Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_12_22-seq312> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 1994_12_22-seq312 type Speech.
- 1994_12_22-seq312 number "312".
- 1994_12_22-seq312 date "1994-12-22".
- 1994_12_22-seq312 isPartOf 1994_12_22.
- 1994_12_22-seq312 spokenAs 129.
- 1994_12_22-seq312 spokenText "Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Cienījamās deputātes! LNNK frakcijas priekšlikums tika virzīts tādējādi, lai no Naturalizācijas pārvaldei paredzētajiem 840 000 tomēr zināma summa tiktu noņemta, lai veicinātu mūsu zemei arīdzan ne mazāk svarīgu iestāžu un institūciju darbību, proti, Totalitārisma seku dokumentēšanas centra un Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisijas budžeta papildinājumam. Te es gribu piebilst to, ka budžeta aplēsēs varbūt nedaudz būtu jāprecizē, ka galvenais šis papildinājums, vadoties pēc likuma "Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu" būtu virzāms tieši uz Totalitārisma seku dokumentēšanas centru, kas ir valsts pārvaldes iestāde, turpretim Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas komisija ir sabiedriska komisija. Un, lūk, šo likumu Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludinājis šo likumu 1994.gada 6.jūnijā - sākotnēji paveikuši 1.panta pirmajos divos punktos veikto darbu vairāk vai mazāk veiksmīgi, respektīvi, nodrošinot bijušās LPSR Valsts drošības komitejas dokumentu kā vienota valsts īpašumā esoša vēsturisko dokumentu kompleksa saglabāšanu, un 2.punktā ir noteikta kārtība, kādā izmantojami VDK dokumenti. Tad šī 1.panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā punktā jau veidojas cits uzdevumu loks, kas ļautu apzināt un dotu iespēju novērtēt atsevišķu personu sadarbību ar VDK. Tas dod iespēju uzsākt kriminālvajāšanu pret personām, kuras, sadarbojoties ar VDK, izdarījušas noziegumus, rada iespēju politiski, juridiski un morāli reabilitēt personas, kuras VDK ir represējusi un izspiegojusi. Dod iespēju politiski, vēsturiski un juridiski izpētīt un izvērtēt materiālo un morālo kaitējumu, ko VDK nodarījusi Latvijas valstij un tās iedzīvotājiem. Un, lūk, šādas tiesības un pienākumi šim centram ir jauni, to izpildei ir paredzētas jaunas centra struktūrvienības, Izziņas nodaļas izveidošana. Tās kadru sastāvu paredzēts komplektēt no kvalificētiem juristiem, un, kā jūs paši saprotat, ar tādu pašu budžetu, kāds bija paredzēts 1994.gadā un kuram papildinājums nav paredzēts, šos uzdevumus attiecīgās organizācijas, institūcijas diez vai spēs veikt. Viņi jau tā strādā pāri saviem spēkiem. Šī Izziņas nodaļa nodrošinātu Dokumentēšanas centra uzdevumu juridiskos aspektus, kā arī saskaņā ar manis jau minētā likuma 8.pantu kā pilnvarotas amatpersonas pieņemtu no bijušajiem VDK darbiniekiem un informatoriem paskaidrojumus par savu darbību VDK, par visu pārējo VDK darbības struktūru, darbiniekiem un informatoriem, kā arī sagatavotu materiālus iesniegšanai Prokuratūrā attiecīgo lietu ierosināšanai. Jāņem vērā, ka šie paskaidrojumi vismaz tuvāko gadu laikā varbūt būs vienīgie dokumenti par ļoti daudziem VDK dabības virzieniem Latvijā, sākot jau ar NKVD Rīgas rezidentūras darbošanos Latvijas brīvvalsts laikā un ar Latvijas inkorporācijas sagatavošanu PSRS, par VDK darbību LPSR periodā nacionālās pretošanās kustības un tās bruņoto formējumu likvidēšanā un arī, nav ko noliegt, par LPSR VDK darbību Atmodas laikā. Arī tas ir speciāla pētījuma vērts jautājums. Un šī punkta īstenošana dzīvē ir saistīta kā ar papildu darba telpu īri, kurās varētu notikt paskaidrojumu pieņemšana no cilvēkiem, tā arī ar šo telpu normāla veidola iegūšanu. Es nezinu, cik no jums ir redzējuši, kādos apstākļos šie ļaudis strādā, bet, ja Naturalizācijas pārvaldei ir paredzētas darba telpas Baltijas kara apgabala tribunāla ēkā, tad tās mazās istabiņas un neiedomājamie apstākļi, kādos šie ļaudis veiks tik svarīgus uzdevumus mūsu valsts vēstures pētniecībā - šīsdienas izpratnē un nākotnes ieguldījumā - kā Latvijas Nacionālā arhīva fonda sastāvdaļa, tad ir grūti ko vairāk izteikt - tas ir vairāk nekā bēdīgi. 1995.gada budžeta plāna ietvaros nekas nav paredzēts, lai šo stāvokli uzlabotu. Izziņas nodaļas uzdevumi tāpat ir saistīti arī ar Latvijas Republikas Prokuratūras Totalitāro režīmu noziegumu izmeklēšanas nodaļas pieprasījumu izpildi, pārbaudot NKVD, Valsts drošības ministrijas, VDK slepenās un sevišķi slepenās izstrāžu lietas, kur ir materiāli par izdarītajiem kara noziegumiem, noziegumiem pret mieru, noziegumiem pret cilvēci un genocīdu, kā arī ar Latvijas Republikas reabilitācijas un specdienesta lietu Prokuratūras pieprasījumu izpildi par VDK un tās aģentūras darbību Latvijā, par Latvijas iedzīvotāju izsekošanu, cilvēktiesību ierobežošanu, disidentu un citādi domājošo personu nelikumīgu saukšanu pie kriminālatbildības un tā tālāk. Otrs attīstības izdevumu postenis ir saistāms ar Totalitārisma seku dokumentēšanas centra reģionālo struktūrvienību attīstību Latvijā. Uz 1994.gadu Totalitāro režīmu noziegumu izvērtēšanas komisija ir apstiprinājusi 18 darba grupu vadītājus republikas rajonos. Viņu darbs netiek apmaksāts, un, ja no grupām tiek prasīts darbs, tad jābūt iespējām apmaksāt kaut vai tiešos izdevumus - degvielu, kancelejas preces, sakarus, audio un video materiālus, telpu īri un tā tālāk. Šī manis jau minētā centra darbība nav iedomājama bez video aparatūras, un līdz šim tā ir tikusi īrēta no gadījuma uz gadījumu. Daudzos gadījumos ārkārtīgi vērtīgs unikāls materiāls šajā arhīvā paliek tikai audio ierakstu veidā vai rakstisku materiālu veidā. Saskaņā ar likuma "Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu" 11., 12. un 13.pantu Dokumentēšanas centram jānodrošina valsts drošības iestāžu, personu, iestāžu un vēlētu institūciju pieprasījumu izpilde gan par šī centra rīcībā esošo, gan par Valsts arhīvā vai citās valsts glabātavās esošo ar VDK saistīto informāciju. Šo uzdevumu izpildei attīstības izdevumos paredzēti līdzekļi datortehnikas iegādei un elektronisko uzziņu katalogu izveidošanai, kā arī līgumdarbu apmaksai darbam Latvijas arhīvos un glabātavās. Tāpat līdzekļi ir paredzēti dokumentu kopiju izgatavošanai ārvalstu, galvenokārt Krievijas un Vācijas, arhīvos. Arī Dokumentēšanas centra arhīva fonda papildināšanai un ar to saistītajiem komandējumu izdevumiem. Ja 14.koda šajā sadaļā jau tika minēts, ka ir atbalstīts LNNK frakcijas priekšlikums par 160 tūkstošu latu noņemšanu Naturalizācijas pārvaldes paredzētajiem izdevumiem, tad jāteic, ka pēc dzirdētā no godātā ministra Ādamsona puses, Naturalizācijas pārvaldes darba process tiktu tikai nedaudz palēnināts. Šeit es atļaušos atzīmēt arī to, ka no minētās 840 tūkstošu summas, kas ir paredzēta šai Naturalizācijas pārvaldei, tomēr varbūt pārāk diža daļa ir atvēlēta 201 štata vienībai, kura ir paredzējusi ļoti čakli strādāt šajā Naturalizācijas pārvaldē. Vidēji tātad katram alga iznāk pāri par 170 latiem. Es katrā ziņā aicinātu godātos deputātus un cienījamās deputātes pārdomāt un balsojot atbalstīt šo priekšlikumu, kas par 66 tūkstošiem latu palielina iespēju mūsu tautas vēsturē ienest lielāku skaidrību, un, ja jūs esat klausījušies, kā Latvijas ģenerālprokurors uzrunāja mūs visus, tad tik tiešām man ir cieša pārliecība, ka dažu izteikumi par kādām "raganu medībām" un tā tālāk absolūti neatbilst patiesībai. Šeit ir galvenais uzdevums - skaidrības ieviešana, un atbalstīsim LNNK frakcijas priekšlikumu un šo salīdzinoši nelielo summu šīm tik ļoti svarīgajām iestādēm neliegsim. Paldies par uzmanību!".
- 1994_12_22-seq312 language "lv".
- 1994_12_22-seq312 speaker Dainis_Stalts-1939.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q822919.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q211.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q2660080.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q39731.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q159.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q2167704.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q183.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q15180.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q80919.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q2484354.
- 1994_12_22-seq312 mentions Q182449.