Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_11_03-seq175> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 1994_11_03-seq175 type Speech.
- 1994_11_03-seq175 number "175".
- 1994_11_03-seq175 date "1994-11-03".
- 1994_11_03-seq175 isPartOf 1994_11_03.
- 1994_11_03-seq175 spokenAs 46.
- 1994_11_03-seq175 spokenText "Šis lēmuma projekts ir ļoti īss un pagājušajā plenārsēdē iepriekšējā caurskatīšanā tika noraidīts. Un iespējams, ka tad tā loģika arī bija, jo formulējums nebija, manuprāt, tik izsvērts un precīzs, kā tas ir šoreiz, jo svarīgi ir tas, kā šo problēmu risina tad, kad sākas budžeta gads, finansējums. Un tad šinī lēmuma projektā tomēr ir precīzāk teikts, ka šis lēmums tiek atcelts ar budžeta spēkā stāšanās brīdi. Un tā problēma tiek risināta caur budžetu. Manuprāt, šī diskusija ir visumā diezgan smaga, un, pēc manas uztveres, te tomēr ir jāpiekrīt Gūtmaņa kunga viedoklim, ka saduras šie domāšanas veidi - vecais domāšanas veids un kaut kāda reformu nepieciešamība un jauns lietas risinājums. Vai sociālā sfēra, tas ir saprotams ar sociālismu... vai tā ir sociālā sfēra, kas strādā šo cilvēku labā un tiek risinātas noteiktas problēmas ar noteiktiem mehānismiem, precīzi paredzot, kas par to maksā, un neuzliekot šo sociālo problēmu risināšanu, kas principā ir valsts pienākums, pašvaldībām... Neuzliekot to citiem tādiem pašiem cilvēkiem. Kā es jau teicu, minimālās algas un vidējās algas autobusu šoferiem ir zem 50 latiem. Tāpēc es iesaku šo priekšlikumu atbalstīt, jo uzskatu to par šīs sistēmas sakārtošanas sākumu. Protams, par to, ko Gūtmaņa kungs teica, es neesmu vēl pilnīgi pārliecināts un izrēķinājis, vai 6 miljoni ir tā pietiekamā summa, tāpēc ka šeit ir runa par plašām cilvēku kategorijām. Cik es saprotu, ir runa arī par dzelceļu un tā tālāk. Man nav pārliecības, ka 6 miljoni ir tieši tā summa, kas ir nepieciešama. Tāpēc, budžetu skatot, ir ļoti svarīgi, lai mēs to ieraudzītu ātrāk un lai par šiem skaitļiem varētu pārliecināties, tos pārrēķināt un gūt pārliecību, ka tie šo problēmu atrisinās. Otrs jautājums. Gūtmaņa kungs nosauca 20... nē, bija vairāk, 23 kategorijas, kam bija šīs tiesības braukt bez maksas. Pie tam cilvēku skaits, uz kuriem šie atvieglojumi attiecās, bija 600 000. Pensionāri arī ir 650 000. Uz viņiem pārsvarā tas neattiecās, un principā jau te ir tas jautājums - tie maksātāji un tie, kas nemaksā. Maksātāji jau samaksā par tiem, kas šo braucienu neapmaksā tiešā veidā vai, vienalga, kaut kādā citādā veidā. Tāpēc es domāju, ka šis jautājums ir risināms. Protams, ir skatāms, kādi ir šie mehānismi. Caur pašvaldībām... Manuprāt, tomēr tas tiešām dod šīs izvēles iespējas, ne tikai dotējot valsts uzņēmumus, bet arī iesaistot vai nu privātos, vai, piemēram, laukos kādu kooperatīvo sabiedrību rīcībā esošos... Protams, iespējams, ka tālākā nākotnē visnormālākais ir tas ceļš, ko Gūtmaņa kungs minēja beigās, - tas ir tad, kad skolas varēs iegādāties savus autobusus par šīm naudām un risināt šo problēmu vēl efektīvāk, ņemot vērā skolas un skolēnu vajadzības. Un tāpēc es gribu pirmām kārtām uzsvērt, ka šo noteikumu atcelšana nav vērsta pret skolniekiem, lai viņiem būtu jāmaksā no savas kabatas par šo ceļu. Nē, tas nav tā, tas ir vienkārši piedāvāt citu modeli. Protams, es saprotu, ka lielākajai daļai radioklausītāju šis modelis būs tomēr laikam neērtāks. Tas ir tomēr jāatzīst, bet kopumā sistēma tomēr strādās efektīvāk visos tās posmos. Otrs. Tātad nav jāmaksā tiem, kas maksā par nemaksātājiem. Un valdībai, protams, ir jāsakārto šo līdzekļu aprite un jāskatās, lai šie līdzekļi tomēr tiktu izmantoti paredzētajiem mērķiem. Jo, ja šobrīd iedala šo naudu, ir vēlēšanās izmantot šos līdzekļus savādāk. Ir skaidra smagā pašvaldību situācija, tomēr ir jāpanāk, lai šīs mērķdotācijas var izmantot tikai šiem mērķiem. Ir jāizveido šāds mehānisms. Pašvaldībām vajadzību, protams, ir ļoti daudz, bet, ja tie līdzekļi ir piešķirti transporta izmaksu kompensācijai skolēniem vai kādām citām ļaužu kategorijām, tie ir jāizmanto šādam nolūkam. Tāpēc es lūdzu šo atbalstīt, bet es tikai nesaskatu... šis nav ar šo vien... Principā jau transporta un pasažieru pārvadājumu problēmas un skolēnu vešanas jautājumu tas neatrisinās. Visās civilizētajās valstīs tomēr pasažieru transports ir viena no tām nozarēm, kurām ir ļoti regulāras un ievērojamas dotācijas, lai šī sistēma varētu pastāvēt. Un, protams, ņemot vērā to, ka mūsu valsts iedzīvotāju dzīves līmenis nav tāds, ka varētu katrs iegādāties automobili, lai būtu ne tikai luksusa manta, bet arī lai varētu ērtāk pārvietoties, sabiedriskā transporta sistēmas saglabāšana ir ļoti svarīga. Šis jautājums ir tikai maza daļiņa, ja principā netiek palīdzēts sabiedriskajam transportam, neskatoties uz to, kādā formā tas pastāv, - vai tas ir valsts uzņēmums vai pašvaldību uzņēmums, vai privātais, vai individuālais. Jebkurā gadījumā tiem, kas nodarbojas ar sabiedrisko pārvadājumu nodrošināšanu, ir jāsniedz palīdzība, jo citādi šī problēma tomēr netiks atrisināta. Tas arī ir jāatzīst. Tāpēc tomēr aicinu nobalsot par šo lēmuma projektu un ļoti rūpīgi skatīties, lai tas, ko valdība sola un grasās īstenot, tomēr tiktu īstenots līdz galam. Paldies.".
- 1994_11_03-seq175 language "lv".
- 1994_11_03-seq175 speaker Gundars_Berzins-1959.