Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_12_14_a-seq53> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 1994_12_14_a-seq53 type Speech.
- 1994_12_14_a-seq53 number "53".
- 1994_12_14_a-seq53 date "1994-12-14".
- 1994_12_14_a-seq53 isPartOf 1994_12_14_a.
- 1994_12_14_a-seq53 spokenAs 46.
- 1994_12_14_a-seq53 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Kolēģi, klātesošie! Es negatavojos šodien runāt, jo faktiski pirmo reizi pēc zināma pārtraukuma piedalos Saeimas darbā, bet, klausoties valdības šodienas uzstāšanos, debates, mani samulsināja tāda nekonkrēta situācija. Kas galu galā notiek un kāpēc mēs esam sanākuši kopā? Notiek kaut kāda spēle no vieniem vārtiem uz otriem. Un vissliktākais varētu būt, ja mēs šodien tā arī šķiramies, nekādu lēmumu nepieņemot, nekādu kritisku vērtējumu situācijai nesnieguši. Tad būtu vēl sliktāk, nekā mēs kaut ko nolemtu. Es ļoti bieži iedzīvotājos jeb, kā modē ir teikt, vēlētājos nespēju atbildēt uz jautājumiem, kas notiek valstī. Un parasti, būdams deputāts, es uzskatu par savu svētu pienākumu nevainot valdību, bet to aizstāvēt. Jo mēs viņu iecēlām, un valdībai arī ir jātbild. Un tik tiešām bieži ir ļoti grūti nopamatot, vai mēs negribam cīnīties ar noziedzību - vai mēs nedrīkstam ar to cīnīties? Vai mēs cīnāmies un pietiekoši? Vai mums trūkst resursu, lai viņus varētu uzvarēt? Es personīgi pārstāvu tos uzskatus, ka mēs cīnāmies, bet ļoti neefektīvi un maz. Šai cīņai ir jābūt daudz nesaudzīgākai un nopietnākai. Neatkārtošu, kas notiek valstī, sākot no bērniem un beidzot ar veciem cilvēkiem, ka cilvēks nevar būt drošs - vairs nerunājot par godu, bet nevar būt drošs par savu fizisko eksistenci. Un šodien es esmu pretstatā tiem deputātiem, kas pieminēja, ka nav kārtībā ar likumiem, ka likumos ir jāievieš grozījumi. Manuprāt, likumu pietiek. Es ņemu piemēru no kristīgiem baušļiem, kuros ir ļoti īsi pateikts: "Tev nebūs nokaut!", "Tev nebūs zagt!" Un tad tā īsi, kas tas ir. Mūsu likumi visi to paredz un par katru pārkāpumu paredz soda mēru. Bet ir cita lieta - ir pietiekoši liela iedzīvotāju daļa, kura ignorē šos likumus. Tātad tiesiskums likumības ceļā un parlamentārā ceļā ir, bet tā realizācija nav. Un ignorē tikai tāpēc, ka tiesībsargāšanas orgāni nespēj ar šo ļaunumu tikt galā. Bet šeit izliekas tomēr, it kā mums viss būtu normāli. Ja mēs uzskatām, ka šī situācija ir slikta, tad tāpēc es uzrakstīju tādu nelielu priekšlikumu - labojumu vai papildinājumu projektam -, kurā es lūdzu šodien Saeimu pēc debatēm nobalsot, kā kolēģi deputāti uzskata - vai situāciju valstī var atzīt par neapmierinošu vai ne? Es lietoju vārdu "neapmierinoša". Nekādas ārkārtas un kritiskas situācijas, un sasprindzinājums. Un, ja mēs, es domāju, visi vienprātīgi atzīsim, ka tā nav apmierinoša šodien valstī, tad ir vajadzīgi kaut kādi papildu pasākumi jau esošajiem, lai to ievestu kaut kādā likumības normā. Tas laikam ir jādara valdībai pirmām kārtām. Es vēl atceros pavasara sesiju, kad Valdis Birkavs šeit divreiz uzstājās un lūdza atbalstīt 81. panta kārtībā Ministru kabineta pieņemtos lēmumus par noziedzības apkarošanu, kur bija runa par pārbaudi automašīnām, it kā kratīšanu, ko mēs saucam par pārbaudi. Un Saeima tomēr, lietojot jēdzienu "cilvēktiesības", skaļus formulējumus, to noraidīja. Rezultātā ieguva šie kriminogēnie pārstāvji. Šodien ir tas rezultāts, ka tā situācija nav uzlabojusies, cienījamie kungi! Bet tā ir pasliktinājusies. Un šodien laikam ir jādod valdībai "brīvas rokas" paplašināt savas iespējas, apspiest tos, kas nepakļaujas likumam. Un iespēju valdībai nebūt nav tik daudz. Policists uz bēgošu noziedznieku faktiski šaut nevar, ja viņš nav pastrādājis noziegumu līdz galam. Un, nedod Dievs, ja viņš kļūdīsies, - ne tikai viņu ievainos, bet nošaus. Būs vesela problēma. Un uz zināmu laiku tas ir jāatceļ. Ir jādod šī priekšrocība. Ir jāapvienojas cīņai pret noziedzību zemessardzei, policijai un arī izmeklēšanas orgāniem. Varbūt, ja mēs šodien šeit nobalsojam, ka valstī situācija ir apmierinoša, tad arī mana uzstāšanās ir par velti un nav nekādas vajadzības šo jautājumu risināt, bet, ja mēs esam sanākuši kopā, tad mums ir kaut kas jāatrisina. Attiecībā uz policiju. Ir grūti ar līdzekļiem. Es saprotu Trapāna kunga teikto, ka armiju iesaistīt pie noziedzības nevar. Tā būs armijas cīņa pret savu tautu. Nu pilnīgi pareizi it kā, bet es nezinu, cik spēcīga ir specvienība Iekšlietu ministrijā, vai viņi spēj veikt to, ko, manuprāt, pašlaik varētu darīt šī izlūkvienība. Un tad vēl ir mazliet tāda replika. Man gan nav skaidrs, kurās valstīs izlūkdesantu mēs izcelsim ar to savu armijas specvienību? Kam tā ir domāta? Vai Pērnavā vai Jonišķos? Varbūt mēs pat Krasnojarskā metīsim to ārā un tur ievedīsim kārtību? Ko es ar to gribu teikt? Līdzekļi, kas tiek lietoti armijai, nav šodien apspriežami, bet tā ir tēma, kuru vajadzētu apspriest visai tautai. Vai mums tiešām nav pārāk daudz sadrumstalotu bruņotu vienību? Vai nepietiktu ar Iekšlietu ministrijas un Zemessardzes vienībām, dodot viņiem plašākas pilnvaras un daļu no šiem līdzekļiem novirzot tur? Bet tā ir cita tēma. Mēs šodien runājam tikai par noziedzību, par godu, par fizisko izdzīvošanu. Bet šeit taču ir politisks jēdziens. Streiko skolotāji, gatavojas streikot mediķi. Un neviens neuzdrošināsies šodien šeit pārmest viņiem, ka viņi to grib darīt, jo situācija viņiem ir grūta, lai gan atbalstīt viņus arī ir grūti. Vēl tikai 100 gadus atpakaļ latviešu tauta sapņoja, kā tik pie izglītības. Tas bija aizliegtais auglis, kurš ienāca tautā caur barona istabenēm, staļļa puišiem un kučieriem. Šodien mēs protestējam. Protestējam pret to, ka par šādiem līdzekļiem nevaram izglītot tautu. Mediķi ir vēl grūtākā situācijā. Tur ir izglītota tauta. Mediķi ir vēl grūtākā situācijā. Tur ir vēl vajadzīgs bez šīs algas palielināšanas ieguldīt līdzekļus aparatūrās. Un mēs tuvojamies vairs nevis kriminogēnai sistēmai, situācijai, bet mēs tuvojamies politiskai krīzei. Vai tiešām Latvijai vajadzīgi šo streiku satricinājumi? Bet kur ņemt naudu? Cienījamā valdība, lūk, šī ir tā nauda, kuru izmanto un ieņem šie, - rekets, teiksim, kā runā. Un viņš ir ļoti labi sevi nostādījis. Es lasu avīzēs, ka reketam ir savs sociālais fonds, viņš nepamet savus cietušos. ��odien iekšlietu ministrs ļoti labi minēja piemēru par invalīdu - policistu, ar ko viņš ir nodrošināts. Nu, šitādā veidā mēs varam aiziet jau tik tālu, ka, ja viņiem ir sociālais fonds, tad kāpēc viņiem nevarētu būt uzņēmējattīstības fonds? Un iedot līdzekļus par mazākiem procentiem, aizņēmumu, nekā šodienas banka. Nu galējība nav. Tātad ir pret to jācīnās ar tiesiskiem līdzekļiem - tiesiskiem līdzekļiem, kuri mums ir valdībai jādod. Nobeidzot es gribu pateikt sekojošo. Manuprāt, ir galīgi aplami, ja Saeima mēģinās uzņemties kaut kādas izpildes funkcijas. Kā to darīt? Saeimai ir jānovērtē situācija valstī. Un es aicinu novērtēt ar balsošanu - apmierinoši vai neapmierinoši. Ja tā ir neapmierinoša, prasām no valdības pasākumus. Es piedāvāju līdz 1. februārim šos pasākumus un pilnvarot valdību, ja tas ir nepieciešams, apturēt dažu likumu pantu darbību, kuri traucē piešķirt papildu pilnvaras policijai un zemessardzei cīņā pret šo noziedzību. Es domāju, ka pavasarī, tad, kad mēs noprotestējām šo 81. pantu, tur nebija cilvēktiesības... tā bija zināmā mērā mūsu greizsirdība uz valdību, un mēs viņai sadevām pa rokām. Diemžēl mēs nekad neuzņemamies valdības funkcijas par kaut ko atbildēt, to mēs negribam, bet mācīt un teikt, kā darīt, arī nevajadzētu. Mēs esam tiesīgi prasīt no valdības aparāta steidzīgu situācijas uzlabošanu šajā kriminogēnajā situācijā. Tas ir mans lūgums. Es savu priekšlikumu kā papildinājumu Grīga rezolūcijai nododu Prezidijam.".
- 1994_12_14_a-seq53 language "lv".
- 1994_12_14_a-seq53 speaker Gunars_Resnais.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q822919.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q211.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q4294315.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q6112266.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q25931626.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q919.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q102365.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q960031.
- 1994_12_14_a-seq53 mentions Q847715.