Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_11_17-seq26> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1994_11_17-seq26 type Speech.
- 1994_11_17-seq26 number "26".
- 1994_11_17-seq26 date "1994-11-17".
- 1994_11_17-seq26 isPartOf 1994_11_17.
- 1994_11_17-seq26 spokenAs 126.
- 1994_11_17-seq26 spokenText "Cienījamo Prezidij! Cienījamie deputāti! Veselības aprūpe un sociālā aprūpe ir katra cilvēka uzmanības centrā, jo tā skar katru. Mēs visi jūtam, ka jau ilgu laiku sabiedrībā ir zināms uztraukums - un atsevišķās reizēs pat panika - par šo jautājumu risināšanas ceļiem un pašu būtību, saturu. Jau sen, sen mēs redzam uz ielas piketus pie dažādām veselības aprūpes iestādēm. Šajās veselības aprūpes iestādēs notiek sapulces, kurās nepiedalās paši ministrijas pārstāvji. Mēs redzam priekšlaicīgus lēmumus šajā jomā, kuri bieži vien tiek pieņemti pēc piketiem un uz ielas notikušām debatēm un kurus pēc tam veselības aprūpes vadība atceļ kā nepieņemamus. Jūs ļoti labi atceraties gan Traumatoloģijas institūta transformēšanu, gan Bulduru sanatorijas pārveidošanu, gan cīņu par to, lai divas bērnu slimnīcas tiktu apvienotas ar kopīgu administrāciju, gan lielās Republikāniskās bērnu klīnikas likteni šodien, gan Stradiņa klīnikas likteni. Man izskatās, ka lemšana par visu šo institūciju likteni, par šo institūciju transformāciju, notiek vispirms uz ielas, mītiņos, un presē un ka tikai pēc tam vadība aiziet uz šīm institūcijām, noskaidro lietas būtību un pieņem pa lielākai daļai tādus lēmumus, kādus konsultanti un speciālisti šajās institūcijās iesaka. Man rodas jautājums - kādēļ veselības aprūpes sistēmas vadība, pirms izstrādā šīs vajadzīgās reformas, nevarētu vispirms noskaidrot uz vietas, kas jādara un kā jādara, visu precizēt un tikai tad pieņemt lēmumu? Lai šie lēmumi vienmēr nebūtu jāatceļ un lai neradītu šādu nepatīkamu ažiotāžu. Lūk, tas man nav saprotams! Par Zemvalda kunga šodienas atskaiti un atbildi uz jautājumu. Manuprāt, Zemvalda kungs mums nolasīja shematisku lekciju par to, kādai ir principā jābūt veselības aprūpes reformai Latvijā. Un viņš beidza ar tādu pārliecību: ja jau tā reformas shēma tāda ir, tad man ir jāpieņem lēmums, un šī shēma ideālā variantā īstenosies! Neviena vārda Zemvalda kungs nerunāja par organizatoriskajiem pasākumiem, par to sagatavotības vai nesagatavotības stadiju šajā reformā, kas uztrauc gan veselības aprūpes institūciju darbiniekus, gan arī iedzīvotājus. Cienījamais Zemvalda kungs! Neviens nešaubās, ka veselības aprūpes reforma ir vajadzīga. Es pat domāju, ka šaubās nevis par šīs veselības aprūpes reformas shēmas jeb struktūras pareizību, bet šaubās par to, vai šis lielais kārtējais pasākums ir pienācīgi sagatavots. Un man ir tāda sajūta, ka tas nav sagatavots. Par to runāja Lucāna kungs, par to runā arī presē. Un paskatieties - vai mūsu republikā slimokases un norēķinu kases ir visos rajonos? Vai visi formulāri, visas institūcijas un reglamentējošie dokumenti šiem norēķiniem ir kārtībā? Vai šī līdzekļu cirkulācija notiek? Nē, nenotiek! Tā nevar notikt, jo tas viss nav vēl izkārtots. Jūs pareizi sakāt, ka slimnīcām ir jāiedalās rajona slimnīcās, reģionālajās slimnīcās un centrālajās valsts slimnīcās. Tas ir pareizi. Bet ir jāprasa jums, Zemvalda kungs, - vai šīs reģionālās slimnīcas pēc jūsu shēmas atbilst reģionālo slimnīcu šodienas standartiem? Vai tur ir tomogrāfi, vai tur ir vajadzīgās aparatūras, vai tās ir akreditētas? Vai jūs pēc šīs shēmas zināt, cik un kādi speciālisti tur ir un vai turp var slimniekus sūtīt? Es neesmu speciālists šajā jomā, bet es, kā potenciāls slimnieks un kā iedzīvotājs, šo lietu novēroju. Vispirms vajadzēja būt pilnīgi nokārtotiem visiem jautājumiem attiecībā uz norēķinu kasēm un akreditāciju un vajadzēja iedzīvotājiem būt skaidrībā par veselības apdrošināšanu. Par to, cik mums katram jāmaksā par obligāto veselības apdrošināšanu un vai tā tiks vai netiks ieviesta, un vai šie līdzekļi būs. Par to, cik jāmaksā par brīvprātīgo veselības apdrošināšanu. Vakar es Budžeta komisijā uzzināju, ka tāds veselības aprūpes nodoklis, kas ir 5% un par ko uz ielām runā, - ka tas esot, tā teikt, tikai uz ielām, ka tāda šeit nav. Mēs, deputāti, neesam redzējuši Riteņa kunga paketi ar šiem sešiem likumprojektiem, kad viņš vēl bija veselības aizsardzības ministrs, un mēs, cienītais Zemvalda kungs, neesam redzējuši nevienu likumprojektu no jums. Mēs esam redzējuši to shēmu, ko jūs iesniedzāt mums šodien, bet tā līdzība par to mucu, kas tiek velta pa kalnu, ir pārāk primitīva, lai mēs izprastu veselības aprūpes sistēmu, kāda ir Latvijā. Mums nav skaidrības, kur aiziet mūsu nodoklis, kas ir 37%, kā tas sadalās. Jūs to tautai un mums, deputātiem, neesat izstāstījuši. Mums nav skaidras pabalstu sistēmas, mums nekas nav skaidrs, bet jūs jau spiežat starta pogu! Reforma ir pareiza, bet pasākumu sagatavotības līmenis hroniski neapmierina nedz iedzīvotājus, nedz arī mūs, deputātus. Vismaz es tā domāju. Attiecībā uz šīs reformas ieviešanu. Manuprāt, jums vajadzēja iepazīstināt ja ne mūs, tad vismaz attiecīgās institūcijas ar grafiku, ar organizatoriskiem pasākumiem pārejas periodam no padomju laika veselības aprūpes sistēmas uz mūslaika veselības aprūpes sistēmu. Nevar vienā dienā viss vecais nomainīties un tūdaļ no pirmdienas sākties tā, kā jūs esat iekārtojuši, varbūt pareizi iekārtojuši. Vajag būt pārejas grafikam. Es nesaprotu, kāpēc nevarētu būt šī slimokases norēķinu sistēma izkārtota tā, ka vispirms sāktos no ambulatoriskās apmaksas, tad pēc zināma laika rajona slimnīcas pārietu uz šīm norēķinu kasēm, un tad - Stradiņa klīnika un visas citas klīnikas. Es kā diletants to saku, bet es tā domāju kā iedzīvotājs. Mēs neredzam nekādu pārejas formulu. Mani zināmā mērā apmierināja Zemvalda kungs, jūsu konsultācijas ar Stradiņa klīnikas speciālistiem, kuri izstāstīja, kā tam jābūt; arī man palika mierīgāka sirds, ka kaut ko arī jūs izpratāt un kaut ko atkal kārtējo reizi pieņēmāt no šiem augstajiem speciālistiem rīcībai, bet vajadzētu būt otrādi, - ka jūs dodat priekšlikumus, saskaņojat un tikai tad pieņemat lēmumus. Es negribu jūs pamācīt, es runāju par hronisku pārsteidzību veselības aprūpes sistēmā, un tā rada psiholoģiskā ziņā ļoti sliktu noskaņojumu mūsu sabiedrībā un rada dziļu neizpratni un bažas, vai šī reforma, vajadzīgā reforma, kuru vajadzēja novest līdz galam, tiks novesta līdz galam. Bažas, vai tā netiks diskreditēta tautas vidū tāpat kā daudzi ļoti vērtīgi pasākumi, kas tiek veikti veselības aprūpes sistēmā. Es domāju, ka mēs no jums, Zemvalda kungs, un arī no Sociālās aprūpes ministrijas uzzināsim, kāda tad mūsu valstī drīzumā būs pabalstu sistēma, kāda mums būs sociālās apdrošināšanas sistēma, vai mums tāda būs un kad. Es haotiski izmetu šos jautājumus, bet mani jautājumi zināmā mērā liecina par to haosu, par to neskaidrību, kāda šajā sistēmā pastāv. Es jums iesaku izstrādāt šo sistēmu pārdomāti, apsvērt visu to organizatorisko pusi un tad presē izskaidrot tautai un arī mums, deputātiem, izskaidrot šīs lielās reformas saturu, nozīmi un būtību. Taču pašlaik, runājot par reformas ieviešanu, mana doma ir tāda, ka reformu nevajag apstādināt, bet vajag organizatoriski virzīt uz priekšu, ievērojot, lūk, šos pārejas noteikumus un pieprasījumus vai jautājumus, ko jums uzdeva. Tie jau sen bija vietā, tikai mēs nesaņēmām attiecīgu atbildi, bet es gribētu šo atbildi dzirdēt no jums nevis atbildes veidā, bet organizatorisko pasākumu veidā un šīs reformas tiešās organizācijas veidā. Paldies.".
- 1994_11_17-seq26 language "lv".
- 1994_11_17-seq26 speaker Edvins_Kide-1934.
- 1994_11_17-seq26 mentions Q211.
- 1994_11_17-seq26 mentions Q2600136.