformulējis protokolu." Cik tas izmaksā valstij? Cik mums ir jāmaksā par šādu nekvalitatīvu darbu un kāpēc? Tālāk ir vēl viens jautājums: kas vada visu šo darbu un vai šis vadītājs pats nav kādreiz strādājis kopā ar struktūrām? Kādā absurdā mēs ieejam? Kam mēs dalām visus šos līdzekļus? Un mans priekšlikums ir ļoti vienkāršs - papriekš noskaidrot, kas un kādā veidā var šos procesus vadīt, un tikai tad var dot tiem naudu, jo savādāk iznāk tā: pats strādāju kopā, pats izmeklēju pret, bet mēs tikai maksājam un maksājam. Un vēl viens noslēgumā paradokss. Lai nu kā tas būtu, lai mums kā patiktu vai nepatiktu, bet diemžēl atkal šis pats Totalitārisma seku dokumentēšanas centrs un Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisija Alfonu Noviku ir "iecēlusi saulītē" pret citiem Latvijas pensionāriem. Viņš sēž siltumā, ir balti palagi, trīs reizes dienā siltu ēdienu paēdis un par to nemaksā ne kapeiku. Un mēs lasām avīzē: "Alfona Novika lietu nevar pabeigt izmeklēt tāpēc, ka mums nebija benzīna un mašīnas." Citēju precīzi, ko ir teikusi Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisija. Man ir jautājums: cik reižu Dzalbes kungs ir griezies parlamentā par līdzekļu izdalīšanu, benzīna piešķiršanu vai mašīnas iedošanu? Mēs frakcijā, kad izlasījām šito avīzē, spriedām: "Tūlīt uz vietas ņemiet mūsu mašīnu, brauciet un dariet darbu, bet nerakstiet muļķības un nemuļķojiet latviešu tautu, ka jums nav benzīna, lai izmeklētu Novika lietu!" Ja nav profesionālo iemaņu un ja nav spēju, tad vajag paiet malā. Es negribu nevienu Prokuratūras darbinieku apvainot, ka viņš kādreiz kā Prokuratūras darbinieks ir strādājis kopā ar VDK un ka tāpēc viņam ir jāaiziet no šī posteņa. Nē, lai viņš strādā un izmeklē izvarošanas, slepkavības, laupīšanas, lai ir, bet lai šie cilvēki nesāk noskaidrot sadarbību ar VDK. Mēs tā rezultātā paši šeit visu šo procesu esam pataisījuši par absurdu, un tāpēc es ierosinu šīs naudas summas, kas ir paredzētas šīm institūcijām, abām divām, es vēlreiz atkārtoju, vai nu nodot Tieslietu ministrijas rīcībā, līdz tiek ieviesta skaidrība, vai Ministru kabineta rezerves fondā.".
- 1994_12_22-seq634 language "lv".
- 1994_12_22-seq634 speaker Ilga_Kreituse_(Grava)-1952.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q822919.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q211.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q4294315.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q1771611.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q80919.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q6454285.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q4521490.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q182449.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q4068256.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q5340823.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q16348230.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q4322752.
- 1994_12_22-seq634 mentions Q16357187.